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중국의 LTE/TD-LTE 시장 형성(2015년)

How China is shaping the LTE/TD-LTE market in 2015

리서치사 Digitimes Inc.
발행일 2015년 04월 상품 코드 329618
페이지 정보 영문 40 Pages
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중국의 LTE/TD-LTE 시장 형성(2015년) How China is shaping the LTE/TD-LTE market in 2015
발행일 : 2015년 04월 페이지 정보 : 영문 40 Pages

2014년 세계 LTE 시장의 이용자수는 4억 4,500만명으로 추산되고 있습니다. 또 2015-2016년간 연간 LTE 이용자는 연평균 70% 증가해 2016년에는 14억 6,600만명에 이를 것으로 예측됩니다. 이는 세계 3G 및 4G 모바일 브로드밴드 이용자수 전체의 70%에 상당합니다. 성장을 촉진하는 시장은 아시아태평양 지역, 특히 중국이며, 이 지역은 2015년 전반기에 북미를 추월해 세계 최대 소비자용 LTE 시장이 될 전망입니다.

세계의 LTE/TD-LTE 시장 현황과 중국의 영향력에 대해 조사했으며, 세계 LTE/TD-LTE 시장 현황, China Mobile의 대처와 영향력, 중국에서 활동하는 주요 LTE 사업자의 전망 등에 대해 전해드립니다.

1. 세계의 LTE/TD-LTE 시장 리뷰

  • 세계의 LTE/TD-LTE 시장 현황
    • China Mobile : 4G 이용자 증가
    • LTE 디바이스 수가 두 배 증가
    • 세계 상용 LTE 네트워크의 안정적 확대
    • 주요 10개 LTE 사업자의 소비자 시장 독점
    • 소비자용 4G LTE 시장 : 아시아태평양 시장을 공략
  • 세계의 LTE/TD-LTE 산업 동향
    • TD-LTE Advanced : 상용화 단계 도달
    • 오퍼레이터의 사업 전략
    • LTE 네트워크의 데이터 트래픽 급증과 4G 수익 모델의 불투명성
    • 예상에서 벗어난 VoLTE
    • LTE 브로드캐스트의 수익성 판단 : 좀 더 시간이 필요
    • TD-LTE : 900MHz 이하 대역 리소스의 부족
    • 더 좋은 서비스 개발
    • 실내 커버리지가 국내 네트워킹과 통신 산업을 촉진

2. China Mobile의 비상

  • China Mobile의 새로운 4G LTE 사업
    • China Mobile : 4G 가입자 급증
    • 3G 가입자의 4G 변경 가속
    • 4G 네트워크 : 중국의 모바일 네트워크 이용자수 증가 촉진
    • 4G 네트워크 가입비 조정 스케줄
    • 4G 모바일 디바이스 급증
  • 세계 LTE/TD-LTE 산업에 대한 영향력
    • China Mobile이 세계 TD-LTE 가입자 시장의 초점을 아시아태평양으로 옮겨놔
    • TD-LTE 이용자수의 점유율 상승
    • TD-LTE End Device 모델 이용도 증가
    • 세계 TD-LTE 시장의 불균형한 분포
    • TD-LTE 가입자의 98%가 아시아태평양 지역 가입자
  • 중국 모바일 통신 시장에 대한 영향력
    • TD-LTE 시장 성장을 촉진하는 정부의 정책
    • 혼합 네트워크와는 다른 이중 네트워크
    • 저주파수 대역 부족이 네트워크 커버리지에 영향
  • 대만 통신 네트워크 시장에 대한 영향력
    • 스마트폰 : TD-LTE 시장을 촉진하는 주요인
    • 저가 4G 스마트폰을 통한 4G 가입자 확대를 목표로 하는 중국
    • 데이터 디바이스의 불명확한 비지니스 모델

3. 중국의 주요 LTE 사업자 전망

  • China Mobile
    • 모바일 데이터 성장률이 높지만 매출과 이익은 기대에 못 미쳐
  • China Mobile : 스몰셀과 WLAN에 초점
    • 옥외 수신기의 커버리지가 실내로 확장
    • DAS(Distributed Antenna System)
    • 스몰셀 기지국
    • 릴레이 솔루션
    • CPE/Wi-Fi 도입 솔루션
    • All LTE 네트워크와 Nanocell+LTE Hi
    • 기술 및 산업 체인의 육성 단계
    • 필드 IOT 및 상업화 준비
  • Qualcomm, MediaTek
    • 4G LTE 베이스밴드 칩이 제2세대로
    • Qualcomm : 모바일 서비스 솔루션 통합을 가속
    • HiSilicon : 하이엔드 시장을 공략
    • 삼총사 : MediaTek, Marvell, Intel
    • 부진한 하이엔드 스마트폰
    • 세계적인 독점 금지법 조사
    • LTE 기술의 불충분한 장점
    • 표준 사양으로서의 LTE : 시장 경쟁을 심화
    • 중국 : Qualcomm의 해외 주력 대상
    • 차별화 기능으로서의 LTE 애플리케이션 서비스
  • Huawei
    • Huawei : 국제 규격 제정에 있어서 더 중대한 발언권을 모색
    • 시장 리더
    • 혁신적 서비스 프로바이더
    • 도전자
    • 틈새 시장
    • 기업의 경쟁상 강점을 강화
    • 국제적 영향력 확대
    • 국제 표준 제정에 있어서 리더 역할 획득을 노려
LSH 15.05.22

Digitimes Research estimates that the global LTE market doubled in size to 445 million users in 2014 and we further forecast that annual growth in the number of LTE users will remain above 70% between 2015-2016, with the overall market reaching 1.466 billion users by 2016, representing 70% of the total number of global mobile broadband (including 3G+4G) users. Driving that growth is the Asia-Pacific region, especially China, and the region will surpass North America to become the world's largest consumer LTE market in the first half of 2015.

Table of Contents

2014 global LTE/TD-LTE market review

  • Status of global LTE/TD-LTE market
    • China Mobile stimulates 4G user growth in 2H14
    • Number of LTE devices double
    • Steady growth in number of global commercial LTE networks
    • Chart 1: Global LTE user and device breakdown, 2012-2016
    • Ten largest LTE operators control 78% of consumer market
    • Consumer 4G LTE market tilting toward Asia-Pacific region
    • Chart 2: Asia-Pacific region to become largest consumer LTE market in 1H15
  • Global LTE/TD-LTE industry trends
    • TD-LTE Advanced reaches commercial scale in 2016
    • Operator business strategies
    • Chart 3: TD-LTE-Advanced lagging FD-LTE by more than three years in development cycle
    • LTE networks accelerate data traffic but 4G profit models still not clear
    • Chart 4: South Korea LTE user trends, 4Q11-2Q14
    • VoLTE has not lived up to expectations
    • More time needed to see if LTE broadcast will be profitable
    • Chart 5: Slow value-added LTE service development means lackluster revenue growth for operators
    • TD-LTE lacks spectrum resources of 900MHz and below
    • Chart 6: Lack of low-frequency spectrum resources could become developmental disadvantage for TD-LTE
    • Developing improved services through depth of coverage
    • Indoor coverage drives domestic networking and communications industry
    • Chart 7: 4th and 5th phases of China Mobile's LTE network development to focus on rural and depth of coverage

Rise of China Mobile

  • China Mobile's emerging 4G LTE business
    • China Mobile sees soaring growth of 4G subscribership
    • 3G subscribers speed up switch to 4G
    • 4G network boosts growth of mobile network users in China
    • Chart 8: China mobile handset subscriber data, 2009-2015 (m users)
    • Adjustment in 4G network subscription pricing schedules
    • Booming number of 4G mobile devices
    • Chart 9: China Mobile strategies to accelerate a 4G switch, 2014
  • Influence on global LTE/TD-LTE industry
    • China Mobile shifts global TD-LTE subscriber market focus to Asia Pacific
    • Share of TD-LTE users soaring
    • Speeding up increase of availability of TD-LTE end device models
    • Chart 10: Dramatic growth of TD-LTE user share in 2014
    • Imbalanced distribution of global TD-LTE market
    • 98% of TD-LTE subscribers concentrated in Asia Pacific
    • Chart 11: TD-LTE subscribers and regional distribution, 2012-2016
  • Influence on mobile telecom market in China
    • Government policy driving TD-LTE market
    • Chart 12: China Mobile turns tables on competitors
    • Duplex networks are not mixed networks
    • Lack of low frequencies affect network coverage
    • Chart 13: MIIT issued permits for FD/TD-LTE duplex networks in two stages in 2014
  • Influence on Taiwan telecom network market
    • Smartphones as a major force driving TD-LTE market
    • China trying to boost 4G subscribership with low-cost 4G smartphones
    • Data devices have an unclear business model
    • Chart 14: TD-LTE end device models and device-type share, 3Q12-3Q14
    • Chart 15: Taiwan makers' LTE products, output value, 2011-2014

Outlook of major China LTE operators in 2015

  • China Mobile
    • High growth of mobile data but revenues and profits fall short of expectations
    • Chart 16: China Mobile revenues, 2011-2014 (CNYb)
    • Chart 17: China Mobile EBITDA and margin, 1H11-1H14 (CNYb)
  • China Mobile looks to smallcell and WLAN
    • Outdoor base stations extend coverage indoors
    • Distributed antenna systems (DAS)
    • Smallcell base stations
    • Relay solutions
    • CPE/Wi-Fi introduction solutions
    • Table 1: Operator level 4G LTE indoor network coverage solutions
    • All LTE network stage with Nanocell+LTE Hi
    • Chart 18: China Mobile nanocell development roadmap
    • Technology and industry chain cultivation stage (-2012)
    • Field IOT and preparation for commercialization (2013-2015)
    • Chart 19: China Mobile's Nanocell commercialization
  • Qualcomm and MediaTek
    • 4G LTE baseband chips entering generation 2.0
    • Qualcomm speeds up integration of mobile service solutions
    • HiSilicon targets high-end market
    • Three Musketeers: MediaTek, Marvell, and Intel drawing their swords
    • Table 2: Major baseband chip maker comparison, 2Q14
    • High-end smartphones going downhill
    • Anti-trust investigations worldwide
    • LTE technology advantages narrowing
    • LTE as standard spec heats up market competition
    • China remains Qualcomm's overseas focus in 2015
    • LTE application services as product differentiating features
    • Chart 20: Competition between Qualcomm and MediaTek will escalate in 2015
  • Huawei
    • Huawei seeks to have a bigger say in setting international standard in 2015
    • Market leaders
    • Innovative service providers
    • Challenger
    • Niche markets
    • Chart 21: Competition among LTE equipment suppliers in 2014
    • Rise in corporate competitive strengths (2009-2011)
    • Boosting international influence (2012-2013)
    • Trying to take on a leading role in international standard settings (2014-)
    • Chart 22: Worldwide LTE equipment vendor market share, 2011-2014
    • Chart 23: Huawei's three stages of strategic goals, 1H10-2H14
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