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가상현실(VR) 헤드 마운트 디스플레이(HMD) 개발 동향

Development Trends of VR Head-Mounted Displays

리서치사 MIC - Market Intelligence & Consulting Institute
발행일 2016년 12월 상품 코드 409982
페이지 정보 영문 21 Pages
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가상현실(VR) 헤드 마운트 디스플레이(HMD) 개발 동향 Development Trends of VR Head-Mounted Displays
발행일 : 2016년 12월 페이지 정보 : 영문 21 Pages

2014년에 Facebook이 Oculus VR을 20억 달러에 인수해 VR 헤드 마운트 디스플레이(HMD) 업계에 충격을 주었습니다. 그 영향으로 주요 일렉트로닉스 기업이 잇달아 VR HMD의 프로토타입을 개발·발표하고 있습니다. 다수 기업의 참여로 하드웨어와 소프트웨어 모두 개발이 진행되고, VR HMD 에코시스템이 확충되고 있습니다. 2016년에 본격적인 보급이 시작된 VR HMD는 향후 크게 성장할 것으로 기대되고 있습니다.

세계의 VR 헤드 마운트 디스플레이(VR HMD) 기술 개발과 시장 성장 전망에 대해 분석했으며, 기술·시장 개요, 전체적인 동향 전망(향후 5년간), 제품 카테고리별·주요 벤더별 제품 개발 전략, 향후 시장 성장 가능성 등의 정보를 전해드립니다.

제1장 VR HMD(헤드 마운트 디스플레이) 산업 동향

  • 2016년 : VR HMD의 원년

제2장 가상현실(VR) 시장 동향

  • 세계의 VR HMD 출하대수 : 2021년에 1억대를 돌파
  • 게임용/동영상용 엔터테인먼트 앱 : VR HMD 초기 단계에서의 주요 촉진요인

제3장 제품 개발 전략

  • VR HMD가 시장 경쟁에서 담당하는 주요 역할
  • 모바일 VR HMD : 주요 스마트폰 주변기기로서의 포지션
    • 모든 스마트폰 브랜드에 대응한 모바일 VR HMD : Zeiss, Freefly, Baofeng Mojing
    • 특정 스마트폰 브랜드에 대응한 모바일 VR HMD : Samsung, LG, ZTE, Huawei
  • 스탠드얼론 VR HMD의 개발 : 중국계 벤더가 주도
    • 500달러 이상 모델 : Pico Neo VR HMD - 광학식 위치정보 기능과 분리식 구조를 채용
    • 500달러 이하 모델 : 3Glasses 및 Deepoon의 헤드셋(PC VR HMD의 별명)
  • PC 및 게임기 VR HMD 시장 : 3사에 의한 독점
    • HTC Vive Lighthouse Tracking System : 가장 시야가 넓고, 최고의 몰입감을 체험
    • HTC Vive/Oculus Rift : 양쪽 모두 Steam VR에 대응
    • HTC Vive와 Oculus Rift의 개발 전략은 달라
    • Sony가 VR 시장에 참여하여 자사 제작 게임을 저가로 제공
  • VR HMD의 제품 포지셔닝

제4장 MIC의 견해

  • 모바일 VR HMD : 쾌적성과 조작 용이성을 무기로 최대의 점유율을 차지
  • 스탠드얼론 VR HMD : 단기적인 성장률은 낮지만, 장기적으로는 크게 성장할 가능성이 있어
  • PC 및 게임기 VR HMD : 계속 게임 시장을 개척

부록

용어

도표

분석 대상 기업

  • 3 Glasses, Acer, ANTVR, Apple, Asus, BaoFeng Mojing, Deepoon, Facebook, Fove, Freefly, Google, GoPro, Homido, HTC, Huawei, Hulu, Intel, iQIYI, Jaunt, LeEco, Lenovo, LeTV, LG, Netflix, Nintendo, Oculus, Omimo, Pico Neo, Qualcomm, Samsung, Sony, Tencent, Valve, Wasu Media, Xiaomi, Zeiss, ZTE
KSM 17.01.18

Facebook's acquisition of Oculus VR for US$2 billion in 2014 dropped a bombshell in the VR HMD (Head-mounted Display) industry. Samsung, Google, Sony, and HTC then showcased their prototype or concept VR HMDs at major consumer electronics events. With an increased number of consumer product vendors and startups jumping into the development of VR HMD software and hardware, the VR HMD industry and ecosystem have become more complete. As first VR shipments began to trickle in 2016, the VR market is expected to bloom in the future.

Table of Contents

1. Development of the VR HMD Industry

  • 1.1 2016 as the First Year of VR HMDs

2. Development of the VR Market

  • 2.1 Worldwide VR HMD Shipments to Hit 100 Million Units in 2021
  • 2.2 Game and Video Entertainment Applications as Key Drivers for Initial VR HMD Shipments

3 Product Development Strategies

  • 3.1 VR HMDs Play Key Role in Competition
  • 3.2 Mobile VR HMDs Positioned as a Key Smartphone Accessory
    • 3.2.1 Mobile VR HMDs of Zeiss, Freefly, and Baofeng Mojing Support Any Smartphone Brands
    • 3.2.2 Mobile VR HMDs of Samsung, LG, ZTE, and Huawei Support Specific Smartphone Brands
  • 3.3 Chinese Vendors Lead Standalone VR Development
    • 3.3.1 Models over US$500: Pico Neo's VR HMD Features Optical Positioning and Two-part Structure
    • 3.3.2 Models below US$500: 3Glasses and Deepoon's Headsets on par with PC VR HMDs
  • 3.4 PC & Console VR Market Dominated by Three Vendors
    • 3.4.1 HTC Vive's Lighthouse Tracking System Provides Widest Play Area and Best Immersive Experience
    • 3.4.2 HTC Vive and Oculus Rift Both Integrated with Steam VR
    • 3.4.3 Development Strategies of HTC Vive and Oculus Rift Vary
    • 3.4.4 Sony Cuts into VR Market with Homemade Games and Affordable Price
  • 3.5 Product Positioning of VR HMDs

4. MIC Perspectives

  • 4.1 Mobile VR HMDs Hold Largest Shipment Share with Focus on Comfort and Ease of Operation
  • 4.2 Standalone VR HMDs to See Limited Growth for Short Term; Great Potential for Long-term Development
  • 4.3 PC & Console VR HMDs Continue to Target Game Market

Appendix

Glossary of Terms

List of Companies

List of Topics

Overview of the VR HMD industry in 2016, including major vendors' product launches since 2014

Market forecast of the worldwide VR HMD market, including a 5-year forecast of shipment volume and market scale; major VR applications by product type (Mobile VR, Standalone VR, PC/Console VR)

Major vendors' product strategies, including existing players and would-be competitors; also included are major vendors' product positioning strategies

List of Figures

  • Figure 1: VR HMD Industry Development History
  • Figure 2: Worldwide VR HMD Shipment Volume and Market Scale Prediction in Five Years
  • Figure 3: Worldwide VR HMD Key Players
  • Figure 4: Mobile VR Product Specification and Content Platform Analysis
  • Figure 5: Standalone VR Product Specification and Content Platform Analysis
  • Figure 6: PC/Console VR Product Specification and Content Platform Analysis
  • Figure 7: Worldwide VR HMD Product Positioning Analysis

List of Tables

  • Table 1: Major VR HMD Applications Worldwide

Companies covered

3Glasses, Acer, ANTVR, Apple, Asus, BaoFeng Mojing, Deepoon, Facebook, Fove, Freefly, Google, GoPro, Homido, HTC, Huawei, Hulu, Intel, iQIYI, Jaunt, LeEco, Lenovo, LeTV, LG, Netflix, Nintendo, Oculus, Omimo, Pico Neo, Qualcomm, Samsung, Sony, Tencent, Valve, Wasu Media, Xiaomi, Zeiss, ZTE

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