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프리덤팝(FreedomPop) : 로엔드 시장의 "파괴"에 의한 위협과 기회

Freedompop: Threats and Opportunities From Low-end Market Disruption

리서치사 Mobile Market Development Ltd
발행일 2016년 12월 상품 코드 409945
페이지 정보 영문 28 Pages
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프리덤팝(FreedomPop) : 로엔드 시장의 "파괴"에 의한 위협과 기회 Freedompop: Threats and Opportunities From Low-end Market Disruption
발행일 : 2016년 12월 페이지 정보 : 영문 28 Pages

이동통신사업자(MNO)에게는 현재 두 종류의 경쟁 상대가 있습니다. 하나는 기존 경쟁 기업(다른 이동통신사업자, 가상이동통신망사업자(MVNO) 등)이며, 또 하나는 WhatsApp, Facebook, Skype, Facetime 등의 통신 애플리케이션입니다. 이들은 모바일 디바이스의 통신 패키지에 포함되어 매출 확대를 꾀할 수 있는 아군이기도 하지만, MNO 네트워크에 무임승차하여 음성 통화·메시지 송신 수요를 횡령하는 적군이기도 합니다. 앞으로 이런 유형의 경쟁 상대에 대한 대응책을 마련하고, 위험 경감과 매출 확보를 목표로 할 필요가 있습니다.

인터넷 통화 서비스 중 하나인 프리덤팝(FreedomPop)에 초점을 맞추어 "파괴적 혁신(Desruptive Innovation)"이 시장 구조과 동향에 미치는 영향, 다른 시장의 실례, 통신 업계 신규 서비스(OTT, VoIT 등)의 파괴적 효과, MNO가 FreedomPop에 주목·투자하는 이유, FreedomPop의 매출 확보 및 확대 전략과 경쟁 전략, 업계 관계자가 향후 취해야 할 대응책 등에 대해 전해드립니다.

제1장 개요

제2장 서론

  • 분석 배경
  • 분석 내용
  • 환율
  • 질문 및 응답 내용

제3장 파괴적 혁신에 관한 고찰

  • "파괴"의 정의
  • "파괴적 혁신"의 프로세스
  • Ryanair : 시장 파괴 이론의 실례

제4장 프리덤팝(FreedomPop) 개요

제5장 이동통신사업자(MNO)는 왜 FreedomPop에 투자하는 것인가?

  • MNO의 기존 비지니스 모델에 대한 압력
  • 투자 근거 : LetterOne의 경우
  • 투자 근거 : Axiata의 경우
  • FreedomPop과 MNO 각사 현황에서의 중복 상황(투자내용별)

제6장 FreedomPop에 의한 매출 획득 방법

  • 3종류의 요금 정책
  • 고객을 대상으로 상향판매(Upselling)
  • FreedomPop의 사용자당 평균매출(ARPU) 추이
  • " 시장 붕괴 "에 의한 로엔드 시장에서의 지배권 확립

제7장 프리미엄 업계 도전자와의 경쟁

  • 혁신적인 효과가 사라지지 않는 서비스
  • 판매체제 재구축

제8장 결론과 제안

  • 결론
  • 제안
    • 로엔드 시장 경쟁 상대에 대한 대응
    • 로엔드 시장 경쟁 상대에 대한 방책 구축

부록 : 질문표

LSH 17.01.19

Across the world, MNOs find themselves grappling with two easily recognisable types of competitors.

  • The first type is traditional competitors - existing and new entrant MNOs and MVNOs playing in the same market space, all competing for market resources, customers and profits.
  • The second type comes in the form of OTT frenemy communications apps such as WhatsApp, Facebook, Skype, Facetime. OTT communication apps make the package of mobile device and mobile service more valuable to end customers paying the MNOs' monthly bill (friend), but also gain a free ride on the MNO's network, consuming spectrum and diverting voice and messaging revenue away from the MNO (enemy).

To this competitive set, a third form of competitor is emerging in the form of an asymmetric competitor. On the surface, this competitor looks like a standard MVNO - a traditional competitor. However, the asymmetric competitor has a very different approach to entering and establishing itself in a market.

The threat to established MNOs from this type of competitor is real and needs to be addressed by those MNOs not wishing to lose a significant portion of their base over time (as airlines have, to no-frills operators, for example). This report describes the nature of the threat and what MNOs need to do to minimise the risks to their own future revenues.

Companies: FreedomPop, VimpelCom, British Airways, Ryanair, Uber, Spotify, Netflix, Harvard Business School, Tesla, Apple, Honda, Aldi, Axiata, Skype, Clearwire, Atomico, Lightsquared, Sprint, Intel, WhatsApp, Dish, LetterOne, Three UK, MasMovil, Reliance Jio.

Countries: UK, USA, Spain, India, Europe, South East Asia.

Table of Contents

1. Overview

2. Introduction

  • 2.1. Background to the Report
  • 2.2. Report Content
  • 2.3. Currency and Conversions
  • 2.4. Further Questions and Feedback

3. Understanding Disruptive Innovation

  • 3.1. Defining Disruption
  • 3.2. The Disruptive Innovation Process
  • 3.3. Ryanair - Disruption Theory in Practice

4. Exploring FreedomPop

5. Why MNOs Invest in FreedomPop

  • 5.1. Pressure on the Classical MNO Business Model
  • 5.2. LetterOne's Rationale
  • 5.3. Axiata's Rationale
  • 5.4. FreedomPop's Current MNO Overlap (by Investment)

6. How FreedomPop Makes Money

  • 6.1. Three Price Levers
  • 6.2. Upselling Customers
  • 6.3. ARPU Estimate for FreedomPop
  • 6.4. Disruption Achieving Low-end Market Dominance

7. Competing With Freemium Challengers

  • 7.1. Innovative Non-diluting Offers
  • 7.2. Re-engineering Sales

8. Conclusions and Recommendations

  • 8.1. Conclusions
  • 8.2. Recommendations
    • 8.2.1. Prepare for Low-end Competitors
    • 8.2.2. Erect Barriers to Low-End Disruptors

Appendix - Feedback Questions

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