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자율주행, 자동차 사이버 보안, V2X와 AI : 새로운 규제 로드맵

Regulatory Roadmaps: Autonomous Driving, Automotive Cyber Security, V2X & AI

리서치사 Auto2x Ltd | Automotive Intelligence Consulting
발행일 2021년 12월 상품코드 1023605
페이지 정보 영문 101 Pages; 50 Tables & Graphs 배송안내 1-2일 (영업일 기준)
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자율주행, 자동차 사이버 보안, V2X와 AI : 새로운 규제 로드맵 Regulatory Roadmaps: Autonomous Driving, Automotive Cyber Security, V2X & AI
발행일 : 2021년 12월 페이지 정보 : 영문 101 Pages; 50 Tables & Graphs

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자동차 업계와 테크놀러지 업계가 더 높은 차량 레벨의 자율주행을 향해서 경쟁하는 가운데, 규제 장벽이 상업화 전략의 결정요인이 되고 있습니다. UNECE의 Lv.3 도입 규제는 2021년 1월부터 시행되고 있지만, SAE Lv.3 자율주행 시스템은 Audi의 플래그쉽 모델인 A8에 처음으로 탑재되는 것이 발표되고 있습니다.

그러나 유럽, 미국, 중국의 규제·법적 체계에는 본질적인 차이가 있습니다. 이것은 공통 기준의 조화에 악영향을 미치고, 더 높은 레벨의 차량 자율성 채용을 늦출 가능성이 있습니다.

자율주행, 자동차 사이버 보안, V2X와 AI에 대해 조사했으며, 더 높은 레벨의 자율주행 전개를 가능하게 하는 SAE Lv.4- 5로의 이동에 관한 규제 상황 분석, 자동차 사이버 보안, V2X(V2V-V2I) 및 AI에 관한 규제 가이드 분석 등을 게재하고 있습니다.

목차

주요 요약

  • 주요 조사 결과
  • 본 보고서에서 검토된 주요 카테고리별 규제와 법률 개요

제1장 SAE Lv.3 시스템 자율주행 규제

  • 자율주행 규제 : 현재와 향후 기술과 규제 격차
  • 규제 프로세스와 자율성에 대한 경쟁의 고유 차이는 AD 규제 조화 결여에 대한 우려를 일으킨다
  • 규제에 의한 전개에 대한 영향 : L3 전개에 적합한 지역
  • UNECE : 유엔 R79 개정과 수평적 규제
  • 독일이 지원적인 AD 프레임워크에 의해 추진되는 유럽에서의 자율주행 전개를 주도한다
  • 영국이 AD 혁신, 테스트, 전개의 세계 허브로서 경쟁하는 절호의 기회
  • 미국의 유연한 자율주행 규제 체계, 안전 실시와 조화에 대한 우려
  • 인텔리전트 및 커넥티드카(ICV)에 관한 중국의 규제
  • 일본의 AD 규제 상황
  • 기타 주요 시장의 AD 규제 진전 요약
    • 유럽
    • 아시아, 아시아태평양, 남미

제2장 ADAS Lv.1-2 및 NCAP Lv.2 평가의 액티브 세이프티 규제(4 페이지)

  • ADAS UX/UI에 의한 운전자 주의산만, 혼란, 오용 문제
  • UN GSRII는 운전자 주의산만에 대처하기 위해 액티브 세이프티 기기를 의무화
  • Highway Assist/Lv.2 기능에 대한 EuroNCAP의 2020년 평가

제3장 SAE Lv.3에서의 데이터 기록과 책임

  • 자율주행 이벤트 데이터 레코더가 필요한 이유를 배운다
  • L3 데이터 기록과 보존에 관한 규제 가이던스는 미성숙
  • L3 차량 자동화는 보험 밸류체인에 과제와 기회를 가져온다

제4장 주요 자동차 시장의 자동차 사이버 보안 규제

  • 규제상 의무가 없기 때문에 자동차 사이버 보안 솔루션의 시기적절한 채용과 표준화가 제한되고 있다
  • 미국의 자동차 사이버 보안 규제 조치
  • 자동차 사이버 보안에 관한 유엔 규제 : 유럽연합과 일본
  • ISO/SAE 21434 : 자동 사이버 보안을 조화시키기 위한 공동 표준
  • 커넥티드카 보호를 위해 필요한 규제/법적 조치

제5장 V2X(V2V-V2I) 규제

  • 교통안전의 V2V 및 V2I 통신
  • V2V는 HAV의 기술적인 가정은 아니지만, HAV의 안전성을 높이는 것이 가능
  • 최신 기술 : 이미 도로에 나와 있는 V2V와 V2I
  • V2V-V2I 규제 로드맵 : 유엔, 미국, 중국
  • DSRC 기반 V2V 및 V2I 보안과 프라이버시
  • Autotalks의 CTO별 V2X 규제 활동에 관한 인사이트

제6장 자동차의 인공지능 규제(2 페이지)

  • "고위험" AI 애플리케이션을 규제하는 유럽위원회의 최초 시도
KSM 21.09.16

Deployment of Level 3 automated driving is subject to regional regulatory approval. This report analyses the regulatory landscape for the transition from Supervised to Unsupervised-Driving (SAE Level 4-5) to allow deployment of higher levels of autonomy. Since the future is also Secure and Connected, our analysis also provides a regulatory guide on Automotive Cyber Security, V2X (V2V-V2I) & AI.

New Autonomous Driving Regulations and the Legal framework still need to evolve to allow higher vehicle autonomy

As the automotive and technology industries race to higher vehicle levels of Autonomous Driving, the regulatory barrier becomes a determinant of their commercialization strategies. Regulation allowing the introduction of Level 3 from the UNECE will enter into force from January 2021 but the first-ever SAE Level 3-automated driving system in Audis flagship A8 has already been announced but customer availability is subject to regional regulatory approval across the world.

The transition from driver-centric regulation to Automated Driving Systems will allow the shift from Supervised driving to Conditionally & Completely-Unsupervised driving.

There is a growing concern over the lack of harmonization of Autonomous Driving regulation

However, there are inherent differences between the regulatory and legal framework across Europe, the USA, and China. This could adversely affect harmonization of common standards and also delay the adoption of higher levels of vehicle autonomy.

What is the impact of regulation on the deployment strategies of carmakers?

Cyber Security is the new frontier for Automated and Connected Cars

Connected Car security needs to expand from its Physical dimension to cover the Cyber-Physical dimension and from the In-Vehicle-Network to the Internet-of-Things.

While recent "white hack" demonstrations have raised awareness of the risk the automotive industry faces amid the proliferation of Connected Cars, connected devices and V2X, the slow progress of regulation and the absence of common standards restrict the adoption of ACS solutions.

Standardization of the medium for V2V-V2I (DSRC vs cellular) restricts deployment

Even though V2V-V2I communications are not a technical prerequisite for Level 3 or higher, they can enhance safety by helping to overcome the limitations of onboard ADAS sensors, e.g. line-of-sight, weather conditions.

The industry-wide adoption of DSRC vs cellular V2X, which is associated with cost, robustness and financial viability, together with the spectrum-sharing decisions present the key technical challenges for V2V-V2I deployment in key geographies.

What this report delivers

This report focuses on regulation covering Conditionally (Level 3) & Completely-Unsupervised driving (Level 4-5) with or without driver controls, which are in the epicenter of regulatory developments because they will allow (limited to specific use cases or full) hands-off the steering wheel, eyes-off and eventually brain-off.

Furthermore, our analysis, provides a regulatory guide for some other rising issues relevant to Automated Driving, namely securing Automated and Connected Cars, V2X (V2V-V2I) communications and the impact on motor insurance.

Table of Contents

Executive summary

  • 1. Key findings
  • 2. Overview of regulations and legals by key category examined in this report

1. Autonomous Driving regulation for SAE Lv.3 systems (33 pages)

  • 1. Autonomous Driving regulation: the gap between current and future tech vs regulation
  • 2. Inherent differences in regulatory process & race to autonomy raise concerns over the lack of harmonization of AD regulation
  • 3. How does regulation affect deployment? Favorable geographies for L3 deployment
  • 4. UNECE: The amendment of UN R79 vs a Horizontal regulation
    • 1. The amendment of the 1968 Vienna Convention on Road Traffic
    • 2. The amendment of UN R79 is the critical step towards self-steering systems that will unlock Level 3-4 deployment
    • 3. Automated Lane Keeping Systems (ALKS) regulation for Lv.3
    • 4. Three concerns arising from the R79's amendment
    • 5. European Autonomous Driving Forecast: L1-L4 car sales up to 2025
  • 5. Germany to lead Autonomous Driving deployment in Europe driven by supportive AD framework
    • 1. L3 automated driving to become legal in Germany from autumn'17
    • 2. Review of Germany's Autonomous Driving Ethical Guidelines
  • 6. Great opportunities for the UK to compete as a global hub of AD innovation, testing and deployment
    • 1. Overview of the UK's Autonomous Drivingregulatory activity
  • 7. Flexible Autonomous Driving regulatory framework in USA but concerns over safety enforcement and harmonisation
    • 1. L3 deployment strategy in the U.S based on the regulatory landscape
    • 2. The USA has opened up the road to L3-5 with voluntary guidelines: ADS Vision for Safety-v2
    • 3. Assessment of USA AD policy: Guidelines (voluntary) vs Regulation (mandatory)
    • 4. Action to harmonise state law: LEAD'R Act & SELF-DRIVE Act
  • 8. China's regulation for Intelligent and Connected Vehicles (ICVs)
    • 1. Status of AD regulation in China & roadmap for ICV standards
    • 2. Concerns over the regulatory action needed in China
  • 9. Japan's AD regulatory status
  • 10. Summary of AD regulatory developments in other leading markets
    • 1. Europe
    • 2. Asia, Asia-Pacific & North and South America

2. Active Safety Regulation for ADAS Lv.1-2 & NCAP Lv.2 Rating (4 pages)

  • 1. The problem with driver distraction, confusion or misuse because of ADAS UX/UI
  • 2. UN GSRII mandates Active Safety equipment to tackle driver distraction
  • 3. EuroNCAP's 2020 rating for Highway Assist / Lv.2 features

3. Data recording and liability in SAE Level 3 (4 pages)

  • 1. Learn why we need Automated Driving-Event Data Recorders
  • 2. Regulatory guidance on data recording and storage for L3 is immature
  • 3. L3 vehicle automation presents challenges & opportunities for the insurance value chain

4. Automotive Cyber Security regulation in major car markets (12 pages)

  • 1. The absence of regulatory mandates restricts the timely adoption and standardization of Automotive Cyber Security solutions
  • 2. Automotive Cyber Security regulatory action in the USA
  • 3. UN regulation on Automotive Cyber Security: European Union and Japan
  • 4. ISO/SAE 21434: a joint standard to harmonise Auto Cyber Security
  • 5. What regulatory/legal action is needed to secure Connected Cars?

5. V2X (V2V-V2I) regulation (11 pages)

  • 1. How could V2V and V2I communications help towards road safety?
  • 2. V2V isn't a technical prerequisite for HAVs but can enhance their safety
  • 3. State of the art: V2V & V2I already on the road today
  • 4. V2V-V2I regulatory roadmap: UN, USA and China
  • 5. Security and privacy in DSRC-based V2V and V2I
  • 6. Insights on the regulatory activity for V2X with CTO of Autotalks
    • 1. V2X deployment status raises concerns over the lack of harmonization
    • 2. Learn how regulatory guidance for V2X will evolve in major markets
    • 3. Weighting in the debate between DSRC / ITS-G5 and C-V2X
    • 4. Understand which V2X-supported features will come to market first
    • 5. Winners from the installation of V2X sensors & infrastructure

6. Regulation for Artificial Intelligence in Automotive (2 pages)

  • 1. European Commission's first attempt to regulate "high risk" AI applications
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