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시장보고서
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VaaS(Vehicle as a Service) 시장 : 기회, 성장 요인, 업계 동향 분석 및 예측(2025-2034년)Vehicle as a Service Market Opportunity, Growth Drivers, Industry Trend Analysis, and Forecast 2025 - 2034 |
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세계의 VaaS(Vehicle as a Service) 시장은 2024년에 105억 달러로 평가되었고, 2034년까지 연평균 복합 성장률(CAGR)은 20.7%를 나타낼 것으로 예측되며 773억 달러로 성장할 전망입니다.

소비자와 기업들은 장기 계약, 보험, 유지 보수, 높은 구매 비용 등 소유에 따르는 부담 없이 차량을 이용할 수 있는 방식을 점점 더 우선시하고 있습니다. 구독 및 사용량 기반 요금제 모델은 유연한 주문형 이동 솔루션을 제공함으로써 이러한 수요를 충족시키고 있습니다. 도시화 확대, 기술 친화적 인구 증가, 디지털 플랫폼 통합 심화는 특히 대도시 지역에서 서비스 채택을 촉진하고 있습니다. 전기차(EV)로의 글로벌 전환은 운영 비용 절감, 환경적 이점, 정부 인센티브 가능성 등을 제공하는 전기차 차량군 덕분에 VaaS 성장을 더욱 가속화하고 있습니다. 기업들은 또한 서비스형 차량(Fleet-as-a-Service) 모델을 활용하여 운영 복잡성을 줄이고 자본 지출을 피하면서, 유지보수, 보험, 차량 관리 업무를 아웃소싱하는 동시에 차량 접근성을 확보하고 있습니다. 도시 모빌리티가 진화함에 따라 VaaS는 비용 효율성, 지속 가능성, 편의성을 위한 전략적 도구로 부상하고 있습니다.
| 시장 범위 | |
|---|---|
| 시작 연도 | 2024년 |
| 예측 연도 | 2025-2034년 |
| 시작 금액 | 105억 달러 |
| 예측 금액 | 773억 달러 |
| CAGR | 20.7% |
구독형 차량 서비스 부문은 2024년에 63%의 점유율을 차지하고 2034년까지 연평균 복합 성장률(CAGR)은 20.2%를 보일 것으로 예측됩니다. 구독 모델은 유연하고 번들링된 약정 없는 차량 이용을 제공하여 소비자와 기업 모두에게 매력적입니다. 사용량 기반 서비스는 수요 알고리즘으로 최적화된 이용당 요금제를 통해 가끔 이용하는 사용자를 대상으로 합니다. 통합 모빌리티 플랫폼은 이제 VaaS(Vehicle as a Service)를 대중교통 및 마이크로모빌리티 솔루션과 결합하여 원활한 다중 모드 계획 및 통합 결제를 가능하게 합니다.
자동차 OEM 부문은 2024년에 38%의 점유율을 차지하고 2034년까지 연평균 복합 성장률(CAGR)은 20.1%를 보일 것으로 예측됩니다. OEM 각사는 브랜드 신뢰성, 딜러 네트워크, 차량 공급력을 활용하여 모빌리티 서비스의 전개를 진행하고 있습니다. 오토텍 플랫폼은 디지털 퍼스트 솔루션을 통한 성장을 이끌어 차량 액세스 효율성과 고객 경험 향상을 도모하고 있습니다.
미국의 VaaS(Vehicle as a Service) 시장은 2024년 27억 4,000만 달러에 달했습니다. 소유권 없이 모빌리티를 선호하는 소비자 증가로 구독형 및 사용량 기반 요금제가 확대되고 있습니다. 이러한 옵션은 차량 접근 장벽을 낮추고 차량 유형 선택의 유연성을 제공하며 차량 활용도를 최적화하는 동시에 공급업체에게 반복 수익 창출과 고객 참여도 증대를 가져옵니다.
The Global Vehicle as a Service Market was valued at USD 10.5 billion in 2024 and is estimated to grow at a CAGR of 20.7% to reach USD 77.3 billion by 2034.

Consumers and businesses are increasingly prioritizing access to vehicles without the burdens of ownership, such as long-term commitments, insurance, maintenance, and high purchase costs. Subscription and pay-per-use models are meeting these needs by providing flexible, on-demand mobility solutions. Rising urbanization, tech-savvy populations, and the increasing integration of digital platforms are driving adoption, especially in metropolitan areas. The global push toward electric vehicles (EVs) is further accelerating VaaS growth, as EV fleets offer lower operational costs, environmental benefits, and potential government incentives. Organizations are also leveraging Fleet-as-a-Service models to reduce operational complexity and avoid capital expenditure, gaining access to vehicles while outsourcing maintenance, insurance, and fleet management. As urban mobility evolves, VaaS is emerging as a strategic tool for cost efficiency, sustainability, and convenience.
| Market Scope | |
|---|---|
| Start Year | 2024 |
| Forecast Year | 2025-2034 |
| Start Value | $10.5 Billion |
| Forecast Value | $77.3 Billion |
| CAGR | 20.7% |
The subscription-based vehicle service segment held a 63% share in 2024 and is expected to grow at a CAGR of 20.2% through 2034. Subscription models provide flexible, bundled, and commitment-free vehicle access, appealing to both consumers and businesses. Pay-per-use services target occasional users, offering cost-per-trip pricing optimized by demand algorithms. Integrated mobility platforms now combine VaaS with public transit and micromobility solutions, enabling seamless multimodal planning and unified payments.
The automotive OEMs segment held a 38% share in 2024 and is forecast to grow at a CAGR of 20.1% through 2034. OEMs are capitalizing on brand trust, dealer networks, and vehicle supply to launch mobility services. Auto-tech platforms are driving growth with digital-first solutions, streamlining vehicle access, and enhancing customer experience.
U.S. Vehicle as a Service Market reached USD 2.74 billion in 2024. Growing consumer preference for mobility without ownership is boosting subscription and pay-per-use models. These options reduce barriers to vehicle access, offer flexibility in vehicle type selection, and optimize fleet utilization, while generating recurring revenue and increasing customer engagement for providers.
Key players in the Vehicle as a Service Market include BMW, Hyundai, Mercedes-Benz, Volkswagen, Sixt, Hertz, LeasePlan/Ayvens, and Care by Volvo. To strengthen their position, companies in the Vehicle as a Service Market are focusing on expanding subscription and pay-per-use offerings, integrating EVs into fleets, and leveraging digital platforms for seamless customer experience. They are building strategic alliances with automotive manufacturers, tech firms, and mobility providers to scale operations and enhance service coverage. Fleet optimization, predictive maintenance, and dynamic pricing models are being adopted to maximize profitability, while investments in EV infrastructure and sustainability programs reinforce long-term growth. Companies are also using targeted marketing campaigns, loyalty programs, and personalized service options to attract and retain customers, ensuring a stronger market foothold and competitive advantage.