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시장보고서
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TaaS(Truck as a Service) 시장 규모, 점유율, 동향 분석 보고서 : 서비스별, 트럭 유형별, 추진별, 최종 용도별, 지역별, 부문 예측(2025-2033년)Truck-as-a-Service Market Size, Share & Trends Analysis Report By Service (Vehicle Subscription & Pay-per-Use, Dedicated Fleet Heavy-Duty Trucks), By Truck Type, By Propulsion, By End-user, By Region, And Segment Forecasts, 2025 - 2033 |
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세계의 TaaS(Truck as a Service) 시장 규모는 2024년 306억 9,000만 달러로 평가되었고, 2033년까지 1,970억 7,000만 달러에 이를 것으로 예측됩니다.
2025년부터 2033년까지의 CAGR은 23.7%를 나타낼 것으로 전망됩니다. 텔레매틱스, IoT, 예측 분석의 활용 확대로 차량 최적화와 가동률 향상을 도모함으로써 시장은 기세를 늘리고 있습니다.
물류 및 화물 운송에 있어서 구독형·종량 과금형 서비스를 포함한 자산 경량화 비즈니스 모델로의 이행이 진행되어, 기업은 소유가 아니고 서비스를 통해서 트럭을 이용하게 되고 있습니다. 전자상거래, 소매업, 저스트인타임 배송 네트워크의 급속한 확대로 유연한 온디맨드형 트럭 운송 능력에 대한 수요가 높아지고 있습니다. 한편 배출가스 규제의 엄격화로 TaaS(Truck as a Service) 서비스에서 전기차 및 대체연료트럭의 도입이 가속화되고 있습니다.
신흥 시장에 있어서 구독형·종량과금형 서비스의 확대는 큰 기회를 가져오는 한편, 자율 주행·준자율 주행 기술의 통합이 차량 운용에 있어서 효율성과 안전 기준을 변혁할 것으로 기대되고 있습니다. 그러나 서비스 제공업체의 경우 초기 비용이 높고 연결 서비스와 EV 인프라의 복잡한 통합이 여전히 주요 과제입니다. 또한 전기 트럭과 연료전지 트럭을 위한 충전 및 연료 보급 인프라가 제한되어 있는 것도 제약 요인이 되어, 세계적인 차량 플릿에 있어서 대규모 도입을 방해하고 있습니다.
기업은 차량 구독 및 종량 과금 모델을 통한 서비스 기반 트럭 이용을 점차 선택하게 되어, 플릿 소유에 수반하는 많은 자본 투자의 필요성을 저감하고 있습니다. 이러한 전환으로 기업은 운영 비용을 보다 효과적으로 관리하고, 함대의 가동률을 향상시키고, 변동하는 수요에 따라 운송 능력을 확장할 수 있습니다. 또한 제3자 서비스 제공업체에 의존함으로써 물류 사업자는 함대 관리 업무를 외부 위탁하면서 공급망 최적화 및 마지막 마일 배송 등 핵심 업무에 주력할 수 있게 됩니다. 구독 및 종량 과금형 서비스의 채택은 유연성과 신속한 대응이 매우 중요한 전자상거래, 소매, 저스트 인 타임 배송 네트워크에서 특히 두드러집니다. 따라서 이 동향은 특히 산업·상업의 급성장이 보이는 지역에서 TaaS 플랫폼의 확대를 가속시킬 것으로 예측됩니다.
전자상거래, 소매, 저스트인타임 배송 네트워크의 급속한 성장은 유연한 온디맨드 트럭 운송 능력에 대한 수요를 높이기 위해 TaaS(Truck as a Service) 시장의 주요 촉진요인으로 인식되고 있습니다. 인도 브랜드 자금 재단에 따르면 인도의 전자상거래 부문은 2025년 총 상품 가치(GMV) 약 140억 달러를 달성하며 전년 대비 12%의 성장률을 보였습니다. 2024년에 1,250억 달러로 평가된 이 업계는 2030년까지 3,450억 달러로 확대되어 CAGR 15%를 나타낼 것으로 예측됩니다. 또한 ANAROCK과 ETREtail의 공동 보고서는 디지털화의 진전과 소비자 행동의 변화를 배경으로 2035년까지 5,500억 달러 규모에 이를 가능성을 제시합니다. 이 전자상거래 활동의 급증으로 TaaS 플랫폼에 대한 의존도가 높아질 것으로 예상되며, 물류사업자는 트럭을 온디맨드로 확보하고 효율적으로 사업 규모를 확대할 수 있게 됩니다.
TaaS 플랫폼에서 배터리 전기자동차(BEV) 및 연료전지 전기자동차(FCEV)의 도입은 신뢰할 수 있고 광범위한 충전 네트워크 또는 수소 충전 네트워크의 정비 상황에 크게 의존합니다. 많은 지역, 특히 신흥 시장에서 표준화 된 충전소 부족, 충전 속도 지연, 지리적 커버리지 불균일성은 함대 운영자에게 운영상의 과제가되고 있습니다. 따라서 물류사업자는 루트계획, 배송 스케줄링, 안정적인 가동시간의 유지에 있어서 제약에 직면하여 전기트럭 및 연료전지트럭의 도입을 효율적으로 확대하는 능력이 제한되고 있습니다. 이 인프라의 갭은 지속 가능한 트럭 운송 솔루션으로의 광범위한 전환을 계속 방해하고 있습니다. 공공·민간 충전 네트워크에 대한 투자나 정책 지원을 통하여 이러한 과제에 대처하는 것은 세계 규모에서의 전동화·수소 동력 플릿의 대규모 도입을 실현하는데 있어서 매우 중요할 것으로 예측됩니다.
The global truck-as-a-service market size was estimated at USD 30.69 billion in 2024, and is projected to reach USD 197.07 billion by 2033, growing at a CAGR of 23.7% from 2025 to 2033. The market is gaining momentum, driven by the rising use of telematics, IoT, and predictive analytics that enhance fleet optimization and uptime.
The shift toward asset-light business models, including logistics and freight subscription or pay-per-use services, is encouraging companies to access trucks through services rather than ownership. Rapid expansion in e-commerce, retail, and just-in-time delivery networks is increasing demand for flexible, on-demand truck capacity, while stringent emission regulations are accelerating the adoption of electric and alternative-fuel trucks within Truck-as-a-Service (TaaS) offerings.
Expansion of subscription-based and pay-per-use services in emerging markets presents significant opportunities, alongside the integration of autonomous and semi-autonomous driving technologies that are expected to transform efficiency and safety standards in fleet operations. However, high upfront costs and the complex integration of connected services and EV infrastructure remain key challenges for service providers. In addition, limited charging and refueling infrastructure for electric and fuel cell trucks continues to act as a restraint, restricting large-scale adoption across global fleets.
Companies are progressively opting for service-based access to trucks through vehicle subscription and pay-per-use models, reducing the need for significant capital investment in fleet ownership. This transition allows enterprises to manage operational costs more effectively, enhance fleet utilization, and scale transportation capacity based on fluctuating demand. Additionally, reliance on third-party service providers enables logistics operators to focus on core competencies, such as supply chain optimization and last-mile delivery, while outsourcing fleet management responsibilities. The adoption of subscription and pay-per-use offerings is particularly pronounced in e-commerce, retail, and just-in-time delivery networks, where flexibility and responsiveness are critical. Therefore, this trend is expected to accelerate the expansion of TaaS platforms, especially in regions witnessing rapid industrial and commercial growth.
The rapid growth of e-commerce, retail, and just-in-time delivery networks has been identified as a major driver for the Truck-as-a-Service (TaaS) market, as it increases demand for flexible, on-demand truck capacity. In India, the e-commerce sector achieved a gross merchandise value (GMV) of approximately USD 14 billion in 2025, reflecting a 12% year-on-year growth, according to India Brand Equity Foundation. The industry, valued at USD 125 billion in 2024, is projected to expand to USD 345 billion by 2030, representing a compound annual growth rate (CAGR) of 15%. Furthermore, a joint report by ANAROCK and ETRetail projects that the sector could reach USD 550 billion by 2035, driven by increasing digital adoption and evolving consumer behavior. This surge in e-commerce activity is expected to intensify reliance on TaaS platforms, enabling logistics providers to access trucks on demand and scale operations efficiently.
The deployment of battery electric vehicles (BEVs) and fuel cell electric vehicles (FCEVs) within TaaS platforms is heavily dependent on the availability of reliable and widespread charging or hydrogen refueling networks. In many regions, particularly in emerging markets, the lack of standardized charging stations, slow charging speeds, and uneven geographic coverage present operational challenges for fleet operators. Thus, logistics providers face constraints in planning routes, scheduling deliveries, and maintaining consistent uptime, limiting the ability to scale electric or fuel cell truck adoption efficiently. This infrastructure gap continues to impede the broader transition toward sustainable trucking solutions. Addressing these challenges through investments in public and private charging networks and policy support is expected to be critical for enabling large-scale deployment of electrified and hydrogen-powered fleets globally.
Global Truck-as-a-Service Market Report Segmentation
This report forecasts revenue growth at global, regional, and country levels and provides an analysis of the latest industry trends in each of the sub-segments from 2021 to 2033. For this study, Grand View Research has segmented the global truck-as-a-service market report based on service, truck type, propulsion, end-user, and region.