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재택의료 : 시장 점유율 분석, 산업 동향 및 통계, 성장 예측(2024-2029년)Global Home Healthcare - Market Share Analysis, Industry Trends & Statistics, Growth Forecasts 2024 - 2029 |
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세계 재택의료 시장은 2024년 3,090억 7,000만 달러로 평가되었고, 예측 기간 동안 8.46%의 연평균 복합 성장률(CAGR)로 2029년에는 5,003억 9,000만 달러에 달할 것으로 예상됩니다.

코로나19 팬데믹은 재택치료 시장에 큰 영향을 미쳤습니다. 재택의료 허브 기술을 통해 팬데믹 기간 동안 환자들이 집에서 안전하게 지낼 수 있게 되었고, 병원, 응급실, 일선 의료진의 부담을 덜어주어 시장에 긍정적인 영향을 미쳤습니다. 예를 들어, 2021년 8월 Lancet Regional Health에 게재된 연구 결과에 따르면, 코로나19 팬데믹이 시작된 이후 병원 과밀화를 완화하고 만성 질환이나 중증도가 높지 않은 코로나19 환자들이 집에서 치료 및 모니터링을 받을 수 있도록 재택치료에 대한 수요가 높았다고 합니다. 이처럼 코로나19는 재택의료 시장에 긍정적인 영향을 미치고 있으며, 예측 기간 동안에도 증가 추세가 지속될 것으로 예상됩니다.
재택치료 시장의 주요 촉진요인으로는 가처분 소득 증가, 외과 수술 증가, 재택치료의 급속한 기술 발전 등을 들 수 있습니다. 예를 들어, 2022년 2월 발표된 PETERSON-KFF Health System Tracker의 데이터에 따르면 미국의 의료비 지출은 2020년 4조 1,000억 달러로 전년 대비 9.7% 증가하여 약 4.3% 증가하였습니다. 이 가속도는 연방 정부의 의료비 지출이 36.0% 증가했기 때문이며, 코로나19에 대한 대응이 주요 원인으로 꼽힙니다. 이 자료에 따르면, 전체 의료비 지출에서 민간이 차지하는 비중은 16.7%, 주정부와 지방정부가 차지하는 비중은 14.3%, 기타 민간 수입은 6.5%로 나타났습니다. 이처럼 가처분 소득 증가는 재택치료 수요를 촉진하고 시장 성장을 가속화할 수 있습니다.
또한, 전 세계적으로 수술 건수가 증가하고 있는 것도 재택치료 서비스에 대한 수요를 창출할 것으로 예상됩니다. 예를 들어, 2021-2022년 보건복지부와 보건복지부가 발표한 보고서에 따르면, 2021년 9월까지 인도 사프달준 병원에서는 약 829만 명이 OPD를 방문해 약 3만 3830건의 수술이 이뤄졌습니다. 같은 소식통에 따르면 인도에서는 2020-21년 약 25,101건의 작은 수술과 9,327건의 큰 수술이 이루어졌습니다고 합니다. 또한 2021년 4월부터 9월까지 인도에서 약 7,223건의 작은 수술과 17,004건의 수술이 이루어졌습니다. 수술을 받은 환자들은 수술 후 철저한 관리와 지속적인 건강 모니터링이 필요하기 때문에 대부분 재택치료 서비스를 선택하고 있습니다. 따라서 수술 건수 증가는 시장 성장을 가속할 것으로 예상됩니다.
또한, 재택의료 분야의 기술 발전과 재택의료 서비스 증가도 시장 성장을 견인할 것으로 예상되며, 2022년 3월, Biofourmis는 일리노이주 퀸시에 위치한 Blessing Health System의 급성기 병원 치료를 집에서 제공하는 최신 프로그램 위한 최신 프로그램의 기술 솔루션 파트너로 선정됐다고 발표했습니다. 마찬가지로 2022년 12월에는 헬스케어 기업 투모로우 헬스(Tomorrow Health)가 재택 치료의 일환으로 내구소비재 주문을 자동화하는 임상 규칙 엔진을 발표하기도 했습니다. 이러한 요인으로 인해 시장은 예측 기간 동안 크게 성장할 것으로 예상됩니다.
그러나 신흥국이나 저개발국에서는 인지도가 낮기 때문에 예측 기간 동안 시장 성장이 억제될 가능성이 높습니다.
효율적인 치료를 위해 지속적인 모니터링이 필요한 감염, 당뇨병, 관절염, 심폐질환, 심혈관질환 등 만성질환 증가로 인해 진단 분야가 예측 기간 동안 가장 큰 수익을 차지할 것으로 예상됩니다. 최근 몇 년동안 기술 발전 증가로 인해 다중 매개 변수 진단 모니터, 가정용 임신 및 불임 치료 키트와 같은 자가 모니터링용 신제품이 출시되고 있습니다. 예를 들어, 2022년 1월 24일부터 2022년 2월 6일까지 WHO가 실시한 조사에 따르면, 약 12,368명이 인플루엔자 바이러스 양성 판정을 받았습니다. 그 중 인플루엔자 A형이 8,423명(68.1%), 인플루엔자 B형이 3,945명(31.9%), 그리고 인플루엔자 A(H1N1)가 171명(6.4%), 인플루엔자 A(H3N2)가 2,483명(93.6%)으로 집계됐습니다. 이처럼 감염병 환자 증가는 이 부문의 성장을 가속할 것으로 예상됩니다.
또한, 선별 검사 과정에 대한 환자의 인식 수준 증가와 기술 발전, 마이크로플루이딕스, 사물인터넷(IoT), 센서, 스마트폰, 웨어러블의 통합은 환자에게 현장 진료 검사를 제공하고, 고감도, 저비용, 신속하고 연결된 진단을 제공할 수 있는 위한 강력한 기회를 보여주고 있습니다. 예를 들어, 2021년 6월, 가정용 진단키트 회사인 로(Ro)는 헬스케어 테크놀로지(Healthcare Technology)에 인수되었습니다. 이 인수는 전국 규모의 원격 의료, 약국, 실험실 처리, 가정 내 검사 및 관리 서비스 등 회사의 기존 강점을 기반으로 합니다. 이번 인수로 Ro의 수직 통합형 1차 진료 플랫폼의 진단 기능과 실험실 인프라를 확장할 수 있게 됐습니다. 로슈는 키트의 자가진단 솔루션을 통해 환자 중심의 1차의료 경험을 촉진하고, 더 넓은 범위의 질병에 대한 환자 중심의 1차의료 경험을 촉진하는 동시에 가상으로, 그리고 환자의 집에서 만성질환 및 예방적 의료를 지원할 수 있습니다. 따라서 이 진단 장비에 대한 수요가 높으며 예측 기간 동안 이 분야의 성장을 주도할 것으로 보입니다.

첨단 기술의 높은 도입, 만성질환 및 생활습관병, 의료비 지출 증가, 의사 부족, 더 나은 의료 서비스에 대한 수요 증가 등의 요인이 모두 북미 시장 성장에 기여하고 있습니다. 예를 들어, 2021년에 발표된 캐나다 암 협회 보고서에 따르면, 2021년 캐나다에서 229,200명 이상의 신규 암 환자가 보고되었으며, 캐나다의 5년 암 생존율은 64%에 달했습니다. 또한, 이 지역의 만성 질환 환자 증가도 시장 성장을 가속할 것으로 예상됩니다. 예를 들어, 국제당뇨병연맹의 당뇨병 아틀라스 10판에 따르면 2021년 미국에서 약 3,220만 명이 당뇨병을 앓고 있으며, 2045년에는 3,630만 명으로 늘어날 것으로 예상했습니다. 따라서 이러한 요인이 북미 시장 성장을 가속할 것으로 예상됩니다.
주요 제품 출시, 시장 진출기업 및 제조업체의 집중화, 주요 기업 간 제휴, 미국 내 질병 사례 증가 등은 미국 재택의료 시장의 성장을 가속하는 요인 중 일부입니다. 예를 들어, 2022년 2월 CVS헬스케어는 CVS헬스 제품 라인의 확장으로 6가지 재택의료 제품을 출시했습니다. 신제품에는 컨버터블 샤워 의자, 접이식 여행용 워커, 컴포트 그립이 달린 지팡이 등이 포함됩니다. 마찬가지로 2022년 9월 Innovative Health Diagnostics는 서비스형 진단(DaaS, Diagnostics as a Service) 플랫폼을 출시하여 브랜드가 언제 어디서든 환자에게 재택치료 서비스를 제공할 수 있도록 했습니다. 이러한 제품 출시로 인해 예측 기간 동안 미국에서 시장이 성장할 것으로 예상됩니다.
재택치료 시장의 경쟁은 중간 정도이며, 여러 대기업이 시장에 진입하고 있습니다. 일부 기업들은 혁신적인 제품을 출시하고 세계 시장에서 입지를 굳히기 위해 타사와의 인수합병, 연구 협력 등 다양한 전략을 통해 시장 지위를 확대하고 있습니다. 현재 시장을 독점하고 있는 기업으로는 Amwell, ResMed Inc, Fresenius SE &Co KGaA, F. Hoffmann-La Roche AG, Apple Inc 등이 있습니다.

The global home healthcare market is valued at USD 309.07 billion in 2024 and is expected to reach USD 500.39 billion by 2029 registering a CAGR of 8.46% over the forecast period.
The COVID-19 pandemic significantly impacted the home healthcare market. Home health hub technology made it possible for patients to stay safe in their homes during the pandemic while putting less strain on hospitals, emergency rooms, and front-line healthcare workers, which positively affected the market. For instance, according to a research study published in the Lancet Regional Health in August 2021, home-based care has been in high demand ever since the COVID-19 pandemic began to relieve hospital overcrowding and enable patients with chronic illnesses or non-severe COVID-19 to receive treatment and monitoring at home. Thus, the pandemic positively impacted the home healthcare market and is expected to continue the upward trend over the forecast period.
The major drivers for the home healthcare market include rising disposable income, increasing surgical procedures, and rapid technological advancements in home healthcare. For instance, according to the PETERSON-KFF Health System Tracker data published in February 2022, healthcare spending in the United States increased by 9.7% to reach USD 4.1 trillion in 2020, an increase of around 4.3% compared to the previous year. The acceleration was due to a 36.0% increase in federal expenditures for health care that occurred largely in response to the COVID-19 pandemic. The same source also stated that the private business share of health spending accounted for 16.7% of total healthcare spending, state and local governments accounted for 14.3%, and other private revenues accounted for 6.5%. Thus, such an increasing disposable income is expected to propel the demand for home healthcare, which may surge the market growth.
The increasing number of surgical procedures across the globe is also expected to create demand for home healthcare services. For instance, according to the report published by the Department of Health & Family Welfare and Ministry of Health & Family Welfare in 2021-2022, till September 2021, about 8.29 lakh people visited OPDs, and around 33,830 surgeries were performed in Safdarjung Hospital, India. The same source also reported that around 25,101 minor surgeries were performed, and around 9,327 major surgeries were performed in India for 2020-21. Furthermore, from April 2021 to September 2021, around 7,223 minor surgeries and 17,004 surgeries were performed in India. Patients undergoing surgery require rigorous post-surgical care and constant health monitoring; thus, most people opt for home healthcare services. Thus, increasing cases of surgeries is expected to propel the market growth.
Furthermore, technological advances in the home healthcare space and increasing home healthcare services are also expected to boost market growth. In March 2022, Biofourmis announced that it had been selected by Blessing Health System in Quincy, Illinois, as a technology solutions partner for its newest program that delivers acute hospital care in patient's homes. Similarly, in December 2022, Tomorrow Health, a health tech company, launched a clinical rules engine that automates orders of durable medical equipment as a part of homecare. Thus, owing to such factors, the market is expected to grow considerably over the forecast period.
However, a lack of awareness among developing and underdeveloped countries will likely restrain market growth over the forecast period.
The diagnostic segment is expected to account for the most significant revenue over the forecast period due to a rise in chronic disorders, such as infectious diseases, diabetes, arthritis, cardiopulmonary, and cardiovascular conditions, which require continuous monitoring for efficient treatment. The rise in technological advancements in recent years led to the launch of new products for self-monitoring, like multi-parameter diagnostic monitors, home pregnancy, and fertility kits. For instance, according to the survey conducted by the WHO for the period from 24 January 2022 to 06 February 2022, approximately 12,368 people tested positive for influenza viruses. Of these, 8,423 (68.1%) people were infected with influenza A and 3,945 (31.9%) with influenza B. Furthermore, 171 (6.4%) were influenza A(H1N1), and 2,483 (93.6%) were influenza A (H3N2). Thus, increasing cases of infectious diseases are expected to propel the segment's growth.
In addition, rising patient awareness levels towards screening process and technological advancements, integration of microfluidics, Internet-of-Things (IoT), sensors, smartphones, and wearables bring point-of-care testing to the patients and represent a strong opportunity for providing sensitive, low-cost, rapid, and connected diagnostics. For instance, in June 2021, Ro, the at-home diagnostics company Kit, was acquired by healthcare technology. The acquisition builds on the company's existing strengths, including nationwide telehealth, pharmacy, lab processing, and in-home testing and care services. It expands the diagnostics capabilities and lab infrastructure of Ro's vertically integrated primary care platform. With the help of Kit's at-home, self-administered testing solutions, Ro can support chronic and preventive care virtually and in patients' homes while facilitating patient-centric primary care experiences for a wider range of conditions. This resulted in high demand for this diagnostic equipment, driving the segment growth over the forecast period.

Factors such as the high adoption of sophisticated technology, chronic and lifestyle diseases, rising healthcare spending, physician shortages, and increasing demand for better healthcare services all contribute to the market growth in the North American region. For instance, as per the Canadian Cancer Society Report published in 2021, over 229,200 new cancer cases were reported in Canada in 2021, and the five-year cancer survival rate in the country reached 64%. In addition, increasing cases of chronic diseases in the region are also expected to propel market growth. For instance, according to the International Diabetes Federation's Diabetes Atlas, Tenth Edition, in 2021, around 32.2 million people in the United States had diabetes, projected to grow to 36.3 million by 2045. Thus, such factors are expected to propel the market growth in the North American region.
Key product launches, high concentration of market players or manufacturer's presence, partnerships among major players, and increasing cases of diseases in the United States are some of the factors driving the growth of the home healthcare market in the country. For instance, In February 2022, CVS Pharmacy launched six home healthcare products as an extension of the company's CVS Health product line. The new products include convertible shower chairs, easy-fold travel walkers, and canes with comfort grips. Similarly, in September 2022, Innovative Health Diagnostics launched Diagnostics as a Service (DaaS) platform, allowing brands to provide their patients access to at-home healthcare anytime and anywhere. Thus, owing to product launches, the market is expected to grow in the United States over the forecast period.
The home healthcare market is moderately competitive and consists of several major players. Some companies are expanding their market position by adopting various strategies, such as mergers and acquisitions and research collaborations with other companies to launch innovative products and consolidate their market positions worldwide. Some companies currently dominating the market are Amwell, ResMed Inc., Fresenius SE & Co KGaA, F. Hoffmann-La Roche AG, and Apple Inc., among others.