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통신 청구 수익 관리 : 시장 점유율 분석, 산업 동향 및 통계, 성장 예측(2025-2030년)

Telecom Billing Revenue Management - Market Share Analysis, Industry Trends & Statistics, Growth Forecasts (2025 - 2030)

발행일: | 리서치사: Mordor Intelligence | 페이지 정보: 영문 | 배송안내 : 2-3일 (영업일 기준)

    
    
    




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통신 청구 수익 관리 시장 규모는 2025년에 155억 5,000만 달러로 추정되며, 예측 기간(2025-2030년) 동안 9.43%의 CAGR로 2030년에는 244억 달러에 달할 것으로 예상됩니다.

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전 세계 통신 서비스 제공업체(CSP)의 가입자 증가는 네트워크 혼잡, 통화 장애 등 심각한 문제를 야기하고 있습니다. 이러한 문제를 억제하기 위해 사용자들은 CSP에 효율적이고 효과적인 청구 및 수익 관리 시스템을 도입할 것을 요구하고 있습니다.

주요 하이라이트

  • 통신 청구 수익 프로세스에는 통신 서비스뿐만 아니라 채권 회수 관리도 포함됩니다. 청구 및 청구서 정보 계산, 고객 지불 및 청구서 관리, 데이터 사용 관련 정보 제공 등이 포함됩니다. 이러한 솔루션은 통신 네트워크 최적화를 통해 통신 사업자 및 디지털 서비스 제공업체들이 업무 효율성을 높이기 위해 자주 채택하고 있습니다.
  • 지난 10년간 세계 통신 시장은 급격한 변화를 겪었습니다. 인터넷을 통해 고객과 소통하는 클라우드 네이티브 비즈니스의 등장부터 컨텐츠, 애플리케이션, 서비스의 클라우드 전환까지, CSP 제공업체들은 이러한 수요에 대응하기 위해 수십억 달러를 투자하여 네트워크를 업그레이드하고 있습니다. 그러나 많은 CSP들은 보다 현대적인 수익 관리 기능을 필요로 하는 전통적인 비즈니스 지원 시스템으로 계속 운영되고 있습니다. 따라서 전 세계 많은 CSP들이 현재의 빌링 및 수익 관리 시스템을 사용하고 있습니다.
  • 통신 청구 수익 관리 플랫폼 솔루션은 통신 서비스 제공업체가 시장에서 최신 서비스를 출시하고 고객과의 관계를 활용할 수 있도록 도와줍니다. 또한 SaaS(Software-as-a-Service) 플랫폼의 등장은 시장 성장을 더욱 촉진할 것입니다.
  • 통신 업계 벤더들은 이러한 소프트웨어 솔루션을 사용하여 주파수 대역의 이상 징후를 감지하고 관리하며, 궁극적으로 운영 비용을 절감하는 데 도움을 주고 있습니다. 또한, 이러한 기술 대응 프로그램은 문제를 해결하고 네트워크 서비스 및 가시성을 최적화하는 새로운 조치를 통해 CSP의 수익 증대를 돕습니다.
  • 또한, 현재 시장 시나리오에서 CSP는 새로운 사용 사례, 디바이스, 비즈니스 모델, 파트너십 등 IP 5G의 모든 기회를 포착하고 수익을 창출하기 위해 실시간 빌링 및 정책 제어 기능을 필요로 합니다. 다양한 파트너 관리가 복잡해지면서 상호접속, 홀세일, OTT/컨텐츠 플레이어, 디스트리뷰터, 상호접속, MVNO, 대리점 등 다양한 파트너를 효율적으로 관리하는 것 등이 과제로 대두되고 있습니다.
  • 또한, 디지털 경제가 소비를 가속화하는 가운데, 기존의 빌링 시스템은 주문형 설계와 커스터마이징의 부족에 대응할 수 밖에 없습니다. 차세대 빌링 시스템은 유연한 비즈니스 규칙 엔진을 통해 서비스 및 제품에 대한 민첩한 원칙을 기반으로 구축합니다. 비즈니스 스크립트는 CSP가 시장 출시 시간(TTM)을 몇 개월에서 몇 시간으로 단축하는 데 도움이 됩니다.
  • 최근 COVID-19 사태가 발생하면서 회사 방침이 재택근무로 바뀌었습니다. 이러한 재택근무로 인해 통신 타워의 데이터 소비량이 증가했습니다. 예를 들어, 인도의 통신사 2곳은 5월 말까지 68일간의 전국적인 봉쇄로 인한 경기 둔화에도 불구하고 요금 인상과 데이터 사용량 증가로 인해 6월까지 3개월(2021년 1분기) 동안 매출과 EBITDA(이자, 세금, 감가상각비 차감 전 영업이익)가 큰 폭으로 증가했다고 보고했습니다. 집에서 휴대전화를 통해 인터넷을 이용하는 기기가 증가함에 따라 데이터 사용량이 증가했습니다. 이로 인해 통신 요금 청구 및 수익 관리에 대한 수요가 증가했습니다.

통신 청구 수익 관리 시장 동향

이동통신 사업자가 시장 점유율의 대부분을 차지합니다.

  • 스마트폰 사용자의 급증은 수많은 모바일 애플리케이션과 함께 전례 없는 가입자 증가를 가능하게 했습니다. 예를 들어, 시스코 시스템즈에 따르면 2022년 현재 전 세계 스마트폰 사용자는 약 57억 명에 달할 것으로 예상하고 있습니다. 그 결과, 모바일 네트워크 사업자의 용량에 대한 수요가 커지고 있습니다.
  • 모바일 사업자들은 5G, Volte, Vowifi와 같은 새로운 기술을 도입하고 네트워크 용량을 추가하여 이러한 수요를 활용하고 있습니다. OSS와 BSS의 캐리어급 빌링 솔루션도 이러한 속도를 따라잡아야 하며, 수백만 건의 동시 트랜잭션을 지원할 수 있어야 합니다.
  • 유럽에서는 통신 요금 청구를 위한 수익 관리 시스템 시장이 확대될 것으로 예상되며, 5G 연결을 촉진하기 위한 정부의 노력이 확대되고 시장의 주요 기업들이 이 분야에 침투하고 있는 것이 시장 개척의 요인으로 작용할 것으로 보입니다. 또한, 모바일 이용자 증가와 통신 서비스 기업의 신규 서비스 추가에 따라 효율적인 청구서 발행 및 수익 관리 시스템 및 서비스에 대한 수요가 증가하고 있습니다.
  • 또한, 네트워크 기능, 서비스 및 기타 고객 경험 관리 강화의 혁신에 힘입어 전 세계적으로 통신 업계의 경쟁이 치열해짐에 따라, 통신 사업자들은 탄탄한 수익 분배 모델을 기반으로 한 신제품 및 신규 서비스 출시를 가속화하는 전략에 집중할 수 있게 되었습니다. 통신사들은 통신 청구 수익 관리와 같은 솔루션을 활용하여 빌링 정확도 유지, 엔드투엔드 분쟁 관리를 통한 고객 경험 향상 등 비즈니스 프로세스를 자동화할 수 있습니다.
  • 또한, 이 솔루션을 통해 이해관계자의 수익 분배 관리에 따른 부정행위를 제거함으로써 이동통신 사업자는 비용을 절감할 수 있습니다. 예를 들어, CFCA(Communications Fraud Control Association)에 따르면, 전 세계 이동통신 사업자들은 부정행위 및 미수금 발생으로 인해 연간 약 380억 달러의 손실을 입고 있습니다.

북미가 큰 비중을 차지합니다.

  • 북미는 통신 산업이 매우 성숙하여 큰 시장 점유율을 차지할 것으로 예상됩니다. 예를 들어, 미국의 주요 이동통신 사업자들이 5G 상용 서비스를 여러 차례 개시하면서 이 지역의 5G 커버리지가 눈에 띄게 확대되고 있습니다. 실제로 GSMA의 조사에 따르면, 북미의 5G 보급률은 2025년까지 46%, 즉 200개의 5G 연결로 증가할 것으로 추정하고 있습니다.
  • 이 조사에 따르면, 북미의 순 모바일 가입자 수는 약 3억 2,100만 명으로 인구의 83%에 해당하며, 2025년에는 3억 4,500만 명, 즉 인구의 85%에 달할 것으로 예상됩니다. 또한 2025년에는 3억 4,500만 명, 즉 인구의 85%에 달할 것으로 예측됩니다.
  • 또한, 미국은 세계에서 가장 기술 도입이 활발한 국가 중 하나입니다. 미국은 획기적인 스타트업으로 유명합니다. 미국은 IoT, 5G, 애널리틱스, 클라우드와 같은 첨단 기술 도입과 통신 산업의 수요 증가로 인해 통신 청구 수익 관리 시장에서도 수익 측면에서 우위를 점하고 있습니다.
  • 가입자 수 증가와 더불어 다양한 모바일 서비스에 대한 소비자의 높은 지출과 Amdocs, Oracle, CSG International, HPE 등 이 지역의 여러 유명 업체들의 존재가 시장 성장을 촉진하고 있습니다. 또한, 이 지역의 통신 산업은 잘 확립되어 있으며, 통신 제품 및 서비스의 보급률도 높습니다. 이 지역의 통신 부문은 방대한 양의 데이터를 생산하고 있으며, 이는 통신 청구 수익 관리에 대한 수요를 증가시키고 있습니다.
  • 또한, COVID-19 이후 이 지역이 봉쇄에서 벗어난 상황, 새로운 업무 방식의 배경, 이 지역의 지배적인 세계화 통신 모델의 잠재적 변화로 인해 서비스 자동화 속도가 빨라졌습니다. 이러한 서비스에는 청구 및 수익 관리가 포함됩니다. 이러한 사례로 인해 향후 시장 성장이 더욱 가속화될 것으로 예상됩니다.

통신 청구 수익 관리 산업 개요

통신 청구 수익 관리 시장은 현재 많은 플레이어로 구성되어 있기 때문에 경쟁이 치열하고 세분화되어 있습니다. 세계 통신 청구 수익 관리 시장의 주요 기업들은 제품 발전을 위해 끊임없이 노력하고 있습니다. 몇몇 유명 기업들은 제휴를 맺고 시장 개척 지역에 거점을 넓혀 시장에서의 입지를 강화하기 위해 노력하고 있습니다. 주요 기업으로는 에릭슨, 화웨이 테크놀러지스, SAP SE, Oracle 등이 있습니다.

  • 2023년 1월 - 에릭슨과 오레두 쿠웨이트가 협력하여 양사 네트워크에 에릭슨 빌링을 도입했습니다. 빌링 시스템 업데이트를 통해 5G 제품의 경쟁적인 마케팅 계획을 수립하고 동시에 Ooredoo Kuwait의 네트워크 전체에 5G 진화를 가능하게 했습니다.
  • 2023년 1월 - 일본전기주식회사는 NTT도코모에 청구 정보를 고성능으로 처리하기 위한 충전 게이트웨이 기능(CGF)을 제공하고, 5GC에서 전송되는 다양한 청구 정보를 정리하고 BSS에 연결하여 새로운 서비스의 신속한 개시, 제공, 수익화를 지원합니다.

기타 특전:

  • 엑셀 형식의 시장 예측(ME) 시트
  • 3개월간의 애널리스트 지원

목차

제1장 소개

  • 조사 가정과 시장 정의
  • 조사 범위

제2장 조사 방법

제3장 주요 요약

제4장 시장 역학

  • 시장 개요
  • 시장 성장 촉진요인
    • 휴대폰 가입자수 증가
    • 통신 생태계의 수익 분배 복잡화
  • 시장 성장 억제요인
    • 엄격한 통신 규제의 존재
  • Porter's Five Forces 분석
    • 구매자/소비자의 협상력
    • 공급 기업의 교섭력
    • 신규 참여업체의 위협
    • 대체품의 위협
    • 경쟁 기업 간의 경쟁 강도
  • COVID-19의 업계에 대한 영향 평가

제5장 시장 세분화

  • 전개별
    • 온프레미스
    • 클라우드
  • 유형별
    • 소프트웨어
    • 서비스
  • 사업자별
    • 모바일 사업자
    • 인터넷 서비스 프로바이더
  • 지역별
    • 북미
      • 미국
      • 캐나다
    • 유럽
      • 독일
      • 영국
      • 프랑스
      • 기타 유럽
    • 아시아태평양
      • 인도
      • 중국
      • 일본
      • 기타 아시아태평양
    • 라틴아메리카
    • 중동 및 아프리카

제6장 경쟁 구도

  • 기업 개요
    • NetCracker Technology Corporation
    • CSG Systems International Inc.
    • Oracle Corporation
    • Ericsson
    • Huawei Technologies
    • SAP Se
    • Nokia
    • Comarch SA
    • Optiva, Inc.
    • Enghouse Networks
    • Sterlite Technologies Limited
    • Intracom Telecom SA

제7장 투자 분석

제8장 시장 기회와 향후 동향

ksm 25.02.27

The Telecom Billing Revenue Management Market size is estimated at USD 15.55 billion in 2025, and is expected to reach USD 24.40 billion by 2030, at a CAGR of 9.43% during the forecast period (2025-2030).

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Communication Service Providers (CSP) worldwide are experiencing increased subscribers, causing significant issues, including network congestion and call drops. To curb these issues, users have started to demand that CSPs deploy efficient and effective billing and revenue management systems.

Key Highlights

  • The process of managing telecom billing and revenue includes the management of debt collection as well as communication services. The procedure involves calculating billing and charging information, managing the customer's payments and invoices, and providing information on data utilization. By optimizing the telecom networks, these solutions are frequently employed by telecommunication and digital service providers to increase operational efficiency.
  • In the last decade, the global telecom market has changed dramatically, from the rise of cloud-native businesses that interact with customers via the Internet to the rapid migration of content, applications, and services to the cloud. CSP providers have spent billions upgrading their networks to meet the demand. However, many CSPs continue to operate with traditional business support systems that need more modern revenue management capabilities. Therefore, many CSPs worldwide are adopting current billing and revenue management systems.
  • Telecom billing and revenue management platform solutions enable telecom service providers to launch the latest services in the market and help leverage their customer relationships. and develop a sense of harmony between the service providers and end-users. Also, the emergence of software-as-a-service (SaaS) platforms further leverages market growth.
  • Vendors in the telecom industry use these software solutions to help detect and manage anomalies in the spectrum and eventually decrease operational costs. Also, these tech-enabled programs further assist the CSPs in increasing their revenue by rectifying problems and deploying new measures to optimize network service and visibility.
  • Further, in the current market scenario, CSPs require real-time billing and policy control capabilities to help seize and monetize all IP 5G opportunities, including new use cases, devices, business models, and partnerships. With the growing complexity of managing diverse partners, challenges such as efficiently managing partners, including interconnect, wholesale, OTT/content players, distributors, interconnect, MVNOs, and agents, among others.
  • Additionally, with the digital economy accelerating consumption, traditional billing systems can only keep up with a lack of on-demand design or customization. With the new generation of billing systems, build on agile principles in terms of services and products through a flexible business rule engine. The business script helps CSP reduce the time-to-market (TTM) from months to hours. thereby driving demand among the end-users.
  • The recent outbreak of the COVID-19 pandemic resulted in a shift in company policies towards work-from-home policies. This remote work from home increased the data consumption of the telecom towers. For instance, two Indian telecom operators reported substantial revenue and earnings before interest, taxes, depreciation, and amortization (EBITDA) growth in the three months ending June (Q1 FY2021) due to tariff growth and higher data usage, defying the economic slowdown from the countrywide lockdown of 68 days up to May-end. The increasing number of devices using the Internet for work from home through mobile phones resulted in an increase in data usage. This increased the demand for telecom billing and revenue management.

Telecom Billing and Revenue Management Market Trends

Mobile Operators to Account Major Market Share

  • The proliferation of smartphone users, coupled with numerous mobile applications, has enabled unprecedented growth in subscribers. For instance, According to Cisco Systems, as of 2022, there were around 5.7 billion smartphone users worldwide. This has resulted in significant demand for the capacity of mobile network providers.
  • The mobile operators leverage the demand by deploying new technologies such as 5G, Volte, and Vowifi and adding networking capacities. Evidently, the OSS and BSS carrier-class billing solutions also need to keep up the pace and are required to support millions of simultaneous transactions.
  • The market for revenue management systems for telecom invoicing in Europe will increase. Government efforts to promote 5G connectivity are expanding, and key market players are becoming more prevalent in the area, which can be attributed to the market's development. Additionally, the demand for efficient invoicing and revenue management systems and services is growing as mobile users grow and telecom service companies continuously add new services to their portfolios.
  • Also, owing to the increase in the competitive landscape of the telecom industry worldwide, led by innovations in network capabilities, service, and other customer experience management enhancements, mobile operators are able to focus on strategies to help accelerate new product and service launches backed by a robust revenue-sharing model. By leveraging solutions such as telecom billing revenue management, operators can automate the business process, such as maintaining billing accuracy and improving customer experience by managing end-to-end disputes.
  • Additionally, the solution would also enable mobile operators to save costs by eliminating the fraud associated with managing the stakeholders' revenue shares. For instance, according to the Communications Fraud Control Association (CFCA), mobile operators worldwide lose around USD 38 billion annually due to fraud and uncollected revenues.

North America to Hold Major Share

  • North America is expected to hold a significant market share due to its significantly mature telecom industry. For instance, following several commercial 5G launches by major US mobile operators, the region now has prominent 5G coverage. In fact, a GSMA study estimates that 5G adoption in North America will rise to 46% by 2025, i.e., 200 5G connections.
  • The study further reveals that around 321 million unique mobile subscribers in North America represent 83% of the population. Additionally, by 2025, the number is forecast to reach 345 million, i.e., 85% of the population.
  • Additionally, the United States is among the nations with the highest levels of technological adoption worldwide. The nation is renowned for its ground-breaking startups. This high share is mostly due to the market's adoption of cutting-edge technology and the increased demand from the telecom industry. Due to the adoption of cutting-edge technologies like IoT, 5G, analytics, and cloud, the U.S. also dominated the telecom billing and revenue management market in terms of revenue.
  • The increasing number of subscribers, coupled with high consumer spending on various mobile services and the presence of a few of the prominent players in the region, including Amdocs, Oracle, CSG International, and HPE, among others, is set to leverage market growth. Additionally, the region's communication industry is well-established and has a high penetration of telecom products and services. The region's telecom sector produces a vast amount of data, which in turn is increasing demand for telecom billing and revenue management.
  • Additionally, the post-COVID-19 situation as the region emerged from lockdown, the backdrop of new ways of working, and potential shifts in the dominant globalization telecom model in the region enabled an acceleration in the rate of automation of services. These services include billing and revenue management. This instance is expected to further leverage the market's growth going forward.

Telecom Billing and Revenue Management Industry Overview

The telecom billing revenue management market is very competitive and moving towards fragmentation as it currently consists of many players. Several key players in the global telecom billing revenue management market are making constant efforts to bring product advancements. A few prominent companies are entering into collaborations and are also expanding their footprints in developing regions to consolidate their positions in the market. The major players are Ericsson, Huawei Technologies, SAP SE, and Oracle Corp., among others.

  • January 2023 - Ericsson and Ooredoo Kuwait teamed up to roll out Ericsson billing across their networks. The billing system update helped create competitive marketing plans for 5G products while also enabling 5G evolution across Ooredoo Kuwait's network.
  • January 2023 - NEC Corporation gave NTT DOCOMO a charging gateway function (CGF) for the high-performance processing of billing information. The CGF supports new services' quick start, provision, and monetization by organizing the diverse range of billing information sent from 5GC and connecting to the BSS.

Additional Benefits:

  • The market estimate (ME) sheet in Excel format
  • 3 months of analyst support

TABLE OF CONTENTS

1 INTRODUCTION

  • 1.1 Study Assumptions & Market Definition
  • 1.2 Scope of the Study

2 RESEARCH METHODOLOGY

3 EXECUTIVE SUMMARY

4 MARKET DYNAMICS

  • 4.1 Market Overview
  • 4.2 Market Drivers
    • 4.2.1 Growing Number of Cellular or Mobile Subscribers
    • 4.2.2 Growing Complexities in Revenue Sharing Across the Telecom Ecosystem
  • 4.3 Market Restraints
    • 4.3.1 Presence of Stringent Telecom Regulations
  • 4.4 Porter's Five Forces Analysis
    • 4.4.1 Bargaining Power of Buyers/Consumers
    • 4.4.2 Bargaining Power of Suppliers
    • 4.4.3 Threat of New Entrants
    • 4.4.4 Threat of Substitute Products
    • 4.4.5 Intensity of Competitive Rivalry
  • 4.5 Assessment of COVID-19 Impact on the Industry

5 MARKET SEGMENTATION

  • 5.1 By Deployment
    • 5.1.1 On-premise
    • 5.1.2 Cloud
  • 5.2 By Type
    • 5.2.1 Software
    • 5.2.2 Service
  • 5.3 By Operator
    • 5.3.1 Mobile Operator
    • 5.3.2 Internet Service Provider
  • 5.4 Geography
    • 5.4.1 North America
      • 5.4.1.1 US
      • 5.4.1.2 Canada
    • 5.4.2 Europe
      • 5.4.2.1 Germany
      • 5.4.2.2 UK
      • 5.4.2.3 France
      • 5.4.2.4 Rest of Europe
    • 5.4.3 Asia-Pacific
      • 5.4.3.1 India
      • 5.4.3.2 China
      • 5.4.3.3 Japan
      • 5.4.3.4 Rest of Asia-Pacific
    • 5.4.4 Latin America
    • 5.4.5 Middle-East and Africa

6 COMPETITIVE LANDSCAPE

  • 6.1 Company Profiles
    • 6.1.1 NetCracker Technology Corporation
    • 6.1.2 CSG Systems International Inc.
    • 6.1.3 Oracle Corporation
    • 6.1.4 Ericsson
    • 6.1.5 Huawei Technologies
    • 6.1.6 SAP Se
    • 6.1.7 Nokia
    • 6.1.8 Comarch SA
    • 6.1.9 Optiva, Inc.
    • 6.1.10 Enghouse Networks
    • 6.1.11 Sterlite Technologies Limited
    • 6.1.12 Intracom Telecom SA

7 INVESTMENT ANALYSIS

8 MARKET OPPORTUNITIES AND FUTURE TRENDS

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