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인도네시아의 접착제 및 실란트 시장 : 시장 점유율 분석, 산업 동향, 성장 예측(2025-2030년)

Indonesia Adhesives And Sealants - Market Share Analysis, Industry Trends & Statistics, Growth Forecasts (2025 - 2030)

발행일: | 리서치사: Mordor Intelligence | 페이지 정보: 영문 | 배송안내 : 2-3일 (영업일 기준)

    
    
    




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인도네시아의 접착제 및 실란트 시장 규모는 2025년에 9억 6,000만 달러로 추정되고, 예측 기간인 2025-2030년 CAGR 6.66%로 성장할 전망이며, 2030년에는 13억 3,000만 달러에 달할 것으로 예측됩니다.

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COVID-19의 대유행은 인도네시아의 접착제 및 실란트 시장에 부정적인 영향을 주었습니다. 전국적인 봉쇄 및 엄격한 사회적 거리두기로 인해 항공우주, 자동차, 건설, 헬스케어, 포장, 신발 산업이 폐쇄되었고, 그 결과 인도네시아 접착제 및 실란트 시장에 영향을 주었습니다. 하지만 코로나19 대유행 이후 규제가 풀리자 시장은 순조롭게 회복됐습니다. 항공우주, 자동차, 건설, 헬스케어, 포장, 신발 등 다양한 용도로 접착제 및 실란트 소비가 증가하면서 시장은 크게 회복되었습니다.

주요 하이라이트

  • 예측 기간 중, 인도네시아의 접착제 및 실란트 시장은 건설 업계로부터 수요 증가 및 포장 업계로부터 수요 증가가 시장을 견인할 것으로 보입니다.
  • 그 반면, 원재료의 수입에 대한 과도한 의존이 시장의 성장을 저해할 가능성이 높습니다.
  • 바이오 접착제의 기술 혁신 및 개발, 복합재료의 접착으로의 전환은 예측 기간 동안 조사된 시장의 기회로 작용할 가능성이 높습니다.

인도네시아의 접착제 및 실란트 시장 동향

시장을 독점하는 수성 접착제 기술

  • 수성 접착제는 캐리어 또는 희석 매체로서 물을 사용해, 수지를 분산시킵니다. 물을 증발시키거나 기재에 흡수시키는 것으로 경화합니다. 이러한 접착제는 휘발성 유기용제가 아닌 물을 희석제로 배합하여 저VOC 접착제로 볼 수 있습니다.
  • 수성 접착제는 수용성 합성 폴리머(셀룰로오스 에테르, 폴리비닐알코올, 메틸셀룰로오스, 카르복시메틸셀룰로오스, 폴리비닐피롤리돈 등의 폴리머) 또는 천연 폴리머(전분이나 덱스트린 등의 식물성, 혈액, 생선, 우유 알부민, 대두 등의 단백질원, 뼈나 피혁 등의 동물성)으로 제조됩니다.
  • 인도네시아에서는 용제계 접착제보다 수계 접착제 기술이 선호되는 주된 이유는 일반적으로 환경을 열화시키는 휘발성 유기 화합물(VOC)이 적기 때문에 환경 친화적인 성질 때문입니다.
  • 몰돌 인텔리전스의 분석에 따르면, 인도네시아에서는 수계 접착제 기술이 2024-2029년 6.50%의 속도로 성장할 전망입니다. 수성 접착제 및 아크릴계 수성 접착제는 건축 및 건설업계의 다양한 용도로 주로 채택되고 있습니다. 아크릴계 수성 접착제는 건축 분야에서는 주로 감압 접착제로서 타일 접착 및 라미네이트 목적의 라벨이나 테이프의 형태로 사용되고 있습니다.
  • 2024년 5월, Henkel AG&Co.KGaA는 접착제와 코팅의 혁신에 의해 순환형 사회를 실현해, 카본 풋 프린트를 삭감하는 것을 발표했습니다. 제품의 하이라이트 중 하나는 세척 가능한 PET 병의 올레핀계 필름 라벨용으로 개발된 수성 아크릴계 점착제 '아쿠엔스 PS3017 RE'입니다. 어쿠언스 PS3017 RE는 세척 가능한 PET병 올레핀계 필름 라벨용으로 개발된 수성 아크릴계 점착제로 병에서 라벨을 떼어내는 공정을 보다 쉽게 해 에너지 효율을 높이는 동시에 재활용 PET병의 순도와 가치를 향상시킵니다.
  • 수용성 접착제가 제공하는 상기의 모든 이점에 의해 수용성 접착제 기술은 국내의 접착제 및 실란트 시장을 독점할 것으로 예상됩니다.

시장을 독점하는 포장 산업

  • 인도네시아의 접착제 및 실란트 시장의 최대의 소비자는 포장 산업입니다. 접착제 및 실란트는 제지 업계와 포장 업계에서 중요한 역할을 하고 있습니다. 접착제는 예를 들어 종이나 골판지 라미네이트, 라벨 풀 붙이기, 음료 캔과 같은 식품 패키지 안감 등에 사용됩니다.
  • 포장용 접착제 및 실란트는 다양한 표면에 대해 우수한 접착성과 결합성을 제공해, 종이 그릇에서부터 식음료 포장에 이르기까지, 폭넓은 용도로 사용되고 있습니다.
  • 포장용 접착제 및 실란트는 보다 신속한 접착력과 확실한 밀봉을 가능하게 함으로써 제조 공정을 간소화합니다. 게다가 속경화성 포장용 실란트는 폭넓은 포장 재료에 유연하고 신뢰성 높은 솔루션을 제공합니다.
  • 몰도 인텔리전스의 추계에 따르면 인도네시아의 포장량은 2023년 168.34톤에서 2022년에는 160.55톤으로 증가했습니다. 상품의 출하에는 특수한 포장이 필요하기 때문에 최근 몇 년간 포장업계에 큰 도움이 되고 있는 전자상거래 분야가 증가함에 따라 포장업계는 앞으로도 성장을 계속할 것으로 예상됩니다.
  • 포장 분야에는 다양한 기업이 다양한 투자를 하고 있습니다. 예를 들어 2022년에는 중국을 거점으로 하는 포장회사 Lamipak가 인도네시아에서 제2공장 건설을 시작했습니다. 2024년까지 2억 달러를 투자하고, 2단계로 연간 최대 180억 팩까지 생산 능력을 확대할 계획입니다.
  • 최근에는 클레오 브랜드의 병 식수를 제조하는 인도네시아 기업인 PT Sariguna Primatirta Tbk.(일명 Tanobel)가 공장 건설과 유통망 확대를 위해 2023년 3,000억 IDR(1,988만 달러)의 자본 지출을 예정했습니다.
  • 따라서 포장업계의 성장을 가속하는 이러한 동향은 이 나라에 있어서의 접착제 및 실란트의 소비를 한층 더 촉진할 것으로 예상됩니다.

인도네시아의 접착제 및 실란트 산업 개요

인도네시아의 접착제 및 실란트 시장은 매우 단편화되어 있습니다. 이 시장의 주요 기업에는, 3M, H.B. Fuller Company, Henkel AG & Co.KGaA, Sika AG, DEXTONE INDONESIA 등입니다.(순부동)

기타 혜택 :

  • 엑셀 형식 시장 예측(ME) 시트
  • 3개월간의 애널리스트 서포트

목차

제1장 서론

  • 조사의 전제
  • 조사 범위

제2장 조사 방법

제3장 주요 요약

제4장 시장 역학

  • 성장 촉진요인
    • 포장 업계로부터 수요 증가
    • 건설 업계로부터 수요 증가
  • 성장 억제요인
    • 원재료 수입에 과도한 의존
    • 기타 억제요인
  • 산업 밸류체인 분석
  • Porter's Five Forces 분석
    • 공급기업의 협상력
    • 소비자의 협상력
    • 신규 참가업체의 위협
    • 대체품의 위협
    • 경쟁도

제5장 시장 세분화

  • 수지별 접착제별
    • 아크릴계
    • 시아노아크릴레이트
    • 에폭시
    • 폴리우레탄
    • 실리콘
    • VAE 및 EVA
    • 기타 수지별 접착제
  • 기술별 접착제별
    • 핫멜트
    • 반응성
    • 용제계
    • UV 경화형
    • 수성
  • 수지별 실란트별
    • 폴리우레탄
    • 에폭시
    • 아크릴
    • 실리콘
    • 기타 수지별 실란트
  • 최종 사용자 산업별
    • 항공우주
    • 자동차
    • 건축 및 건설
    • 신발 및 가죽
    • 헬스케어
    • 포장
    • 목공 및 건구
    • 기타 최종 사용자 산업

제6장 경쟁 구도

  • M&A, 합작사업, 제휴 및 협정
  • 시장 점유율(%)** 및 랭킹 분석
  • 주요 기업의 전략
  • 기업 프로파일
    • 3M
    • ALTECO co., ltd.
    • ARKEMA
    • DEXTONE INDONESIA
    • HB Fuller Company
    • Henkel AG & Co. KGaA
    • Huntsman International LLC
    • Mapei Inc
    • Pamolite Adhesive Industry
    • Pidilite Industries Ltd.
    • Sika AG

제7장 시장 기회 및 향후 동향

  • 바이오 접착제의 혁신 및 개발
  • 복합재료 접착으로의 시프트
AJY 25.04.29

The Indonesia Adhesives And Sealants Market size is estimated at USD 0.96 billion in 2025, and is expected to reach USD 1.33 billion by 2030, at a CAGR of 6.66% during the forecast period (2025-2030).

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The COVID-19 pandemic had a negative impact on the market for Indonesia adhesives and sealants. Nationwide lockdowns and strict social distancing measures led to the closure of aerospace, automotive, construction, healthcare, packaging, and footwear industries consequently affecting the Indonesia adhesives and sealants market. However, after the COVID-19 pandemic, the market recovered well following the lifting of restrictions. It rebounded significantly due to the increased consumption of adhesives and sealants in various applications such as aerospace, automotive, construction, healthcare, packaging, footwear, and others.

Key Highlights

  • Growing demand from the construction industry and increasing demand from the packaging industry in the country are expected to drive the market for Indonesia's adhesives and sealants market during the forecast period.
  • On the flip side, the over-reliance on the import of raw materials is likely to hinder the market's growth.
  • The innovation and development of bio-based adhesives and shifting focus toward adhesive bonding for composite materials are likely to act as opportunities for the market studied over the forecast period.

Indonesia Adhesives and Sealants Market Trends

Water-borne Adhesives Technology to Dominate the Market

  • Water-borne adhesives use water as a carrier or diluting medium to disperse a resin. They are set by allowing the water to evaporate or be absorbed by the substrate. These adhesives are compounded with water as a diluent rather than a volatile organic solvent, and they can be considered low-VOC adhesives.
  • Water-borne adhesives are produced from either soluble synthetic polymers (from polymers such as cellulose ethers, polyvinyl alcohol, methylcellulose, carboxymethylcellulose, and polyvinylpyrrolidone) or natural polymers (from vegetable sources such as starches and dextrins, protein sources such as blood, fish, milk albumen, and soybean, and animal sources such as bones and hides).
  • In Indonesia, the major reason for their preference for waterborne adhesive technology over solvent-borne is due to their eco-friendly nature, as it is generally lower in volatile organic compounds (VOCs), which degrade the environment.
  • In Indonesia, the market for water born adhesive technology is growing at a a rate of 6.50% for the period of 2024 to 2029 as per the Mordor Intelligence analysis. The waterborne adhesives, and acrylic water-borne adhesives are majorly employed for different applications in the building and construction industry. Acrylic water-borne adhesives are majorly used as pressure-sensitive adhesives in the construction sector in the form of labels and tapes for tile bonding and laminating purposes.
  • In May 2024, Henkel AG & Co. KGaA presented adhesive and coating innovations enable circularity and reduce carbon footprint. One of the product highlights is Aquence PS 3017 RE, a water-based acrylic adhesive that was developed for olefin-based film labels on washable PET bottles. It makes the process of removing the labels from the bottles easier and more energy efficient, while the purity and value of the recycled PET bottle are also increased.
  • All the aforementioned benefits offered by water borne adhesives, the water borne adhesive technology is expected to dominate the market for adhesives and sealants in the country.

Packaging Industry to Dominate the Market

  • The packaging industry is the largest consumer of the Indonesia adhesives and sealants market. Adhesives and sealants play a crucial role in the paper and packaging industries. Adhesives are used for example in laminating paper and cardboard, gluing labels, and lining food packages such as beverage cans.
  • Packaging adhesives and sealants provide excellent adhesion and bonding to a wide variety of surfaces and are used in applications ranging from folding cartons to food and beverage packaging.
  • Adhesives and sealants for packaging simplify manufacturing processes by enabling faster bonding and secure seals. Additionally, fast-curing packaging sealants provide flexible and reliable solutions for a wide range of packaging materials.
  • According to the Mordor Intelligence estimates, the packaging volume of Indonesia has grown from 168.34 tons in 2023 to 160.55 tons in 2022. It is expected that the packaging industry will keep growing as there has been a rise in the e-commerce sector which has given a significant boost to the packaging industry in the past few years as special packaging is required for shipping goods.
  • There are various investments done in the packaging sector by various companies. For instance, in 2022, China-based packaging company Lamipak kicked off the construction of its second factory in Indonesia. It plans to expand its capacity to up to 18 billion packs per year in two phases with an investment of USD 200 million by 2024.
  • More recently, PT Sariguna Primatirta Tbk., also known as Tanobel, the Indonesian company behind the Cleo-branded bottled water, has set IDR 300 billion (USD 19.88 million) in capital expenditure in 2023 to build factories and expand its distribution network.
  • Hence, such trends driving the growth of packaging industry is likely to further fuel the consumption of adhesives and sealants in the country.

Indonesia Adhesives and Sealants Industry Overview

Indonesia adhesives and sealants market is highly fragmented. Some of the major players (not in any particular order) in the market include 3M, H.B. Fuller Company, Henkel AG & Co. KGaA, Sika AG, and DEXTONE INDONESIA.

Additional Benefits:

  • The market estimate (ME) sheet in Excel format
  • 3 months of analyst support

TABLE OF CONTENTS

1 INTRODUCTION

  • 1.1 Study Assumptions
  • 1.2 Scope of the Report

2 RESEARCH METHODOLOGY

3 EXECUTIVE SUMMARY

4 MARKET DYNAMICS

  • 4.1 Drivers
    • 4.1.1 Increasing Demand from the Packaging Industry
    • 4.1.2 Growing Demand from the Construction Industry
  • 4.2 Restraints
    • 4.2.1 Over-reliance on Import of Raw Materials
    • 4.2.2 Other Restraints
  • 4.3 Industry Value-chain Analysis
  • 4.4 Porter's Five Forces Analysis
    • 4.4.1 Bargaining Power of Suppliers
    • 4.4.2 Bargaining Power of Consumers
    • 4.4.3 Threat of New Entrants
    • 4.4.4 Threat of Substitute Products and Services
    • 4.4.5 Degree of Competition

5 MARKET SEGMENTATION (Market Size in Value)

  • 5.1 Adhesives by Resin
    • 5.1.1 Acrylic
    • 5.1.2 Cyanoacrylate
    • 5.1.3 Epoxy
    • 5.1.4 Polyurethane
    • 5.1.5 Silicone
    • 5.1.6 VAE/EVA
    • 5.1.7 Other Adhesives by Resin
  • 5.2 Adhesives by Technology
    • 5.2.1 Hot Melt
    • 5.2.2 Reactive
    • 5.2.3 Solvent-borne
    • 5.2.4 UV Cured
    • 5.2.5 Water-borne
  • 5.3 Sealants by Resin
    • 5.3.1 Polyurethane
    • 5.3.2 Epoxy
    • 5.3.3 Acrylic
    • 5.3.4 Silicone
    • 5.3.5 Other Sealants by Resin
  • 5.4 End-user Industry
    • 5.4.1 Aerospace
    • 5.4.2 Automotive
    • 5.4.3 Building and Construction
    • 5.4.4 Footwear and Leather
    • 5.4.5 Healthcare
    • 5.4.6 Packaging
    • 5.4.7 Woodworking and Joinery
    • 5.4.8 Other End-user Industries

6 COMPETITIVE LANDSCAPE

  • 6.1 Mergers and Acquisitions, Joint Ventures, Collaborations, and Agreements
  • 6.2 Market Share (%)**/Ranking Analysis
  • 6.3 Strategies Adopted by Leading Players
  • 6.4 Company Profiles
    • 6.4.1 3M
    • 6.4.2 ALTECO co., ltd.
    • 6.4.3 ARKEMA
    • 6.4.4 DEXTONE INDONESIA
    • 6.4.5 H.B. Fuller Company
    • 6.4.6 Henkel AG & Co. KGaA
    • 6.4.7 Huntsman International LLC
    • 6.4.8 Mapei Inc
    • 6.4.9 Pamolite Adhesive Industry
    • 6.4.10 Pidilite Industries Ltd.
    • 6.4.11 Sika AG

7 MARKET OPPORTUNITIES AND FUTURE TRENDS

  • 7.1 Innovation and Development of Bio-based Adhesives
  • 7.2 Shifting Focus Toward Adhesive Bonding for Composite Materials
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