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시장보고서
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자동차 금융 : 시장 점유율 분석, 산업 동향, 통계, 성장 예측(2025-2030년)Automotive Finance - Market Share Analysis, Industry Trends & Statistics, Growth Forecasts (2025 - 2030) |
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자동차 금융 시장은 2025년에 3,256억 2,000만 달러로 평가되었고, 2030년에 4,718억 3,000만 달러에 이를 것으로 예측됩니다.

중고차 금융은 이미 자동차 금융 시장의 53.40%를 차지하고 있으며, 9.2%라는 빠른 속도로 성장하고 있어 2030년까지 핵심 성장 동력으로 자리매김할 전망입니다. 기준 금리가 높은 수준을 유지하고 있음에도 불구하고, 디지털 대출 플랫폼, 유연한 지불 구조에 대한 소비자의 높은 선호도, 차량의 지속적인 전기화가 함께 성장 모멘텀을 유지하고 있습니다. 대출 기관들은 신용 흐름을 유지하기 위해 분석 역량을 강화하고, 위험 기반 가격 책정을 확대하며, 온라인 자동차 소매 시장과 협력하고 있습니다. 구독 패키지 및 배터리 리스 등 부가가치 모빌리티 서비스와 금융을 결합하는 능력 또한 은행, OEM 캡티브, 핀테크 신규 진입자 모두에게 결정적인 경쟁 우위 요소가 되고 있습니다.
북미 지역 딜러와 대출 기관 간 디지털 계약 체결량은 2024년 전년 대비 급증했습니다. 소비자들은 이제 10분 이내의 온라인 구매 과정에서 실시간 신용 승인을 기대하며, 이는 2023년 일반적이었던 1-2일의 처리 시간 대비 극적인 가속화입니다. 통합 금리 비교 위젯은 가격 투명성을 높여 자동 가격 책정 도구가 부족한 대출 기관의 마진을 압박하고 있습니다. 이 추세는 유럽으로 확산 중이며, 다중 대출 기관 API를 통해 프리미엄 부문의 평균 자금 조달 시간이 48% 단축되었습니다. 캡티브 금융 부문에서는 OEM 전자상거래 포털에 자체 금융 계산기를 내장함으로써 보험 및 유지보수 계약의 교차 판매가 개선되어 부가 서비스 가입률과 고객 생애가치가 상승하고 있습니다.
인증 중고차 프로그램은 중고차에 대한 소비자 인식을 변화시켜 대출 기관이 신차에 근접한 담보가치비율(LTV)과 금리를 제공할 수 있게 합니다. 예를 들어 기아의 6년 범퍼 투 범퍼 인증 중고차 보증은 2024년 해당 브랜드 미국 포트폴리오 내 중고차 점유율을 5% 포인트 끌어올렸습니다. 유럽에서는 공급망 충격 이후 재고 정상화로 최신 모델 공급이 회복되면서 중고차 평균 대출 금액이 전년 대비 14% 증가했습니다. 중고차 마켓플레이스에 즉시 금융 제안 기능이 통합되면서 소비자가 딜러 방문 전 금리를 확정할 수 있게 되어 대출 실행 전환율이 개선되었습니다. 이는 판매 프로세스를 단축하고 대출 포기율을 낮추는 효과를 가져왔습니다.
2025년 5월 기준 미국 정책 금리는 4.25-4.5% 범위 유지. 자금 조달 비용 상승으로 대출 기관 스프레드가 압박받으며, 2024년 은행 신규 자동차 대출 잔액은 3.4% 감소. 전통적으로 금리 경쟁력이 있던 신용조합은 72개월 장기 고정금리 상품을 축소해 차주들을 단기 대출로 유도. 제조사 인센티브로 완충된 캡티브 금융사는 전시실 유입을 유지하기 위해 금리 압박의 일부를 흡수하며 시장 점유율을 확대했습니다. 유럽에서도 유럽중앙은행(ECB) 금리 인상의 지연된 전이가 순이자수익을 위축시키며, 대출 기관들은 위험 비용을 저신용 차주에게 전가하는 단계별 금리 구조를 도입하고 있습니다.
2024년 자동차 금융 시장에서 중고차 부문은 전체 시장의 53.40%를 차지했으며, 9.2%의 연평균 성장률(CAGR)이 전체 시장 성장률을 상회함에 따라 그 우위를 계속 확대할 전망입니다. 인증 중고차 프로그램은 보증 범위를 주류화하여 대출 기관이 신차에 가까운 중고차를 우량 위험 담보물처럼 취급할 수 있게 했습니다. 디지털 마켓플레이스는 규모를 더욱 확대합니다: 주요 포털에 통합된 대출 위젯은 신청에서 승인까지의 전환율을 30% 이상 높입니다. 그 결과 중고차 부문의 자동차 금융 시장 규모는 2030년까지 2,800억 달러를 넘어설 것으로 전망됩니다.
구매력 악화로 일부 우량 차주들이 신차 구매를 꺼리고 있습니다. 2025년 초 신차 평균 월납부금은 742달러에 달했습니다. 가격 충격을 완화하기 위해 딜러들은 장기 대출과 리스 패키지를 제안하고 있습니다. 그러나 마이너스 자산 상태의 트레이드인 비율이 증가하면서 잔존 가치 계산이 복잡해지고 있습니다. 신차 채널이 46% 점유율을 유지하고 있지만, 성장 둔화로 인해 대출 기관들은 위험 조정 가격 책정을 개선하고 내연기관 차량 재판매 환경이 약화되는 가운데 재판매 가치를 보호하는 번들 보험 상품 도입을 고려해야 할 것입니다.
2024년 자동차 금융 시장 규모에서 은행이 46.50%를 차지했으나, 제조사 직영 금융사들이 그 우위를 잠식하고 있습니다. 제조사 직영 금융사들은 구매 과정 통합과 보조금 지원 APR 프로모션을 활용해 2025년부터 2030년까지 연평균 8.1% 성장률을 기록할 것으로 전망됩니다. 폭스바겐 파이낸셜 서비스만 해도 2024년 신규 계약 1,030만 건을 체결하며 시장 점유율을 34.1%로 끌어올렸다. 신용조합의 자동차 금융 시장 점유율은 회원 충성도 및 중고차 대출 경쟁력 있는 가격 정책 덕분에 20% 선을 유지하고 있습니다.
비은행 금융사는 대체 데이터를 활용해 신용정보가 부족한 계층으로 사업을 확장하며 나머지 15%를 차지합니다. 이들의 저비용 디지털 모델은 지점 중심 은행 대비 대출 처리 비용을 최대 40% 절감합니다. 임베디드 파이낸스 API는 전자상거래 업체들이 자체 브랜드 자동차 대출 상품을 신속히 출시할 수 있게 하여 추가 거래량을 창출합니다. 전통적 은행들은 비용 대비 수익률(Cost-to-Income Ratio)이 계속해서 주목받을 것이며, 이로 인해 자동차 금융 산업 전반에서 경쟁력을 유지하기 위해 심사 자동화, 서류 작업 간소화, 핀테크 전문업체와의 협력이라는 전략적 과제가 설정될 것입니다.
아시아태평양 지역은 2024년 자동차 금융 시장에서 41.20% 점유율을 유지하며 가장 영향력 있는 지역으로 자리매김했습니다. 중국의 전기차 붐으로 2024년 전기차가 신차 판매의 거의 절반을 차지했으며, 인도의 FAME 계획 하에 추진되는 500억 달러 규모의 전기차 금융 로드맵과 맞물려 신용 수요의 지속적인 성장이 보장됩니다. 디지털 중심의 심사, 실시간 신용정보 데이터, AI 기반 사기 방지 시스템은 기존에 공식 신용 기록이 없던 차주들에게도 대출 서비스를 가능하게 합니다. 정부의 폐차 장려금 확대에 따라 대출 규모 탄력성이 증가하고 있으며, 중국의 10% 환급 정책은 불과 6개월 만에 금융 지원 교체 구매를 14% 급증시켰습니다.
2024년 4분기 자동차 대출 잔액은 1조 6,600억 달러로 증가했으나 연체 전환율은 2.96%에 달했습니다. 대출 기관들은 신용 등급을 강화하고 계약금 요구를 늘리며 예측 분석에 투자해 대손 충당금을 선제적으로 관리하고 있습니다. 그럼에도 미국 자동차 금융 시장 규모는 자금 조달 주기를 단축하고 판매처 대출 제안을 온라인 마켓플레이스로 확장하는 혁신적인 핀테크 협업의 혜택을 받고 있습니다. 캡티브 대출 기관들은 예측 서비스 알림을 전송하는 원격 유지보수 구독 서비스를 묶어 담보 보호와 재판매 가치 향상을 도모하고 있습니다.
중동은 가장 빠르게 성장하는 지역으로, 2030년까지 연평균 10.4% 성장률이 예상됩니다. 사우디아라비아 은행 신용은 2025년 3월 8,272억 달러에 달했으며, 샤리아 준수 자동차 대출 포트폴리오는 두 자릿수 성장률을 기록 중입니다. 정부의 다각화 정책이 모빌리티를 우선시하면서 개인 대출과 운영리스 상품 수요가 동시에 증가하고 있습니다. 디지털화 속도가 가속화되며, 걸프 지역 신규 자동차 신청의 35%가 모바일 중심 플랫폼을 통해 이루어지고 있습니다. 해당 지역 자동차 금융 산업은 젊은 인구 구조(GCC 시민의 55% 이상이 35세 미만)의 혜택을 받으며, 이들의 유연한 구독형 모델 선호가 상품 설계를 재편하고 있습니다.
유럽 지역의 규제 환경은 진화 중입니다. 영국 대법원의 비공개 수수료 관행 검토는 딜러-대출 기관 간 경제 구조를 바꿔 금리 스프레드를 낮출 수 있습니다. 고가 배터리 팩의 소유권을 차량과 분리하는 배터리 리스 프로그램이 등장하며 금융사들의 잔존가치 노출 위험을 줄여주고 있습니다. 스칸디나비아의 금융 계약 연계 주행 거리당 보험 도입은 텔레매틱스 데이터가 위험 조정 가격 책정의 기반이 될 수 있음을 보여줍니다.
남미와 아프리카의 기준금리 인상 및 통화 변동성은 구매력 문제를 야기하지만, AI 기반 대체 신용 평가는 새로운 차주 풀을 개방하고 있습니다. 지점 인프라가 취약한 사하라 이남 아프리카에서는 모바일 머니 통합이 대출 상환을 가속화합니다. 글로벌 대출 기관이 해당 지역에 진출하려면 현지 소액금융기관이나 통신사 지갑 서비스와의 제휴가 필수적이며, 이는 다중 자본 공급자 간 위험을 분산시키는 혼합 금융 구조를 창출합니다. 자동차 금융 시장에서는 차량 공유 서비스 운전자들을 위한 자산 경량형 구독형 차량 서비스가 더 널리 채택될 것으로 예상되며, 이는 향후 개인 차량 구매를 지원할 수 있는 공식적인 신용 기록을 형성할 것입니다.
The automotive finance market stands at a current value of USD 325.62 billion in 2025 and is forecast to reach USD 471.83 billion by 2030, reflecting a healthy 7.7% CAGR over the 2025-2030 period.

Used-car financing, which already commands 53.40% of the automotive finance market, is growing at a rapid 9.2% pace and is set to remain the key growth engine through 2030. Digital origination platforms, heightened consumer appetite for flexible payment structures, and the continued electrification of vehicle fleets are together sustaining momentum even while benchmark rates remain elevated Lenders are responding by deepening analytics capabilities, widening risk-based pricing, and partnering with online auto-retail marketplaces to keep credit flowing. The ability to combine financing with value-added mobility services, such as subscription packages and battery leasing, is also becoming a decisive competitive lever for banks, OEM captives, and fintech entrants alike.
Digitized contracting volumes among dealers and lenders in North America surged year-on-year in 2024. Consumers now expect real-time credit approvals delivered inside a 10-minute online purchase journey, a dramatic acceleration from the 1-2-day turnaround common in 2023. Integrated rate-shopping widgets have heightened price transparency, squeezing margins for lenders that lack automated pricing tools. The trend is spreading to Europe, where multi-lender APIs have cut average time-to-funding by 48% in premium segments. For captive finance arms, embedding proprietary finance calculators inside OEM e-commerce portals is improving cross-selling of insurance and maintenance contracts, thereby lifting attachment rates and customer lifetime value.
Certified pre-owned programs are reshaping consumer perceptions of second-hand vehicles, enabling lenders to offer loan-to-value ratios and rates closer to those on new cars. Kia's six-year bumper-to-bumper CPO warranty, for example, bolstered used-car penetration in the marque's U.S. portfolio by five percentage points in 2024 . In Europe, inventory normalization after supply-chain shocks has restored late-model availability, pushing the average financed ticket size for used vehicles up 14% year-on-year. As used-car marketplaces integrate instant finance offers, origination conversion improves because consumers can lock rates before visiting a dealership, thereby shortening the sales funnel and reducing loan abandonment rates.
Policy rates in the United States remain in a 4.25-4.5% corridor as of May 2025 . The higher funding cost has squeezed lender spreads; new-auto loan balances at banks fell 3.4% in 2024. Credit unions, traditionally rate-competitive, cut long-term fixed offers for 72-month terms, nudging borrowers toward shorter tenors. Captive finance entities, cushioned by manufacturer incentives, absorbed part of the rate pressure to sustain showroom traffic, explaining their share gains. In Europe, the lagged pass-through of European Central Bank hikes is similarly dampening net-interest income, forcing originators to introduce tiered-rate structures that pass risk costs to lower-quality borrowers.
Other drivers and restraints analyzed in the detailed report include:
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The used-vehicle slice of the automotive finance market generated 53.40% of the automotive finance market in 2024 and will continue to widen its lead because its 9.2% CAGR exceeds overall market growth. Certified pre-owned programs have mainstreamed warranty coverage, letting lenders treat near-new units more like prime-risk collateral. Digital marketplaces further amplify scale: integrated loan widgets on leading portals lift application-to-approval conversion by more than 30%. As a result, the automotive finance market size for the used-segment is projected to top USD 280 billion by 2030.
Affordability headwinds are steering some prime borrowers away from new vehicles; average new-car payments hit USD 742 early in 2025. To mitigate sticker shock, dealers are pitching longer-term loans and leasing packages. However, the proportion of negative-equity trade-ins is rising, complicating residual-value mathematics. Although the new-vehicle channel retains 46% share, its slower growth will compel lenders to refine risk-adjusted pricing and to consider bundled insurance products that protect resale values in a softening ICE resale environment.
Banks generated 46.50% of the automotive finance market size in 2024, yet captive finance arms are eroding that lead. Captives are forecast to post an 8.1% CAGR from 2025 to 2030 as they leverage purchase-journey integration and subsidized APR promotions. Volkswagen Financial Services alone wrote 10.3 million new contracts in 2024, boosting penetration to 34.1%. The automotive finance market share of credit unions hovers near 20%, helped by member loyalty and competitive pricing on used-vehicle loans.
Non-bank financial companies contribute the balance 15%, using alternative data to expand into thin-file demographics. Their low-overhead digital models cut origination expense by up to 40% versus branch-centric banks. Embedded-finance APIs also allow e-commerce players to launch branded auto-loan offerings rapidly, driving incremental volume. For traditional banks, cost-to-income ratios will remain under scrutiny, setting a strategic imperative to automate underwriting, streamline document workflows and partner with fintech specialists to stay relevant in the broader automotive finance industry.
The Automotive Finance Market Report is Segmented by Type (New Vehicle and Used Vehicle), Source Type (OEM Captive Finance, Banks, and More), Vehicle Type (Passenger Cars and Commercial Vehicles), Financing Product (Loan, Lease, and More), and Geography (North America, South America, and More). The Market Sizes and Forecasts are Provided in Terms of Value (USD).
Asia-Pacific retained 41.20% share of the automotive finance market in 2024 and remains the most influential region. China's EV boom, EVs captured nearly half of new-car sales in 2024, coupled with India's USD 50 billion EV-finance roadmap under the FAME scheme, ensures prolonged credit-demand growth. Digital-first underwriting, real-time bureau data, and AI-based fraud controls enable lenders to serve borrowers who previously lacked formal credit files. As governments expand scrappage incentives, loan volume elasticity is rising; a 10% rebate in China triggered a 14% jump in financed replacement purchases in just six months.
Auto-loan balances climbed to USD 1.66 trillion by Q4 2024, even as delinquency transitions reached 2.96%. Lenders are tightening credit tiers, boosting down-payment requests, and investing in predictive analytics to pre-empt charge-offs. The automotive finance market size in the United States nonetheless benefits from innovative fintech collaborations that shrink funding cycles and extend point-of-sale loan offers into online marketplaces. Captive lenders are bundling tele-maintenance subscriptions that send predictive service reminders, protecting collateral, and improving resale values.
The Middle East is the fastest-growing territory, projected to advance at a 10.4% CAGR to 2030. Saudi banking credit reached USD 827.2 billion in March 2025, with Shariah-compliant auto-loan portfolios expanding in double digits. Government diversification agendas prioritize mobility, sparking demand for both personal loans and operating-lease products. Digitalization levels are accelerating; mobile-first platforms now account for 35% of new auto applications in the Gulf. The automotive finance industry in the region also benefits from a young demographic, more than 55% of GCC citizens are under 35, whose preference for flexible subscription models is reshaping product design.
Europe region's regulatory environment is evolving; the UK Supreme Court's review of undisclosed commission practices could alter dealer-lender economics, potentially lowering rate spreads. Battery-lease programs that detach ownership of high-value packs from the vehicle are emerging, helping finance providers de-risk residual-value exposure. Scandinavia's embrace of pay-per-kilometre insurance tied to finance contracts illustrates how telematics data can underpin risk-adjusted pricing.
South America and Africa elevated policy rates and currency volatility pose affordability challenges, yet AI-driven alternative credit scoring is unlocking new borrower pools. Mobile money integration accelerates loan payments in sub-Saharan Africa, where branch infrastructure remains thin. For global lenders, entering these regions often requires partnering with local microfinance institutions or telco wallets, creating blended-finance structures that dilute risk across multiple capital providers. The automotive finance market is expected to see wider adoption of asset-light subscription fleets for ride-hail drivers, fostering formal credit histories that can support future personal-vehicle purchases.