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시장보고서
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자동차 진단 툴 : 시장 점유율 분석, 산업 동향, 통계, 성장 예측(2025-2030년)Automotive Diagnostic Tools - Market Share Analysis, Industry Trends & Statistics, Growth Forecasts (2025 - 2030) |
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자동차 진단 툴 시장 규모는 2025년에 384억 5,000만 달러, 2030년에는 477억 3,000만 달러에 이르며, CAGR 4.42%를 나타낼 것으로 예측됩니다.

소프트웨어로 정의된 차량 플랫폼, 사이버 보안 표준의 강화, 전동화의 의무화에 의해 툴의 사양은 고전압 안전성, 원격 접속성, 클라우드 분석으로 방향타를 끊고 있습니다. 무선 인터페이스, 무선 업데이트 지원, ISO/SAE 21434 지원 암호화는 현재 대규모 서비스 네트워크 구매 기준이 되었습니다. 고장 코드 읽기, ADAS 교정, 예지 보전 분석을 하나의 화면으로 번들링하는 플랫폼 통합 전략은 딜러 및 함대 운영자의 지원을 수집합니다. 아시아태평양에서는 전기차 생산량과 정부 보조금으로 스캔 툴의 도입이 가속화되어 가장 강력한 수량 견인력을 공급하고 있습니다.
배터리 전기자동차는 고전압 회로, 열 팩 및 양방향 충전기를 사용하기 때문에 표준 OBD-II 리더로 진단할 수 없습니다. 캘리포니아는 2026년까지 통합된 EV 진단 인터페이스를 의무화할 예정이며, 툴 벤더는 브랜드 간 배터리 건전성, 절연 저항 및 충전기 고장을 디코딩할 필요가 있습니다. Fluke FEV150과 같은 충전소 분석기는 현재 그리드와의 상호 작용을 검증하기 위해 서비스 베이에 가입하고 있습니다. 공급업체는 80개 이상의 브랜드를 다루는 THINKTOOL CE EVD와 같은 전용 EV 테스터를 지원합니다. 노동력 인증은 차량 롤아웃에 늦어지기 때문에 숙련되지 않은 기술자를 안내하는 데이터 풍부한 툴이 점유율을 얻고 있습니다.
SAE J1979-2는 2027년 이후 판매되는 내연 기관차에 통합 진단 서비스 지원을 의무화하고 있습니다. CARB와 EU의 규제 당국은 서비스를 정비 공장에서 데이터센터로 이동시키는 실시간 클라우드 기반 고장 보고를 요구하고 있습니다. 선도적인 공구 제조업체는 보안 게이트웨이 인증 및 ISO/SAE 21434 프로세스에 투자하고 있지만 소규모 라이벌은 자금 조달에 어려움을 겪을 수 있습니다. 14,000 파운드 GVWR 이상의 대형 엔진은 40 CFR 86.010-18 하에서 병렬 모니터링 의무에 직면하고 있습니다. 원격 아키텍처를 사용하면 함대가 실패하기 전에 서비스를 예약할 수 있어 예기치 않은 다운타임을 줄일 수 있습니다.
최상급 ADAS 캘리브레이션 리그와 고전압 분석기는 베이 당 50,000달러를 초과할 수 있으며 소규모 정비 공장의 경우 부담이 큽니다. 일본의 보조금은 1 점포당 최대 16만엔으로, 하드웨어와 트레이닝 비용의 합계의 극히 일부밖에 상쇄할 수 없습니다. 구독 업데이트는 소유 비용을 증가시키지만 보안 게이트웨이 액세스에는 필수적입니다. 이러한 경제성 때문에 독립 기업은 프랜차이즈 네트워크와 OEM 툴을 주문형으로 대여하는 asTech와 같은 원격 서비스 플랫폼으로 향하고 있습니다.
OBD 스캐너는 1996년 이후 모든 승용차 모델에서 작동하기 때문에 2024년에는 44.58%로 자동차 진단 툴 시장의 최대 슬라이스를 확보했습니다. 이 범주에 속하는 자동차 진단 툴 시장 규모는 여전히 확대되고 있지만, 최신 서비스 베이에서는 ADAS, 고전압, 클라우드 동기화 등의 복합 기능이 요구되고 있으며 레거시 핸드헬드에는 부족합니다. 스냅온의 2025년 봄 코드 라이브러리는 메르세데스 벤츠를 위한 수백만 개의 테스트 및 보안 게이트웨이를 추가하여 범용 하드웨어에 OEM 깊이를 포함하는 경쟁을 돋보이게 합니다.
CAGR 가장 빠른 6.18%를 기록한 전기 시스템 분석기는 Bluetooth 5.0 및 듀얼 밴드 Wi-Fi 모듈에 의존하며 라이브 텔레메트리 업로드 중에 처리량을 유지합니다. 압력 누출 테스터와 배터리 절연 프로브는 EV 팩의 열 안전성을 보장하여 코어 스캐너를 보완하고 Redline Detection 장비는 함대 안전을 제공합니다. 공급업체는 여러 센서 하네스를 하나의 섀시에 통합하여 각 작업에 비용을 분산시키고 예산에 민감한 워크숍에서 가격 프리미엄을 정당화합니다.
2024년 자동차 진단 툴 시장 점유율은 승용차가 61.35%를 차지하며 정기적인 배기 가스 검사 및 안전 검사에 지지되었습니다. 그러나 플릿을 위한 밴과 트럭은 툴의 사양 동향을 견인하고 있습니다. 소형 상용차는 2030년까지 연평균 복합 성장률(CAGR) 6.35%를 나타내 전자상거래에 의해 다운타임을 벌하는 배송 사이클이 가속합니다. International Trucks의 OnCommand Connection과 같은 플랫폼은 실시간 성능 데이터를 클라우드 대시보드에 공급하고 거리 이벤트를 줄이는 사전 활성 서비스 주문을 촉구합니다.
GVWR 14,000 파운드 이상의 대형 트럭은 보다 엄격한 CFR 진단을 준수하고 멀티브랜드 장치 내 프로토콜 지원 요구 사항을 확대하고 있습니다. Bosch Vehicle Health 보고서는 혼합 차량의 냉각수와 오일 편차를 강조 표시하고 유지보수 관리자는 엔진이 손상되기 전에 문제를 해결할 수 있습니다. 전동화가 딜리버리 밴에 이르기 때문에 툴 제조업체는 단일 워크플로우로 연소 분석과 배터리 분석을 가로질러 기술자의 학습 곡선과 재고를 원활하게 해야 합니다.
아시아태평양은 2024년 자동차 진단 툴 시장 점유율의 36.41%를 차지했으며, CAGR 7.84%로 가장 빠르게 확대됩니다. 중국은 2023년에 EV생산이 50% 급증하고 10조원의 자동차 수익 기반이 있어 툴 수요는 호조를 유지했습니다. 베이징에서는 2025년까지 자율주행 차량을 도입하려고 하고 있으며, 배차 전에 레이더의 정렬과 라이더의 청정도를 검증하는 V2X 대응 진단이 필요합니다. 일본은 2024년 10월에 OBD 검사의 의무화를 시작하고 컴플라이언스를 보장하기 위해 정비 공장에 스캔 툴 구매 보조금을 지급했습니다. 인도에서는 ASK Auto와 AISIN의 애프터마켓 합작사업이 남아시아 전역에 부품·서비스망을 확대하여 Tier2 도시에서의 스캔 툴의 보급이 진행되고 있습니다.
북미는 규제의 기세가 강하고 이에 이어집니다. 캘리포니아의 Advanced Clean Cars II 규정은 2026년까지 EV 진단의 표준화를 의무화하고 CARB는 물리적 방문 검사의 필요성을 없애는 원격 OBD 개념을 시험적으로 도입했습니다. 플릿은 유지보수 예산을 최적화하기 위해 Uptake의 AI 건강 보고서를 채택하여 클라우드 대시보드로 데이터를 푸시하는 툴 업그레이드를 강화합니다. OEM 딜러는 Snap-on의 2025 소프트웨어 웨이브를 통해 메르세데스 벤츠와 같은 브랜드에 보안 게이트웨이 잠금을 추가합니다.
유럽에서는 UN R155 사이버 보안 규칙을 제정하고 진단 인터페이스의 형식 승인 감사를 의무화합니다. 선도적인 공급업체는 ISO/SAE 21434 프레임워크를 통합하여 이러한 감사에 대응하고 프랜차이즈 워크숍은 규제 규정 준수 커버리지의 혜택을 누리고 있습니다. Institute of the Motor Industry가 인정한 교육 계획은 특히 고전압 정비 기술 격차를 채웁니다.
The automotive diagnostic tools market size stood at USD 38.45 billion in 2025 and is forecast to reach USD 47.73 billion by 2030, growing at a 4.42% CAGR.

Software-defined vehicle platforms, tighter cybersecurity norms, and electrification mandates are steering tool specifications toward high-voltage safety, remote connectivity, and cloud analytics. Wireless interfaces, over-the-air update support, and ISO/SAE 21434-ready encryption now form baseline purchase criteria for large service networks. Platform integration strategies that bundle fault-code reading, ADAS calibration, and predictive maintenance analytics on a single screen are gaining traction with dealers and fleet operators. Asia-Pacific supplies the strongest volume pull as regional electric-vehicle output and government subsidies accelerate scan-tool adoption.
Battery-electric models use high-voltage circuits, thermal packs, and bidirectional chargers that standard OBD-II readers cannot interrogate. California will require a unified EV diagnostic interface by 2026, forcing tool vendors to decode battery health, insulation resistance, and charger faults across brands. Charging-station analyzers such as Fluke FEV150 now join service bays to validate grid interaction. Suppliers answer with purpose-built EV testers like THINKTOOL CE EVD, covering more than 80 brands. Workforce certification lags vehicle rollout, so data-rich tools that guide less-experienced technicians win share.
SAE J1979-2 obliges combustion-engine vehicles sold from 2027 to support unified diagnostic services, while the forthcoming J1979-3 standard targets zero-emission models. CARB and EU regulators also press for real-time, cloud-based fault reporting that shifts service from the garage to the data center. Large tool makers invest in secure-gateway credentials and ISO/SAE 21434 processes that small rivals may struggle to fund. Heavy-duty engines above 14,000 lb GVWR face parallel monitoring mandates under 40 CFR 86.010-18. Remote architecture enables fleets to schedule service before breakdowns, reducing unplanned downtime.
Top-tier ADAS calibration rigs and high-voltage analyzers can exceed USD 50,000 per bay, a stretch for small garages. Japan's subsidy of up to JPY 160,000 per shop offsets only a fraction of the total hardware plus training spend. Subscription updates compound ownership cost yet remain essential for secure-gateway access. These economics push independents toward franchise networks or remote-service platforms such as asTech that rent OEM tools on demand.
Other drivers and restraints analyzed in the detailed report include:
For complete list of drivers and restraints, kindly check the Table Of Contents.
OBD scanners secured the largest slice of the automotive diagnostic tools market at 44.58% in 2024 because they work on every post-1996 passenger model. The automotive diagnostic tools market size attached to this category still grows, yet modern service bays demand combined ADAS, high-voltage, and cloud-sync features that legacy handhelds lack. Snap-on's spring 2025 code library adds millions of tests and secure gateways for Mercedes-Benz, underscoring the race to embed OEM depth inside universal hardware.
Electric-System analyzers, posting the fastest 6.18% CAGR, hinge on Bluetooth 5.0 and dual-band Wi-Fi modules that maintain throughput during live telemetry uploads. Pressure leak testers and battery insulation probes complement the core scanner by ensuring thermal safety in EV packs, with Redline Detection equipment gaining fleet-safety endorsements. Suppliers integrate multiple sensor harnesses into one chassis to spread cost across tasks and justify price premiums amid budget-sensitive workshops.
Passenger cars retained 61.35% of the automotive diagnostic tools market share in 2024, supported by routine emissions and safety inspections. Fleet-oriented vans and trucks, however, drive tool specification trends. Light commercial vehicles grow at 6.35% CAGR to 2030 as e-commerce accelerates delivery cycles that punish downtime. Platforms like International Trucks' OnCommand Connection feed real-time performance data to cloud dashboards, prompting proactive service orders that cut roadside events.
Heavy rigs over 14,000 lb GVWR comply with stricter CFR diagnostics, expanding protocol support requirements inside multi-brand devices. Bosch Vehicle Health reports now highlight coolant and oil deviations on mixed fleets, letting maintenance managers address issues before engine damage. As electrification reaches delivery vans, tool makers must bridge combustion and battery analytics in a single workflow, smoothing technician learning curves and inventory.
The Automotive Diagnostic Scan Tools Market Report is Segmented by Tool Type (OBD Scanners, Professional Scan Tools, and More), Vehicle Type (Passenger Cars, Light Commercial Vehicles, and More), Propulsion (Internal Combustion Engine and More), Connectivity (Wired and Wireless and Bluetooth / Wi-Fi), End User (OEM Dealerships and More), and Geography. The Market Forecasts are Provided in Terms of Value (USD) and Volume (Units).
Asia-Pacific holds 36.41% of the automotive diagnostic tools market share in 2024 and expands the fastest at 7.84% CAGR. China's 50% surge in EV production during 2023, plus a 10 trillion-yuan automotive revenue base, keeps tool demand buoyant. Beijing's push toward autonomous-mobility fleets by 2025 requires V2X-aware diagnostics that validate radar alignment and lidar cleanliness before dispatch. Japan begins obligatory OBD inspections in October 2024 and subsidizes scan-tool purchases for workshops to ensure compliance. India's aftermarket joint ventures between ASK Auto and AISIN extend parts and service networks across South Asia, lifting scan-tool penetration in tier-2 cities.
North America follows with strong regulatory momentum. California's Advanced Clean Cars II rule forces standardized EV diagnostics by 2026, and CARB pilots remote-OBD concepts that remove the need for physical inspection visits. Fleets adopt Uptake's AI health reports to optimize maintenance budgets, reinforcing tool upgrades that push data into cloud dashboards. OEM dealerships add secure-gateway unlocks for brands like Mercedes-Benz through Snap-on's 2025 software wave.
Europe aligns with UN R155 cybersecurity rules that demand type-approval audits for diagnostic interfaces. Large suppliers embed ISO/SAE 21434 frameworks to meet these audits, and franchise workshops benefit from corporate compliance coverage. Training schemes certified by the Institute of the Motor Industry close skill gaps, especially for high-voltage servicing.