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시장보고서
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비행 내비게이션 시스템 : 시장 점유율 분석, 산업 동향, 통계, 성장 예측(2025-2030년)Flight Navigation System - Market Share Analysis, Industry Trends & Statistics, Growth Forecasts (2025 - 2030) |
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비행 내비게이션 시스템 시장은 2025년에 229억 8,000만 달러로 평가되고, 2030년에는 316억 8,000만 달러 규모에 이르며 CAGR 6.63%를 나타낼 것으로 예측됩니다.

현재의 성장세는 항공기 납품수 증가, NextGen과 SESAR의 업그레이드 의무화, 비행 데크 전체에서 AI 대응 센서 퓨전의 급속한 채용을 반영하고 있습니다. 수요는 또한 센티미터 수준의 포지셔닝과 저지연 데이터 링크가 중요한 도시와 빈 이동 회랑의 확대로부터 혜택을 받고 있습니다. 한편, 위성 기반 보강, 관성 센서 및 지상 보조를 결합한 다층 중복 아키텍처는 연료 소비를 줄이고 공역 용량을 증가시킵니다. 이러한 장점은 시스템의 복잡성과 관련된 사이버 보안 및 스펙트럼 간섭의 위험을 상쇄하는 데 도움이 됩니다.
EGNOS는 2028년까지 5,100만 유로(6,001만 달러)의 연장을 획득하며, 유럽 공항은 새로운 지상 비콘을 설치하지 않고 정밀 접근을 지원할 수 있게 되었습니다. 한국과 사하라 이남의 아프리카에서도 유사한 프로그램이 실시되어 항공사는 SBAS 대응 하드웨어를 구입하기 위해 오래된 수신기를 폐기하게 되었습니다. NextGen과 SESAR에 의무화된 호환성 조항은 장비 교체 사이클을 가속화하고 세계 상호 운용성을 촉진합니다. 항공사는 위성 신호가 필요한 항법 성능을 운영하는 데 필요한 정밀도를 제공하기 때문에 지상 스테이션의 유지 보수 비용을 낮추는 것을 환영합니다. 이러한 복잡한 요인은 모든 함대 부문에서 업그레이드 수요를 증폭시킵니다.
에어버스와 보잉 수주장부는 2024년 대유행 전 수준으로 돌아왔고, 탈레스 등 OEM은 비행관리와 내비게이션 스위트의 어비오닉스 수주 64억 유로(75억 4,000만 달러)를 계상했습니다. 항공사는 연료 소비와 이산화탄소 배출량을 줄이는 연속 강하 및 동적 라우팅 소프트웨어를 선호합니다. 동시에, 보다 전동화된 항공기 아키텍처는 내비게이션, 통신 및 비행 제어 작업을 통합하고 경량화하는 통합 컴퓨팅 플랫폼을 필요로 합니다. 소프트웨어 정의 내비게이션은 무선으로 기능 업데이트를 가능하게 하며 긴 서비스 수명에 걸쳐 자산 가치를 보호합니다.
2024년에 확인된 GPS 스푸핑 사건은 급증하고, 분쟁 지역 상공의 상용 비행을 중단시키고, 오퍼레이터는 멀티 소스의 측위 백업을 장착하지 않을 수 없게 되었습니다. 이러한 중복성은 비용 및 인증 작업의 부하를 증가시킵니다. 제조업체는 현재 정전을 유지하기 위해 양자 등급 관성 센서를 통합하는 반면 항공사는 위성 데이터의 이상을 알리는 실시간 모니터링에 투자하고 있습니다. 정부도 스펙트럼 모니터링 네트워크로 대응하고 있지만, 본격적인 전개는 아직 몇년앞입니다.
무선 링크는 VHF 인프라 정착과 세계 규제 강화로 2024년 매출의 39.45%를 유지했습니다. 그러나 하이브리드 GNSS-SBAS 솔루션은 CAGR 8.95%로 다른 모든 기술을 뛰어넘어 지상 보조 없이 고정밀 접근법과 해양 커버리지에 대한 업계의 흔들림을 보여줍니다. 하이브리드 솔루션의 비행 내비게이션 시스템 시장 규모는 다른 어떤 통신 카테고리보다 빠르게 성장할 것으로 예상되며, 이는 위성 통신 사업자가 승무원에게 실시간 교통 데이터를 제공하는 전용 ADS-B 별자리를 시작한 것에 지원됩니다.
위성 통신은 극지 및 대양을 가로지르는 항로에서 중요성을 증가시키고 소프트웨어 정의 무선은 간섭을 완화하기 위한 동적 주파수 선택을 가능하게 합니다. 우주 기반 수신기와 지상 네트워크의 조합으로 항공사는 미래의 4차원 궤도 관리 연습을 지원하는 탄력적인 링크를 갖추고 있습니다. 탈레스의 100 위성 ADS-B 프로그램은 통합 모니터링 및 통신으로의 전환을 대표하며, 공통의 어비오닉스 모듈을 통해 하드웨어 수와 인증 비용을 절감합니다.
2024년 비행 내비게이션 시스템 시장 점유율의 41.25%는 민간 및 상업용 항공기가 차지했으며, 노후화된 내로우 바디 항공기의 갱신과 여객 수요의 회복에 의해 강화되었습니다. 각국이 외국의 GNSS 신호에 영향을 받지 않는 주권 항행 능력을 추구하고 있기 때문에 군사가 CAGR 9.23%로 가장 높은 지출 속도를 견인하고 있습니다. 이러한 프로그램은 배선 및 무게를 줄이기 위해 전자 전투 필터, 중복 관성 센서 및 AI 지원 임무 계획을 동일한 조종실 서버에 번들하는 경우가 많습니다.
세계 컴뱃 에어 프로그램의 6세대 전투기 컨셉은 센서 퓨전과 적응 내비게이션이 미래의 제공권 플랫폼을 지원할 것임을 보여줍니다. 동시에 도심항공모빌리티로 분류되는 eVTOL 에어 택시는 저고도 콜리도를 위해 설계된 인증 안테나와 다주파 수신기를 지정하기 시작합니다. 이 다양성에 대한 요구는 최소한의 재개수로 전투기, 화물기, 비행 택시에 걸쳐 재패키징할 수 있는 플랫폼에 얽매이지 않는 아비오닉스 스위트의 백로그를 유지합니다.
북미는 꾸준한 NextGen 자금 조달, 호조 비즈니스 제트 생산, FAA에 의한 동력 양력기에 관한 적극적인 룰 만들기에 힘입어 2024년 점유율 35.65%로 선두를 유지했습니다. Q-143 및 T-467과 같은 지역 내비게이션 루트를 추가하면 여객 수가 회복되어도 엔루트 효율 업그레이드가 지속됨을 나타냅니다. 이 지역에서는 무선에 의한 소프트웨어 갱신이 널리 채용되고 있으므로, 배차 센터의 알고리즘에 직접 반영되는 클라우드 기반의 내비게이션 분석의 실험장이 되고 있습니다.
아시아태평양은 2030년까지 연평균 복합 성장률(CAGR)이 8.12%로 가장 급성장하고 있는 지역입니다. 중국과 인도는 내로우 바디 제트 주문을 독점하는 반면, 지역 정부는 위성 기반 증강과 무인 교통 관리 프레임 워크에 자본을 배분하고 있습니다. 탈레스가 델리-NCR에 MRO 시설을 신설하고 태국 당국과 UTM 로드맵에서 합의한 것은 현지 항공사의 인증 취득까지의 시간을 단축할 수 있도록 공급자가 현지의 엔지니어링 거점으로 축발을 옮기고 있음을 나타냅니다. 이러한 움직임은 새로운 단일 통로 항공기에 하이브리드 GNSS-SBAS 수신기의 채택을 가속화합니다.
유럽에서는 SESAR를 이용한 PBN 절차가 보급되어 유럽연합항공안전청이 도시 지역에서 항공이동을 위한 항법성능 기준을 설정하는 종합적인 VTOL 규제를 최종 결정했기 때문에 견조한 성장을 기록. EGNOS의 서비스 수명이 2028년까지 연장됨으로써 400개 이상의 공항의 낮은 시인성 운용이 보호되고, SBAS 대응 비행 관리 컴퓨터와 정밀 진입 표시에 대한 수요가 유지됩니다. 지속가능성의 우선순위는 항공사가 지속적인 하강 도착을 가능하게 하는 궤도 예측 도구의 채택을 촉진하고 조종실 서버 내에서 예측 분석의 역할을 강화합니다.
The flight navigation system market is valued at USD 22.98 billion in 2025 and is projected to reach the market size of USD 31.68 billion by 2030, expanding at a 6.63% CAGR.

The current growth momentum reflects rising aircraft deliveries, mandatory NextGen and SESAR upgrades, and rapid adoption of AI-enabled sensor fusion across flight decks. Demand also benefits from expanding urban-air-mobility corridors, where centimeter-level positioning and low-latency data links are critical. Meanwhile, multi-layered redundancy architectures combining satellite-based augmentation, inertial sensors, and terrestrial aids lower fuel burn and increase airspace capacity. These advantages help offset mounting cybersecurity and spectrum-interference risks accompanying higher system complexity.
EGNOS won a EUR 51 million (USD 60.01 million) extension through 2028, allowing European airports to support precision approaches without installing new ground beacons. Similar programs in Korea and sub-Saharan Africa mirror this success, pushing airlines to retire older receivers in favor of SBAS-ready hardware. Mandatory compatibility clauses within NextGen and SESAR accelerate equipment replacement cycles and promote global interoperability, which lowers pilot-training hours and flight-planning overheads. Airlines welcome lower ground-station maintenance costs because satellite signals deliver the required accuracy for Required Navigation Performance operations. These combined factors amplify upgrade demand across every fleet segment.
Airbus and Boeing orderbooks returned to pre-pandemic levels in 2024, prompting OEMs like Thales to report EUR 6.4 billion (USD 7.54 billion) in avionics orders for flight management and navigation suites. Airlines prioritize continuous-descent and dynamic-routing software that cuts fuel burn and carbon penalties. Concurrently, more-electric aircraft architectures invite integrated computing platforms that consolidate navigation, communication, and flight-control tasks to save weight. Software-defined navigation unlocks over-the-air feature updates, protecting asset value across long service lives.
Confirmed GPS spoofing incidents rose sharply in 2024, disrupting commercial flights over conflict zones and compelling operators to fit multi-source positioning backups. Such redundancy raises costs and certification workloads. Manufacturers now embed quantum-grade inertial sensors to maintain accuracy during outages, while airlines invest in real-time monitoring to flag anomalous satellite data. Governments respond with spectrum-monitoring networks, but full deployment remains years away.
Other drivers and restraints analyzed in the detailed report include:
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Radio links maintained 39.45% of 2024 revenue owing to entrenched VHF infrastructure and worldwide regulatory mandates. Yet hybrid GNSS-SBAS solutions are set to outpace all other technologies with an 8.95% CAGR, illustrating the industry swing toward precision approaches and oceanic coverage without ground aids. The flight navigation system market size for hybrid solutions is projected to grow faster than any other communication category, supported by satellite operators launching dedicated ADS-B constellations that feed real-time traffic data to crews.
Satellite communication gains relevance on polar and trans-oceanic tracks, while software-defined radios allow dynamic frequency selection to mitigate interference. The combination of space-based receivers and ground networks equips airlines with resilient links that underpin future four-dimensional trajectory management exercises. Thales' 100-satellite ADS-B program typifies this migration toward integrated surveillance and communications, reducing hardware counts and certification costs through common avionics modules.
Civil and commercial fleets controlled 41.25% of the flight navigation system market share in 2024, reinforced by replacing aging narrow-body aircraft and the rebound of passenger demand. Militaries drive the highest spending velocity with a 9.23% CAGR as nations pursue sovereign navigation capacity immune to foreign GNSS signals. These programs frequently bundle electronic-warfare filters, redundant inertial sensors, and AI-assisted mission planning in the same cockpit server to cut wiring and weight.
The Global Combat Air Programme's sixth-generation fighter concept demonstrates that sensor fusion and adaptive navigation will underpin future air superiority platforms. At the same time, eVTOL air-taxis, categorized under urban-air-mobility, begin to specify certified antennas and multi-frequency receivers designed for low-altitude corridors. This demand for diversity sustains backlog for platform-agnostic avionics suites that can be repackaged across fighters, freighters, and flying taxis with minimal requalification.
The Flight Navigation System Market Report is Segmented by Communication Technology (Radio, Satellite, Hybrid), Platform (Civil and Commercial Aviation, and More), Flight Instrument (Autopilot, Altimeter, Gyroscope, and More), System Type (Radars, Instrument Landing Systems, and More), Component (Hardware and Software), and Geography (North America, Europe, and More). The Market Forecasts are Provided in Terms of Value (USD).
North America kept its leadership with a 35.65% share in 2024, underpinned by steady NextGen funding, strong business-jet production, and the FAA's proactive rulemaking on powered-lift aircraft. Area navigation route additions such as Q-143 and T-467 show that en-route efficiency upgrades persist even as passenger numbers rebound. The region's wide adoption of over-the-air software updates positions it as a proving ground for cloud-based navigation analytics that feed directly into dispatch-center algorithms.
Asia-Pacific is the fastest-growing arena at 8.12% CAGR to 2030. China and India dominate orderbooks for narrow-body jets, while regional governments allocate capital toward satellite-based augmentation and unmanned-traffic-management frameworks. Thales' new MRO facility in Delhi-NCR and its UTM roadmap agreement with Thai authorities illustrate a supplier pivot toward local engineering hubs that can cut time-to-certification for indigenous carriers. These moves accelerate the adoption of hybrid GNSS-SBAS receivers across new single-aisle fleets.
Europe registers solid gains as SESAR-driven PBN procedures proliferate and the European Union Aviation Safety Agency finalizes comprehensive VTOL regulations that set navigation performance baselines for urban air-mobility. The EGNOS service life extension to 2028 safeguards low-visibility operations for more than 400 airports, sustaining demand for SBAS-capable flight-management computers and precision approach displays. Sustainability priorities push airlines to adopt trajectory prediction tools that enable continuous-descent arrivals, reinforcing the role of predictive analytics within cockpit servers.