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전기자동차 레인지 익스텐더 : 시장 점유율 분석, 산업 동향, 통계, 성장 예측(2025-2030년)Electric Vehicle Range Extender - Market Share Analysis, Industry Trends & Statistics, Growth Forecasts (2025 - 2030) |
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세계의 레인지 익스텐더 시장은 2025년에 13억 3,000만 달러, 2030년에는 23억 8,000만 달러에 이르고 CAGR 12.34%를 나타낼 것으로 예측되고 있습니다.

이 성장 궤도는 특히 충전 인프라의 정비가 전기자동차의 보급률에 뒤처져 있기 때문에 기존의 내연 엔진과 순수한 배터리 전기자동차 사이의 교량 솔루션으로서 이 기술이 새로운 역할을 담당하고 있음을 반영합니다. 레인지 익스텐더는 '항속 거리 불안'이라는 근본적인 과제를 다루는 동시에 차량 전체의 무게와 제조 복잡성을 줄이는 보다 작고 비용 효율적인 배터리 팩을 가능하게 합니다. 각국 정부는 현재 제로 방출의 판매 목표, 도시의 청정 에어 존, 차량의 CO2 규제를 요구하고 있습니다. 따라서 상대방 상표 제품 제조업체(OEM)는 기존의 파워트레인과 완전한 배터리 전기 설계 사이의 실용적인 브리지 역할로 레인지 익스텐더를 채용하고 있습니다. 배터리 팩의 가격은 2024년에는 1kWh당 139달러로 하락했고 2025년에는 113달러까지 상승할 전망으로 하이브리드 비용 경제성이 더욱 향상됩니다. 현재의 전개는 유럽이 선도하고 있지만, 중국 소비자가 항속거리가 긴 전동 SUV를 받아들이고, 지역공급자가 생산 능력을 확대함에 따라, 아시아태평양이 가장 급속히 확대되고 있습니다.
규제 압력이 파워트레인의 로드맵을 재구성하고 있습니다. 2024년에 시행된 유로 7의 규제는 대형 트럭의 NOx를 50% 삭감해, 제조업체에 하이브리드화가 촉진되었습니다. 캘리포니아 어드밴스드 클린카 II는 2035년까지 100% 제로 배출 판매를 의무화하고 있으며, 워싱턴은 이 기준을 반영하고 OEM은 항속거리 연장 모델로부터 적합 크레딧을 획득할 수 있도록 하고 있습니다. 2027년부터 2032년에 걸쳐 미국 환경보호청(EPA)이 제안한 규칙에서는 차량의 평균 배출량을 CO2 배출량 82g/마일까지 삭감하게 되었습니다. 자동차 제조업체는 현재 세계 시장에서 유연성을 확보하기 위해 배터리만과 항속거리 연장형을 모두 수용하는 확장 가능한 아키텍처를 우선하고 있습니다.
리튬 이온의 비용이 1kWh 당 139달러로 떨어지면 시스템의 총 비용이 절감되고 OEM은 비용 목표를 달성하지 않고도 소형 팩과 보조 발전기를 결합할 수 있습니다. 리튬 철 인산화학으로의 이동은 특히 사이클 수명이 항속 거리를 초과하는 상용 플리트에 대해 추가 마진을 제공합니다. 미국 인플레이션 감소법과 EU 투자 프로그램은 셀 생산을 현지화하고 물류 비용을 절감하며 범위 확장기의 통합 라인을 우월합니다. EUROBAT는 2035년까지 유럽의 리튬 배터리 수요가 8배로 급증할 것으로 예측하고 있으며, 하이브리드 자동차 레이아웃에 유리한 규모의 경제를 강화하고 있습니다.
Electrify America는 2024년 네트워크를 25% 확대하여 평균 충전 시간을 단축하는 5,000개의 고출력 스톨을 목표로 했습니다. 미국 NEVI 프로그램은 2028년까지 50억 달러를 투자하여 50만 개의 공공 포트를 구축했으며, 캘리포니아에서만 2030년까지 3만 9,000개의 DC 급속 충전기를 계획하고 있습니다. 보급률이 향상됨에 따라 순수한 BEV는 더 실용적이 되고 보조 발전기에 대한 수요도 줄어들고 있지만, 지방의 화물 운송은 여전히 격차에 직면하고 있습니다.
ICE 레인지 익스텐더는 2024년에는 레인지 익스텐더 시장 점유율의 67.34%를 유지했습니다. 이 플랫폼은 기존의 배출가스 후처리장치, 진단 툴, 제조 라인에 대응하여 개발 사이클을 단축합니다. 그러나 연료전지 레인지 익스텐더는 CAGR 23.12%로 진보하고 있으며 지역 배출 제로를 달성해야 하는 고효율 상용차의 제품 로드맵을 지원하고 있습니다. Ceres Power와 Weichai Power의 고체 산화물 연료전지 스택은 정상 부하에서 높은 전기 효율을 달성하기 위해 도시 버스 및 배송 트럭에서 사용할 수 있습니다.
또한 고체 산화물 연료전지 시스템은 수소, 메탄, 암모니아 등 여러 연료를 지원할 수 있으므로 수소 공급망의 확대에 따른 미래 가격 변동에 대한 헤지가 가능합니다. 마이크로터빈의 레인지 익스텐더는 성능 자동차 및 항공우주 프로토타입과 같은 고출력 밀도 프로젝트에 적합합니다. 예를 들어, 델타 모터스포츠의 실증기는 35kW의 마이크로 가스 터빈이 동등한 피스톤 엔진보다 무게가 가볍고 미립자 배출이 적다는 것을 보여줍니다. 프리피스톤식 리니어 발전기나 공기아연화학은 쇼룸이 아닌 연구실에 놓여져 있지만 장기적인 파괴의 가능성이 있기 때문에 벤처기업의 자금조달은 활발합니다.
2024년 시장 총액의 43.44%를 배터리 팩이 차지하고, 모든 아키텍처에 있어서 에너지 저장의 중심적인 역할이 부각되었습니다. 팩은 적재량을 훼손할 정도로 차체 중량을 증가시키지 않고 도시로의 접근 규칙을 충족시키기 위해 약 80-100km의 전기 항속 거리를 실현해야 합니다. 단가가 높음에도 불구하고 파워 컨버터는 CAGR 19.03%로 가장 빠르게 성장하는 부품입니다. 정교한 파워 컨버터는 팩, 발전기 및 트랙션 모터 사이에서 에너지를 전달하고 차세대 실리콘 카바이드 디바이스는 최대 30%의 손실을 줄입니다.
열 관리 시스템은 특히 작동 온도 제어가 시스템 효율과 내구성에 직접 영향을 미치는 연료전지 및 고체 산화물 연료전지 응용 분야에서 중요한 부품 범주로 부상하고 있습니다. 고체 산화물 연료전지 시스템의 조사에 따르면 열 사이클 신뢰성과 연료 개질 기술이 첨단 열 관리 솔루션을 필요로 하는 중요한 기술적 과제임을 보여줍니다. 첨단 배터리 관리 시스템과 레인지 익스텐더 제어 전략의 통합은 전체 시스템의 효율을 최적화하면서 여러 에너지 원을 관리할 수 있는 첨단 파워 일렉트로닉스에 대한 수요를 증가시키고 있습니다. 부품 공급업체는 다양한 레인지 익스텐더 아키텍처에 유연하게 통합할 수 있는 모듈 설계에 주력하고 있으며, ZF와 같은 기업은 복잡성을 줄이고 신뢰성을 향상시키기 위해 발전기, 인버터 및 기어 세트를 통합 패키지에 포함한 통합 시스템을 개발하고 있습니다.
레인지 익스텐더 시장은 유형별(내연 기관차와 연료전지 레인지 익스텐더, 고체 산화물 연료전지 레인지 익스텐더 등), 구성 요소별(배터리 팩과 전기 모터, 발전기 등), 차량 클래스별(승용차와 소형 상용차 등), 출력별(30KW 미만과 30-60KW 등), 지역별로 분류됩니다. 시장 예측은 금액(달러)과 수량(단위)으로 제공됩니다.
유럽은 까다로운 차량 평균 CO2 규제와 눈앞에 다가온 유로 7 규제로 레인지 익스텐더 시장을 선도해 2024년 매출 점유율은 34.32%에 달했습니다. 이 지역의 OEM은 E10 연료용으로 개조된 기존의 가솔린 엔진 라인을 활용해, 국내의 기가팩토리에서 조립된 인산철 리튬팩과 조합하고 있습니다. 프랑스, 독일, 네덜란드 시의회는 이미 도심부에서 전기 주행을 의무화하고 있으며 지역 배송 차량을 시리즈 하이브리드로 밀어 올리고 있습니다.
아시아태평양의 CAGR은 19.45%를 나타낼 전망입니다. 이는 중국의 장거리 전기자동차 부문(2024년 전기자동차 SUV 판매 대수의 25%를 차지함)이 순수한 BEV 보조금이 축소되는 가운데도 확대를 계속하고 있기 때문입니다. 고속도로 충전에 대한 소비자의 불안 덕분에 EREV 설계의 대형 SUV 등록 대수의 점유율은 60%로 압도적입니다. 일본에서는 정부의 로드맵이 2035년까지 100% xEV 판매를 목표로 하고 있기 때문에 레거시 제조업체의 레인지 익스텐더 플랫폼이 정책을 채우는데 도움이 되는 한편, 배터리공급망이 확대되는 10년간의 창이 남아 있습니다. 인도에서는 야간의 디포 충전을 필요로 하는 도시간 버스 사업자가 새로운 관심을 나타내고 있지만, 송전망에의 액세스가 약한 농촌의 노선에서는 낮의 발전기 사용이 여전히 필요합니다.
북미는 환경보호청이 중형 트럭의 온실가스 규제를 강화하고 일부 주가 캘리포니아 주 선진 클린카 II와 협조하고 있기 때문에 제3 성장의 기둥이 되고 있습니다. 하빈저와 같은 신흥 기업은 모듈형 가솔린 또는 수소 연료전지 익스텐더를 선택적 항속 거리 모듈로 탑재한 스케이트보드 섀시를 개발하여 전력 회사 및 지자체 서비스 플릿을 위해 판매하고 있습니다. 캐나다는 청정연료의 구매 우대조치로 추종하며, 멕시코는 미국·멕시코·캐나다 협정을 활용해 항속거리 연장 딜리버리밴을 무관세로 수출하는 계약 제조업체를 유치하고 있습니다.
The global range extender market stood at USD 1.33 billion in 2025 and is projected to reach USD 2.38 billion by 2030, registering a 12.34% CAGR.

This growth trajectory reflects the technology's emerging role as a bridge solution between conventional internal combustion engines and pure battery electric vehicles, particularly as charging infrastructure development lags behind electric vehicle adoption rates. Range extenders address the fundamental challenge of "range anxiety" while enabling smaller, more cost-effective battery packs that reduce overall vehicle weight and manufacturing complexity. Governments now require zero-emission sales targets, urban clean-air zones, and fleet CO2 limits. So, original-equipment manufacturers (OEMs) are adopting range extenders as a practical bridge between conventional powertrains and full battery-electric designs. Battery pack prices fell to USD 139 per kWh in 2024 and are tracking toward USD 113 per kWh in 2025, further improving hybrid cost economics. Europe leads current deployment, yet Asia-Pacific shows the fastest expansion as Chinese consumers embrace extended-range electric SUVs and regional suppliers scale production capacity.
Regulatory pressure is reshaping powertrain roadmaps. Euro 7 limits that took effect in 2024 slash NOx for heavy-duty trucks by 50%, pushing manufacturers to hybridize quickly. California's Advanced Clean Cars II requires 100% zero-emission sales by 2035, and Washington State mirrors those standards, letting OEMs earn compliance credits from range-extended models. Proposed U.S. EPA rules for 2027-2032 would force average fleet emissions down to 82 g CO2/mile, making range extenders an attainable option while public charging rolls out. Automakers now prioritize scalable architectures that accept both battery-only and range-extended variants for flexibility across world markets.
Lithium-ion cost declines to USD 139 per kWh lowered total system outlays, letting OEMs pair compact packs with auxiliary gensets without breaching cost targets. Shifts toward lithium-iron-phosphate chemistry add further margin, especially for commercial fleets where cycle life outweighs range. The U.S. Inflation Reduction Act and EU investment programs are localizing cell production, trimming logistics expenses, and favoring integrated range extender lines. EUROBAT forecasts an eightfold jump in European lithium battery demand by 2035, reinforcing economies of scale that benefit hybrid layouts.
Electrify America expanded its network 25% in 2024, targeting 5,000 high-power stalls that shrink average charge times. The U.S. NEVI program funnels USD 5 billion through 2028 to create 500,000 public ports, while California alone plans for 39,000 DC fast chargers by 2030. As coverage improves, pure BEVs become more practical, eroding some demand for auxiliary gensets, though rural freight still faces gaps.
Other drivers and restraints analyzed in the detailed report include:
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ICE range extenders maintained 67.34% of the range extender market share in 2024 because OEMs can reuse mature supply chains for small gasoline or gaseous-fuel engines. The platform accommodates existing emission after-treatment, diagnostic tools, and manufacturing lines, shortening development cycles. However, Fuel-cell range extenders are advancing at a 23.12% CAGR and anchor product roadmaps for high-efficiency commercial vehicles that must achieve zero local emissions. Solid-oxide stacks from Ceres Power and Weichai Power achieve high electrical efficiency at steady-state loads, making them viable for urban buses and distribution trucks.
Solid-oxide fuel-cell systems also tolerate multiple fuels-hydrogen, methane, and ammonia, allowing operators to hedge against future price swings as the hydrogen supply chain expands. Micro-turbine range extenders hold a niche for high-power-density projects such as performance cars and aerospace prototypes. Delta Motorsport's demonstrator, for example, shows how a 35-kW micro gas turbine can weigh less than a comparable piston engine while emitting fewer particulates. Although free-piston linear generators and zinc-air chemistries sit in laboratories rather than showrooms, their long-term disruption potential keeps venture funding active.
Battery packs accounted for 43.44% of total market value in 2024, underscoring the central role of energy storage in every architecture. Right-sizing remains a design balancing act: packs must deliver roughly 80-100 km of electric range to satisfy urban-access rules without inflating curb weight to the point of eroding payload. Despite higher unit cost, power converter exhibit the fastest component growth at a 19.03% CAGR because commercial fleets need long idle-free periods and low-temperature performance. Sophisticated power converters channel energy between the pack, generator, and traction motor, and next-generation silicon-carbide devices cut losses by up to 30%.
Thermal management systems are emerging as a critical component category, particularly for fuel cell and solid oxide fuel cell applications where operating temperature control directly impacts system efficiency and durability. Research on solid oxide fuel cell systems indicates that thermal cycling reliability and fuel reforming technologies represent key technical challenges requiring advanced thermal management solutions.The integration of advanced battery management systems with range extender control strategies is driving demand for sophisticated power electronics that can manage multiple energy sources while optimizing overall system efficiency. Component suppliers are focusing on modular designs that enable flexible integration across different range extender architectures, with companies like ZF developing integrated systems that combine generators, inverters, and gearsets in unified packages to reduce complexity and improve reliability.
The Range Extender Market is Segmented by Type (ICE and Fuel Cell Range Extender, Solid-Oxide Fuel Cell Range Extender and More), Component (Battery Pack and Electric Motor, Generator and More), Vehicle Class (Passenger Cars and Light Commercial Vehicles, and More), Power Output (Less Than 30 KW and 30-60 KW, and More), and Geography. The Market Forecasts are Provided in Terms of Value (USD) and Volume (Units).
Europe led the range extender market with 34.32% 2024 revenue share due to stringent fleet-average CO2 norms and the impending Euro 7 regime. OEMs there leverage existing gasoline engine lines converted for E10 fuel and pair them with lithium-iron-phosphate packs assembled in domestic gigafactories. City councils in France, Germany and the Netherlands already require electric operation inside urban cores, pushing local delivery fleets toward series hybrids.
Asia-Pacific advances at a 19.45% CAGR because China's extended-range electric vehicle segment-accounting for 25% of 2024 electric SUV sales-continues scaling even as pure BEV subsidies taper. EREV designs dominate large-SUV registrations at 60% share thanks to consumer anxiety over highway charging. In Japan, the government roadmap targets 100% xEV sales by 2035, leaving a decade-long window where range-extender platforms help legacy manufacturers satisfy policy while battery supply chains ramp. India sees emerging interest from intercity bus operators that need overnight depot charging but still require daytime generator use for rural routes with weak grid access.
North America makes up the third growth pillar as the Environmental Protection Agency tightens greenhouse-gas standards for medium-duty trucks and several states align with California's Advanced Clean Cars II. Start-ups such as Harbinger develop skateboard chassis with modular gasoline or hydrogen fuel-cell extenders as optional range modules, marketing them to utilities and municipal service fleets. Canada follows with clean-fuel purchase incentives, while Mexico attracts contract manufacturers leveraging the United States-Mexico-Canada Agreement to export range-extended delivery vans tariff-free.