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시장보고서
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고고도 의사 위성(HAPS) 시장 : 시장 점유율 분석, 산업 동향, 통계, 성장 예측(2025-2030년)High Altitude Pseudo Satellites - Market Share Analysis, Industry Trends & Statistics, Growth Forecasts (2025 - 2030) |
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고고도 의사 위성(HAPS) 시장 규모는 2025년 8,530만 달러로 추정되고, 2030년에는 2억 1,033만 달러로 확대될 전망이며, CAGR 19.78%로 성장할 것으로 예측됩니다.

5G/6G 비지상 네트워크의 급속한 진보, 정보 및 감시 예산의 급증, 초경량 솔라 배터리 시스템의 지속적인 진보에 의해 플랫폼의 경제성이 재구축되고, HAPS 시장은 지상 타워 및 저궤도 콘스텔레이션 사이의 비용 효율적인 교량 역할로서 자리매김하고 있습니다. 오퍼레이터는 LEO 위성에 비해 69% 낮은 전송 비용, 대폭 삭감된 대기 시간, 18-25km 상공에서 수개월간 정점 관측할 수 있는 능력을 활용하고 있습니다. 플랫폼 제조업체는 항공기, 페이로드 및 데이터 서비스를 소유하는 수직 통합을 선호하고 시장 출시 시간을 단축하며 정부의 디지털 인프라 의무를 해결합니다. 한편, 유럽, 북미, 아시아태평양의 규제 당국은 고고도 코리도를 개설하고 FL550 이상의 상업 비행을 위한 명확한 절차상의 경로를 만들고 있습니다.
NTT 도코모가 2025년 3월 케냐에서 실시한 실증 실험에서는 일반 스마트폰용으로 20km 지점에서 하향 4.66Mbps의 통신을 실현하여 상용 성능이 실증되었습니다. 사우디아라비아의 CST는 NTN 전용 프로그램을 시작했으며 일본은 NICT를 통해 Beyond 5G HAPS 조사에 자금을 제공하고 여러 정부 간의 협력을 보여줍니다. 장비 공급업체는 현재 HAPS 라디오에 지상 코어 소프트웨어를 번들하여 전개 사이클을 단축하고 있습니다. 이러한 움직임은 주파수 경매를 가속화하고 LEO 경쟁사가 지역 광대역 시장을 포화시키기 전에 성층권의 커버리지를 실현할 수 있는 사업자에게 선행자 이익을 가져옵니다.
미국의 2024년 국방권한법(NDAA)은 초장시간 내구형 HAPS에 새로운 자금을 계상해, 방위 기관이 위성 지출의 일부를 성층권 자산으로 이동시킬 의사를 확인했습니다. 인도의 2024-2025년 예산도 이에 따라 국방부의 우선 조달 품목에 고고도 플랫폼을 들 수 있습니다. BAE 시스템즈는 2024년에 PHASA-35를 비행 시험해 15kg의 ISR 페이로드를 탑재해 몇 주간의 출격을 실시했습니다. 위성의 몇 분의 하나의 비용으로 지속적인 커버리지를 확보할 수 있기 때문에 Frontex 아래 유럽과 공동으로 국경 경비의 파일럿을 실시하게 되었습니다. 방위 사용자가 플랫폼을 검증함에 따라, 듀얼 유스 공급업체는 상업적 제안을 강화하는 스케일 이점을 얻습니다.
400만 달러에서 700만 달러의 플랫폼 구축 가격과 특수 격납고 요구 사항은 중소기업의 진입 장벽을 높이고 있습니다. 장시간의 출격에는 방사선이나 -90℃의 성층권 온도에 견딜 수 있는 강화 구조가 필요해, 재료비가 부과됩니다. 유지보수 작업, 특히 복합재 외피의 비행 후 검사는 노동 집약적이며 하루에 4,000달러를 초과할 수 있습니다. 보험 상품은 여전히 제한적이며 선체 보험료는 세계의 함대 규모가 작기 때문에 여전히 높은 위험으로 인식되는 가격입니다. 대량 생산으로 단가가 떨어질 때까지 CAPEX는 낮은 ARPU 지역에서의 전개를 제한합니다.
무인 항공기(UAV)는 2024년 HAPS 시장 점유율로 65.10%를 차지하며 선두를 독주했습니다. 성층권 풍선은 개발 비용을 낮추기 위해 틈새 시장을 견지했고, 비행선은 운영자가 더 무거운 멀티 센서 페이로드를 목표로 하고 있기 때문에 2030년까지 연평균 복합 성장률(CAGR)이 26.40%로 예측되어 가장 급성장하는 하위 부문을 유지했습니다. 2019-2024년 UAV는 광대역 백홀, 지속적인 ISR 및 고해상도 이미징을 몇 주가 아닌 몇 시간 내에 재작업할 수 있는 단일 하드웨어 기준선 내에서 일관된 링크 예산을 입증함으로써 리더십을 강화했습니다. 플랫폼 소유자는 구조적인 변경 없이 재해 대응에서 전기통신 백홀로 이행할 수 있기 때문에 HAPS 시장은 혜택을 받습니다.
풍선의 양력과 비행선의 스러스터를 조합한 하이브리드 설계가 대두되고 있어 신속한 발진과 역동적인 재배치를 필요로 하는 재해 대응 기관으로부터의 초기 수주를 획득하고 있습니다. Sceye사의 총 길이 24m의 실증기는 2024년 후반에 NASA를 위해 150kg의 하이퍼스펙트럼 스위트를 탑재해 45일간의 메탄 매핑 미션을 기록했습니다. 스위프트 엔지니어링 SULE은 통신 페이로드에 위성에 가까운 포인팅 정확도를 제공하지만 양력은 낮습니다. 아키텍처 간의 경쟁은 재료 과학의 혁신에 박차를 가하고 결국 공중 발사 페이로드의 비트 당 비용을 낮출 것입니다.
통신 서비스는 2024년 HAPS 시장 규모의 40.65%를 차지했으며, 일본, 미국, 케냐의 디바이스 직접 파일럿에 의해 지원되고 있습니다. 지구관측 수요는 멀티밴드 이미저가 1,000㎞의 스윕으로 5㎝의 GSD를 실현하고, 500㎏의 LEO 경로에 비해 재방문 간격이 단축됨에 따라 급속히 증가하고 있습니다. ISR은 여전히 방위 고객에게 매우 중요하지만 CAGR이 가장 높은 것은 상업용 연결이며, 플랫폼은 지역 트래픽을 오프로드하기 위해 모바일 에지 아키텍처에 내장되어 있습니다.
2019-2024년 그 구성이 군사 시험에 크게 편향되었지만, 2025-2030년에는 농업 분석, 산불 검지, 철도 회랑 감시 등 기업 이용 사례가 서비스 수익의 큰 비율을 차지하게 됩니다. HAPS 시장이 혜택을 받는 이유는 페이로드 제조업체가 센서에 AI 가속기를 탑재하여 패키징하여 분석 윈도우를 몇 시간에서 몇 초로 단축하고 있기 때문입니다. 일본에서 이루어진 내비게이션과 측위의 파일럿은 의사위성 비콘을 추가함으로써 깊은 도시의 협곡에서 GNSS 정밀도를 45% 향상할 수 있음을 밝혔습니다.
북미는 2024년 매출의 33.97%를 차지했으며, FAA의 교통관리 프레임워크 및 NASA와 미국 우주군에 의한 강력한 연구개발비에 지지되고 있습니다. 에어로비론먼트는 고고도 프로토타입을 포함한 무인 시스템에 대한 방위 수요를 반영하여 2024년 매출이 33% 증가한 7억 1,700만 달러에 달했습니다. 애리조나 및 뉴멕시코와 같은 국가는 HAPS 조립 시설에 대한 세금 혜택도 할당하고 있으며 지역 공급망의 두께를 늘리고 있습니다.
아시아태평양은 2030년까지 24.96%의 연평균 복합 성장률(CAGR)로 확대될 것으로 예상되며, 이는 모든 지역에서 가장 빠릅니다. 일본은 2024년에 1억 달러의 AALTO 컨소시엄 계약을 체결하고 2026년 상업 개시에 대한 길을 열었습니다. 인도의 CSIR-NAL은 6G 필드 평가판을 향한 주파수 로드맵을 따라 의사 위성 에어타임 테스트를 완료했습니다. 한국과 호주는 북극권과 해상 커버리지 갭에서 기술 실증 실험에 공동 출자하고 있습니다.
유럽은 대규모 설치 기반을 가지고 있으며 표준 설정을 진행하고 있습니다. EASA의 Higher Airspace Operations 청사진에서는 통일 인증 목표가 2027년으로 설정되었으며, ESA의 TELEO 프로젝트는 공기 정력학과 공기역학 모두를 위한 실증 실험에 자금을 제공합니다. 이 지역의 기후 정책은 제로 방출의 백홀을 지지하고 있으며, 그 채용은 더욱 진행되고 있습니다. 프랑스와 스페인과 같은 회원국은 산불 모니터링을 위해 HAPS를 시험적으로 도입했으며 환경 용도 및 통신 이용 사례를 결합하여 볼륨을 구축할 수 있음을 보여줍니다.
The high-altitude pseudo-satellite (HAPS) market size reached USD 85.30 million in 2025 and is forecasted to expand to USD 210.33 million by 2030, advancing at a 19.78% CAGR.

Rapid progress in 5G/6G non-terrestrial networks, escalating intelligence-surveillance budgets, and sustained advances in ultra-light solar and battery systems are reshaping platform economics, positioning the HAPS market as a cost-effective bridge between terrestrial towers and low-Earth-orbit constellations. Operators are capitalizing on 69% lower transmission costs versus LEO satellites, significantly reduced latency, and the ability to station-keep above 18 to 25 kilometers for months. Platform makers prioritize vertical integration-owning the aircraft, payload, and data services-to shorten time-to-market and meet sovereign digital-infrastructure mandates. Meanwhile, Europe, North America, and Asia-Pacific regulators have opened higher-altitude corridors, creating a clear procedural pathway for commercial flights at FL550 and above.
Standardization of high-altitude platforms under 3GPP Release 17 unlocked direct-to-device functionality, giving the HAPS market a tangible boost.NTT DOCOMO's March 2025 demonstration in Kenya delivered 4.66 Mbps downlink to ordinary smartphones at 20 kilometers, validating commercial performance. Saudi Arabia's CST launched a dedicated NTN program, while Japan financed Beyond-5G HAPS research through NICT, showing multi-government alignment. Equipment vendors are now bundling terrestrial core software with HAPS radios, shortening deployment cycles. These moves accelerate spectrum auctions and create first-mover advantages for operators that can field stratospheric coverage before LEO competitors saturate the rural broadband market.
The US National Defense Authorization Act (NDAA) 2024 earmarked fresh funds for ultra-long-endurance HAPS, confirming defense agencies' willingness to shift part of their satellite spend toward stratospheric assets. India's 2024-25 budget followed suit, listing high-altitude platforms among priority procurements for the Ministry of Defence. BAE Systems flight-tested its PHASA-35 in 2024, carrying a 15 kg ISR payload for multi-week sorties.Continuous coverage at a fraction of satellite cost has prompted joint European border-security pilots under Frontex, while Asian militaries are scoping maritime-domain-awareness packages. As defense users validate the platforms, dual-use suppliers gain scale economies that strengthen commercial propositions.
Platform builds priced at USD 4 to 7 million and specialized hangar requirements raise the entry bar for smaller players. Extended sorties necessitate reinforced structures that withstand radiation and -90 °C stratospheric temperatures, driving material costs. Maintenance activities-especially post-flight inspection of composite skins-are labor-intensive and can exceed USD 4,000 per aircraft-day. Insurance products remain limited; hull premiums are still priced at a high perceived risk due to the small global fleet size. Until volume production lowers unit cost, CAPEX will constrain deployments in low-ARPU regions.
Other drivers and restraints analyzed in the detailed report include:
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Unmanned aerial vehicles (UAVs) led with 65.10% of the HAPS market share in 2024, a position built on precise station-keeping, rapid launch cycles, and mature autonomous-flight software. Stratospheric balloons retained a solid niche to lower development costs, while airships remained the fastest-growing sub-segment with a 26.40% CAGR projected to 2030 as operators target heavier multi-sensor payloads. From 2019 to 2024, UAVs consolidated leadership by proving consistent link budgets for broadband backhaul, persistent ISR, and high-resolution imaging-all within a single hardware baseline that can be re-tasked in hours instead of weeks. The HAPS market benefits because platform owners can shift craft from disaster response to telecom backhaul without structural modification, tightening utilisation rates, and improving return on capital.
Hybrid designs that combine balloon lift with airship thrusters are emerging, capturing early fleet orders from disaster-response agencies needing rapid launch and dynamic repositioning. Sceye's 24-meter-long demonstrator logged a 45-day methane-mapping mission for NASA in late 2024, carrying a 150 kg hyperspectral suite. The HAPS industry also experimented with rigid-wing UAVs; Swift Engineering's SULE offers near-satellite pointing accuracy for telecom payloads but at lower lift. Competition among architectures spurs material-science innovation, ultimately lowering the cost-per-bit for air-launched payloads.
Communication services held 40.65% of the HAPS market size in 2024, underpinned by direct-to-device pilots in Japan, the United States, and Kenya. Earth-observation demand is rising faster as multiband imagers deliver 5-centimeter GSD across 1,000-kilometer sweeps, lowering revisit intervals versus 500-kilometer LEO passes. ISR remained pivotal for defense customers, but the highest 22.35% CAGR belongs to commercial connectivity, where platforms are being slotted into mobile-edge architectures to offload rural traffic.
From 2019-2024, the mix was heavily skewed toward military trials; in 2025-2030, enterprise use cases such as agricultural analytics, wildfire detection, and rail-corridor monitoring will account for a larger share of service revenue. The HAPS market benefits because payload makers are packaging sensors with onboard AI accelerators, compressing analysis windows from hours to seconds. Navigation and positioning pilots in Japan revealed that adding a pseudolite beacon can enhance GNSS accuracy by 45% in deep-urban canyons.
The High-Altitude Pseudo-Satellites (HAPS) Market Report is Segmented by Technology (Stratospheric Balloons, Unmanned Aerial Vehicles, and Airships), Application (Communication and Connectivity, and More), End-User (Government and Defense, Commercial Enterprises, and More), Power Source (Solar-Electric, Battery, and More), and Geography (North America, Europe, and More). The Market Forecasts are Provided in Terms of Value (USD).
North America accounted for 33.97% of 2024 revenue, aided by FAA traffic-management frameworks and strong R&D spending by NASA and the US Space Force. AeroVironment posted USD 717 million in fiscal 2024 sales, up 33%, reflecting defense demand for unmanned systems that include high-altitude prototypes. States such as Arizona and New Mexico have also allocated tax incentives for HAPS assembly facilities, reinforcing regional supply-chain depth.
Asia-Pacific is projected to expand at 24.96% CAGR through 2030, the fastest among all regions, elevating the HAPS market profile across Japan, India, and Australia. Japan's USD 100 million AALTO consortium deal in 2024 paved the way for 2026 commercial launches, while SoftBank earmarked 2027 for mass-market roll-out. India's CSIR-NAL completed pseudo-satellite airtime tests that align with its spectrum road map for 6G field trials. South Korea and Australia are co-funding tech demonstrators at Arctic and maritime coverage gaps elsewhere.
Europe holds a sizeable installed base and is advancing standard-setting. EASA's Higher Airspace Operations blueprint set 2027 as the target for unified certification, while ESA's TELEO project is funding both aerostatic and aerodynamic demonstrators. The region's climate-policy tilt favors zero-emission backhaul, further supporting adoption. Member states like France and Spain are piloting HAPS for wildfire monitoring, showing that environmental applications can dovetail with telecom use cases to build volume.