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3D 모션 캡처 : 시장 점유율 분석, 산업 동향, 통계, 성장 예측(2025-2030년)

3D Motion Capture - Market Share Analysis, Industry Trends & Statistics, Growth Forecasts (2025 - 2030)

발행일: | 리서치사: Mordor Intelligence | 페이지 정보: 영문 | 배송안내 : 2-3일 (영업일 기준)

    
    
    




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3D 모션 캡처 시장 규모는 2025년에 2억 8,185만 달러, 2030년에는 5억 3,089만 달러에 이를 것으로 예측되며, 예측 기간(2025-2030년)의 CAGR은 13.5%로 성장할 것으로 예상됩니다.

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3D 모션 캡처(모캡) 시스템은 주로 고품질 카메라, 센서, 통신 장비, 액세서리 등 여러 장치를 결합한 것입니다. 이 시스템은 영화와 게임과 같은 엔터테인먼트 분야에서 물체와 개인의 실시간 움직임을 기록하고 원하는 수준의 애니메이션을 얻는 데 사용됩니다.

주요 하이라이트

  • 컴퓨터 비전 기술의 진보와 고품질의 3D 애니메이션에 대한 수요 증가가 시장 확대의 원동력이 되고 있습니다. 3D 모션 캡처를 활용하는 주된 이유 중 하나는 영화, TV 및 비디오 게임을 위한 복잡한 3D CGI 피규어 제작 사이클을 단축하는 것입니다.
  • 로봇 공학을 비롯한 다양한 용도로 이러한 시스템이 널리 사용되고 있으며, 로봇 공학 분야의 현저한 성장이 예측 기간 동안 시장 성장률을 높일 것으로 분석되고 있습니다.
  • 또한 가상현실은 컴퓨터에서 3차원 환경을 생성한 대화형 표현입니다. 그러나 대부분의 상호작용은 헤드셋을 통해 또는 전용 디지털 글로브를 통해 이루어집니다. 또한, VR의 사용은 상대적으로 고립된 경험이 될 수 있다고 생각됩니다. 현재 VR 생성 및 애니메이션에는 다양한 용도을 사용할 수 있습니다. 예를 들어 Google은 사용자가 컴퓨터 프로그램 내에서 3D 모델을 애니메이션화할 수 있는 Daydream Lab을 개발했습니다. Google의 Daydream Labs는 Animator와 Puppeteer라는 두 가지 애니메이션 기반 용도의 도움으로 VR을 사용하여 빠르고 쉽게 3D 애니메이션을 생성하는 기술을 발견했습니다.
  • 3D 모션 캡처 시스템에는 몇 가지 중요한 하드웨어 및 소프트웨어 구성 요소가 포함되어 있으며 매력적인 사용자 경험을 제공하기 위해 모든 것이 긴밀하게 통합되어 있어야합니다. 카메라는 사용자의 동작을 나타내는 원시 데이터를 캡처하는 첫 번째 구성 요소입니다. 일반적으로 이 원시 데이터는 신호의 노이즈를 줄이거나(예: 3D 카메라의 경우) 심도 맵을 계산하기 위해 처리됩니다.
  • COVID-19 팬데믹 이후의 메타버스 출시와 관련된 전략적 개발은 시장 성장에 기여할 것으로 예상됩니다. 또한, 첨단 기술 도입으로 가상 이벤트에 대한 수요 증가가 예측 기간 동안 시장 성장률에 기여할 수 있습니다.

3D 모션 캡처 시장 동향

엔지니어링과 산업용도가 큰 성장을 이루

  • 3D 모션 캡처는 작고 빠른 움직임을 신속하게 측정할 수 있으므로 공정 컨트롤러로 사용할 수 있기 때문에 엔지니어링 및 산업 용도의 중요한 부분이 되고 있습니다. 또한 차량 및 장비의 진동을 분석하거나 가상 산업 디자인의 도구로 사용할 수 있습니다.
  • 산업 용도에서는 3D 모션 캡처를 통해 시장의 움직임을 실시간으로 정확하고 저지연으로 측정할 수 있습니다. 또한, 신체 각도를 제공함으로써 Mocap은 산업 소비자가 부상으로 이어지는 인체 공학적 문제를 효과적으로 식별하고 수정하거나 산업 및 군사의 기타 인적 요인을 분석할 수 있습니다. 마커가 부착된 모든 것을 추적함으로써, 이 시스템은 로봇 제어 시스템의 검증 및 풍동 내에서의 변형 및 물체의 공기역학적 거동의 측정에도 사용됩니다. Cortex는 광범위한 제어 시스템과 통합할 수 있습니다.
  • 또한, Industry 4.0의 기술적 진보가 증가함에 따라 첨단 감지 솔루션이 필요한 산업 공정에 새로운 잠재력이 있습니다. 시각 카메라 및 관성 측정 장치(IMU)(IMU)과 같은 3D 모션 캡처(MoCap) 센서는 로봇 공학, 적층 조형, 텔레워킹, 인간 안전 등의 솔루션을 지원하기 위해 산업 현장에서 자주 사용됩니다.
  • 산업 용도에서는 인체공학적으로 실용적인 제품 설계를 수행하는 것이 중요하며, 산업용 로봇의 성능 평가 및 측정에도 사용할 수 있습니다. 기타 용도로는 상공 및 수중 선박 추적, 항공 역학 시험, 자동차 개발, 인테리어 디자인, 제어 설계 등이 있습니다. 모션 트래킹 시스템의 향후 진보는 업계 상황에 큰 응용을 발견하고 예측 기간 동안 3D 모션 캡처 시스템에 대한 수요를 창출할 것으로 보입니다. 게다가 기술의 진보에 따라 모션 캡처의 이용은 군사 훈련이나 해양 및 수중 용도로 세계적으로 확대될 것으로 예상됩니다.

아시아태평양이 가장 급성장할 전망

  • 중국은 기업이 시각 효과, VR, 가상 어시스턴트, 영화 산업에 대한 투자 확대를 목표로 하고 있기 때문에 3D 모션 캡처에 가장 중요하고 잠재적인 시장 중 하나입니다. 또한 많은 국제 디지털 제작 회사들이 사업 확대의 일환으로 이 나라에 투자하고 있습니다.
  • 볼리우드, 몰리우드, 샌들우드, 트리우드 등 많은 지역 영화 산업이 존재합니다. 진화하는 기술은 시각 효과 업계에 많은 변화를 가져오고 있으며, 특히 인도에서 독자적인 가능성을 지닌 동향 중 하나가 모션 캡처입니다.
  • 모션 캡처는 액션, 스턴트 장면과 군중 장면을 계획하는 데 큰 도움이되기 때문에 대기업은 인도에 투자합니다. 또한 다양한 지역의 모션 캡처 회사가 기획부터 설치, 지원, 유지 보수에 이르기까지 다양한 모캡 서비스를 제공합니다. 따라서 국내의 다양한 최종 사용자층에서 큰 수요를 견인하고 있습니다.
  • 또한 국내 의과대학은 과학 연구 목적으로 3D 모션 캡처 솔루션을 채택하고 있습니다. 정부가 지원하는 의과대학 CMC Vellore는 이 기술을 이용한 보행 분석을 위해 Phase Space Motion Capture와 제휴하여 실시간 피드백 기능을 활용하고 있습니다.
  • 일본의 3D 모션 캡쳐 시장은 게임 업계, 애니메이션 업계, 모션 캡처 스튜디오 증가, 미디어 및 애니메이션 분야에서 수요와 함께, 진보하는 기술의 이용에 의해 예측 기간 중에 큰 성장이 전망됩니다.
  • 기타 아시아태평양의 모션 캡처 시장은 예측 기간 동안 생명 과학, 스포츠, 게임, 바이오메카닉스 및 미디어 산업에서 큰 용도를 획득할 것으로 예측됩니다.

3D 모션 캡처 업계 개요

3D 모션 캡처 시장은 다수의 세계적 및 지역적 기업로 구성되어 상당히 경쟁이 치열한 시장이 되었습니다. 이 시장에서 더 작고 기술적으로 진행되는 기업의 수가 증가하고 있습니다. 이 시장 특징은 제품의 보급이 진행되고 있는 것, 제품의 차별화가 적당히 높다는 것, 경쟁이 많다는 것입니다. 전반적으로 경쟁업체 간의 적대관계는 적당하며 예측기간 동안 확대될 것으로 예상됩니다.

2022년 9월, 모션 애널리시스 코퍼레이션은 BaseCam, Icefall, Lhotse 등 3개의 라이트 카메라로 구성된 새로운 카메라 시리즈인 BaSix를 출시했습니다. 이 카메라는 액티브 마커 리그(BaSixmarkers) 및 BaSix Go 소프트웨어 또는 프리미엄 솔루션 Cortex와 함께 사용됩니다.

2022년 4월 토론토를 거점으로 하는 회사 "The Other End"는 PhaseSpace의 Impulse X2E 시스템을 도입하여 실시간 모션 캡처 시스템으로 PhaseSpace와 제휴해 프로듀서나 크리에이터에 가상 제작 스테이지에서의 배우와 객체의 움직임을 더욱 빨리, 더욱 유연하게 실현하고 PhaseSpace의 캐나다 독점 파트너가되었습니다.

기타 혜택

  • 엑셀 형식 시장 예측(ME) 시트
  • 3개월간의 애널리스트 및 지원

목차

제1장 서론

  • 조사의 전제조건과 시장 정의
  • 조사 범위

제2장 조사 방법

제3장 주요 요약

제4장 시장 인사이트

  • 시장 개요
  • 산업 밸류체인 분석
  • 업계의 매력도 - Porter's Five Forces 분석
    • 공급기업의 협상력
    • 구매자의 협상력
    • 신규 참가업체의 위협
    • 대체품의 위협
    • 경쟁 기업간 경쟁 관계의 강도
  • COVID-19의 업계에 대한 영향 평가

제5장 시장 역학

  • 시장 성장 촉진요인
    • 가상현실 환경에서보다 현실적인 경험의 창출 증가
    • 스포츠 업계에서의 컴퓨터 비전의 이용 증가
    • 미디어나 엔터테인먼트 용도에서의 3D 모션 캡쳐의 채용 확대가 성장을 뒷받침
  • 시장 성장 억제요인
    • 3D 모션 캡처 소프트웨어의 높은 초기 비용

제6장 기술 스냅샷

제7장 시장 세분화

  • 유형별
    • 하드웨어
      • 카메라
      • 센서
      • 액세서리
    • 소프트웨어
    • 서비스
  • 시스템별
    • 광학식 3D 모션 캡쳐 시스템
      • 액티브 3D 모션 캡쳐 시스템
      • 패시브 3D 모션 캡쳐 시스템
    • 비광학 3D 모션 캡처 시스템
      • 관성 3D 모션 캡처 시스템
      • 전자기식 3D 모션 캡쳐 시스템
      • 모터 구동형 3D 모션 캡쳐 시스템
  • 용도별
    • 바이오메카닉스 연구와 의료
    • 미디어 및 엔터테인먼트
    • 엔지니어링 및 산업 용도
    • 교육
    • 기타 용도
  • 지역별
    • 북미
      • 미국
      • 캐나다
    • 유럽
      • 영국
      • 독일
      • 프랑스
      • 기타 유럽
    • 아시아태평양
      • 중국
      • 인도
      • 일본
      • 기타 아시아태평양
    • 라틴아메리카
      • 브라질
      • 아르헨티나
      • 멕시코
      • 기타 라틴아메리카
    • 중동 및 아프리카

제8장 경쟁 구도

  • 기업 프로파일
    • Codamotion-Charnwood Dynamics Ltd.
    • Motion Analysis Corporation
    • Noraxon USA Inc.
    • Notch Interfaces Inc.
    • Leyard(NaturalPoint Inc./OptiTrack)
    • PhaseSpace Inc.
    • Phoenix Technologies Inc.
    • Qualisys AB
    • AIQ Synertial Ltd.
    • Vicon Motion Systems Ltd.
    • Xsens Technologies BV

제9장 투자 분석

제10장 시장 기회와 앞으로의 동향

SHW 25.04.01

The 3D Motion Capture Market size is estimated at USD 281.85 million in 2025, and is expected to reach USD 530.89 million by 2030, at a CAGR of 13.5% during the forecast period (2025-2030).

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3D motion capture (mocap) systems combine multiple devices, mainly high-quality cameras, sensors, communication devices, and accessories. These systems are used to record the real-time motion of an object or individual to obtain the desired level of animation in entertainment fields, such as in films and games.

Key Highlights

  • Technological advancements in computer vision technology, as well as an increase in demand and inclination for high-quality 3D animations, are driving market expansion. One of the primary reasons for utilizing 3D motion capture is to shorten the creation cycle for complicated 3D CGI figures for cinema, television, or video games.
  • The wide usage of these systems in various applications, including robotics, and the significant growth in the robotics sector are analyzed to boost the market growth rate during the forecast period.
  • Moreover, virtual reality is an interactive, computer-generated representation of a three-dimensional environment. However, most interactions take place through a headset or through specialized digital gloves. Additionally, it is believed that using VR might be a relatively isolated experience. Currently, a variety of applications can be used to generate and animate VR. For instance, Google has developed a Daydream Lab that enables users to animate 3D models within computer programs. Google's Daydream Lab has discovered a technique to use VR to quickly and easily produce 3D animation with the aid of two animation-based applications, Animator and Puppeteer.
  • A 3D motion-capturing system contains several critical hardware and software components, all of which must be tightly integrated to provide a compelling user experience. The camera is the first component that captures the raw data representing the user's actions. Generally, this raw data is then processed to reduce the noise in the signal (for example, in the case of 3-D cameras) or to compute the depth map.
  • The launch of the metaverse post the COVID-19 pandemic and the related strategic developments are expected to contribute to the growth of the market. The growing demand for virtual events resulting in the implementation of advanced technologies may also contribute to the market growth rate during the forecast period.

3D Motion Capture Market Trends

Engineering and Industrial Applications to Witness Significant Growth

  • 3D motion capture is becoming a valuable part of engineering and industrial applications, as it can quickly measure small, fast movements and, therefore, can be used as a process controller. It can also be used to analyze the vibrations on vehicles or equipment or as a tool in virtual industrial design.
  • In industrial applications, 3D motion capture enables real-time, precise, and low-latency measurement of market movements. Further, by providing body angles, Mocap enables industrial consumers to effectively identify and correct ergonomic issues that can lead to injury or analyze other human factors for industry or the military. By tracking anything a marker can be attached to, the system is also used to validate robotic control systems and measure deformation or an object's aerodynamic behavior in a wind tunnel. Cortex integrates with a wide range of control systems.
  • Moreover, the rising technological advancements of Industry 4.0 have opened up new possibilities for industrial processes that require advanced sensing solutions. 3D Motion capture (MoCap) sensors, such as visual cameras and inertial measurement units (IMU), are frequently adopted in industrial settings to support solutions in robotics, additive manufacturing, teleworking, and human safety.
  • In industrial applications, it is crucial to produce ergonomically practical product designs, and they can be used for evaluating and measuring the performance of industrial robots. Other applications include vessel tracking above and underwater, aerodynamics tests, automotive development, interior design, and control design. Future advancements in motion tracking systems will find significant application in the industrial landscape, generating the demand for 3D motion capture systems over the forecast period. Moreover, as technology advances, the use of motion capture is expected to grow in military training and marine and underwater applications worldwide.

Asia-Pacific is Expected to be the Fastest Growing Region

  • China is one of the most significant and potential markets for 3D motion capture as companies are aiming to expand visual effects, VR, virtual assistants, and film industry investment. Additionally, many international digital production companies invested in the country as part of their expansion.
  • Globally, India is the largest and one of the most creative cinema industries, with the presence of many regional film industries, such as Bollywood, Mollywood, Sandalwood, and Tollywood. Evolving technology has caused many changes in the visual effects industry, and one trend that bears a unique promise, especially in India, is motion capture.
  • Since motion capture is significantly beneficial for planning action/stunt sequences and crowd scenes, major companies are investing in India. In addition, various regional motion capture companies are providing various mocap services, from planning and installation to support and maintenance. Thus, this is driving significant demand in various end-user segments across the country.
  • In addition, medical colleges in the country are adopting 3D motion capture solutions for scientific research purposes. CMC Vellore, a medical college backed by the government, partnered with Phase Space Motion Capture for gait analysis with this technology, leveraging real-time feedback capabilities.
  • The 3D motion capture market in Japan is expected to witness significant growth over the forecast period, owing to the usage of advancing technology in the gaming industry, the anime industry, and increasing motion capture studios, coupled with demand in the media and animation sector.
  • The motion capture market in the Rest of the Asia-Pacific has been predicted to gain substantial applications in the life science, sports, gaming, biomechanical, and media industries over the forecast period.

3D Motion Capture Industry Overview

The 3D motion-capturing market comprises several global and regional players and a fairly-contested market space. The market is further witnessing a rise in the number of smaller and more technologically-advanced players. This market is characterized by growing levels of product penetration, moderate/high product differentiation, and high levels of competition. Overall, the intensity of competitive rivalry is moderate and is expected to grow over the forecast period.

In September 2022, Motion Analysis Corporation launched BaSix, a new range of cameras, which consists of three light cameras, namely BaseCam, Icefall, and the Lhotse. These cameras are used with active marker rigs (BaSixmarkers) and either BaSix Go software or the premium solution, Cortex.

In April 2022, Toronto-based firm "The Other End" partnered with PhaseSpace for its real-time motion capture system by installing PhaseSpace's Impulse X2E system to offer producers and creators access to faster and more flexible real-time motion capture of an actor's or object's movement on a virtual production stage to save on costs and increase creative control and to become its exclusive Canadian Partner.

Additional Benefits:

  • The market estimate (ME) sheet in Excel format
  • 3 months of analyst support

TABLE OF CONTENTS

1 INTRODUCTION

  • 1.1 Study Assumptions and Market Definition
  • 1.2 Scope of the Study

2 RESEARCH METHODOLOGY

3 EXECUTIVE SUMMARY

4 MARKET INSIGHTS

  • 4.1 Market Overview
  • 4.2 Industry Value Chain Analysis
  • 4.3 Industry Attractiveness - Porters Five Forces Analysis
    • 4.3.1 Bargaining Power of Suppliers
    • 4.3.2 Bargaining Power of Buyers
    • 4.3.3 Threat of New Entrants
    • 4.3.4 Threat of Substitute Products
    • 4.3.5 Intensity of Competitive Rivalry
  • 4.4 Assessment of Impact of COVID-19 on the Industry

5 MARKET DYNAMICS

  • 5.1 Market Drivers
    • 5.1.1 Rise in the Creation of More Realistic Experiences for Virtual Reality Environments
    • 5.1.2 Increased Usage of Computer Vision in the Sports Industry
    • 5.1.3 Growing Adoption of 3D Motion Capture in Media and Entertainment Applications Boosting the Growth
  • 5.2 Market Restraints
    • 5.2.1 High Initial Cost of 3D Motion Capture Software

6 TECHNOLOGY SNAPSHOT

7 MARKET SEGMENTATION

  • 7.1 By Type
    • 7.1.1 Hardware
      • 7.1.1.1 Cameras
      • 7.1.1.2 Sensors
      • 7.1.1.3 Accessories
    • 7.1.2 Software
    • 7.1.3 Services
  • 7.2 By System
    • 7.2.1 Optical 3D Motion Capture Systems
      • 7.2.1.1 Active 3D Motion Capture Systems
      • 7.2.1.2 Passive 3D Motion Capture Systems
    • 7.2.2 Non-optical 3D Motion Capture Systems
      • 7.2.2.1 Inertial 3D Motion Capture Systems
      • 7.2.2.2 Electromagnetic 3D Motion Capture Systems
      • 7.2.2.3 Motorized 3D Motion Capture Systems
  • 7.3 By Application
    • 7.3.1 Biomechanical Research and Medical
    • 7.3.2 Media and Entertainment
    • 7.3.3 Engineering and Industrial Applications
    • 7.3.4 Education
    • 7.3.5 Other Applications
  • 7.4 By Geography
    • 7.4.1 North America
      • 7.4.1.1 United States
      • 7.4.1.2 Canada
    • 7.4.2 Europe
      • 7.4.2.1 United Kingdom
      • 7.4.2.2 Germany
      • 7.4.2.3 France
      • 7.4.2.4 Rest of Europe
    • 7.4.3 Asia-Pacific
      • 7.4.3.1 China
      • 7.4.3.2 India
      • 7.4.3.3 Japan
      • 7.4.3.4 Rest of Asia-Pacific
    • 7.4.4 Latin America
      • 7.4.4.1 Brazil
      • 7.4.4.2 Argentina
      • 7.4.4.3 Mexico
      • 7.4.4.4 Rest of Latin America
    • 7.4.5 Middle East & Africa

8 COMPETITIVE LANDSCAPE

  • 8.1 Company Profiles
    • 8.1.1 Codamotion - Charnwood Dynamics Ltd.
    • 8.1.2 Motion Analysis Corporation
    • 8.1.3 Noraxon USA Inc.
    • 8.1.4 Notch Interfaces Inc.
    • 8.1.5 Leyard (NaturalPoint Inc./OptiTrack)
    • 8.1.6 PhaseSpace Inc.
    • 8.1.7 Phoenix Technologies Inc.
    • 8.1.8 Qualisys AB
    • 8.1.9 AIQ Synertial Ltd.
    • 8.1.10 Vicon Motion Systems Ltd.
    • 8.1.11 Xsens Technologies BV

9 INVESTMENT ANALYSIS

10 MARKET OPPORTUNITIES AND FUTURE TRENDS

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