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코로나19(COVID-19) : 원격의료 이용에 미치는 영향과 향후 전망

COVID-19: Impact on Telehealth Use and Perspectives

리서치사 Parks Associates
발행일 2020년 07월 상품 코드 941808
페이지 정보 영문 61 Slides
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코로나19(COVID-19) : 원격의료 이용에 미치는 영향과 향후 전망 COVID-19: Impact on Telehealth Use and Perspectives
발행일 : 2020년 07월 페이지 정보 : 영문 61 Slides

요약 :

원격의료(텔레헬스/텔레메디신) 솔루션은 지금 코로나19(Covid-19) 감염 확대의 한가운데에 있는 의료 현장의 최전선에서 빠르게 보급되고 있습니다. 감염 방지를 위해서 소비자의 선호는 대면 진단에서 원격의료로 바뀌었습니다. 한편, 가상 치료 서비스의 임상시험·도입·지출 필요성에 대해 의료 지불자·의료 공급자·소비자의 의견은 아직 일치하지 않습니다.

원격의료(텔레헬스)에 대한 소비자의 생각이 코로나19(COVID-19) 감염 확대에 의해 어떻게 변화했는지에 대해 분석했습니다. 원격의료에 대한 지식과 친밀도 실제 이용 상황, 각종 서비스에 대한 수요, 사용자 경험 평가, 각종 애플리케이션/서비스 이용 동기(개인정보보호 문제 포함), 긴급시 이외 표준 서비스로서의 이용 의사 등의 항목을 조사하고, 연령대별/경험한 증상별 경향에 대해서도 예측했습니다.

목차

개요

업계 인사이트

  • 원격의료(텔레헬스) 서비스 이용
  • 사용되는 원격의료 서비스의 종류
  • 원격의료 방식의 매력
  • 원격의료 서비스 채널
  • 방문의 품질이 향후 서비스 이용에 미치는 영향
  • 원격치료/상담 서비스 이용 상황
  • COVID-19 진단
  • COVID-19에 의한 직종 변경
  • COVID-19를 추적하기 위해서 스마트폰 데이터를 공유할 의사
  • 접촉자 추적용으로 스마트폰 데이터 공유를 촉진하기 위한 개인정보보호

코로나19(COVID-19) : 소비자 건강에 미치는 영향

  • COVID-19의 상황(분기 기준)
  • COVID-19로 겪는 증상 : 연령대별(분기 기준)
  • 건강 문제 : 사회적 거리두기 행동(분기 기준)
  • 고령의 가족을 보호하기 위해 취한 조치(분기 기준)
  • COVID-19 증상의 결과로서 행해진 행동(분기 기준)

원격의료에 관한 지식 및 사용 현황

  • 원격의료 서비스 지식(분기 기준)
  • 원격의료 서비스 이용(2017-2020년)
  • 전달 방법별 원격의료 서비스 이용(2019-2020년)
  • 원격의료 서비스 사용자 : 인구 구조별
  • 원격의료 서비스 이용을 위한 결제 방법(분기 기준)
  • COVID-19 이후의 원격의료 서비스 이용 상황(분기 기준)

원격의료 서비스 제공업체와 채널

  • 원격의료 서비스 채널(2019-2020년)
  • 원격의료 서비스 채널 : 연령대별(분기 기준)
  • 사용된 원격의료 서비스(분기 기준)
  • 이용된 정신의료 서비스(분기 기준)
  • 원격의료 방식의 매력(2019-2020년)
  • 원격의료 서비스 채널의 매력 : 원격의료 친숙도
  • 원격의료 방식의 매력 : 경험한 COVID-19 증상별(분기 기준)

원격의료 서비스의 사용자 경험

  • 원격의료 서비스를 이용하여 진찰된 의료 문제(분기 기준)
  • 원격의료 서비스를 이용하는 이유(분기 기준)
  • 대면 방식 진찰에 원격의료 서비스를 이용하는 이유 : 경험한 COVID-19 증상별(분기 기준)
  • 원격의료 서비스 방문 결과(분기 기준)
  • 원격의료 서비스 품질에 대한 소비자의 인식(분기 기준)
  • 원격의료 서비스를 이용할 가능성(분기 기준)
  • 방문 품질이 향후 서비스 이용에 미치는 영향(분기 기준)

원격의료 이용의 장벽

  • 원격의료 서비스의 장벽(분기 기준)
  • 원격의료 서비스의 장벽(2019-2020년)
  • 원격의료 서비스의 장벽 : 연령대별(분기 기준)

커넥티드 의료기기와 원격 환자 모니터링

  • 원격의료 방식의 매력 : 의료기기 및 데이터(2019-2020년)
  • 커넥티드 헬스 기기의 전반적인 채용(2013-2020년)
  • 커넥티드 헬스 제품의 채용(분기 기준)
  • 원격 모니터링 방식 원격의료 서비스에 대한 관심(분기 기준)
  • 웨어러블 기기 주요 브랜드(분기 기준)
  • 의료기기에서의 데이터 공유에 대한 관심(분기 기준)

새로운 기술 : 접촉자 추적 및 자가진단 앱

  • COVID-19 추적을 위해 스마트폰 데이터를 공유할 의사(분기 기준)
  • 스마트폰 사용자에게 데이터 공유를 설득하기 위한 개인정보보호(분기 기준)
  • 스마트폰 데이터를 공유하고 COVID-19를 추적할 의사(분기 기준)
  • 자가진단 앱 이용(분기 기준)
  • 자가진단 앱 이용에 관한 계약(분기 기준)
  • 자가진단 앱 이용 상황 : 경험한 COVID-19 증상별(분기 기준)
LSH 20.07.28

SYNOPSIS:

Telehealth and telemedicine solutions have been thrust to the forefront of health care in the midst of the COVID-19 pandemic. The need to avoid exposure has sudden reversed the well-established consumer preference for in-person over remote care. Payors, providers, and consumers have never been more aligned in the need to trial, deploy, and pay for virtual care services. This study provides trending data on consumer familiarity, use, and demand for telehealth services. It evaluates user experience with telehealth services and investigates consumer appetite for virtual care as a standard offering, outside of crisis conditions.

ANALYST INSIGHT:

"The COVID-19 outbreak, and resulting public safety measures, led to sharp decreases in in-person visits and the delay of many elective care procedures. As a result of greater familiarity and use, patients find telehealth services more appealing than ever before. With the recent expansion in reimbursement policies, the telehealth market has the resources to integrate more fully into the healthcare ecosystem and the momentum to become a standard branch of healthcare delivery and access." - Kristen Hanich, Senior Analyst, Parks Associates.

Table of Contents

Executive Summary

Industry Insight

  • Telehealth Service Use
  • Types of Telehealth Services Used
  • Appeal of Telehealth Approaches
  • Telehealth Service Channel
  • Impact of Visit Quality on Future Service Use
  • Use of Teletherapy/Counseling Services
  • By COVID-19 Diagnosis
  • By Job Changes Due to COVID-19
  • Willingness to Share Smartphone Data To Track COVID-19
  • Privacy Protections that Encourage Smartphone Data Sharing for Contact Tracing

Impact of COVID-19 on Consumer Health

  • COVID-19 Status (Q2/20)
  • COVID-19 Symptoms Experienced by Age Group (Q2/20)
  • Health Concern by Social Distancing Behavior (Q2/20)
  • Steps Taken to Protect Senior Family Members (Q2/20)
  • Actions Taken As a Result of COVID-19 Symptoms (Q2/20)

Telehealth Familiarity and Use

  • Familiarity with Telehealth Services (Q2/20)
  • Use of Telehealth Service (2017 - 2020)
  • Telehealth Service Use, by Delivery Method (2019 - 2020)
  • Telehealth Service Users, by Demographics
  • Payment Method for Using Telehealth Service (Q2/20)
  • Use of Telehealth Services Since COVID-19 Began (Q2/20)

Telehealth Service Providers and Channels

  • Telehealth Service Channel (2019 - 2020)
  • Telehealth Service Channel by Age (Q2/20)
  • Specific Telehealth Services Used (Q2/20)
  • Specific Mental Health Services Used (Q2/20)
  • Appeal of Telehealth Approaches (2019-2020)
  • Appeal of Telehealth Service Channels, by Familiarity with Telehealth
  • Appeal of Telehealth Approaches By COVID-19 Symptoms Experienced (Q2/20)

Telehealth Service User Experience

  • Medical Issues Consulted Using Telehealth Services (Q2/20)
  • Reasons for Using Telehealth Services (Q2/20)
  • Reasons for Using Telehealth Services Over In-Person Consultation by COVID-19 Symptoms Experienced (Q2/20)
  • Outcomes of Telehealth Service Visit (Q2/20)
  • Consumer Perception of Telehealth Service Quality (Q2/20)
  • Likelihood of Using Telehealth Services (Q2/20)
  • Impact of Visit Quality on Future Service Use (Q2/20)

Barriers to Telehealth Use

  • Telehealth Service Barriers (Q2/20)
  • Telehealth Service Barriers (2019 - 2020)
  • Telehealth Service Barriers By Age (Q2/20)

Connected Health Devices and Remote Patient Monitoring

  • Appeal of Telehealth Approaches - Devices and Data (2019-2020)
  • Overall Adoption of Connected Health Devices (2013 - 2020)
  • Adoption of Connected Health Products (Q2/20)
  • Interest in Remote Monitoring-Based Telehealth Services (Q2/20)
  • Top Wearable Brands (Q2/20)
  • Interest in Sharing Data from Devices (Q2/20)

Emerging Technologies: Contact Tracing and Self-Diagnostic Apps

  • Willingness to Share Smartphone Data To Track COVID-19 (Q2/20)
  • Privacy Protections That Would Convince Smartphone Users to Share Data (Q2/20)
  • Willingness to Share Smartphone Data to Track COVID-19 (Q2/20)
  • Use of Self-Diagnosis Apps (Q2/20)
  • Agreement on Use of Self-Diagnosis Apps (Q2/20)
  • Use of Self-Diagnosis App By COVID-19 Symptoms Experienced (Q2/20)
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