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자동차용 카메라 Tier 2 공급업체 분석(2023년)Automotive Camera Tier2 Suppliers Research Report, 2023 |
2023년, 자동차 렌즈 기업은 여전히 세 그룹으로 나뉘어져 있습니다. 첫 번째는 Sunny Optical로, 이 회사의 렌즈 제품은 여전히 판매와 기술력 면에서 업계를 선도하고 있으며, 2023년 시장 점유율은 여전히 40%를 차지할 것으로 예상됩니다. 두 번째 그룹은 Lianchuang Electronic(중국), OFILM(중국), Trace Optical(중국), Guangzhou Jinghua Precision Optics(중국), Sekonix(한국), Nidec(일본), Maxell(일본)으로 시장 점유율은 5%에서 10%에 달할 전망입니다. 세 번째는 Phenix Optics와 Largan Precision입니다.
2023년, 중국의 자동차 렌즈 기업은 산업 체인의 하류로 계속 확장하고 있습니다. 그중 Sunny Smartlead(Sunny Optical의 모듈 공장), Lianchuang Electronic, OFILM, Guangzhou Jinghua Precision Optics는 Tier 2에서 Tier 1로 전환하는 데 성공했으며, 주로 중국의 신흥 자동차 제조업체와 협력하고 있습니다. Maxell, Nidec Sankyo, Sekonix와 같은 일본과 한국의 동종업체들은 여전히 렌즈 제품을 전문적으로 생산하여 Tier 1 공급업체 및 기존 OEM 제조업체에 공급하고 있습니다.
한국과 일본의 동종업계는 여전히 큰 시장 점유율에도 불구하고 '신흥 공급업체 + 카메라 모듈 분야 확장'으로 경쟁력을 높인 중국 공급업체의 영향에 직면해 있습니다.
Sunny Optical의 2023년 1월부터 10월까지 자동차용 렌즈 출하량은 7,931만6,000개로 2022년 동기 대비 19.1% 증가했고, 차량용 카메라 모듈 출하량은 800만개에 달할 것으로 추정됩니다. 모듈 양산과 관련해서는 Li Auto, Xpeng, Mazda, Toyota, Great Wall, SAIC, Geely, ZEEKR 등이 주요 고객입니다.
Lianchuang Electronic은 2023년 1월부터 10월까지 900만 개의 자동차 렌즈를 출하할 것으로 예상되며, 전년 동기 대비 30% 이상 급증하고, 차량용 카메라 모듈 출하량은 300만-400만 개에 달할 것으로 추정됩니다. 카메라 모듈의 경우, Lianchuang Electronic의 자동차 광학 부품 사업은 2021년부터 차량용 카메라 모듈을 출시하기 시작했으며, NIO 및 BYD와 협력하여 개발을 진행하고 있습니다. 현재 Lianchuang Electronic의 차량용 카메라 모듈 제품은 전면 보기, 서라운드 보기, 후방 보기, DMS 등 분야를 포괄하고 있습니다. 양산과 관련하여 Lianchuang Electronic은 NIO의 차세대 플랫폼용 8M ADAS 차량용 이미지 모듈의 주요 공급업체로 2022년 NIO ET7과 ET5에 공급되며 BYD와 Leapmotor 등 자동차 제조업체에 지정되었습니다.
오필름은 2023년 첫 10개월 동안 전년 동기 대비 15% 이상 증가한 8억 5,000만 개의 자동차 렌즈를 출하했고, 카메라 모듈은 10% 증가한 5억 개의 카메라 모듈을 출하한 것으로 추산됩니다. 카메라 모듈의 경우, OFILM은 2015년에 상하이 OFILM Intelligent Vehicle Connected Technology Co., Ltd.를 설립하여 차량용 카메라 모듈과 같은 지능형 주행 제품을 전문적으로 개발하고 있습니다. 현재 OFILM의 차량용 카메라 모듈 제품은 전방(모노/멀티 카메라), 측면, CMS, 서라운드 뷰, 후방, DMS, OMS 등의 분야를 포괄하고 있습니다.
현재 차량용 CIS 시장은 온세미컨덕터, 옴니비전, 소니 등 3사가 여전히 선두를 달리고 있습니다.
2022년에는 온세미컨덕터가 세계 차량용 CIS 시장에서 약 40%로 가장 큰 점유율을 차지할 것으로 예상되며, 옴니비전이 약 25%-30%, 소니가 약 12%-15%의 점유율로 3위를 차지할 것으로 예상됩니다.
Samsung Electronics가 그 뒤를 이어 2022년 점유율은 약 5-7%입니다. 현대모비스와의 협력 외에도 한국 자동차 제조업체의 우선 공급업체로서 삼성은 2022년 테슬라의 기차에 뛰어들어 테슬라의 일부 모델에 CIS 공급업체(ISOCELL Auto 4AC 공급)가 되어 시장에서 훨씬 더 큰 점유율을 차지하게 됩니다.
OmniVision China를 제외하고 대규모 공급이 가능한 중국 기업으로는 SmartSens, BYD Semiconductor, GalaxyCore 등이 있으며, 2017년에 설립되어 상하이에 본사를 둔 SmartSens는 전방(8M), 서라운드/후방(1M-2M), 콕핏(3M-5M)을 커버하는 자동차 CIS 제품을 보유하고 있습니다. 리어뷰(1M-2M), 콕핏(3M-5M)을 커버하는 자동차용 CIS 제품을 보유하고 있으며, BYD, FAW, SAIC, Dongfeng Nissan, Great Wall, Leapmotor, Voyah 등 완성차 업체들의 프로젝트용으로 생산되어 세계 세계 시장 점유율은 약 3-5%입니다.
2023년 출시될 SmartSens 신제품은 SC130AT(2023년 6월 출시)와 SC533AT(2023년 8월 출시)이며, 2023년 4분기에 양산될 예정입니다.
SC130AT는 이미 고객에게 샘플을 출하했으며, 2023년 4분기에 양산을 시작할 예정입니다. 해상도는 1.3M(1304Hx984V), 120dB HDR, BSI, 롤링 셔터, 프레임 속도 30fps, 픽셀 크기 3.75μm, 광학 포맷 1/3형입니다.
SC533AT의 샘플도 이미 고객에게 출하되었습니다. 양산 시작은 2023년 4분기로 예정되어 있습니다. 해상도는 5.3M(2592Hx1944V), RGB-IR, BSI, 세계 셔터, 기생광 감도(PLS) 20000, 프레임 속도 60fps, 픽셀 크기 2.2μm, 광학 포맷 1/2.53인치입니다.
GalaxyCore는 2003년에 설립되었으며, 본사는 상하이에 위치하고 있습니다. 이 기업의 제품은 주로 드라이브 레코더, 후방 카메라, 360도 서라운드 뷰, 리어 뷰 등에 사용되며, 2023년 상반기 갤럭시코어는 애프터마켓에서 1억 위안 이상(총 매출의 약 5.1%)을 판매했습니다.
현재 주류 자동차 ADAS CIS의 해상도는 8M까지 발전했으며(대표적인 제품으로는 온세미컨덕터의 AR0820AT, 소니의 IMX424 등), 8M 카메라의 감지 범위는 1.2M 카메라의 2배 이상이며, 12M 및 15M 카메라의 감지 범위는 각각 400m 및 500m에 달할 것으로 예상됩니다. 각각 400m와 500m에 달할 것으로 예상됩니다. 고화소 차량용 카메라의 응용은 향후 메가 트렌드가 될 것으로 보입니다.
현재 12M 카메라는 일반적으로 드라이브 레코더의 용도를 지원하기 위해 사용되고 있습니다. 그러나 이미 12M 카메라를 도입한 기업(보이저 테크놀러지는 2024년 옴니비전 CIS를 채택한 12M 카메라를 발표할 예정)도 있습니다.15M 카메라의 경우, 바이두 아폴로는 2022년 5월에 Sony Semiconductor, Lianchuang Electronic, Black Sesame technologies와 공동으로 발표한 제품(아마도 Sony의 비차량용 CIS를 기반으로 개발된 것으로 추정)이 있을 뿐, 아직 구현되지 않았습니다.
소니는 2023년 9월, 17.4M(3017x5777) 해상도의 인텔리전트 드라이브용 신형 CMOS 이미지 센서 IMX735를 발표했습니다. 독자적인 픽셀 구조와 독자적인 노출 방식으로 유효 화소수 1742만 화소(이미지 센서 유효 화소 규격 방식)의 신형 센서의 포화 조도를 향상시켜 HDR(High Dynamic Range) 촬영과 LED 플리커 완화를 동시에 채택한 경우에도 106dB의 넓은 다이내믹 레인지를 실현했습니다. 구현했습니다. 다이내믹 레인지 우선 모드를 사용하면 다이내믹 레인지가 130dB로 더욱 높아집니다.
HDR은 CIS의 중요한 기술 파라미터 중 하나이며, 140dB HDR 프론트뷰 CIS는 온세미컨덕터의 AR0820AT와 옴니비전의 OX08B40이 양산되고 있으며, 2023년 9월에 출시될 NIO EC6의 8M 카메라에 탑재될 예정이다, ON Semiconductor 또는 OmniVision의 CIS를 채택하고 있습니다. 양사의 8M 제품은 140dB의 HDR을 제공하며, Tier1에서는 프리텍이 2022년 8월에 발표한 3세대 프론트뷰 스마트 카메라 FVC3가 8M 해상도, 140dB HDR, 30fps의 프레임 속도를 특징으로 하며, 2023년 베누시아에 장착될 탑재될 예정입니다.
2023년 10월, 온세미컨덕터는 150dB HDR 자동차 CIS 'AR0823AT'의 샘플 출하를 시작하고 2024년부터 양산을 시작한다고 발표했습니다. 파라미터 구성은 8.3MP(3840x2160), 150dB HDR, LFM, 1/1.8인치, 2.1μm, 60fps, BSI, 롤링 셔터입니다.
ADAS와 미래의 고도화된 자율주행의 요구를 충족시키기 위해서는 차량용 카메라의 데이터를 지연이나 손실 없이 고속으로 전송해야 합니다. 그러나 차량용 SerDes는 전자기 환경, 작동 온도 환경, PPM, 수명, 안전성, 신뢰성 등에 대한 요구사항이 높습니다. 또한 현재의 SerDes 솔루션은 기본적으로 자사 전용이기 때문에 모듈을 조합하여 사용하려면 칩 벤더의 통일된 솔루션을 사용해야 합니다.
현재 이 업계를 주도하고 있는 업체는 Texas Instruments(TI), Maxim Integrated, AI Micron, Inova Semiconductors, Rohm 등입니다. 이 중 TI와 Maxim Integrated는 전 세계 차량용 디스플레이용 SerDes와 차량용 카메라용 SerDes 시장을 독점하고 있으므로 중국 시장에서는 현지 기업이 진입할 수 있는 여지가 거의 없습니다.
중국의 주요 국내 SerDes 기업은 AI Micron과 Norelsys이며, Sunny Optical 등 카메라 산업 체인의 국내 Tier2 기업도 협력 등의 방식으로 업계에 진출하고 있습니다.
2017년 설립된 AI마이크론은 2020년 양산된 AHDL(차량용 고화질 링크) 및 실시간 양방향 통신 프로토콜 1세대 제품을 자체 개발하여 100만대 가까이 출하했습니다. 2세대 차량용 SerDes는 2022년 3월부터 양산을 시작해 판매를 시작했습니다. 전송 속도는 최대 6Gbps이며, 2023년에는 자동차에 많이 채택될 예정입니다. 현재 주요 자율주행용 SerDes 제품은 AIM 905X와 AIM 905M, 조종석용 SerDes 제품은 AIM 951과 AIM 955/957입니다.
Norelsys는 2009년에 설립되었으며, Norelsys의 SerDes 시리즈 제품은 HSMT 프로토콜(Norelsys와 같은 칩 공급업체, 중국정보통신기술연구원, FAW Group과 같은 OEM 및 기타 공급업체 등 총 24개 업체가 2020년 초안을 작성)을 지원합니다. 2023년 4월, Norelsys는 2Gbps-12.8Gbps의 단일 채널 순방향 전송 속도를 실현하고 최대 15MP 카메라와 4K&60Hz 디스플레이를 지원할 수 있는 차세대 차량용 SerDes 제품을 출시할 예정입니다. SerDes 시리즈 제품은 2023년 하반기에 중국 주요 OEM의 여러 주류 모델에 양산될 예정입니다.
2021년 써니 옵티컬은 일본 소니 반도체 및 이스라엘 칩 기업 발렌스 반도체와 협력하여 차세대 MIPI A-PHY 호환 이미지 센서 제품 및 카메라 모듈을 공동으로 출시할 예정입니다. 그들의 계획에 따르면 MIPI A-PHY 부품을 사용하는 첫 번째 자동차는 2024년에 생산이 시작될 예정입니다.
세계 및 중국의 자동차용 카메라 시장에서 Tier 2 공급업체 개요에 대해 분석하고, 제품의 개요 및 업계의 기본 구조, 지금까지의 발전 동향, 부문별 기업 리스트, 각사의 개요·전략 상황 등을 조사하여 전해드립니다.
In 2023, automotive lens companies still maintain a three-echelon pattern. The first echelon is led by Sunny Optical, whose lens products still prevail in the industry in terms of sales and technical strength, and are expected to still take a 40% market share in 2023; the second echelon covers Lianchuang Electronic (China), OFILM (China), Trace Optical (China), Guangzhou Jinghua Precision Optics (China), Sekonix (South Korea), Nidec (Japan), and Maxell (Japan), with market shares ranging from 5% to 10%; the third-echelon players include Phenix Optics and Largan Precision.
In 2023, Chinese automotive lens companies keep extending to the downstream of the industry chain. Among them, Sunny Smartlead (a module factory of Sunny Optical), Lianchuang Electronic, OFILM, and Guangzhou Jinghua Precision Optics have successfully transformed themselves from Tier2s into Tier1s, and mainly partner with Chinese emerging carmakers. Their Japanese and Korean peers such as Maxell, Nidec Sankyo, and Sekonix still specialize in lens products and supply to Tier1s and conventional OEMs.
Despite still big market shares, Japanese and Korean companies are thus facing the impact from Chinese suppliers that gain more competitive edges by way of "emerging suppliers + expansion in the camera module segment".
Sunny Optical shipped 79.316 million automotive lenses from January to October 2023, a 19.1% jump compared with the same period in 2022, with automotive camera module shipments estimated to reach 8 million units. With regard to module mass production, major customers include Li Auto, Xpeng, Mazda, Toyota, Great Wall, SAIC, Geely and ZEEKR.
Lianchuang Electronic was expected to ship 9 million automotive lenses from January to October 2023, surging by over 30% on a like-on-like basis, with automotive camera module shipments estimated to reach 3 to 4 million units. In terms of camera modules, Lianchuang Electronic's automotive optics business has started deploying automotive camera modules since 2021, and develops in cooperation with NIO and BYD. At present, Lianchuang Electronic's automotive camera module products have covered front view, surround view, rear view, DMS and other fields. As for volume production, Lianchuang Electronic is a key supplier of 8M ADAS automotive image modules for NIO's new-generation platforms, which have been available to NIO ET7 and ET5 in 2022 and have been designated by BYD and Leapmotor among other automakers.
In the first ten months of 2023, by one estimate OFILM shipped 8.5 million automotive lenses, an increase of over 15% from the prior-year period, and 5 million camera modules, up by 10%. In terms of camera modules, OFILM established Shanghai OFILM Intelligent Vehicle Connected Technology Co., Ltd. in 2015, specializing in deploying intelligent driving products like vehicle camera modules. At present, OFILM's vehicle camera module products have covered front view (mono/multi-camera), side view, CMS, surround view, rear view, DMS, OMS and other fields.
In current stage the automotive CIS market is still led by the three bellwethers, namely, ON Semiconductor, OmniVision, and Sony.
In 2022, ON Semiconductor took the biggest share in the global automotive CIS market, about 40%; OmniVision followed with a share of about 25%-30%; Sony was positioned third with about 12%-15%.
Samsung followed them, with a share of about 5%-7% in 2022. In addition to cooperating with Hyundai Mobis, as a preferred supplier of Korean automakers Samsung also jumped on Tesla's train in 2022 and became a CIS supplier (supplying ISOCELL Auto 4AC) for several Tesla models, so it boasted a much bigger share in the market.
Except OmniVision China, Chinese companies capable of large-scale supply include SmartSens, BYD Semiconductor and GalaxyCore. Founded in 2017 and headquartered in Shanghai, SmartSens has automotive CIS products covering front view (8M), surround/rear view (1M-2M) and cockpit (3M-5M), which have been spawned for projects of automakers like BYD, FAW, SAIC, Dongfeng Nissan, Great Wall, Leapmotor and Voyah, with a global market share of approximately 3%-5%.
SmartSens' new products released in 2023 include SC130AT (released in June 2023) and SC533AT (released in August 2023), which are expected to be mass-produced in Q4 2023.
SC130AT samples have been sent to customers. It is projected to come into mass production in Q4 2023. It features 1.3M (1304Hx984V) resolution, 120dB HDR, BSI, Rolling Shutter, frame rate of 30fps, pixel size of 3.75μm, and 1/3-inch optical format;
SC533AT samples have been sent to customers. It is projected to come into mass production in Q4 2023. It features 5.3M (2592Hx1944V) resolution, RGB-IR, BSI, Global Shutter, parasitic light sensitivity (PLS) 20000, frame rate of 60fps, pixel size of 2.2μm, and 1/2.53-inch optical format.
GalaxyCore, founded in 2003 and headquartered in Shanghai, concentrates efforts on layout in the aftermarket. Its products are largely used in driving recorders, reversing cameras, 360-degree surround view, rear view, etc. In the first half of 2023, GalaxyCore sold more than RMB100 million, or around 5.1% of its total revenue, in the aftermarket.
At present, the resolution of mainstream automotive ADAS CISs has developed to 8M (typical products include ON Semiconductor AR0820AT and Sony IMX424). The detection range of 8M cameras is more than twice that of 1.2M cameras. It is expected that the detection range of 12M and 15M cameras will reach 400m and 500m, separately. The application of high-pixel automotive cameras will become a megatrend in the future.
In current stage 12M cameras are generally used to support driving recorder applications. Yet some companies are already deploying 12M cameras (Voyager Technology is expected to introduce a 12M camera in 2024, which uses OmniVision's CIS). As for 15M cameras, there is only a product released by Baidu Apollo together with Sony Semiconductor, Lianchuang Electronic, and Black Sesame technologies in May 2022 (presumably developed on the basis of Sony's non-vehicle-specific CIS), having yet to be implemented.
In September 2023, Sony announced IMX735, a new CMOS image sensor for intelligent driving, with 17.4M resolution (3017x5777). The improved saturation illumination of the new sensor at 17.42 effective megapixels (based on the image sensor effective pixel specification method), made possible by a proprietary pixel structure and unique exposure method, yields a wide dynamic range of 106 dB even when simultaneously employing high dynamic range (HDR) imaging and LED flicker mitigation. The dynamic range is even higher, at 130 dB, when using dynamic range priority mode.
Samples of this product are now available, with unit price of 30,000 yen. The production time is to be determined.
HDR is one of the important technical parameters of CIS. The 140dB HDR front-view CISs in mass production include ON Semiconductor AR0820AT and OmniVision OX08B40. The 8M camera in NIO EC6, a model launched in September 2023, uses ON Semiconductor or OmniVision's CIS. The 8M products of the both offer 140dB HDR. With regard to Tier1s, FVC3, the third-generation front-view smart camera released by Freetech in August 2022, features 8M resolution, 140dB HDR, and frame rate of 30fps, and is expected to be mounted on Venucia models in 2023.
In October 2023, ON Semiconductor announced that the samples of AR0823AT, its 150dB HDR automotive CIS, has been available, and the mass production is scheduled to start in 2024. Parameter configuration is: 8.3MP (3840x2160), 150dB HDR, LFM, 1/1.8-inch, 2.1µm, 60fps, BSI, and Rolling Shutter.
To meet the needs of ADAS and future high-level autonomous driving, data from vehicle cameras must be transmitted at high speed and without delay and loss. Automotive SerDes however has high requirements for electromagnetic environment, operating temperature environment, PPM, service life, safety, and reliability. And current SerDes solutions are essentially dedicated, which means the combined use of modules must use unified solutions of a chip vendor.
At present, players in the industry are led by: Texas Instruments (TI), Maxim Integrated, AI Micron, Inova Semiconductors and Rohm. Among them, TI and Maxim Integrated are monopolists in the global automotive display SerDes and automotive camera SerDes markets, so there is little room for local players in the Chinese market.
Key local SerDes companies in China are AI Micron and Norelsys, and some local Tier2s in the camera industry chain, such as Sunny Optical, have also stepped into the industry by cooperation and other ways.
AI Micron, established in 2017, has self-developed the first-generation products of AHDL (automotive high definition link) and real-time two-way communication protocols, which were mass-produced in 2020, and has shipped nearly one million units. The second-generation automotive SerDes was produced in quantities in March 2022, and marketing has started. With transmission rate up to 6Gbps, it is largely used in vehicles in 2023. At present, the main autonomous driving SerDes products are AIM 905X and AIM 905M, and the cockpit SerDes products include AIM 951 and AIM 955/957.
Norelsys was established in 2009, and its SerDes series products support the HSMT protocol (drafted by a total of 24 companies including chip vendors like Norelsys, China Academy of Information and Communications Technology, OEMs like FAW Group, and other suppliers in 2020). In April 2023, Norelsys released a new generation of automotive SerDes products, which deliver single-channel forward transmission rates ranging from 2Gbps to 12.8Gbps, and can support up to 15MP cameras and 4K@60Hz displays. Norelsys' new-generation automotive SerDes series products are planned to be mass-produced for multiple mainstream models of several leading OEMs in China in the second half of 2023.
In 2021, Sunny Optical cooperated with Japan's Sony Semiconductor and Israeli chip company Valens Semiconductor to jointly launch next-generation MIPI A-PHY-compliant image sensor products and camera modules. According to their plan, the first vehicles using MIPI A-PHY components are expected to come into production in 2024.