![]() |
시장보고서
상품코드
1787908
세계의 컨테이너선 시장 예측(-2032년) : 유형별, 선박 유형별, 추진 방식별, 기술별, 용도별, 최종사용자별, 지역별Container Ship Market Forecasts to 2032 - Global Analysis By Type, Vessel Type, Propulsion Type, Technology, Application, End User and By Geography |
Stratistics MRC에 따르면 세계의 컨테이너선 시장은 2025년에 141억 8,000만 달러를 차지하고, 예측 기간 동안 CAGR 5.8%로 성장하여 2032년에는 210억 4,000만 달러에 달할 것으로 예상됩니다.
컨테이너선은 국제 수역을 횡단하는 표준화된 화물 컨테이너를 운송하기 위해 특별히 설계된 대형 외항선입니다. 이 선박들은 TEU로 알려진 20피트 또는 40피트 컨테이너로 상품을 효율적으로 운송함으로써 세계 무역에서 중요한 역할을 하고 있습니다. 여러 층으로 쌓아 올린 단과 강력한 엔진이 특징인 컨테이너선은 적재, 하역 및 복합 운송을 간소화합니다. 컨테이너선은 파나막스나 초대형 컨테이너선(ULCV)과 같이 용량에 따라 분류되며, 세계 공급망 전체에서 비용 효율적인 대량 운송을 유지하는 데 필수적입니다.
ISO 가이드라인에 따르면, 최대 총중량은 30,480kg, 공칭 무게는 2,170kg으로 규정되어 있습니다. 소형 컨테이너의 적재 중량 또는 순중량은 약 28,310kg, 부피는 33.2 입방 미터입니다.
세계 해상 무역의 확대
세계 경제의 상호의존도가 높아지고 소비재 수요가 증가하면서 해상무역이 크게 확대되었습니다. 컨테이너선은 국제 물류의 중추로서 대규모의 비용 효율적인 화물 운송을 촉진하고 있습니다. 항만 인프라에 대한 투자 증가와 세관 업무의 합리화로 이 부문은 계속 번창하고 있습니다. 무역 협정, 제조업의 세계화, E-Commerce의 성장으로 컨테이너 선박의 관련성이 더욱 강화되어 세계 공급망의 중요한 구성요소로 자리 잡았습니다.
높은 운항비와 연료비
컨테이너선 운항에는 연료비, 선원 급여, 유지보수, 항만 사용료 등 많은 비용이 소요됩니다. 불안정한 벙커C유 가격, 저유황 연료 규제 의무, 탄소배출 규제 강화는 운항비용을 증가시킬 것입니다. 이러한 문제들은 특히 오래된 선단을 관리하는 사업자의 수익성에 영향을 미칩니다. 또한, 환경 및 안전 기준에 대응하기 위한 보험료 및 컴플라이언스 비용의 상승은 신규 진입 선사 및 소규모 선사들이 세계 해사 생태계에서 경쟁력을 유지하는 데에 있어 억제요인으로 작용하고 있습니다.
녹색기술과 자율기술의 통합
탈탄소화로의 전환은 LNG, 수소, 하이브리드 엔진과 같은 친환경 추진 시스템 채택의 기회를 열어줄 것입니다. 컨테이너선사들은 효율성 향상, 승무원 의존도 감소, 배기가스 배출량 감소를 위해 자율운항, AI 기반 라우팅, 디지털 트윈 기술에 투자하고 있습니다. 이러한 기술 혁신은 세계 지속가능성 목표와 규제 프레임워크에 부합하는 것입니다. 이해관계자들이 보다 스마트하고 깨끗한 해상 물류를 요구하고 있는 가운데, 첨단 기술의 통합은 장기적인 변화와 가치 중심의 성장을 위해 시장을 포지셔닝하고 있습니다.
지정학적 긴장과 무역 혼란
제재, 영토 분쟁, 해전 등 지정학적 불안정성은 항로와 화물의 안전에 심각한 위험을 초래합니다. 러시아-우크라이나 전쟁이나 남중국해의 긴장과 같은 사건은 항로 변경, 항만 폐쇄, 운임 변동을 유발할 수 있습니다. 보호무역주의, 규제 불확실성, 세계 동맹관계의 변화는 불확실성을 더욱 심화시킵니다. 이러한 혼란스러운 상황은 공급망의 연속성을 위태롭게 하고, 선사의 수익성을 위협하며, 컨테이너선 운영사에게 불안정한 운항 상황을 초래합니다.
COVID-19 팬데믹은 항만 혼잡, 노동력 부족, 컨테이너 불균형 등 전 세계 해운을 혼란에 빠뜨렸고, 운항에도 영향을 미쳤습니다. 항만 폐쇄 후 수요는 빠르게 회복되었지만 선복량 제약과 공급망 지연으로 인해 역사적인 운임 상승을 초래했습니다. 복원력을 높이기 위해 디지털화 및 선단 현대화에 대한 투자가 가속화되었습니다. 시장은 점차 안정화되었지만, COVID-19는 구조적 취약성을 부각시켰고, 컨테이너선 업계의 자동화, 리스크 관리, 지역 무역의 다변화를 위한 전략적 전환을 촉구했습니다.
예측 기간 동안 건식 저장 컨테이너 부문이 가장 큰 시장으로 성장할 것으로 예측됩니다.
건식 저장 컨테이너 부문은 다목적성과 다양한 화물 카테고리에서 광범위하게 사용되어 예측 기간 동안 가장 큰 시장 점유율을 차지할 것으로 예측됩니다. 이 컨테이너는 섬유제품, 전자제품, 제조제품과 같은 비신선한 물품의 운송에 이상적이며, 해상 물류의 표준적인 선택이 되고 있습니다. 전 세계 복합운송 시스템과의 호환성과 적재 용이성은 업무 효율성을 더욱 높이고 있습니다. 세계 무역량이 증가함에 따라 건식 저장 컨테이너는 벌크 화물의 이동 수단으로 계속 선호되고 있습니다.
파나막스 부문은 예측 기간 동안 가장 높은 CAGR을 나타낼 것으로 예측됩니다.
예측 기간 동안 파나마 운하를 포함한 주요 무역로를 횡단하는 데 가장 적합한 크기인 파나막스 부문이 가장 높은 성장률을 나타낼 것으로 예측됩니다. 이 선박은 특히 신흥 및 중소형 항만에 화물 용량과 항해 유연성의 균형을 제공합니다. 역내 무역의 급격한 증가와 친환경적 컴플라이언스에 대응하기 위한 개조가 이 선박의 매력을 높이고 있습니다. 파나막스 선박은 현대적 선대 전략에서 비용 효율적이고 지속가능한 솔루션으로 각광받고 있습니다.
예측 기간 동안 아시아태평양은 제조업, 수출량, 항만 인프라의 우위를 바탕으로 가장 큰 시장 점유율을 차지할 것으로 예측됩니다. 중국, 일본, 한국, 싱가포르와 같은 국가들은 세계에서 가장 바쁜 컨테이너 항구와 가장 큰 조선소를 보유하고 있습니다. 지역 무역 협정, 정부 투자, 확대되는 소비자 시장이 수요를 강화하고 있습니다. 세계 생산 및 해운 활동의 중심지인 아시아태평양은 해상 물류 생태계의 중심지입니다.
예측 기간 동안 북미가 가장 높은 CAGR을 보일 것으로 예상되는데, 이는 수입 증가, 복합운송 증가, 인프라 현대화 등에 기인합니다. 소비재, 에너지 수출, 자동차 부품에 대한 수요 증가는 항만 용량과 디지털 물류에 대한 투자를 촉진하고 있습니다. 미국과 캐나다는 더 큰 선박에 대응하고 운영을 자동화하기 위해 연안 및 내륙 항구를 정비하고 있습니다. 무역의 다변화와 환경 규제가 강화되면서 북미는 컨테이너 운송의 성장을 가속화할 태세를 갖추고 있습니다.
According to Stratistics MRC, the Global Container Ship Market is accounted for $14.18 billion in 2025 and is expected to reach $21.04 billion by 2032 growing at a CAGR of 5.8% during the forecast period. Container ships are large ocean-going vessels specifically designed to transport standardized cargo containers across international waters. These ships play a vital role in global trade by efficiently carrying goods in 20-foot or 40-foot containers, known as TEUs. Featuring multiple stacked tiers and powerful engines, container ships streamline loading, unloading, and intermodal transfers. They are categorized by capacity, such as Panamax or Ultra Large Container Vessels (ULCVs), and are essential for maintaining cost-effective, high-volume shipping across global supply chains.
According to the ISO guidelines, their maximum gross weight is expected to be 30,480 kg and tare weight to be 2,170 kg. A small container's payload or net weight is around 28,310 kg; its cubic capacity is 33.2 cu.m.
Expansion of global maritime trade
The growing interdependence of global economies and rising demand for consumer goods have significantly expanded maritime trade. Container ships serve as the backbone of international logistics, facilitating large-scale, cost-efficient cargo movement. With increasing port infrastructure investments and streamlined customs operations, the sector continues to thrive. Trade agreements, globalization of manufacturing, and growth in e-commerce are further reinforcing the relevance of containerized shipping, making it a vital component of the global supply chain.
High operating and fuel costs
Operating container ships involves substantial expenditures, including fuel, crew salaries, maintenance, and port fees. Volatile bunker fuel prices, regulatory mandates for low-sulfur fuels, and increasing carbon emission restrictions escalate operational costs. These challenges affect profitability, especially for operators managing older fleets. Moreover, rising insurance and compliance costs in response to environmental and safety standards act as deterrents to new entrants and smaller shipping companies in maintaining competitiveness in the global maritime ecosystem.
Integration of green and autonomous technologies
The shift toward decarbonisation is unlocking opportunities for adopting green propulsion systems such as LNG, hydrogen, and hybrid engines. Container shipping companies are investing in autonomous navigation, AI-based routing, and digital twin technology to enhance efficiency, reduce crew dependency, and lower emissions. These innovations align with global sustainability goals and regulatory frameworks. As stakeholders seek smarter, cleaner maritime logistics, integration of advanced technologies positions the market for long-term transformation and value-driven growth.
Geopolitical tensions and trade disruptions
Geopolitical instability including sanctions, territorial disputes, and naval conflicts, poses serious risks to shipping routes and cargo security. Events such as the Russia-Ukraine war or South China Sea tensions can cause rerouting, port shutdowns, and fluctuating freight rates. Trade protectionism, regulatory uncertainty, and shifts in global alliances further intensify uncertainty. These disruptions jeopardize supply chain continuity and challenge carrier profitability, creating a volatile operational landscape for container ship operators.
The COVID-19 pandemic disrupts global shipping with port congestion labour shortages and container imbalances impacting operations. While demand rebounded quickly post-lockdown, capacity constraints and supply chain delays led to historic freight rate surges. Investments in digitalization and fleet modernization were accelerated to improve resilience. Though the market has gradually stabilized, COVID-19 highlighted structural vulnerabilities, prompting strategic shifts toward automation, risk management, and regional trade diversification in the container ship industry.
The dry storage containers segment is expected to be the largest during the forecast period
The dry storage containers segment is expected to account for the largest market share during the forecast period, owing to its versatility and widespread use across diverse cargo categories. These containers are ideal for transporting non-perishable goods like textiles, electronics, and manufactured products, making them a standard choice in maritime logistics. Their compatibility with global intermodal systems and ease of stacking further enhance operational efficiency. As global trade volumes rise, dry storage containers continue to be the preferred mode for bulk cargo movement.
The panamax segment is expected to have the highest CAGR during the forecast period
Over the forecast period, the panamax segment is predicted to witness the highest growth rate impelled by, its optimal size for traversing key trade routes, including the Panama Canal. These vessels offer a balance between cargo capacity and navigational flexibility, especially for emerging and mid-sized ports. The surge in intra-regional trade and retrofitting for green compliance enhances their appeal. Panamax ships are gaining popularity as cost-effective, sustainable solutions in modern fleet strategies.
During the forecast period, the Asia Pacific region is expected to hold the largest market share, driven by its dominance in manufacturing, export volumes, and port infrastructure. Countries like China, Japan, South Korea, and Singapore host some of the world's busiest container ports and largest shipbuilders. Regional trade agreements, government investments, and expanding consumer markets strengthen demand. As the epicenter of global production and shipping activity, Asia Pacific remains central to the maritime logistics ecosystem.
Over the forecast period, the North America region is anticipated to exhibit the highest CAGR, attributed to rising imports, growing intermodal connectivity, and infrastructure modernization. Increased demand for consumer goods, energy exports, and automotive components has spurred investments in port capacity and digital logistics. The United States and Canada are upgrading coastal and inland ports to accommodate larger vessels and automate operations. With trade diversification and environmental regulations gaining momentum, North America is poised for accelerated container shipping growth.
Key players in the market
Some of the key players in Container Ship Market include ZIM Integrated Shipping Services, Zhonggu Logistics Corporation, Yang Ming Marine Transport Corporation, X-Press Feeders, Unifeeder Group, SITC International Holdings, Sinokor Merchant Marine, Ocean Network Express, Mediterranean Shipping Company, Hyundai Merchant Marine, Hapag-Lloyd, Evergreen Marine Corporation, COSCO Shipping Lines, CMA CGM Group and APM-Maersk.
In July 2025, ZIM Integrated Shipping Services launched a new digital logistics platform to enhance container tracking and improve operational efficiency across its global routes.
In April 2025, CMA CGM Group introduced a new fleet of LNG-powered container ships, expanding its eco-friendly vessel count to 35, aimed at reducing carbon emissions by 25% on key trade routes.
In February 2025, Evergreen Marine Corporation ordered 60,500 new containers for its growing liner fleet, supporting capacity expansion and addressing rising demand in global trade routes.
In January 2025, Ocean Network Express (ONE) expanded its digital booking system, integrating AI-driven route optimization for its 246-vessel fleet to improve service reliability on Asia-Pacific routes.