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시장보고서
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세계의 재사용 전기차 배터리 시장 예측 : 유형별, 판매 채널별, 용도별, 최종 사용자별, 지역별 분석(-2032년)Second-life Electric Vehicle Batteries Market Forecasts to 2032 - Global Analysis By Battery Type (Lithium-ion, Nickel-Metal Hydride, Lead-Acid and Other Battery Types), Sales Channel, Application, End User and By Geography |
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Stratistics MRC에 따르면 세계 재사용 전기차 배터리 시장은 2025년에 10억 1,000만 달러, 2032년에는 138억 3,000만 달러에 이를 것으로 예측되며, 예측 기간 중 CAGR은 45.2%를 나타낼 전망입니다.
재사용 전기차 배터리는 전기자동차에 사용된 배터리로, 자동차로서의 수명을 마친 후 폐기되는 대신 다른 용도로 재사용됩니다. 이 배터리는 전기차에 요구되는 높은 성능 기준을 충족하지 못해도 상당한 에너지 저장 능력을 유지합니다. 2차 이용은 수명을 연장하고 에너지 저장, 재생에너지 통합, 백업 전력 시스템을 위한 비용 효율적인 지속 가능한 솔루션을 제공합니다. 이 방법은 폐기물을 줄이고 환경에 미치는 영향을 최소화하며 배터리 자원의 가치를 극대화합니다. 전기차 배터리에 "제 2 인생"을 부여함으로써 산업계는 순환 경제의 원칙을 뒷받침하고 보다 깨끗하고 효율적인 에너지 시스템을 촉진합니다.
국제에너지기구에 따르면 COVID-19의 대유행과 이에 따른 공급망 병목에도 불구하고 전기차 판매량은 2021년 과거 최고를 기록했습니다. 2021년 전기차 판매 대수는 2020년에 비해 거의 두배로 660만대에 달했습니다.
전기차의 급속한 보급과 사용된 배터리 공급 증가
전기차의 급속한 보급은 사용된 배터리의 안정적인 공급 확대를 창출하고, 재사용 전기차 배터리 시장을 크게 견인하고 있습니다. 전기차가 자동차 수명을 맞이함에 따라 여전히 상당한 용량의 배터리를 재사용할 수 있습니다. 이 풍부한 공급은 에너지 저장 솔루션의 비용을 낮추고 재생에너지의 통합을 촉진하며 지속 가능한 실천을 지원합니다. 그 결과, 사용한 전기차 배터리의 유통이 증가하고, 순환 경제와 환경면의 장점을 촉진하면서 시장의 성장을 가속하고 있습니다.
세분화된 표준, 불확실한 품질과 안전
세분화된 규격은 불확실한 품질과 안전성과 함께 업무에 혼란과 통일성의 부족을 초래하여, 재사용 전기차 배터리 시장의 성장을 방해하고 있습니다. 일관된 규제가 없으면 제조업체, 공급업체 및 최종 사용자는 신뢰할 수 있는 성능과 용도 간의 호환성을 보장하는 데 어려움을 겪습니다. 내구성과 리스크 관리에 대한 의심이 이해관계자의 신뢰를 낮추기 때문에 안전에 대한 우려가 더욱 채택을 방해합니다. 이러한 표준화의 부족은 확장성을 제한하고, 혁신을 늦추고, 재사용 배터리의 광범위한 통합을 방해합니다.
강한 경제적, 환경적 매력
강한 경제적 및 환경적 매력은 재사용 전기차 배터리 시장의 큰 원동력입니다. 새로운 배터리를 대체하는 비용 효율적인 옵션을 제공하는 반면, 환경에 미치는 영향을 크게 줄임으로써 재사용 배터리는 업계 전반에 걸쳐 널리 채택되고 있습니다. 청정 에너지 통합을 지원하고 지속가능성을 촉진하는 역할은 시장 성장을 가속합니다. 기업과 소비자 모두 합리적인 가격과 환경 친화적인 이중 이점에 매료되어 수요를 강화하고 재사용 배터리를 지속 가능한 에너지 저장의 중요한 솔루션으로 자리 매김하고 있습니다.
규제와 책임의 불확실성
규제와 책임의 불확실성은 망설임과 위험 회피 환경을 만들어 재사용 전기차 배터리 시장에 부정적인 영향을 미칩니다. 컴플라이언스 요구사항이 모호하고 잠재적인 실패에 대한 책임이 명확하지 않기 때문에 기업은 대규모 배포에 대한 투자에 신중합니다. 사고, 성능 문제, 환경 파괴가 발생할 경우 책임을 둘러싼 우려는 이해 관계자간의 협력을 방해합니다. 이러한 명확성의 부족은 시장 확대를 늦추고, 파트너십을 제한하고, 투자자의 신뢰를 손상시키며, 결국 재사용 배터리 솔루션의 채택을 지연시킵니다.
COVID-19의 영향
COVID-19의 대유행은 세계 공급망을 혼란스럽게 만들고, 전기차 생산을 중단하고, 배터리 재사용 프로젝트를 지연시킴으로써, 재사용 전기차 배터리 시장에 악영향을 미쳤습니다. 이동 제한, 공장 작동 중지, 물류 문제로 인해 사용한 배터리 재사용이 지연되었습니다. 게다가 산업계가 즉각적인 회복에 집중했기 때문에 투자 우선순위가 바뀌고 지속가능성에 대한 관심이 일시적으로 떨어졌습니다. 그러나 점차 경제가 부활함에 따라 재사용 배터리 솔루션에 대한 관심이 다시 커지고 장기적인 시장 성장을 지원하고 있습니다.
예측 기간 동안 니켈 수소 배터리 부문이 최대가 될 전망
니켈 수소 배터리 부문은 비용 효율성, 안전성 및 확립된 재활용 인프라로 예측 기간 동안 최대 시장 점유율을 차지할 것으로 예측됩니다. 니켈 수소 배터리는 하이브리드 자동차에 널리 사용되며 거치형 용도에서 재사용하기에 충분한 용량을 보유하고 있습니다. 초기 비용이 저렴하고 열 안정성이 높기 때문에 중간 수요가 있는 환경에서의 에너지 저장에 이상적입니다. 리튬 이온 기술과의 경쟁에도 불구하고 지속적인 혁신과 신흥 지역 수요로 시장 리더십이 더욱 강화되고 있습니다.
예측 기간 동안 에너지 저장 시스템 부문의 CAGR이 가장 높을 것으로 예상
예측기간 동안 에너지저장시스템 부문은 신재생에너지의 통합과 그리드의 안정성에 대한 수요 증가가 채택을 촉진하기 때문에 가장 높은 성장률을 나타낼 것으로 예측됩니다. 재사용 전기차 배터리는 주택, 상업시설, 공공시설 규모의 축전 프로젝트에서 새로운 배터리를 대체하는 비용 효율적이고 지속 가능한 옵션을 제공합니다. 잉여 태양에너지와 풍력에너지를 저장하고, 백업 전력을 공급하고, 에너지 효율을 높이는 능력은 매우 매력적입니다. 이 시너지 효과는 세계의 청정 에너지와 순환 경제의 목표를 지원하면서 시장 성장을 강화합니다.
예측 기간 동안 아시아태평양은 활기찬 전기차 산업, 강력한 제조거점, 적극적인 재생에너지 목표로 최대 시장 점유율을 차지할 것으로 예측됩니다. 중국, 인도, 일본 등의 국가들은 유리한 정책과 인프라에 힘입어 배터리 재사용과 재활용에 많은 투자를 하고 있습니다. 이 지역의 이점은 전기차의 높은 보급률, 급속한 도시화, 저렴한 에너지 저장 솔루션에 대한 수요로 더욱 가속화되고 있습니다. 전략적 파트너십과 시험 프로젝트는 가정용 및 산업용 분야에서 재사용 배터리의 용도를 확대하고 있습니다.
예측 기간 동안 북미가 가장 높은 CAGR을 나타낼 것으로 예측됩니다. 이는 연구개발이 활발하고 규제가 정비되어 전기차의 보급이 진행되고 있기 때문입니다. 이 지역은 지속가능성을 중시하고 있으며, 배터리 재활용과 재사용에 대한 연방 정부의 자금 지원도 함께 시장 성장을 가속화하고 있습니다. 주요 기업은 전기차 배터리를 그리드 규모의 축전, 백업 전원, 재생에너지의 통합에 재사용하고 있습니다. 인플레이션 억제법과 같은 노력과 자동차 제조업체와 에너지 기업과의 협업은 2차 라이프 배터리의 혁신과 상업화를 위한 비옥한 생태계를 창출하고 있습니다.
According to Stratistics MRC, the Global Second-life Electric Vehicle Batteries Market is accounted for $1.01 billion in 2025 and is expected to reach $13.83 billion by 2032 growing at a CAGR of 45.2% during the forecast period. Second-life electric vehicle (EV) batteries refer to used batteries from electric vehicles that, after their automotive life, are repurposed for other applications instead of being discarded. While these batteries may no longer meet the high performance standards required for EVs, they still retain substantial energy storage capacity. Second-life use extends their lifespan, offering cost-effective and sustainable solutions for energy storage, renewable energy integration, and backup power systems. This practice reduces waste, minimizes environmental impact, and maximizes the value of battery resources. By giving EV batteries a "second life," industries support circular economy principles and promote cleaner, more efficient energy systems.
According to the International Energy Agency, despite the COVID-19 pandemic and associated supply chain bottlenecks, EV sales reached a record high in 2021. EV sales in 2021 almost doubled compared to 2020, reaching 6.6 million units.
Rapid EV adoption and rising retired battery supply
The rapid adoption of electric vehicles is significantly driving the Second-life Electric Vehicle Batteries Market by creating a steady and growing supply of retired batteries. As EVs reach the end of their automotive lifespan, their batteries, which still hold considerable capacity, become available for repurposing. This abundant supply lowers costs for energy storage solutions, enhances renewable energy integration, and supports sustainable practices. Consequently, the increasing flow of used EV batteries is fueling market growth while promoting circular economy and environmental benefits.
Fragmented standards, uncertain quality and safety
Fragmented standards, coupled with uncertain quality and safety, hinder the growth of the second-life electric vehicle batteries market by creating confusion and lack of uniformity in operations. Without consistent regulations, manufacturers, suppliers, and end-users face difficulties in ensuring reliable performance and compatibility across applications. Safety concerns further discourage adoption, as doubts over durability and risk management reduce confidence among stakeholders. This lack of standardization limits scalability, slows innovation, and prevents widespread integration of second-life batteries.
Strong economic and environmental appeal
The strong economic and environmental appeal is a major driving force in the Second-life Electric Vehicle Batteries Market. By offering cost-efficient alternatives to new batteries while significantly reducing environmental impact, second-life batteries attract widespread adoption across industries. Their role in supporting clean energy integration and promoting sustainability enhances market growth. Businesses and consumers alike are drawn to their dual advantage of affordability and eco-friendliness, strengthening demand and positioning second-life batteries as a key solution for sustainable energy storage.
Regulatory and liability uncertainties
Regulatory and liability uncertainties negatively impact the second-life electric vehicle batteries market by creating an environment of hesitation and risk aversion. Ambiguities in compliance requirements and unclear accountability for potential failures make companies wary of investing in large-scale deployment. Concerns over responsibility in case of accidents, performance issues, or environmental damage discourage collaboration among stakeholders. This lack of clarity delays market expansion, restricts partnerships, and undermines investor confidence, ultimately slowing the adoption of second-life battery solutions.
Covid-19 Impact
The COVID-19 pandemic negatively impacted the Second-life Electric Vehicle Batteries Market by disrupting global supply chains, halting EV production, and delaying battery repurposing projects. Restricted mobility, factory shutdowns, and logistical challenges slowed the availability of retired batteries for reuse. Additionally, investment priorities shifted as industries focused on immediate recovery, temporarily reducing attention on sustainability initiatives. However, with gradual economic revival, interest in second-life battery solutions has been regaining momentum, supporting long-term market growth.
The nickel-metal hydride segment is expected to be the largest during the forecast period
The nickel-metal hydride segment is expected to account for the largest market share during the forecast period, due to its cost-effectiveness, safety profile, and established recycling infrastructure. NiMH batteries are widely used in hybrid vehicles and retain sufficient capacity for repurposing in stationary applications. Their lower upfront cost and robust thermal stability make them ideal for energy storage in moderate-demand environments. Continued innovation and demand from developing regions further reinforce their market leadership despite competition from lithium-ion technologies.
The energy storage systems segment is expected to have the highest CAGR during the forecast period
Over the forecast period, the energy storage systems segment is predicted to witness the highest growth rate as rising demand for renewable integration and grid stability fuels adoption. Second-life EV batteries offer a cost-effective, sustainable alternative to new batteries for residential, commercial, and utility-scale storage projects. Their ability to store surplus solar and wind energy, provide backup power, and enhance energy efficiency makes them highly attractive. This synergy strengthens market growth while supporting global clean energy and circular economy goals.
During the forecast period, the Asia Pacific region is expected to hold the largest market share due to its booming EV industry, strong manufacturing base, and aggressive renewable energy targets. Countries like China, India, and Japan are investing heavily in battery reuse and recycling, supported by favorable policies and infrastructure. The region's dominance is further fueled by high EV penetration, rapid urbanization, and demand for affordable energy storage solutions. Strategic partnerships and pilot projects are expanding second-life battery applications across residential and industrial sectors.
Over the forecast period, the North America region is anticipated to exhibit the highest CAGR, owing to robust R&D, supportive regulations, and growing EV adoption. The region's emphasis on sustainability, coupled with federal funding for battery recycling and reuse, is accelerating market growth. Key players are repurposing EV batteries for grid-scale storage, backup power, and renewable integration. Initiatives like the Inflation Reduction Act and collaborations between automakers and energy firms are creating a fertile ecosystem for second-life battery innovation and commercialization.
Key players in the market
Some of the key players profiled in the Second-life Electric Vehicle Batteries Market include Nissan Motor Corporation, Renault Group, BMW AG, Daimler AG, Volkswagen AG, Hyundai Motor Company, General Motors Company, Toyota Motor Corporation, Tesla, Inc., Honda Motor Co., Ltd., Ford Motor Company, Mitsubishi Motors Corporation, Audi AG, BYD Company Limited, LG Energy Solution, Panasonic Corporation, Contemporary Amperex Technology Co. Limited (CATL), Envision AESC, 4R Energy Corporation and Relectrify Pty Ltd.
In May 2025, Mitsubishi Motors has signed an MOU with Foxconn's EV arm Foxtron Vehicle Technologies to supply an OEM electric vehicle, designed by Foxtron and built in Taiwan by Yulon Motor. The model, geared toward excellent EV performance and infotainment, is slated for Australia and New Zealand.
In March 2025, LG Energy Solution inked an agreement to supply 981 MWh of grid scale ESS batteries to PGE Polska Grupa Energetyczna, Poland's largest energy provider. The project includes a 262 MW facility at zarnowiec, featuring locally made LFP long cell batteries, containerized systems, EPC services, and liquid cooling technology. It's the first grid scale ESS deployment from LG's Poland plant, supporting Europe's energy transition and reinforcing LG's "Made in Europe" strategy.
In September 2024, Subaru and Panasonic Energy unveiled a joint initiative, to establish a new lithium ion battery plant in Oizumi, Gunma Prefecture. Set to achieve 20 GWh annual capacity by 2030, this partnership underpins Subaru's electrification strategy.