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시장보고서
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세계의 소프트웨어 정의 차량(SDV) 시장 예측(-2032년) : 아키텍처별, 소프트웨어별, 비즈니스 모델별, 차종별, 최종사용자별, 지역별 분석Software-Defined Vehicle Market Forecasts to 2032 - Global Analysis By Architecture, Software, Business Model, Vehicle Type, End User and By Geography. |
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Stratistics MRC의 조사에 따르면 세계의 소프트웨어 정의 차량(SDV) 시장은 2025년에 1,347억 달러 규모에 달하며, 예측 기간 중 CAGR 27%로 성장하며, 2032년까지 7,179억 달러에 달할 것으로 전망되고 있습니다.
소프트웨어 정의 차량(Software Defined Vehicle, SDV)은 주요 기능과 사용자 경험이 순수 기계식 하드웨어가 아닌 소프트웨어 아키텍처에 의해 결정되는 현대 자동차를 말합니다. 주요 기능, 성능 특성, 새로운 기능은 무선(OTA) 소프트웨어 업데이트를 통해 제공, 업데이트, 관리됩니다. SDV의 목적은 자동차 제조업체가 새로운 기능을 신속하게 도입하고, 운전 경험을 개인화하며, 구매 후 안전과 성능을 향상시키고, 차량 수명주기 동안 새로운 서비스 기반 수입원을 창출할 수 있도록 하는 것입니다.
지자체 사례 연구에 따르면 이 모델은 구독료로 연결된 LED 조명과 임베디드 센서를 도시에 제공하고, 공공 인프라를 위한 데이터 생성 네트워크를 구축하는 모델입니다.
무선 소프트웨어 업데이트(OTA) 수요 증가
커넥티드 및 지능형 가로등 시스템의 보급 확대에 따라 무선(OTA) 소프트웨어 업데이트에 대한 수요가 증가하고 있습니다. 지자체에서는 조명 펌웨어 업데이트, 네트워크 기능 강화, 에너지 효율 개선을 수동 개입 없이 수행할 수 있는 자동화된 원격 관리 플랫폼을 도입하고 있습니다. OTA 업데이트를 통해 신속한 버그 수정, 사이버 보안 강화, 기능 향상, 다운타임 및 운영 비용 절감이 가능합니다. 이 기능은 실시간 최적화를 촉진하고 시스템 수명을 연장하므로 소프트웨어 정의 차량(SDV) 도입의 주요 촉진제가 되고 있습니다.
기존 시스템 통합의 복잡성
최신 스마트 가로등 솔루션을 기존 레거시 조명 시스템과 통합하는 것은 여전히 큰 제약이 되고 있습니다. 많은 도시에는 네트워크 호환성을 위해 복잡한 개조가 필요한 오래된 전기 및 제어 인프라가 운영되고 있습니다. 이러한 시스템을 분산형 클라우드 관리 플랫폼과 IoT 기반 통신에 적용하는 것은 기술적, 재정적 부담을 증가시킵니다. 여러 하드웨어 및 벤더 에코시스템 간의 상호운용성을 보장해야 할 필요성은 도입을 더욱 복잡하게 만들고, 도시 조명 현대화 프로젝트의 디지털 전환 속도를 늦추고 있습니다.
클라우드 네이티브 플랫폼의 발전
클라우드 네이티브 플랫폼의 급속한 발전은 소프트웨어 정의 차량(SDV) 솔루션의 확장에 큰 기회를 제공합니다. 클라우드 통합을 통해 전체 조명 네트워크의 중앙 집중식 모니터링, 예지보전, 실시간 분석이 가능하여 에너지 사용 및 운영 효율을 향상시킬 수 있습니다. 마이크로서비스 아키텍처와 엣지 컴퓨팅의 도입은 시스템 설계의 탄력성과 유연성을 강화합니다. 이러한 기술을 통해 더 많은 지자체들이 구독 기반 조명 관리 모델을 채택할 수 있게 되어 전 세계에서 지능형, 연결성, 데이터베이스 도시 조명 인프라의 구축을 가속화할 수 있게 됩니다.
소프트웨어 결함 및 사이버 공격에 대한 노출 위험 증가
커넥티드 및 자동화 조명 네트워크에 대한 의존도가 높아짐에 따라 소프트웨어 결함 및 사이버 위협에 대한 취약성도 증가합니다. 시스템 침해는 광범위한 운영 중단과 지자체 데이터에 대한 무단 액세스를 초래할 수 있습니다. 취약한 암호화와 불충분한 펌웨어 보호는 추가적인 위험을 초래할 수 있습니다. 시스템의 무결성을 유지하기 위해서는 지속적인 소프트웨어 테스트, 강력한 암호화 프로토콜, 사고 대응 프레임워크가 필수적입니다. 도시 조명 시스템의 상호연결이 진행됨에 따라 사이버 보안 침해는 서비스 프로바이더와 공공 기관에 심각한 우려를 낳고 있습니다.
COVID-19 팬데믹은 초기에 재정 불안과 지자체 예산 지연으로 인해 스마트 인프라 프로젝트를 혼란에 빠뜨렸습니다. 그러나 동시에 원격 관리가 가능한 자동화 및 디지털 감시형 가로등 시스템의 필요성에 대한 인식이 가속화되었습니다. 이 위기는 운영 연속성, 에너지 효율성, 현장 유지보수 요건 감소의 중요성을 부각시켰습니다. 팬데믹 이후 재건 대책과 스마트 시티 인프라에 대한 투자 재개는 커넥티드 조명 서비스 모델의 채택을 촉진하고, 지속가능하고 강력한 도시 현대화를 촉진하고 있습니다.
예측 기간 중 중앙 집중식 고성능 컴퓨팅 분야가 가장 큰 시장 규모를 차지할 것으로 예측됩니다.
중앙 집중식 고성능 컴퓨팅 부문은 예측 기간 중 가장 큰 시장 점유율을 차지할 것으로 예측됩니다. 이는 연결된 조명 노드의 방대한 데이터를 관리하는 데 중요한 역할을 하기 때문입니다. 이 컴퓨팅 유닛은 고급 분석, 실시간 고장 감지, 대규모 조명 네트워크 전반에 걸친 원활한 협업을 가능하게 합니다. 지자체는 제어의 용이성과 낮은 지연으로 인해 중앙집중형 아키텍처를 선호합니다. 스마트 시티 플랫폼이 확장됨에 따라 확장 가능한 고성능 처리 능력에 대한 수요는 지속적으로 크게 증가하고 있습니다.
임베디드 운영 체제 부문은 예측 기간 중 가장 높은 CAGR을 보일 것으로 예측됩니다.
예측 기간 중 임베디드 운영 체제 부문은 실시간 의사결정 및 OTA 업데이트를 지원하는 지능형 조명 컨트롤러의 도입 증가에 힘입어 가장 높은 성장률을 보일 것으로 예측됩니다. 이 시스템은 높은 수준의 보안과 상호 운용성을 유지하면서 움직임, 교통 상황, 기상 조건에 대한 적응형 조명 응답을 가능하게 합니다. 가로등 하드웨어의 엣지 기반 컴퓨팅으로의 전환이 진행됨에 따라 임베디드 운영체제의 역할은 로컬 자율성과 기능적 신뢰성을 향상시키는 데 있으며, 더욱 확대될 것입니다.
예측 기간 중 아시아태평양이 가장 큰 시장 점유율을 차지할 것으로 예측됩니다. 이는 중국, 일본, 인도의 급속한 도시 확장, 정부 주도의 에너지 효율화 정책, 스마트 시티 투자에 기인합니다. 강력한 민관 협력과 스마트 인프라 지원 자금으로 대규모 도입이 가능합니다. 주요 조명 OEM 제조업체와 IoT 기업의 존재는 유리한 시장 환경을 제공하여 통합형 및 서비스 기반 가로등 현대화 솔루션의 도입을 촉진하고 있습니다.
예측 기간 중 북미는 높은 CAGR을 보일 것으로 예측됩니다. 이는 탄탄한 디지털 인프라, 클라우드 기반 모니터링 플랫폼의 광범위한 채택, 지속가능한 도시 조명에 대한 지자체의 집중적인 노력에 기인합니다. 미국과 캐나다는 도시 현대화 프로그램에서 소프트웨어 정의 차량(SDV) 프로젝트 도입을 주도하고 있습니다. 에너지 효율에 대한 대중의 인식이 높아지고 5G 지원 IoT 네트워크에 대한 투자가 활발해지면서 북미는 빠르게 발전하는 지역 시장으로 자리매김하고 있습니다.
According to Stratistics MRC, the Global Software-Defined Vehicle (SDV) Market is accounted for $134.7 billion in 2025 and is expected to reach $717.9 billion by 2032 growing at a CAGR of 27% during the forecast period. A Software-Defined Vehicle (SDV) is a modern automobile whose primary functions and user experience are determined by its software architecture rather than its purely mechanical hardware. Key features, performance characteristics, and new capabilities are delivered, updated, and managed through over-the-air (OTA) software updates. The SDV's purpose is to allow automakers to rapidly introduce new features, personalize the driving experience, enhance safety and performance post-purchase, and generate new service-based revenue streams throughout the vehicle's lifespan.
According to municipal case studies, this model provides cities with connected LED lighting and embedded sensors for a subscription fee, creating a data-generating network for public infrastructure.
Rising demand for over-the-air software updates
The growing adoption of connected and intelligent streetlighting systems is driving demand for over-the-air (OTA) software updates. Municipalities are increasingly adopting automated, remotely managed platforms to update lighting firmware, enhance network functionality, and improve energy efficiency without manual intervention. OTA updates enable faster bug fixes, improved cybersecurity, and feature enhancements, reducing downtime and operational costs. This capability fosters real-time optimization and extends system life, making it a key growth driver in Software-Defined Vehicle (SDV) deployments.
Complexity in integrating legacy
Integrating modern smart streetlight solutions with existing legacy lighting systems remains a significant restraint. Most cities operate on outdated electrical and control infrastructure, requiring complex retrofitting for network compatibility. Adapting these systems to decentralized cloud management platforms and IoT-based communication adds to technical and financial burdens. The need for interoperability across multiple hardware and vendor ecosystems further complicates implementation, slowing the pace of digital transformation in urban lighting modernization projects.
Advancement in cloud-native platforms
Rapid advancement in cloud-native platforms offers major opportunities for scaling Software-Defined Vehicle (SDV) offerings. Cloud integration enables centralized monitoring, predictive maintenance, and real-time analytics across lighting networks, improving energy use and operational efficiency. The introduction of microservices architecture and edge computing strengthens resilience and flexibility in system design. These technologies allow more municipalities to adopt subscription-based lighting management models, accelerating the deployment of intelligent, connected, and data-driven urban lighting infrastructures globally.
Increased exposure to software bugs & cyberattacks
The growing reliance on connected and automated lighting networks increases vulnerability to software bugs and cyber threats. Compromised systems can lead to widespread operational outages or unauthorized access to municipal data. Weak encryption or insufficient firmware protection poses additional risks. Maintaining system integrity demands continuous software testing, robust encryption protocols, and incident response frameworks. As urban lighting systems become more interconnected, cybersecurity breaches remain a critical concern for service providers and public authorities.
The COVID-19 pandemic initially disrupted smart infrastructure projects due to financial uncertainty and delayed municipal budgets. However, it also accelerated awareness of the need for automated and digitally monitored streetlighting systems supporting remote management. The crisis emphasized operational continuity, energy efficiency, and reduced field maintenance requirements. Post-pandemic recovery initiatives and renewed investments in smart city infrastructure have boosted adoption of connected lighting-as-a-service models, fostering sustainable and resilient urban modernization.
The centralized high-performance compute segment is expected to be the largest during the forecast period
The centralized high-performance compute segment is expected to account for the largest market share during the forecast period, resulting from its critical role in managing vast data from connected lighting nodes. These computing units enable advanced analytics, real-time fault detection, and seamless coordination across large lighting networks. Municipalities prefer centralized architectures for easier control and lower latency. As smart city platforms expand, demand for scalable, high-compute processing capabilities continues to grow significantly.
The embedded operating systems segment is expected to have the highest CAGR during the forecast period
Over the forecast period, the embedded operating systems segment is predicted to witness the highest growth rate, propelled by increasing deployment of intelligent lighting controllers supporting real-time decision-making and OTA updates. These systems facilitate adaptive lighting responses to motion, traffic, and weather conditions while maintaining high-level security and interoperability. The growing shift to edge-based computing in streetlight hardware further amplifies the role of embedded operating systems in enhancing local autonomy and functional reliability.
During the forecast period, the Asia Pacific region is expected to hold the largest market share, attributed to rapid urban expansion, government-led energy efficiency initiatives, and smart city investments in China, Japan, and India. Strong public-private partnerships and supportive funding for smart infrastructure are enabling large-scale deployment. The presence of major lighting OEMs and IoT companies provides favorable market conditions, driving enhanced adoption of integrated and service-based streetlight modernization solutions.
Over the forecast period, the North America region is anticipated to exhibit the highest CAGR associated with strong digital infrastructure, extensive adoption of cloud-based monitoring platforms, and municipal focus on sustainable city lighting. The United States and Canada are leading in deploying Software-Defined Vehicle (SDV) projects under urban modernization programs. Increasing public awareness of energy efficiency, combined with robust investment in 5G-enabled IoT networks, positions North America as a rapidly advancing regional market.
Key players in the market
Some of the key players in Software-Defined Vehicle (SDV) Market include Bosch, Continental, Aptiv, Nvidia Corporation, Qualcomm, NXP Semiconductors, Renesas Electronics, BlackBerry, Wind River, TTTech Auto, Magna International, Robert Bosch, Denso Corporation, Elektrobit, Elektrobit Automotive, and Rongwen.
In March 2025, Continental expanded its Vehicle-to-Everything (V2X) infrastructure solutions to include smart streetlight nodes capable of real-time traffic and environmental data exchange. This move supports urban mobility optimization and enhances safety in connected city environments.
In March 2025, Aptiv partnered with a European smart city initiative to deploy edge-computing-enabled streetlight controllers. These units integrate with Aptiv's mobility data platform to support adaptive lighting and traffic flow analytics
In February 2025, Qualcomm launched its Snapdragon Smart City Edge 7250, a chipset designed for intelligent infrastructure including smart streetlights. The platform supports AI-based lighting control, environmental sensing, and V2X communication for urban deployments.