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시장보고서
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세계의 배터리 교환 인프라 시장 예측(-2032년) : 차종별, 스테이션 종류별, 서비스 모델별, 배터리 종류별, 최종사용자별, 지역별 분석Battery Swapping Infrastructure Market Forecasts to 2032 - Global Analysis By Vehicle Type, Station Type, Service Model, Battery Type, End User and By Geography |
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Stratistics MRC 조사에 따르면 세계의 배터리 교환 인프라 시장은 2025년에 3억 1,809만 달러 규모를 기록했으며, 예측 기간 동안 CAGR 24.5%로 성장하여 2032년까지 14억 7,484만 달러에 달할 것으로 전망됩니다.
배터리 교환 인프라는 전기자동차(EV) 사용자가 몇 분 안에 빈 배터리를 완충 유닛으로 교환할 수 있는 전용 시설 시스템으로, 일반 충전에 따른 지연을 해소합니다. 이 방식은 승차공유 차량, 물류 차량, 이륜차 등 지속적인 이동을 필요로 하는 고사용 차량에 유용합니다. 이 생태계는 안전과 효율성을 보장하기 위해 공통 배터리 표준, 차량 호환성, 자동 추적 기술에 의존하고 있습니다. 대부분의 스마트 교환 스테이션은 충전 상태, 온도, 배터리 수명을 모니터링합니다. 정책 입안자와 업계 관계자의 지원을 받아 이 모델은 EV의 빠른 보급 촉진, 충전 대기 시간 단축, 운전 중단 감소를 실현하여 도시 교통 네트워크에 가장 적합한 모델입니다.
ICCT(2022)에 따르면, 인도에서 전기이륜차 배터리 교체는 가솔린 차량에 비해 총 소유비용을 30-40% 절감할 수 있으며, 특히 가동률이 높은 환경에서 효과적입니다. 보고서는 교체형 배터리는 높은 가동률로 인해 수명이 빨리 도래한다는 점을 강조하며, 공유 모빌리티 및 배송 차량군에 가장 적합하다고 지적했습니다.
급속 충전 솔루션에 대한 수요 확대
급속 충전 메커니즘의 추진은 전 세계 배터리 교환 인프라 확대의 주요 원인입니다. 플러그인 충전은 차량이 몇 시간 동안 대기해야 하는 경우가 많은 반면, 교환 방식은 운전자가 빈 배터리를 충전된 배터리로 단시간에 교체할 수 있습니다. 이러한 장점은 지속적인 이동에 의존하는 상업용 차량, 배송 플랫폼, 택시 사업자에게 특히 중요합니다. 신속한 대응으로 지연을 줄이고, 충전소의 긴 대기열 문제도 해결할 수 있습니다. 또한, 주행거리에 대한 불안감을 해소하고 더 많은 사람과 기업이 전기 모빌리티로의 전환을 촉진할 수 있도록 돕습니다. 물류 및 도시 모빌리티에 대한 수요가 증가함에 따라 배터리 교체는 효율적인 생산성 향상 방안이 될 수 있습니다.
초기 인프라 및 배터리에 대한 막대한 투자
배터리 교환 인프라 시장의 발전을 가로막는 주요 장벽 중 하나는 스테이션 설치, 예비 배터리 모듈 재고 확보, 자동화 설비 도입에 필요한 막대한 자금 투자입니다. 교체 시설은 충전된 배터리를 대량으로 재고해야 하며, 운전 자금의 부담이 커집니다. 로봇 시스템이나 첨단 보관시설은 설치비용이 높아져 소규모 사업자의 도입이 제한됩니다. 표준화된 배터리 표준을 실현하기 위해서는 기술 협력도 필요하며, 이는 개발 비용의 증가로 이어집니다. 많은 지역에서는 기존 충전소보다 투자 비용이 적고 도입이 용이합니다. 수요가 보장되지 않고 수익이 보장되지 않는 상황에서는 투자자들이 주저하는 경향이 있습니다. 특히 비용 민감도가 높고 EV 보급률이 아직은 제한적인 신흥시장에서 이러한 경향이 두드러집니다.
전기이륜차-삼륜차 보급 확대
전기 스쿠터, 화물용 세발자전거, 공유 모빌리티 차량의 보급 확대에 따라 배터리 교체 방식은 큰 성장 가능성이 있습니다. 이러한 분야에서는 지속적인 이동이 요구되며, 장시간 충전 중단은 허용되지 않습니다. 교환 방식은 즉각적인 전력 공급 솔루션을 제공하여 배송 서비스 및 배차 서비스용 차량의 생산성 향상에 기여합니다. 개발도상국 도시 지역에서는 택배, 식당, 여객 수송을 위한 소형 전기자동차가 빠르게 보급되고 있습니다. 교환 스테이션은 대형 충전소에 비해 설치 공간이 적고, 도입 비용도 저렴하여 신속한 구축이 가능합니다. 교체형 배터리 솔루션을 선택하는 차량 사업자가 늘어남에 따라 기업은 구독형 모델을 구축하고 광범위한 스테이션 네트워크를 구축하여 장기적인 운영 수익을 창출할 수 있습니다.
급속 충전 기술의 급속한 발전
초급속 충전 시스템의 등장은 배터리 교환 인프라에 강력한 경쟁 리스크를 가져옵니다. 새로운 기술을 통해 EV는 기존보다 훨씬 더 빠르게 충전할 수 있으며, 대기시간은 단 몇 분으로 단축됩니다. 고출력 충전기가 더 저렴하고 널리 보급됨에 따라 사용자는 교체 대신 고속 충전을 선택할 수 있습니다. 자동차 제조사들도 배터리 수명을 유지하면서 급속 충전을 지원하는 배터리 설계의 혁신을 추진하고 있습니다. 충전이 교체와 동등한 수준의 신속성과 편리함을 제공한다면, 사업자는 값비싼 로봇 기술이나 대량의 예비 배터리 재고를 필요로 하는 교체 스테이션 건설을 피할 수 있습니다. 이러한 기술적 변화는 교환방식의 우위를 떨어뜨려 향후 시장 성장을 제한할 수 있습니다.
COVID-19는 배터리 교환 인프라 시장에 후퇴와 성장의 촉매제를 모두 가져왔습니다. 초기 단계에서는 봉쇄로 인해 건설 활동이 정체되고 부품 공급이 지연되어 EV 차량 도입이 느려졌습니다. 이동 제한으로 인해 상업적 이용이 감소하여 역 운영자의 수익에 영향을 미쳤습니다. 그러나 배달 서비스 및 비접촉식 교통수단에 대한 수요가 증가함에 따라 전기 스쿠터와 세발자전거의 이용이 증가하여 신속한 연료 보급 수단으로 교체 수요가 촉진되었습니다. 정부는 경제부흥계획에 그린모빌리티를 포함시켜 인센티브와 정책적 지원을 제공했습니다. 산업이 재개됨에 따라 계획된 프로젝트가 재개되고 교환 네트워크는 더 빠른 처리 시간이 필요한 물류, 택배 서비스 및 도시 교통을 처리하기 위해 확장되었습니다.
예측 기간 동안 전기이륜차 부문이 가장 큰 시장 규모를 차지할 것으로 예상됩니다.
전기이륜차 부문은 도시 이동, 물류, 앱 기반 배송 서비스에서 높은 의존도를 가지고 있어 예측 기간 동안 가장 큰 시장 점유율을 차지할 것으로 예상됩니다. 컴팩트한 배터리 시스템은 빠른 교체가 가능하며, 라이더가 장시간 충전 대기 시간을 피할 수 있도록 도와줍니다. 음식 배달, 택배, 온디맨드 모빌리티 사업자들은 차량 가동률 유지와 유지보수 부담을 줄이기 위해 배터리 교체형 스쿠터를 선택하고 있습니다. 이륜차 교환 스테이션은 최소한의 공간과 투자로 설치가 가능하며, 혼잡한 장소에 광범위하게 배치할 수 있습니다. 클린 모빌리티와 저렴한 교통수단에 대한 관심이 높아지는 가운데, 대체 에너지 솔루션을 채택한 전기이륜차는 일상적인 도시 운영과 상업용 차량에 선호되는 선택이 되고 있습니다.
예측 기간 동안 리튬 이온 부문은 가장 높은 CAGR을 보일 것으로 예상됩니다.
예측 기간 동안 리튬 이온 부문은 기존 배터리보다 우수한 성능을 제공하기 때문에 가장 높은 성장률을 보일 것으로 예상됩니다. 높은 에너지 저장 용량, 빠른 충전 특성, 긴 수명으로 인해 전기 스쿠터, 인력거 및 기타 경형 도시 차량에 가장 적합한 선택이 되었습니다. 이 배터리는 가볍고 안전하며 현대식 교환 스테이션에서 사용되는 지능형 모니터링 시스템과 호환됩니다. 업계에서는 효율성과 신뢰성 향상, 유지보수 수요 감소를 위해 리튬이온 솔루션으로의 전환이 꾸준히 진행되고 있습니다. 기술 개선이 진행되고 생산 비용이 감소함에 따라 리튬이온 배터리는 대규모 교환 스테이션 구축에 가장 적합한 플랫폼으로 부상하고 있습니다.
예측 기간 동안 아시아태평양이 가장 큰 시장 점유율을 차지할 것으로 예상됩니다. 이는 이륜차나 삼륜차가 널리 이용되는 대도시권에서 전기 모빌리티가 빠르게 확대되고 있기 때문입니다. 이 지역 정부는 친환경 교통수단을 장려하고 인센티브, 파트너십, 인프라 계획을 통해 배터리 교체를 지원하고 있습니다. 인구 밀도가 높고 차량 이동이 빈번하기 때문에 빠른 에너지 보충의 필요성이 증가하고 있으며, 스왑핑은 저속 충전보다 실용적인 선택이 될 수 있습니다. 배송 서비스, 배차 플랫폼, 식품 물류는 효율성을 유지하기 위해 교체 가능한 배터리 시스템에 크게 의존하고 있습니다. 지속적인 투자, 대규모 차량 도입, 기술 친화적인 정책이 이 지역의 우위를 유지하고 있습니다. 도시 현대화가 가속화되는 가운데, 아시아태평양은 배터리 교환 네트워크에서 가장 활발한 거점 역할을 하고 있습니다.
예측 기간 동안 유럽 지역은 적극적인 기후 목표와 정부 지원 전기자동차 보급 촉진 프로그램으로 인해 가장 높은 CAGR을 보일 것으로 예상됩니다. 저탄소 모빌리티를 촉진하는 규제는 배송, 택배, 도시 교통 서비스 업체들이 쉽게 교체할 수 있는 배터리를 장착한 전기자동차로 전환하도록 유도하고 있습니다. 많은 유럽 도시들이 클린 모빌리티 시스템에 대한 투자를 늘리면서 다운타임과 배기가스 배출을 줄이는 교체 모델에 대한 강력한 기회가 생겨나고 있습니다. 전력사업자, 배터리 제조사, 자동차 제조사 간의 협력을 통해 재생에너지와 연결된 첨단 교환 네트워크의 구축이 진행되고 있습니다. 스마트 시티 계획의 확대, 디지털 모니터링 시스템, 지속가능한 교통 전략으로 인해 유럽은 배터리 교체 시장에서 가장 빠르게 발전하는 지역으로 부상하고 있습니다.
According to Stratistics MRC, the Global Battery Swapping Infrastructure Market is accounted for $318.09 million in 2025 and is expected to reach $1474.84 million by 2032 growing at a CAGR of 24.5% during the forecast period. Battery swapping infrastructure is a system of dedicated locations where EV users can replace empty batteries with fully charged units in minutes, eliminating the delays associated with normal charging. This approach benefits high-usage vehicles such as ride-hailing cars, logistics fleets, and two-wheelers that require constant mobility. The ecosystem depends on common battery formats, vehicle compatibility, and automated tracking to ensure safety and efficiency. Most smart swapping stations monitor charge status, temperature, and battery life. With support from policymakers and industry players, this model encourages rapid EV rollout, lowers charging queues, and reduces driving interruptions, making it ideal for urban transportation networks.
According to the ICCT (2022), battery swapping for electric two-wheelers in India can reduce total cost of ownership by 30-40% compared to gasoline vehicles, especially at high utilization levels. The report emphasizes that swappable batteries reach end-of-life faster due to higher utilization, making them ideal for shared mobility and delivery fleets.
Growing demand for faster charging solutions
The push for faster charging mechanisms is a key reason behind the expansion of Battery Swapping Infrastructure worldwide. While plug-in charging often forces vehicles to remain idle for hours, swapping lets drivers exchange an empty battery for a charged one in a very short time. This benefit is especially critical for commercial fleets, delivery platforms, and taxi operators that depend on continuous mobility. Faster turnaround reduces delays and solves the problem of long queues at charging stations. It also helps eliminate range anxiety, motivating more people and companies to shift toward electric mobility. With growing logistics and urban mobility demand, battery swapping becomes an efficient productivity-boosting option.
High initial infrastructure and battery investment
One major barrier slowing the Battery Swapping Infrastructure market is the heavy financial investment needed to set up stations, stock additional battery modules, and implement automated equipment. Swap facilities must maintain a large inventory of charged batteries, creating high working capital pressure. Robotic systems and advanced storage add to installation costs, limiting adoption for small operators. Achieving standardized battery formats also demands technical collaboration and raises development spending. In many regions, conventional charging stations require less investment and are easier to deploy. Without guaranteed demand and favorable returns, investors hesitate, especially in emerging markets where cost sensitivity is high and EV penetration remains limited.
Growing adoption of electric two- and three-wheelers
Battery swapping has strong growth potential due to the rising popularity of electric scooters, cargo three-wheelers, and shared mobility vehicles. These segments demand constant movement and cannot afford long charging breaks. Swapping offers an instant power solution, improving productivity for delivery services and ride-hailing fleets. Urban areas in developing regions are witnessing rapid adoption of compact EVs for courier, restaurant, and passenger transportation. Swap kiosks require less space and lower setup costs than large charging stations, enabling fast deployment. With more fleet operators selecting swappable battery solutions, companies can create subscription-based models and establish wide station networks, generating long-term operational revenues.
Rapid advancements in fast-charging technology
The rise of ultra-fast charging systems poses a strong competitive risk to Battery Swapping Infrastructure. New technologies allow EVs to recharge much faster than before, cutting waiting time to just a few minutes. As high-power chargers become cheaper and more widely available, users may choose fast charging instead of swapping. Vehicle manufacturers are also innovating battery designs that support rapid charging without compromising lifespan. If charging becomes nearly as quick and convenient as swapping, operators may avoid building swap stations, which need expensive robotics and large spare battery inventories. This shift in technology could reduce swapping's advantage and limit future market growth.
COVID-19 produced both setbacks and growth catalysts for the Battery Swapping Infrastructure market. In the early phase, lockdowns led to stalled construction activities, delays in component supply, and slow adoption of EV fleets. Mobility restrictions reduced commercial usage, affecting revenue for station operators. Yet, rising demand for delivery services and contactless transportation increased the use of electric scooters and three-wheelers, encouraging swapping as a quick refueling option. Governments included green mobility in economic recovery plans, providing incentives and policy support. With industries reopening, planned projects restarted, and swapping networks expanded to serve logistics, courier services, and urban transportation that needed faster turnaround times.
The electric two-wheelers segment is expected to be the largest during the forecast period
The electric two-wheelers segment is expected to account for the largest market share during the forecast period because they are heavily relied upon for city travel, logistics, and app-based delivery services. Their compact battery systems can be exchanged quickly, helping riders avoid long charging downtime. Businesses involved in food delivery, courier services, and on-demand mobility choose battery-swappable scooters to keep vehicles constantly moving and reduce maintenance burden. Swapping stations for two-wheelers need minimal space and investment, enabling wide deployment in crowded locations. With increasing focus on clean mobility and affordable transportation, electric two-wheelers using swap-based energy solutions are becoming the preferred option for daily urban operations and commercial fleet usage.
The lithium-ion segment is expected to have the highest CAGR during the forecast period
Over the forecast period, the lithium-ion segment is predicted to witness the highest growth rate because it offers stronger performance than conventional battery types. Its high energy storage capacity, fast recharging characteristics, and long operational life make it the favored option for electric scooters, rickshaws, and other light urban vehicles. These batteries are lightweight, safe, and compatible with intelligent monitoring systems used in modern swap stations. The industry is steadily transitioning toward lithium-ion solutions to gain better efficiency, reliability, and reduced servicing needs. As technological improvements progress and production costs decline, lithium-ion batteries emerge as the most suitable platform for large-scale swapping expansion.
During the forecast period, the Asia Pacific region is expected to hold the largest market share because electric mobility is expanding quickly across busy cities where two-wheelers and three-wheelers are widely used. Governments in the region promote eco-friendly transportation and support swapping through incentives, partnerships, and infrastructure plans. High population density and continuous vehicle movement increase the need for quick energy replenishment, making swapping more practical than slow charging. Delivery services, ride-hailing platforms, and food logistics rely heavily on swappable battery systems to maintain efficiency. Continuous investment, large fleet deployments, and technology-friendly policies help this region sustain its lead. As urban modernization accelerates, Asia-Pacific remains the most active hub for battery swapping networks.
Over the forecast period, the Europe region is anticipated to exhibit the highest CAGR owing to aggressive climate targets and government-backed programs supporting EV usage. Regulations promoting low-carbon mobility encourage companies in delivery, courier, and urban transport services to shift toward electric vehicles with easily replaceable batteries. Many European cities invest in cleaner mobility systems, creating strong opportunities for swapping models that reduce downtime and emissions. Partnerships among utility providers, battery manufacturers, and automakers are helping create modern swapping networks connected to renewable power. With expanding smart city plans, digital monitoring systems, and sustainable transport strategies, Europe is emerging as the most rapidly developing market for battery swapping.
Key players in the market
Some of the key players in Battery Swapping Infrastructure Market include NIO Inc., Gogoro Inc., Leo Motors Inc., Yadea Technology Group Co., Ltd., SUN Mobility Private Ltd., BYD Co. Ltd., BattSwap Inc., Kwang Yang Motor Co. Ltd. (KYMCO), Ample, Contemporary Amperex Technology Co. Limited (CATL), Battery Smart, Selex Motors, Spiro, Oyika and VoltUp.
In October 2025, Contemporary Amperex Technology Co., Limited (CATL) and A.P. Moller - Maersk have signed a strategic Memorandum of Understanding (MoU) to jointly advance decarbonisation across global supply chains and further strengthen CATL's global logistics. The MoU builds on the five-year collaboration between Maersk and CATL, across ocean transportation, intermodal and other logistics solutions.
In March 2025, NIO and Contemporary Amperex Technology Co., Ltd. signed a strategic partnership in Ningde, Fujian. Together, they will advance the high-quality development of the new energy vehicle industry by building a battery swapping network for passenger vehicles across the full range of products, unifying industry technical standards, enhancing capital and business collaboration, and providing efficient recharging solutions for users.
In February 2025, Gogoro Inc said it has signed an agreement with Castrol Holdings to form a joint venture, aimed at making inroads into the Vietnamese electric scooter market, leveraging the British oil company's local market knowledge. The joint venture is an essential part of Gogoro's turnaround efforts by streamlining its overseas expansions and product portfolio, acting chief executive officer Henry Chiang told an annual media gathering in Taipei.