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시장보고서
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세계의 수소 충전 인프라 시장 예측(-2032년) : 스테이션 종류별, 구성요소별, 공급 수단별, 압력 정격별, 최종사용자별, 지역별 분석Hydrogen Refueling Infrastructure Market Forecasts to 2032 - Global Analysis By Station Type, Component, Supply Method, Pressure Rating, End User, and By Geography. |
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Stratistics MRC 조사에 따르면 세계의 수소 충전 인프라 시장은 2025년에 5억 1,260만 달러 규모로 추정되며, 예측 기간 동안 CAGR 25.2%로 성장하여 2032년까지 24억 7,170만 달러에 달할 것으로 전망됩니다.
수소 충전 인프라는 차량, 특히 연료전지전기자동차(FCEV)에 수소 연료를 공급하는 충전소, 파이프라인, 시설의 네트워크를 말합니다. 효율적이고 안전하며 지속가능한 연료 공급을 제공하기 위해 설계된 수소 생산, 저장, 배송 시스템을 포함합니다. 이 인프라는 승용차와 상용차 모두 장거리 주행이 가능한 무공해 이동수단을 실현함으로써 청정 교통수단 추진에 중요한 역할을 할 것입니다. 각국 정부와 에너지 기업들은 전 세계적으로 접근성과 신뢰성을 높이기 위해 많은 투자를 하고 있습니다.
국제에너지기구(IEA)에 따르면, 수소 충전 인프라의 주요 과제 중 하나는 전 세계 각기 다른 자동차 제조업체 간의 안전성과 호환성을 보장하는 표준화된 노즐 및 디스펜서 개발입니다.
수소 모빌리티를 촉진하기 위한 정부의 노력
정부 주도의 노력은 클린 모빌리티에 대한 전략적 투자와 정책적 지원을 통해 수소 충전 인프라 시장을 촉진하고 있습니다. 일본, 한국, EU의 프로그램은 연료 충전 회랑에 대한 자금 지원과 세제 혜택을 통해 대규모 수소 도입을 촉진하고 있습니다. 국가 수소 로드맵에 힘입은 이러한 노력은 민관 모두의 투자를 장려하고 있습니다. 또한, 엄격한 배출가스 규제로 인해 수소전기자동차 보급이 가속화되면서 인프라 수요가 증가하고 있습니다. 그 결과, 정부의 지원은 세계 시장 전체에서 여전히 성장의 기반이 되는 촉매제 역할을 하고 있습니다.
스테이션 설치 시 높은 자본 지출
수소 충전 인프라 시장은 충전소 건설 및 운영에 많은 자본 투자가 필요하기 때문에 제약에 직면해 있습니다. 압축, 액화 및 저장 시스템과 관련된 비용은 여전히 크고, 기존 연료 스테이션의 비용을 초과하는 경우가 많습니다. 또한, 복잡한 인허가 절차와 안전 기준 준수가 재정적 부담을 가중시키고 있습니다. 제한된 소비자 수요는 투자 수익률을 더욱 어렵게 만들고, 민간 투자자들의 발길을 돌리게 하고 있습니다. 따라서 공적 자금의 공동 투자나 보조금 없이는 자본 집약성이 인프라의 급속한 확장을 계속 방해할 것입니다.
자동차 제조사와 에너지 기업과의 제휴
자동차 제조업체와 에너지 공급업체와의 전략적 제휴는 수소 충전 인프라 시장의 주요 성장 기회로 부상하고 있습니다. 이번 제휴는 차량 생산과 충전 네트워크 확장을 결합한 수직 통합형 공급망 구축을 목표로 하고 있습니다. 도요타와 쉘, 현대차와 에어리퀴드 등의 제휴 관계는 주요 지역에서의 스테이션 구축을 촉진하고 있습니다. 또한, 공동 투자 모델은 운영 위험을 줄이고 기술 통합을 최적화합니다. 이러한 협력적 접근 방식은 시장의 성숙을 가속화하고 네트워크 접근성 향상에 기여할 것으로 예상됩니다.
연료전지차(FCEV) 보급 지연에 따른 수요의 불확실성
시장 안정성에 대한 심각한 위협은 연료전지전기자동차(FCEV)의 보급이 늦어지면서 인프라 이용의 불확실성을 초래하고 있습니다. 소비자 인지도 부족, 높은 차량 비용, 불충분한 스테이션 밀도 등이 보급률을 저해하고 있습니다. 또한, 배터리 전기자동차(BEV)와의 경쟁으로 인해 소비자와 정책의 초점이 분산되고 있습니다. 이러한 순환적인 문제는 투자자와 개발자들 사이에서 망설임을 낳고 있습니다. 그 결과, 수요의 불균등한 성장으로 인해 보급소 운영자의 수익화 시기가 늦어질 수 있습니다.
신종 코로나바이러스 감염증(COVID-19) 팬데믹은 프로젝트 지연과 공급망 병목현상으로 인해 수소충전 인프라 시장을 일시적으로 혼란에 빠뜨렸습니다. 이동제한으로 인해 연료전지차(FCEV) 이용이 감소하여 기존 스테이션의 수익이 감소했습니다. 하지만, 팬데믹 이후 재건 노력과 친환경 부양책으로 인해 수소 모빌리티에 대한 관심이 다시 불붙었습니다. 각국 정부는 지속가능성 의제에서 수소의 중요성을 재차 강조하고 새로운 투자를 촉진했습니다. 그 결과, 단기적인 후퇴는 있었지만, 팬데믹은 장기적인 청정에너지 전환을 가속화하고 수소 인프라의 성장을 촉진하는 계기가 되었습니다.
예측 기간 동안 대규모 보급소 부문이 가장 큰 시장 규모를 차지할 것으로 예상됩니다.
대규모 보급소 부문은 예측 기간 동안 가장 큰 시장 점유율을 차지할 것으로 예상됩니다. 이는 차량, 버스, 상용차를 효율적으로 공급할 수 있는 능력에 기인합니다. 물류 및 대중교통 부문의 수요 증가에 힘입어 이 스테이션은 더 빠른 연료 보급과 더 높은 처리 능력을 지원합니다. 또한, 규모의 경제로 인해 시간이 지날수록 비용 효율성이 높아집니다. 정부 지원의 수소 회랑 프로젝트에 힘입어 모빌리티 탈탄소화를 중시하는 선진 지역 전체에서 그 우위가 강화되고 있습니다.
스토리지 시스템 부문은 예측 기간 동안 가장 높은 CAGR을 기록할 것으로 예상됩니다.
예측 기간 동안 저장 시스템 부문은 수소 압축 및 액화 효율을 높이는 기술 혁신에 힘입어 가장 높은 성장률을 기록할 것으로 예상됩니다. 안전 및 성능 기준의 개선은 고압 및 극저온 저장 솔루션의 발전을 촉진하고 있습니다. 또한, 에너지 밀도와 모듈식 저장 설계에 대한 관심이 높아짐에 따라 이동식 및 고정식 급유 시설에 대한 채택이 증가하고 있습니다. 이러한 요소들이 복합적으로 작용하여 저장 시스템은 수소 인프라 생태계에서 가장 빠르게 진화하는 구성요소로 자리 잡았습니다.
예측 기간 동안 아시아태평양은 수소 운송을 촉진하는 탄탄한 정책 프레임워크와 정부 보조금으로 인해 가장 큰 시장 점유율을 유지할 것으로 예상됩니다. 일본, 한국, 중국 등의 국가들은 광범위한 주유 네트워크를 구축하여 수소전기자동차(FCEV) 도입을 주도하고 있습니다. 급속한 도시화와 지속가능한 모빌리티로의 전환은 더 많은 확장을 뒷받침하고 있습니다. 민관 주도의 주요 인프라 투자로 아시아태평양이 수소 생태계 개발의 핵심 거점으로 자리매김하고 있습니다.
예측 기간 동안 북미는 대규모 수소 투자와 무공해 자동차 규제 확대와 관련하여 가장 높은 CAGR을 보일 것으로 예상됩니다. 미국과 캐나다에서는 미국 에너지부(DOE)의 'Hydrogen Shot' 등의 이니셔티브에 힘입어 인프라 구축이 빠르게 진행되고 있습니다. 또한, 자동차 제조업체와 에너지 사업자 간의 협력 관계가 증가하고 있으며, 이는 지역의 추진력을 높이고 있습니다. 지원적인 정책 프레임워크와 민간 자본의 유입과 함께 북미는 수소 충전 인프라에서 역동적인 성장을 경험할 것으로 예상됩니다.
According to Stratistics MRC, the Global Hydrogen Refueling Infrastructure Market is accounted for $512.6 million in 2025 and is expected to reach $2471.7 million by 2032 growing at a CAGR of 25.2 % during the forecast period. Hydrogen refueling infrastructure refers to the network of stations, pipelines, and facilities that supply hydrogen fuel for vehicles, particularly fuel-cell electric vehicles (FCEVs). It includes hydrogen production, storage, and delivery systems designed to provide efficient, safe, and sustainable refueling. This infrastructure plays a crucial role in advancing clean transportation by enabling long-range, zero-emission mobility for both passenger and commercial vehicles. Governments and energy firms are investing heavily to expand its accessibility and reliability globally.
According to the International Energy Agency, a key challenge for hydrogen refueling infrastructure is developing standardized nozzles and dispensers that ensure safety and compatibility across different vehicle manufacturers globally.
Government initiatives promoting hydrogen mobility
Government initiatives are propelling the hydrogen refueling infrastructure market through strategic investments and policy support for clean mobility. Programs in Japan, South Korea, and the EU are fostering large-scale hydrogen deployment by funding refueling corridors and offering tax incentives. Spurred by national hydrogen roadmaps, these initiatives are encouraging both public and private investment. Furthermore, stringent emission regulations are accelerating the adoption of FCEVs, thus boosting infrastructure demand. Consequently, governmental backing remains a foundational growth catalyst across global markets.
High capital expenditure for station setup
The hydrogen refueling infrastructure market faces restraint due to the high capital investment required for building and operating refueling stations. Costs related to compression, liquefaction, and storage systems remain substantial, often exceeding those of conventional fuel stations. Moreover, complex permitting procedures and safety compliance add to financial burdens. Limited consumer demand further challenges return on investment, deterring private investors. Hence, without public co-funding or subsidies, capital intensity continues to hinder rapid infrastructure expansion.
Partnerships between automakers and energy firms
Strategic collaborations between automotive manufacturers and energy providers are emerging as major growth opportunities in the hydrogen refueling infrastructure market. These alliances aim to create vertically integrated supply chains, combining vehicle production with refueling network expansion. Partnerships such as Toyota-Shell and Hyundai-Air Liquide are fostering station rollouts across key regions. Additionally, co-investment models reduce operational risks and optimize technology integration. This collaborative approach is poised to accelerate market maturity and enhance network accessibility.
Uncertain demand due to slow FCEV adoption
A significant threat to market stability arises from the slow adoption of fuel cell electric vehicles (FCEVs), leading to uncertain infrastructure utilization. Limited consumer awareness, high vehicle costs, and inadequate station density hinder adoption rates. Furthermore, competition from battery-electric vehicles (BEVs) diverts consumer and policy focus. This cyclical challenge creates hesitation among investors and developers. As a result, uneven demand growth may delay profitability timelines for refueling station operators.
The COVID-19 pandemic temporarily disrupted the hydrogen refueling infrastructure market due to project delays and supply chain bottlenecks. Mobility restrictions reduced FCEV utilization, leading to revenue declines for existing stations. However, post-pandemic recovery efforts and green stimulus packages reignited interest in hydrogen mobility. Governments re-emphasized hydrogen in sustainability agendas, spurring renewed investments. Consequently, while short-term setbacks occurred, the pandemic accelerated long-term clean energy transitions favoring hydrogen infrastructure growth.
The large-scale refueling stations segment is expected to be the largest during the forecast period
The large-scale refueling stations segment is expected to account for the largest market share during the forecast period, resulting from its capacity to serve fleets, buses, and commercial vehicles efficiently. Driven by rising demand from logistics and public transportation sectors, these stations support faster fueling and higher throughput. Moreover, economies of scale make them cost-effective over time. Supported by government-backed hydrogen corridor projects, their dominance is reinforced across developed regions emphasizing mobility decarbonization.
The storage systems segment is expected to have the highest CAGR during the forecast period
Over the forecast period, the storage systems segment is predicted to witness the highest growth rate, propelled by technological innovations enhancing hydrogen compression and liquefaction efficiency. Increasing safety and performance standards are stimulating advancements in high-pressure and cryogenic storage solutions. Additionally, the growing focus on energy density and modular storage designs drives adoption in mobile and stationary refueling setups. These factors collectively make storage systems the fastest-evolving component within the hydrogen infrastructure ecosystem.
During the forecast period, the Asia Pacific region is expected to hold the largest market share, attributed to robust policy frameworks and government subsidies promoting hydrogen transportation. Countries like Japan, South Korea, and China are spearheading FCEV deployment with extensive refueling networks. Rapid urbanization and the shift toward sustainable mobility further support expansion. Major infrastructure investments from public and private entities reinforce regional leadership, positioning Asia Pacific as the core hub for hydrogen ecosystem development.
Over the forecast period, the North America region is anticipated to exhibit the highest CAGR associated with large-scale hydrogen investments and expanding zero-emission vehicle mandates. The U.S. and Canada are witnessing rapid infrastructure deployment supported by initiatives such as the DOE's Hydrogen Shot. Moreover, increasing collaboration between automakers and energy utilities enhances regional momentum. Combined with supportive policy frameworks and private capital inflows, North America is set to experience dynamic growth in hydrogen refueling infrastructure.
Key players in the market
Some of the key players in Hydrogen Refueling Infrastructure Market include Air Liquide SA, Linde plc, Air Products and Chemicals, Inc., Nel ASA, McPhy Energy S.A., Ingersoll Rand Inc., Hydrogen Refueling Solutions S.A., Chart Industries, Inc., Iwatani Corporation, PDC Machines Inc., Sera GmbH, Atawey France, Hydrogenious LOHC Technologies, Galileo Technologies S.A., and H2 MOBILITY Deutschland GmbH & Co. KG.
In Oct 2025, Air Liquide SA invested $50 million to expand its U.S. Gulf Coast hydrogen network, securing long-term supply agreements with refiners and reinforcing its infrastructure footprint despite currency headwinds.
In Jul 2025, Linde plc partnered with Daimler Truck to develop subcooled liquid hydrogen (sLH2) refueling technology and committed $1.8 billion to OCI's blue ammonia project, solidifying its infrastructure-first strategy.
In May 2025, Air Products and Chemicals, Inc. announced plans to build commercial-scale hydrogen refueling stations across California, capable of fueling 200 trucks or 2,000 light-duty vehicles daily