|
시장보고서
상품코드
1871908
세계의 전기자동차(EV) 배터리 재활용 시장 예측(-2032년) : 화학 조성별, 배터리 공급원별, 재활용 공정별, 재활용 단계별, 최종 사용자별, 지역별 분석Electric Vehicle Battery Recycling Market Forecasts to 2032 - Global Analysis By Chemistry, Battery Source, Recycling Process, Recycling Stage, End User and By Geography |
||||||
Stratistics MRC의 조사에 따르면 세계의 전기자동차(EV) 배터리 재활용 시장은 2025년 6억 1,981만 달러로 평가되었고, 예측 기간 동안 CAGR은 23.2%를 나타낼 것으로 예측되며, 2032년까지 26억 7,017만 달러로 성장할 전망입니다.
전기차 배터리 재활용은 사용 완료 또는 폐기된 전기차 배터리에서 재료를 회수하여 재사용하는 과정을 의미합니다. 여기에는 리튬, 코발트, 니켈과 같은 핵심 원소의 수집, 분해, 재료 회수 등의 단계가 포함됩니다. 이 공정은 환경 피해를 줄이고, 중요한 원자재를 보존하며, 지속 가능성을 촉진하는 것을 목표로 합니다. 회수된 재료를 생산 과정에 재도입함으로써 순환 경제를 지원하고 신규 자원 채굴에 대한 의존도를 낮춥니다.
규제에 따르면, 니켈 카드뮴 배터리, 납 축전지 및 기타 화학 배터리는 각각 중량의 약 75.0%, 65.0%, 50%를 재활용 재료로 회수해야 합니다.
핵심 원자재의 경제적 가치
전기차 보급 급증으로 사용된 배터리에서 리튬, 코발트, 니켈 같은 핵심 금속을 회수할 필요성이 커지고 있습니다. 이 원자재들은 첨단 배터리 생산에 필수적이며 점점 더 희소해지고 가격이 상승하고 있습니다. 재활용은 이러한 원자재를 회수하여 불안정한 글로벌 공급망에 대한 의존도를 낮추는 전략적 해결책을 제공합니다. 직접 재활용 및 습식 제련 기술의 혁신은 추출 효율성과 재료 품질을 향상시키고 있습니다. 고부가가치 소재 회수의 경제적·환경적 이점은 배터리 재활용 인프라 투자 촉진 요인으로 작용하고 있습니다.
기술적 복잡성과 불균일성
LFP, NMC, NCA 등 리튬이온 배터리 형식의 차이는 맞춤형 분해 및 처리 공정을 요구합니다. 특히 내장된 전자 부품과 고전압 부품으로 인해 수동 분해는 여전히 위험하고 비효율적입니다. 자동화 기술은 여전히 발전 중이며 비표준 배터리 팩 처리에서 어려움을 겪고 있습니다. 접착제, 냉각 시스템, 통합 센서 등이 깨끗한 재료 분리를 방해하여 추가적인 복잡성을 야기합니다. 이러한 기술적 난제는 운영 비용을 증가시키고 확장 가능한 재활용 솔루션의 도입을 지연시킵니다.
폐쇄 루프 공급망 구축
자동차 제조사와 재활용업체는 2차 원자재 확보 및 탄소 발자국 감소를 위해 협력하고 있습니다. 직접 양극재 재사용 및 스마트 분류 기술의 혁신은 효율적인 재료 회수를 가능하게 합니다. 배터리 여권 및 블록체인 같은 디지털 도구는 재활용 체인 전반에 걸쳐 추적성과 규정 준수를 개선하고 있습니다. EU 및 중국 같은 지역의 규제 의무는 생산자 책임 확대를 통해 순환적 관행을 가속화하고 있습니다. 이러한 추세는 역물류, 2차 배터리 응용 부문 및 지역 재활용 허브의 혁신을 주도하고 있습니다.
신규 원자재 가격 변동
신규 리튬, 코발트 및 니켈 가격의 불안정성은 재활용 대체재의 경쟁력을 위협합니다. 원자재 비용이 하락하면 재활용 운영이 경제적으로 타당성을 잃어 투자가 위축될 수 있습니다. 이러한 변동성은 장기 계획 수립을 복잡하게 하고 첨단 재활용 기술 도입을 지연시킵니다. 또한 신규 시설 계약 협상 및 자금 조달에도 영향을 미칩니다. 일부 기업들은 위험 완화를 위해 가격 안정화 메커니즘과 장기 조달 계약을 모색하고 있습니다. 그러나 일관된 정책 지원이나 의무적 재활용 함량 요건이 없다면 시장은 여전히 원자재 가격 변동에 노출된 상태입니다.
코로나19 팬데믹은 글로벌 배터리 공급망을 교란시켜 재활용 계획을 지연시키고 수명 종료 배터리 접근성을 제한했습니다. 인력 부족과 봉쇄 조치는 수집 및 처리 작업에 영향을 미쳐 일시적인 차질을 빚었습니다. 그러나 이 위기는 AI 기반 진단 및 원격 모니터링 시스템과 같은 디지털 도구 도입을 가속화했습니다. 팬데믹은 수입 의존도를 줄이기 위한 탄력적이고 분산된 재활용 인프라의 중요성을 부각시켰습니다. 팬데믹 이후 전략은 재활용 생태계 강화를 위해 자동화, 지역 조달, 규제 조화에 초점을 맞추고 있습니다.
예측 기간 동안 리튬 이온 배터리 부문이 최대 시장 규모를 차지할 것으로 예상
리튬 이온 배터리 부문은 전기차 및 에너지 저장 시스템에서의 광범위한 사용으로 인해 예측 기간 동안 가장 큰 시장 점유율을 차지할 것으로 예상됩니다. 이 배터리들은 고농도의 귀금속을 함유하고 있어 회수 대상의 주요 후보입니다. 습식 제련 및 직접 재활용 방법의 발전으로 추출률이 향상되고 환경 영향이 감소하고 있습니다. 증가하는 전기차 차량은 사용 후 배터리의 꾸준한 공급원을 생성하여 재활용 수요를 촉진하고 있습니다. 제조업체들은 점점 더 수명 종료 시 회수를 고려하여 배터리를 설계함으로써 재활용성을 높이고 있습니다.
예측 기간 동안 에너지 저장 시스템 부문이 가장 높은 CAGR을 나타낼 것으로 예상
예측 기간 동안 재생에너지 설비 확장에 힘입어 에너지 저장 시스템 부문이 가장 높은 성장률을 보일 것으로 전망됩니다. 태양광 및 풍력 프로젝트가 확대됨에 따라 그리드 수준 저장 수요가 증가하여 배터리 폐기량이 늘어나고 있습니다. ESS 배터리는 종종 특수한 재활용 접근법이 필요한 독특한 구성을 가집니다. 모듈식 설계와 2차 활용 부문의 혁신은 재사용에서 재활용으로의 전환을 효율화하고 있습니다. 유틸리티 기업과 스타트업들은 증가하는 물량을 관리하기 위해 ESS 전용 재활용 기술에 투자하고 있습니다.
예측 기간 동안 아시아태평양 지역은 전기차 생산 및 배터리 제조에서의 우위를 바탕으로 최대 시장 점유율을 유지할 것으로 예상됩니다. 중국, 일본, 한국과 같은 국가들은 첨단 재활용 기술과 정책 프레임워크에 투자하고 있습니다. 중국의 규제 의무와 산업 통합은 대규모 재활용 시설 개발을 가속화하고 있습니다. 해당 지역의 주요 기업들은 효율성 향상을 위해 재활용을 공급망에 수직적으로 통합하고 있습니다. 정부 인센티브와 합작 투자는 자동화된 분해 및 재료 회수 부문의 혁신을 촉진하고 있습니다.
예측 기간 동안 북미 지역은 전기차 보급 증가와 지원적 입법에 힘입어 가장 높은 연평균 성장률(CAGR)을 보일 것으로 예상됩니다. 인플레이션 감축법(Inflation Reduction Act)과 같은 미국 정책은 국내 배터리 공급망 및 재활용 인프라에 투자를 유도하고 있습니다. 레드우드 머티리얼스(Redwood Materials)와 리사이클(Li-Cycle)과 같은 기업들은 확장 가능한 폐쇄형 재활용 모델을 선도하고 있습니다. 자동차 제조사들은 핵심 소재 확보 및 지속가능성 목표 달성을 위해 재활용 업체들과 협력하고 있습니다. 배터리 수거 네트워크와 2차 활용(second-life) 응용 부문의 성장은 지역 재활용 범위를 확대하고 있습니다.
According to Stratistics MRC, the Global Electric Vehicle (EV) Battery Recycling Market is accounted for $619.81 million in 2025 and is expected to reach $2670.17 million by 2032 growing at a CAGR of 23.2% during the forecast period. EV Battery Recycling involves reclaiming and reusing materials from spent or discarded electric vehicle batteries. It includes steps like collection, disassembly, and material recovery of essential elements such as lithium, cobalt, and nickel. The process aims to lessen environmental harm, conserve critical raw materials, and encourage sustainability. By reintroducing recovered materials into production, it supports a circular economy and reduces dependency on virgin resource extraction.
According to the regulations, about 75.0%, 65.0%, and 50% of the weight of battery must be recovered as recycled material for nickel-cadmium, lead-acid, and other chemistries, respectively.
Economic value of critical materials
The surge in electric vehicle adoption is amplifying the need to reclaim essential metals like lithium, cobalt, and nickel from used batteries. These materials are vital for advanced battery production and are becoming increasingly scarce and costly. Recycling offers a strategic solution to recover these inputs, reducing reliance on unstable global supply chains. Innovations in direct recycling and hydrometallurgy are enhancing extraction efficiency and material quality. The financial and environmental benefits of recovering high-value materials are propelling investment in battery recycling infrastructure.
Technical complexity & heterogeneity
Differences in lithium-ion formats-such as LFP, NMC, and NCA-require customized dismantling and processing workflows. Manual disassembly remains hazardous and inefficient, especially with embedded electronics and high-voltage components. Automation is still evolving and struggles with non-standardized battery packs. Additional complications arise from adhesives, cooling systems, and integrated sensors that obstruct clean material separation. These technical challenges elevate operational costs and slow down the deployment of scalable recycling solutions.
Creation of closed-loop supply chains
Automakers and recyclers are collaborating to secure secondary raw materials and reduce carbon footprints. Breakthroughs in direct cathode reuse and smart sorting technologies are enabling efficient material recovery. Digital tools like battery passports and blockchain are improving traceability and compliance across the recycling chain. Regulatory mandates in regions like the EU and China are accelerating circular practices through extended producer responsibility. These trends are driving innovation in reverse logistics, second-life battery applications, and regional recycling hubs.
Fluctuation in virgin raw material prices
Instability in the pricing of virgin lithium, cobalt, and nickel threatens the competitiveness of recycled alternatives. When raw material costs decline, recycling operations may become economically unviable, discouraging investment. This volatility complicates long-term planning and delays the rollout of advanced recycling technologies. It also affects contract negotiations and financing for new facilities. Some companies are exploring price stabilization mechanisms and long-term procurement agreements to mitigate risk. However, without consistent policy support or mandatory recycled content requirements, the market remains exposed to commodity price swings.
The COVID-19 pandemic disrupted global battery supply chains, delaying recycling initiatives and limiting access to end-of-life batteries. Workforce shortages and lockdowns impacted collection and processing operations, causing temporary setbacks. However, the crisis accelerated the adoption of digital tools such as AI-based diagnostics and remote monitoring systems. The pandemic underscored the importance of resilient, decentralized recycling infrastructure to reduce dependency on imports. Post-pandemic strategies now focus on automation, regional sourcing, and harmonized regulations to strengthen the recycling ecosystem.
The lithium-ion batteries segment is expected to be the largest during the forecast period
The lithium-ion batteries segment is expected to account for the largest market share during the forecast period, due to their widespread use in electric vehicles and energy storage systems. These batteries contain high concentrations of valuable metals, making them prime candidates for recovery. Advances in hydrometallurgical and direct recycling methods are improving extraction rates and reducing environmental impact. The growing EV fleet is generating a consistent stream of spent batteries, boosting recycling demand. Manufacturers are increasingly designing batteries with end-of-life recovery in mind, enhancing recyclability.
The energy storage systems segment is expected to have the highest CAGR during the forecast period
Over the forecast period, the energy storage systems segment is predicted to witness the highest growth rate, driven by the expansion of renewable energy installations. As solar and wind projects scale up, the demand for grid-level storage is rising, leading to more battery retirements. ESS batteries often have unique configurations that require specialized recycling approaches. Innovations in modular design and second-life applications are streamlining the transition from reuse to recycling. Utilities and startups are investing in ESS-specific recycling technologies to manage increasing volumes.
During the forecast period, the Asia Pacific region is expected to hold the largest market share, supported by its dominance in EV production and battery manufacturing. Countries like China, Japan, and South Korea are investing in advanced recycling technologies and policy frameworks. China's regulatory mandates and industrial consolidation are accelerating the development of large-scale recycling facilities. Major players in the region are vertically integrating recycling into their supply chains to improve efficiency. Government incentives and joint ventures are fostering innovation in automated dismantling and material recovery.
Over the forecast period, the North America region is anticipated to exhibit the highest CAGR, driven by rising EV adoption and supportive legislation. U.S. policies like the Inflation Reduction Act are channeling investments into domestic battery supply chains and recycling infrastructure. Companies such as Redwood Materials and Li-Cycle are pioneering scalable, closed-loop recycling models. Automakers are partnering with recyclers to secure critical materials and meet sustainability targets. Growth in battery collection networks and second-life applications is expanding the regional recycling footprint.
Key players in the market
Some of the key players in Electric Vehicle (EV) Battery Recycling Market include Redwood, Ecobat, Retriev Technologies, Li-Cycle, Neometals, American Battery Technology Company, Umicore, American Manganese, Sumitomo Metal Mining, Glencore, Ganfeng Lithium, Stena Recycling, Fortum, ACCUREC, and Altilium.
In September 2025, American Battery Technology Company and Call2Recycle announced a strategic partnership to advance the recycling of lithium-ion batteries for consumers across the United States. This collaboration expands ABTC's business model from primarily business-to-business operations to include a direct-to-consumer recycling channel, creating a more robust circular economy for essential battery metals.
In March 2022, Retriev Technologies has acquired Battery Solutions, the North American leader in sustainable, end-to-end management solutions for end-of-life batteries and consumer electronics. The combined offering brings two complementary industry leaders together to create the first and only comprehensive battery management solution in North America.