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<2018> 중국 이차전지 산업의 현황과 이슈

Current State of Chinese Secondary Battery Industry

리서치사 SNE Research
발행일 2018년 10월 상품 코드 737739
페이지 정보 영문 또는 국문 - 103 Pages
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<2018> 중국 이차전지 산업의 현황과 이슈 Current State of Chinese Secondary Battery Industry
발행일 : 2018년 10월 페이지 정보 : 영문 또는 국문 - 103 Pages

EV, ESS, CE 시장의 성장으로 인하여 배터리의 중요성이 그 어느 때보다 중요해지고 있습니다. 이 중에서도 고성능 리튬이온 배터리의 수요처가 많이 증가하면서 중요성이 드러나고 있습니다. 현재 이러한 고성능 리튬이온 배터리는 대부분 한·중·일 3국에서 만들어지고 있으며 작년 상반기보다 CATL과 BYD의 순위가 3, 4위에서 1, 3위로 도약하며 세계 시장에 미치는 영향이 커지고 있습니다. 하지만 최근 보조금 정책의 변경과 많은 중소 배터리 업체와 몇몇 대형 업체들이 도산하면서 중국 배터리업계의 상황이 어떻게 변화할지 예측하기 힘들어지고 있습니다. 이 리포트는 이런 변화하는 시장 흐름에 맞춰서 중국 배터리업계의 전반적인 흐름과 상황들을 자세히 들여다보면서 2017년 중국 배터리 시장이 어땠는지 또한 앞으로 어떻게 변화해 나갈 것인지 알아볼 것입니다.

중국 배터리 시장을 알아보기 위해 이 리포트는 크게 3가지 부분을 들여다볼 것입니다.

1. 중국 EV 관련 법규
2. 이차전지 업체 종류별 공급 현황
3. 배터리 3대 사용처 EV, ESS, CE 시장의 중국 현황과 전망

중국의 법규는 EV 관련 정부 기관들이 어떠한 곳들이 있고, 어떠한 일을 하는지 알아본 후에 NEV 번호판 정책, 최근에 변화된 보조금 정책에 관하여 자세히 들여다볼 것입니다. 이차전지 업계의 현황에 관해서는 2017년도의 출하량과 매출이 어떠하였는지 알아보고, 리튬이온 배터리 업체와 동력전지를 생산하는 업체들에 관해서는 더욱 자세히 들여다 볼 것입니다. 마지막으로 EV, ESS, CE 시장의 현황과 전망 부분에서는 중국 시장이 이쪽으로 가는 이유와 함께 현재 시장이 어떤 식으로 커지고 있는지를 알아볼 것입니다.

본 리포트의 Strong Point

1. 중국 EV 관련 기관과 정책 현황 파악
2. 중국 이차전지 시장의 현황 파악
3. 배터리 업체별 매출액 파악
4. 배터리 종류별 매출액 파악
5. 배터리 소재 업체 동향 파악
6. 3대 배터리 사용처(EV, ESS, CE) 현황 파악




Contents

1. Introduction

2. 중국의 EV 및 이차전지 관련 정부 기관 시스템

  • 2.1 배경
    • 2.1.1 중국의NEV 관련기관구조
  • 2.2 기관별 역할

3. 중국의 EV 관련 법규와 보조금

  • 3.1 NEV 번호판 정책
    • 3.1.1 동력전지가 통과해야 할 테스트 GB/T
    • 3.1.2 번호판 발급 승인 과정& 절차
    • 3.1.3 CCC 인증 과정& 절차
    • 3.1.4 전국적으로 사용 가능한 NEV 번호판
  • 3.2 NEV 장려 정책
    • 3.2.1 중국의 이차전지 산업 정책 방향
    • 3.2.2 취등록세 면세
    • 3.2.3 NEV 제조 계획과 제품 액세스 관리 규정
    • 3.2.4 중국 지역별 차량 구매 및 주행 관련 현황
  • 3.3 중국의 NEV 보조금 정책
    • 3.3.1 NEV 정부 보조금의 흐름
    • 3.3.2 2017년 말 기준 발표된 보조금 정책 현황
    • 3.3.3 지역별 NEV 보조금 현황
    • 3.3.4 2017년 전기자동차 추천 목록

4. 중국 전지 공급 현황 (전지 종류별)

  • 4.1 중국 이차전지 시장의 연간 매출액
    • 4.1.1 2012-2017년 매출액
    • 4.1.2 2012-2017년 전지 종류 통합 매출액
  • 4.2 중국 이차전지 시장의 변화

5. 중국 리튬이온 이차전지 업체별 실적 현황

  • 5.1 2017년 매출기준 Top 30업체
    • 5.1.1 업체 순위 TOP 30
    • 5.1.2 업체별 비율
  • 5.2 2013-2017년 통합 매출기준 Top 30업체
    • 5.2.1 업체 순위 TOP 30
    • 5.2.2 연간 통합 그래프
    • 5.2.3 연간 매출 그래프
  • 5.3 중국 리튬이온 이차전지 상위 업체 순위 변동
  • 5.4 높은 성장률을 보인 중국 리튬이온 이차전지 기업
  • 5.5 양극재 업체 실적 현황
    • 5.5.1 2014-2017년 출하량
    • 5.5.2 2017년 업체별 판매량 그래프
    • 5.5.3 연도별 매출 비교(2014-2017년)
  • 5.6 음극재 업체 실적 현황
    • 5.6.1 2014-2017년 출하량
    • 5.6.2 2017년 업체별 판매량 그래프
    • 5.6.3 연도별 매출 비교(2014-2017년)

6. 동력전지의 출하량

  • 6.1 업체별 2017년 출하량 기준 실적 현황
    • 6.1.1 Top 20
    • 6.1.2 그래프
    • 6.1.3 업체별 점유율
  • 6.2 2014- 2017년 합산 출하량 기준 실적 현황
    • 6.2.1 Top20
    • 6.2.2 출하량 통합 그래프
    • 6.2.3 연간 출하량 그래프
  • 6.3 Top 2 업체 연간 출하량

7. 양극재 종류별 동력 이차전지 공급 현황

  • 7.1 양극재 종류별 공급량 변화
    • 7.1.1 2016-2017년 공급량 비교
    • 7.1.2 2016-2017년 양극재 비율 비교
    • 7.1.3 2017년 전기차 종류별 양극재 사용 비율

8. 중국의 전기 자동차 시장 현황과 전망

  • 8.1 중국의 NEV 목표
    • 8.1.1신에너지 차량의 보급 확대
    • 8.1.2신에너지 차량의 보급을 위한 에너지 밀도 목표
  • 8.2 중국의 신에너지 차량 보급 이유
    • 8.2.1 신에너지 차량의 보급 이유
    • 8.2.2 환경오염
    • 8.2.3 에너지 수입
  • 8.3 중국의 신에너지 차량 발전 계획

9. 중국의 ESS 시장 현황과 전망

  • 9.1 중국의 ESS 증설 용량
    • 9.1.1 매년 중국에 증설된 ESS 용량
    • 9.1.2 중국 도시별 누적 ESS 용량

10. 중국의 CE 시장 현황과 전망

  • 10.1 CE 시장의 확대
    • 10.1.1 스마트폰 시장 확대
    • 10.1.2 전동 자전거용 납축전지의 리튬이온 전지로의 대체 가속화
  • 10.2 저속 전기차 시장의 잠재력

부록 : 중국 전지 100대 기업 목록

부록 : 중국 주요 전지 기업 위치

부록 : 2018년 신 보조금 정책

부록 : 2018년 상반기 동력전지 업체 현황

LSH 18.11.06

Due to the growth of EV, ESS and CE markets, the importance of batteries has become more important than ever. Of those, the importance has been revealed as a lot of increase has appeared in the demand markets for high-performance lithium-ion batteries. Currently, most of those high-performance lithium-ion batteries are mainly manufactured in 3 countries of Korea, China, and Japan; the rankings of CATL and BYD have jumped up from the 3rd and 4th places, respectively, in the first half of last year, to the 1st and 3rd ones, suggesting that the effect on the global market has gradually increased. Recently, however, as subsidy policies have changed and many small & mid-sized battery companies and several large-sized ones have gone bankrupt, it is becoming harder to predict how the situation will be changed in the Chinese battery industry. In this report, we are going to investigate how the Chinese battery market was in 2017 and how it will change in the future, while exploring in detail the overall trends and circumstances of the Chinese battery industry, in line with these changing market trends.

In order to investigate the Chinese battery market, this report will examine three major areas as follows:

  • 1. EV-related Regulations in China
  • 2. Supply Status of Secondary Battery Company by Type
  • 3. Current Status and Outlook in China on EV, ESS, and CE Markets of 3 Major Demanding Places for Battery

In the China's legislations, we would like to examine what EV-related government agencies exist in China and what kind of works they are usually engaged in and then, investigate closely the NEV license plate policy and the subsidy policies recently revised. When it comes to the current status of the secondary battery industry, we are going to look into how the shipments and sales were in 2017, and much more closely investigate the manufacturers of Li-ion batteries and power cells. Finally, in the current status and outlook of EV, ESS, and CE markets, we will examine why the Chinese market is proceeding toward such a direction and how the current market is growing, as well.

The Strong Points in this report are as follows:

  • 1. Grasping the current status of EV-related agencies and policies in China
  • 2. Understanding the status of Chinese secondary battery market
  • 3. Apprehending sales by each battery maker
  • 4. Grasping sales by battery types
  • 5. Understanding the trends of battery material companies
  • 6. Apprehending the current status of 3 major battery markets (EV, ESS, and CE)

Table of Contents

1. Introduction

2. Government Agency System related to EVs and Secondary Batteries in China

  • 2.1. Background
    • 2.1.1. Structure of China's NEV-related organizations
  • 2.2. Roles by Agency

3. EV-related Regulations and Subsidies in China

  • 3.1. NEV License Plate Policy
    • 3.1.1. Test GB/T that power batteries should pass though
    • 3.1.2. Approval process & procedure of license plate issuance
    • 3.1.3. CCC certification process& procedure
    • 3.1.4. Nationally available NEV license plate
  • 3.2. Incentive Policy for NEV
    • 3.2.1. Policy direction of Chinese secondary battery industry
    • 3.2.2. Duty free on acquisition and registration taxes
    • 3.2.3. Manufacturing planning of NEV and management rules of product access
    • 3.2.4. Status on vehicle purchase and driving by region in China
  • 3.3. NEV Subsidy Policy in China
    • 3.3.1. Flow of NEV government subsidy
    • 3.3.2. Status of subsidy policy announced at the end of 2017
    • 3.3.3. NEV subsidies by region
    • 3.3.4. Recommendation list of EVs for 2017

4. Battery Supply Status in China (by Battery Type)

  • 4.1. Annual Returns of Chinese Secondary Battery Market
    • 4.1.1. Sales from 2012 to 2017
    • 4.1.2. Total sales by battery types from 2012 to 2017
  • 4.2. Changes in Chinese Secondary Battery Market

5. Performance Status for Li-ion Rechargeable Battery Makers in China

  • 5.1. Top 30 Companies based on 2017 Sales
    • 5.1.1. TOP 30 of business ranking
    • 5.1.2. Proportion by company
  • 5.2. Top 30 Companies based on Total Sales from 2013 to 2017
    • 5.2.1. TOP 30 of business ranking
    • 5.2.2. Annual total graph
    • 5.2.3. Annual sales graph
  • 5.3. Upper Ranking Change on Chinese Li-ion Rechargeable Battery
  • 5.4. Chinese Li-ion Rechargeable Battery Companies with High Growth Rate
  • 5.5. Performance Status of Cathode Material Companies
    • 5.5.1. Shipments from 2014 to 2017
    • 5.5.2. Sales volume graph by company in 2017
    • 5.5.3. Sales comparison by year (2014-2017)
  • 5.6. Performance Status of Anode Material Companies
    • 5.6.1. Shipments from 2014 to 2017
    • 5.6.2. Sales volume graph by company in 2017
    • 5.6.3. Sales comparison by year (2014-2017)

6. Shipments of Power Cells

  • 6.1. Performance Status based on Shipments by Company in 2017
    • 6.1.1. Top 20
    • 6.1.2. Graph
    • 6.1.3. Share by company
  • 6.2. Performance Status based on added-up Shipments from 2014 to 2017
    • 6.2.1. Top 20
    • 6.2.2. Total shipment graph
    • 6.2.3. Annual shipment graph
  • 6.3. Annual Shipments of Top 2 Companies

7. Status of Power Secondary Battery Supply by Types of Cathode Materials

  • 7.1. Variation of Supply by Types of Cathode Materials
    • 7.1.1. Comparison of supply from 2016 to 2017
    • 7.1.2. Comparison of cathode material ratio from 2016 to 2017
    • 7.1.3. Proportion of cathode materials used by types of EVs in 2017

8. Status and Outlook for Chinese Electric Vehicle Market

  • 8.1. China's NEV Goal
    • 8.1.1. Expansion of supply for new energy vehicles
    • 8.1.2. Targets on energy density for supply of new energy vehicles
  • 8.2. Reasons for Supply of New Energy Vehicles in China
    • 8.2.1. Reasons for supply of new energy vehicles
    • 8.2.2. Environmental pollution
    • 8.2.3. Import of energy
  • 8.3. China's Development Plan of New Energy Vehicle

9. Status and Outlook of ESS Market in China

  • 9.1. Extension Capacity of ESS in China
    • 9.1.1. ESS capacity annually extended in China
    • 9.1.2. Accumulated ESS capacity by cities in China

10. Status and Outlook of CE Market in China

  • 10.1. Expansion of CE market
    • 10.1.1. Expansion of smartphone market
    • 10.1.2. Acceleration of replacement of lead-acid batteries for electric power-assisted bicycles with lithium-ion batteries
  • 10.2. Potential of Low-Speed EV Market

Appendix: List of Top 100 Battery Companies in China

Appendix: Location of Major Battery Makers in China

Appendix: New Subsidy Policy in 2018

Appendix: Status of Power Battery Companies in the First Half of 2018

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