유럽 종이 포장 시장 규모는 2025년 958억 1,000만 달러로 추정되며, 예측 기간 중(2025-2030년) CAGR은 4.47%로, 2030년에는 1,192억 2,000만 달러에 달할 것으로 예측됩니다.
주요 하이라이트
- 종이 포장은 다양한 제품을 보호, 보관 및 운송하는 저렴한 비용으로 다재다능한 방법입니다. 또한 소비자의 요구와 제품별 요구사항을 충족하도록 사용자 정의할 수 있습니다. 종이 포장의 생분해성, 경량성, 재활용성 등의 특성으로 종이 포장은 포장에 필수적인 부품이 되고 있습니다. 이러한 요인으로 인해 식품 및 식품 산업에서는 이러한 포장 수요가 증가하고 있습니다.
- 지속가능성에 중점이 옮겨가고 있는 가운데 종이 및 판지제 포장은 의료, 음식, 소매, 전자상거래 등 다양한 최종 사용자 산업에서 플라스틱 포장보다 종이 포장 제품을 추진해 견인력을 늘릴 것으로 예상됩니다. 전자상거래 산업에서 종이 포장에 대한 수요의 급증은 시장 성장을 지원하는 것으로 간주됩니다.
- 유럽 전역에서 도시화율이 상승한 결과, 식품포장에서는 지속가능성과 편리성이 보다 중시되게 되었습니다. 소비자의 편의에 대한 요구 증가는 시장을 견인하는 주요 요인 중 하나입니다. 푸드서비스 포장 산업은 고객의 요구가 진화하고 있음을 인식하고 이러한 기호의 변화에 대응하고 있습니다. 생산자는 사용한 포장의 폐기 방법을 검토하고 있어, 그 결과, 곧바로 폐기할 수 있는 포장 상품이 탄생하고 있습니다.
- Amazon은 유럽 전역의 전자상거래에서 플라스틱 공기 베개를 종이로 대체했습니다. 더니지라고 불리는 이 종이는 제품이 포장에서 움직이지 않도록 특별히 설계되어 파손을 방지합니다. 이 포장은 아마존의 선불 서비스를 이용하는 상품을 포함하여 아마존에서 판매되는 모든 상품에 적용됩니다. 플라스틱에서 벗어나는 것은 아마존에게 올바른 방향으로 가는 단계입니다. 아마존의 최근 단계는 유럽 전역에서 아마존의 선불 배송을 위한 일회용 플라스틱 가방을 종이 봉지와 골판지 봉투로 전환한 후 일회용 플라스틱 포장을 줄이는 것이었습니다.
- 종이 포장이 환경에 미치는 영향이 우려됩니다. 제지 원료, 특히 목재 펄프의 조달은 지속 가능한 방식으로 관리되지 않으면 삼림 파괴의 원인이 될 수 있습니다. 삼림 벌채는 생태계, 생물 다양성, 기후 변화에 악영향을 미칠 수 있습니다. 또한, 주로 표백과 같은 특정 공정을 거쳐 종이를 생산하는 경우, 유해 오염물질인 다이옥신을 배출할 수 있습니다. 이러한 오염물질은 환경과 인간의 건강에 악영향을 미칠 수 있습니다.
유럽 종이 포장 시장 동향
음료 부문이 큰 시장 점유율을 차지할 전망
- 과일 주스, 알코올 음료, 밀 리플레이스먼트 쉐이크 등의 음료에는 종이 포장 솔루션이 사용됩니다. 음료의 품질은 pH, 저장 온도, 압력, 오염물질의 존재에 영향을 받습니다. 레벨의 변화는 음료의 조성을 변화시킬 수 있습니다. 산화 가능성을 배제하기 위해 장벽 내성(열, 습기, 박테리아)이 높은 생분해성 포장 제품을 채용하는 기업이 늘고 있습니다. 예를 들어, 영국에 본사를 둔 When in Rome은 Ocado용 종이 와인 병을 출시했습니다. 이 병은 지속 가능한 포장 회사 Frugalpac와 공동으로 개발되었습니다. 94%가 재생지로 만들어져 일회용 유리병에 비해 이산화탄소 배출량이 84% 적습니다.
- 경량 포장재를 사용하는 경향의 높아짐과 생산·출하·취급 비용의 삭감 지향의 높아가, 음료의 연질 종이제 포장을 뒷받침하고 있습니다. 시각적으로 매력적인 포장 동향을 중시하는 전자상거래 기업의 대두가 수요를 견인하고 있습니다.
- 액체 카톤/테트라팩은 비알코올 음료에 견인되어 급성장하는 포장 형태 중 하나입니다. 액체 우유용 플라스틱 파우치와 주스 및 기타 음료용 플라스틱 병보다 현대적이고 매력적이기 때문에 기업은 이 포장 유형을 선택합니다.
- 중유럽과 동유럽에서는 EU의 포장·용기 포장 폐기물 규제에 맞추어 음료용 카톤의 재활용률이 상승하고 있습니다. 이것은 산업의 순환형 사회에 대한 헌신을 강조하는 것입니다. 유럽의 카톤 재활용은 이미 총 약 2억 유로(2억 1,600만 달러)의 투자를 모으고 있으며, 2027년까지 추가로 1억 2,000만 유로(1억 2,960만 달러)의 투자가 예상되고 있습니다.
- 2023년 6월 Tetra Pak과 Stora Enso는 2,900만 유로(3,130만 달러)의 공동 투자를 통해 폴란드, 특히 Ostroleka에서 새로운 재활용 라인을 시작했습니다. 이 노력은 폴란드 음료 판지의 연간 재활용 능력을 크게 향상시키고 3배로 늘리는 것을 목표로 하고 있습니다. 이 라인의 주요 초점은 음료 판지에서 재료를 분리하는 것입니다. 특히 폴리머와 알루미늄에서 섬유를 분리하고 골판지 재료로 재활용하는 것입니다.
- 이 프로젝트는 재활용 과정을 강화할 뿐만 아니라 버진 섬유의 필요성을 최소화하는 것을 목표로 합니다. 이 새로운 라인의 연간 생산 능력은 50,000톤으로 예상되며, 이것이 달성되면, 폴란드의 음료 판지의 연간 재활용 능력은 25,000톤에서 75,000톤으로 높아질 것입니다. 또한, 이 프로젝트는 체코, 헝가리, 슬로바키아, 라트비아, 에스토니아, 리투아니아 등 국가에서 음료량 증가에 대응하도록 설계되었습니다.
독일이 큰 시장 점유율을 차지할 전망
- 급속하게 변화하는 기술 환경에 따라 포장 산업은 생산성을 강화하고 향상시키기 위해 다양한 기술을 채택하여 제품의 개량을 도모하고 있습니다. 과도한 플라스틱 오염에 대한 법규제가 강화됨에 따라, 녹색 포장재료는 예측기간 동안 이용이 증가할 수 있습니다. 이러한 제약으로 인해 종이 포장을 플라스틱 대체품으로 사용할 수 있으므로 비즈니스에 대한 높은 수요가 예상됩니다.
- 지속가능성 요인으로 인해 이 지역의 기업은 종이 기반 포장의 생산 능력 확대에 주력하고 있습니다. 2024년 3월, 유명한 지속가능한 포장 공급업체인 Protega Global사는 독일 뭄브레흐트에 새로운 유통 센터를 개설하여 유럽 공급망을 강화했습니다. 2023년 5월 뒤셀도르프에서 개최된 Interpack 행사 이후 Protega는 북유럽 시장으로 축발을 옮겨 확장 전략에서 매우 중요한 국면을 맞이했습니다.
- Protega는 혁신적인 Hexcel 랩을 출시했습니다. 이것은 재활용 가능한 종이 기반 보호 포장으로 기존의 플라스틱 버블랩을 대체하는 친환경 포장으로 자리 잡고 있습니다. 보이드 필과 종이 쿠션 재료를 포함한 Hexcel 제품 라인은 영국에서 독점적으로 제조됩니다. 이 다재다능한 제품은 화장품과 식기류에서 진과 보석에 이르기까지 다양한 품목을 안전하게 보호합니다. FSC 인증 용지 및 카드 포장으로 전환함으로써 기업은 이산화탄소 배출량을 크게 줄일 수 있습니다.
- 지속 가능한 포장에 관한 정부의 다양한 규제와 소비자의 구매 선택이 환경에 미치는 영향에 대한 의식이 높아지면서 종이 및 판지제 포장 수요는 예측 기간 동안 증가할 것으로 예상됩니다. Statistisches Bundesamt에 따르면 2023년 독일 종이 포장 시장의 매출은 약 144억 유로(157억 달러)였습니다.
유럽 종이 포장 산업 개요
유럽 종이 포장 시장은 여러 영향력 있는 진출기업에서 반고체화되고 있습니다. 이러한 중요한 참여 기업 중 일부는 현재 시장 점유율로 시장을 선도하고 있습니다. 큰 시장 점유율을 가진 이러한 유력한 진출기업은 해외에서 고객 기반의 확대에 주력하고 있습니다. 주요 진출기업은 Smurfit Westrock, DS Smith PLC, Mondi Group, Hamburger Containerboard GmbH, Metsa Board Oyj 등이 있습니다.
- 2024년 7월, Smurfit Kappa가 WestRock의 인수를 완료해, 세계 포장 대기업인 Smurfit WestRock이 탄생했습니다. 이 회사의 세계 본사는 Smurfit Kappa의 원래 거점인 더블린에 남아 있으며, 북미와 남미 사업은 웨스트록의 이전 거점이었던 애틀랜타에 집중합니다. 합병 후 Smurfit Kappa의 주주는 재브랜드화된 기업의 50.4% 지분을 지배적으로 보유하게 됩니다. 통합 후 Smurfit WestRock은 40개국과 6대륙에 걸쳐 500개 이상의 시설과 63개의 제지 공장으로 구성된 광범위한 네트워크를 자랑합니다.
- 2024년 7월 영국의 DS Smith는 지난 3년간 5,000만 유로(5,400만 달러) 이상을 포르투갈의 포장 설비 강화에 투자했습니다. 이러한 투자는 주로 기술적 진보와 재생 가능 에너지 솔루션의 통합에 중점을 둡니다. 이 이니셔티브의 주요 요소로서 DS Smith는 포르토와 레일리아의 시설에 두 개의 새로운 플루팅 머신을 도입했습니다. 또한 리스본의 포장 공장에서는 콜게이터를 업그레이드하고 폭 2,800mm의 드라이 엔드를 증설함으로써 증강했습니다.
기타 혜택
- 엑셀 형식 시장 예측(ME) 시트
- 3개월간의 애널리스트 서포트
목차
제1장 서론
제2장 조사 방법
제3장 주요 요약
제4장 시장 인사이트
- 시장 개요
- 산업 밸류체인 분석
- 산업의 매력 - Porter's Five Forces 분석
- 공급기업의 협상력
- 소비자의 협상력
- 신규 진입업자의 위협
- 대체품의 위협
- 경쟁 기업간 경쟁 관계
제5장 시장 역학
- 시장 성장 촉진요인
- 식음료 부문에서 수요 증가
- E-Commerce의 성장에 의한 각종지·판지제 포장 수요 증가
- 시장 성장 억제요인
제6장 시장 세분화
- 제품 유형별
- 최종 사용자 산업별
- 식품
- 음료
- 의료
- 퍼스널케어
- 전자상거래
- 담배
- 기타
- 국가별
제7장 경쟁 구도
- 기업 프로파일
- Smurfit Westrock
- DS Smith PLC
- Mondi Group
- Hamburger Containerboard GmbH(Prinzhorn Group)
- Papierfabrik Palm GmbH & Co. KG
- Metsa Board Oyj
- Progroup AG
- Emin Leydier SA
- Svenska Cellulosa Aktiebolaget-SCA
- Stora Enso Oyj
- International Paper Company
제8장 투자 분석
제9장 시장의 미래
JHS 25.02.06
The Europe Paper Packaging Market size is estimated at USD 95.81 billion in 2025, and is expected to reach USD 119.22 billion by 2030, at a CAGR of 4.47% during the forecast period (2025-2030).
Key Highlights
- Paper packaging is a low-cost and versatile way to protect, store, and transport various products. It can also be customized to satisfy the needs of consumers or product-specific requirements. Attributes like biodegradability, lightweight, and recyclability of paper packaging make it an essential component for packaging. Due to such factors, the demand for such packaging has increased in the food and beverage industry.
- With the focus shifting toward sustainability, paper and paperboard packaging are expected to gain traction, with the country pushing for paper packaging products over plastic packaging for various end-user industries, including healthcare, food and beverages, retail, and e-commerce. The surging demand for paper packaging in the e-commerce industry will support market growth.
- The growth in the rate of urbanization across Europe has resulted in a higher focus on sustainability and convenience in food packaging. The increased need for consumer convenience is one of the primary factors driving the market. The foodservice packaging industry has recognized customers' evolving demands and is catering to these changing preferences. Producers are considering how the packaging will be disposed of after usage, resulting in packaging items that can be discarded quickly.
- Amazon replaced plastic air pillows with paper for e-commerce across Europe. This paper, called dunnage, is specially designed to keep the product from moving inside the package, preventing damage. This packaging applies to all products sold through Amazon, including those that use Amazon's fulfillment services. Getting rid of plastic is a step in the right direction for Amazon. Amazon's latest step was to reduce single-use plastic packaging after switching from single-use plastic bags for Amazon-fulfilled shipping to paper bags and cardboard envelopes across Europe.
- The environmental impact of paper packaging is a concern. Procuring raw materials for paper production, particularly wood pulp, can contribute to deforestation if not managed sustainably. Deforestation can adversely affect ecosystems, biodiversity, and climate change. Furthermore, producing paper, mainly through specific processes like bleaching, can discharge dioxins, which are hazardous pollutants. These pollutants can have detrimental effects on the environment and human health.
Europe Paper Packaging Market Trends
The Beverage Segment is Expected to Hold a Significant Market Share
- Beverages such as fruit juices, alcoholic drinks, and meal replacement shakes use paper packaging solutions. The quality of beverages is affected by pH, storage temperature, pressure, and the presence of contaminants. Changes in the levels can alter the composition of the beverage. Companies are increasingly employing biodegradable packaging products with high barrier resistance (heat, moisture, and bacteria) to eliminate possible oxidation. For instance, When in Rome, a United Kingdom-based company, launched a paper wine bottle for Ocado. The bottle was developed in collaboration with sustainable packaging company Frugalpac. It is made from 94% recycled paper and has an 84% lower carbon footprint than a single-use glass bottle.
- The growing trend of using lightweight packaging material and the rising inclination toward reducing production, shipment, and handling costs are driving the flexible paper packaging of beverages. The demand is driven by the rise of e-commerce companies focusing on visually appealing packaging trends.
- Liquid cartons/tetra packs are one of the fastest-growing packaging types, driven by non-alcoholic beverages. Companies opt for this package type, as it is more modern and attractive than plastic pouches for liquid milk or PET bottles for juices and other beverages.
- Central and Eastern Europe have seen a rise in beverage carton recycling rates, aligning with the EU Packaging and Packaging Waste Regulation. This underscores the industry's dedication to circularity. European carton recycling has already attracted investments totaling around EUR 200 million (USD 216 million), with an additional EUR 120 million (USD 129.6 million) anticipated by 2027.
- In June 2023, Tetra Pak and Stora Enso, through a joint investment of EUR 29 million (USD 31.3 million), commenced a new recycling line in Poland, specifically in Ostroleka. This initiative aims to significantly boost Poland's annual recycling capacity for beverage cartons, with a goal to triple it. The primary focus of this line is the separation of materials from beverage cartons, specifically fibers from polymers and aluminum, which are then recycled into cardboard materials.
- The project aims to not only enhance the recycling process but also to minimize the need for virgin fibers. The anticipated annual capacity of this new line is 50,000 tonnes, which, if achieved, would elevate Poland's annual beverage carton recycling capacity from 25,000 to 75,000 tonnes. Additionally, the project is designed to cater to the increased beverage volumes from countries like Czechia, Hungary, Slovakia, Latvia, Estonia, and Lithuania.
Germany is Expected to Hold a Significant Market Share
- With the rapidly changing technological environment, the packaging industry is set to improve its products by adopting various technologies to enhance and improve productivity. Due to increased legislation against excessive levels of plastic pollution, green packaging materials have the potential to see a rise in utilization throughout the forecast period. As a result of these constraints, paper packaging is expected to be in high demand in the business, as it can be used as a plastic substitute.
- Owing to sustainability factors, players in the region are focusing on expanding the capacity of paper-based packaging. In March 2024, Protega Global, a prominent sustainable packaging supplier, bolstered its European supply chain by inaugurating a new distribution center in Numbrecht, Germany. After the Interpack event in Dusseldorf in May 2023, Protega pivoted toward the northern European market, marking a pivotal moment in its expansion strategy.
- Protega launched its innovative Hexcel wrap, which is a recyclable paper-based protective packaging positioned as an eco-conscious alternative to traditional plastic bubble wrap. The Hexcel line, including void fill and paper cushioning, is exclusively manufactured in the United Kingdom. This versatile product provides robust protection for a wide array of items, ranging from cosmetics and crockery to gin and jewelry. By transitioning to FSC-certified paper and card packaging, companies can significantly slash their carbon footprint.
- Driven by various government regulations regarding sustainable packaging and growing consumer awareness about the impact of their buying choices on the environment, the demand for paper and paperboard packaging is anticipated to rise during the forecast period. According to Statistisches Bundesamt, in 2023, the German paper packaging market saw a revenue of approximately EUR 14.4 billion (USD 15.70 billion).
Europe Paper Packaging Industry Overview
The European paper packaging market is semi-consolidated with several influential players. Some of these important players are currently leading the market in terms of market share. These influential players with significant market shares are focused on expanding their customer base abroad. Major players include Smurfit Westrock, DS Smith PLC, Mondi Group, Hamburger Containerboard GmbH, and Metsa Board Oyj.
- July 2024: Smurfit Kappa finalized the acquisition of WestRock, marking the birth of Smurfit WestRock, a global packaging giant. The company's global headquarters will remain in Dublin, the original base of Smurfit Kappa, while its North and South American operations will be centered in Atlanta, WestRock's former hub. Following the merger, Smurfit Kappa's shareholders will hold a controlling 50.4% stake in the rebranded entity. The combined entity, Smurfit WestRock, boasts an extensive network of over 500 facilities and 63 paper mills strategically spread across 40 nations and six continents.
- July 2024: Over the past three years, the British company DS Smith has channeled over EUR 50 million (USD 54 million) into enhancing its packaging facilities in Portugal. These investments primarily focus on technological advancements and the integration of renewable energy solutions. As a key component of this initiative, DS Smith introduced two new fluting machines at its Oporto and Leiria facilities. Additionally, the company bolstered its Lisbon packaging plant by upgrading its corrugator and adding a 2,800 mm wide dry end.
Additional Benefits:
- The market estimate (ME) sheet in Excel format
- 3 months of analyst support
TABLE OF CONTENTS
1 INTRODUCTION
- 1.1 Study Assumptions and Market Definition
- 1.2 Scope of the Study
2 RESEARCH METHODOLOGY
3 EXECUTIVE SUMMARY
4 MARKET INSIGHTS
- 4.1 Market Overview
- 4.2 Industry Value Chain Analysis
- 4.3 Industry Attractiveness - Porter's Five Forces Analysis
- 4.3.1 Bargaining Power of Suppliers
- 4.3.2 Bargaining Power of Consumers
- 4.3.3 Threat of New Entrants
- 4.3.4 Threat of Substitute Products
- 4.3.5 Intensity of Competitive Rivalry
5 MARKET DYNAMICS
- 5.1 Market Drivers
- 5.1.1 Increasing Demand from the Food and Beverage Sector
- 5.1.2 Increasing Growth of E-commerce Creating Demand for Various Paper and Paperboard Packaging Types
- 5.2 Market Restraints
- 5.2.1 Effects of Deforestation on Paper Packaging
6 MARKET SEGMENTATION
- 6.1 By Product Type
- 6.1.1 Folding Cartons
- 6.1.2 Corrugated Boxes
- 6.1.3 Other Product Type
- 6.2 By End-user Industry
- 6.2.1 Food
- 6.2.2 Beverage
- 6.2.3 Healthcare
- 6.2.4 Personal Care and Household Care
- 6.2.5 E-Commerce
- 6.2.6 Tobacco
- 6.2.7 Other End-user Industries
- 6.3 By Country
- 6.3.1 United Kingdom
- 6.3.2 France
- 6.3.3 Germany
- 6.3.4 Italy
- 6.3.5 Spain
7 COMPETITIVE LANDSCAPE
- 7.1 Company Profiles
- 7.1.1 Smurfit Westrock
- 7.1.2 DS Smith PLC
- 7.1.3 Mondi Group
- 7.1.4 Hamburger Containerboard GmbH (Prinzhorn Group)
- 7.1.5 Papierfabrik Palm GmbH & Co. KG
- 7.1.6 Metsa Board Oyj
- 7.1.7 Progroup AG
- 7.1.8 Emin Leydier SA
- 7.1.9 Svenska Cellulosa Aktiebolaget - SCA
- 7.1.10 Stora Enso Oyj
- 7.1.11 International Paper Company
8 INVESTMENT ANALYSIS
9 FUTURE OF THE MARKET