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셀프 서비스 시장 전망 : 시장 점유율 분석, 산업 동향 및 통계, 성장 예측(2025-2030년)

Self-Service - Market Share Analysis, Industry Trends & Statistics, Growth Forecasts (2025 - 2030)

발행일: | 리서치사: Mordor Intelligence | 페이지 정보: 영문 | 배송안내 : 2-3일 (영업일 기준)

    
    
    




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셀프서비스 시장 규모는 2025년에 412억 달러로 추정되며, 예측 기간 중(2025-2030년) 연평균 성장율(CAGR)은 7.79%로, 2030년에는 599억 5,000만 달러에 달할 것으로 예측됩니다.

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셀프 서비스 기술은 ATM과 주유소 단말기 등 오래전부터 사용되어 왔습니다. 오늘날 셀프 서비스는 소비의 구조에 녹아들어 있으며 많은 업종에서 디지털 전환을 위한 필수 요소로 자리 잡고 있습니다. 거리의 23번째 사람마다 편의점, 키오스크 또는 ATM의 형태로 셀프 서비스 지원이 제공되는 일본에서는 이러한 서비스에 대한 수요가 줄어들지 않는 것 같습니다.

주요 하이라이트

  • 특히 위생적인 이유와 배송 속도를 고려할 때, 소비자들은 사람과의 상호작용 대신 셀프 서비스 기술을 선호합니다. 팬데믹은 제조, 의료 및 부대 산업에서 셀프 서비스의 모습을 바꾸고 있으며, 소비자와 비즈니스 행동에 큰 영향을 미치고 있습니다. 단기적인 사회적 봉쇄 조치에도 불구하고 식료품, 잡화, 의료용품, 주택 개조에 대한 쇼핑객의 수요가 증가하면서 기업들은 사회적 거리두기를 촉진하기 위해 셀프 서비스 기술을 도입하고 비접촉식 및 현금 없는 기술을 도입해야 했습니다.
  • 자동화 및 셀프 서비스 기기의 증가, 무선 연결, 기술 발전, 원격 관리가 셀프 서비스 기술의 필요성에 영향을 미치는 주요 요인입니다. 또한 이러한 변화의 원인 중 하나는 소매업체, 레스토랑, 호텔 등 여러 분야에 영향을 미치는 지속적인 노동력 부족입니다. 많은 사업자가 타이트한 노동 시장으로 인해 수요에 대응할 수 있는 충분한 인력을 구하지 못하고 있습니다. 이는 중소기업이 근로자를 유치하기 위해 임금을 인상해야 한다는 것을 의미했습니다. 그 결과 키오스크의 인기가 높아졌습니다.
  • 자동판매기 시스템도 키오스크 시장의 또 다른 중요한 부문입니다. 이 시스템은 주로 소매점이나 대규모 기업에서 사용되며 식품, 음료 또는 시스템에 적합한 기타 제품을 분배하는 데 사용됩니다. 자판기는 싱가포르와 말레이시아처럼 관광 비율이 높은 국가에서는 언어 장벽으로 인해 보다 포괄적으로 구현될 것으로 예상됩니다.
  • 이 시장의 성장은 보안 문제와 디자인 설치 및 유지 보수와 관련된 높은 비용으로 인해 방해를 받고 있습니다. 전 세계적으로 사이버 공격이 증가하고 기존 네트워크의 취약성으로 인해 사용자들의 우려가 커지고 있습니다. 보안 문제와 데이터 손실 위험으로 인해 많은 사용자가 자판기 사용을 꺼리고 있습니다.
  • 그러나 COVID-19 팬데믹으로 인해 여러 소매 체인이 일시적으로 매장을 폐쇄하고 더 많은 고객층이 온라인 채널로 이동함에 따라 자판기 수요는 감소할 것으로 보입니다. 예를 들어, 회사 보고서에 따르면 탑숍과 도로시 퍼킨스, 미스 셀프리지 등의 브랜드를 보유한 아카디아 그룹은 코로나 바이러스 확산으로 인한 번화가의 비즈니스 부진으로 일부 매장을 일시적으로 폐쇄해야 할 수도 있다고 합니다.

셀프서비스 시장 동향

성장을 목격하는 현금자동입출금기(ATM)

  • 이 시장의 주요 성장 동력 중 하나는 은행 부문과 다른 곳에서 ATM 도입이 증가하는 추세입니다. 인구가 증가하고 은행 서비스가 시민들에게 더 널리 수용됨에 따라 ATM에 대한 수요가 빠르게 증가하고 있습니다. 이 시장의 성장은 안정적인 ATM 및 키오스크 시스템을 제공하기 위해 이 분야에 대한 상당한 투자로 뒷받침되고 있습니다.
  • 이는 자동화 및 기술 발전의 증가 추세에 따른 것입니다. 낮은 운영 비용과 지방 지역의 개발 필요성이 향후 몇 년간 시장 성장을 뒷받침할 것으로 예상됩니다.
  • 은행은 더 높은 수익률을 달성하고 고객에게 더 편리한 결제 거래를 제공하기 위해 운영 비용을 낮추는 데 지속적으로 집중하고 있습니다. 그 결과 자금 이체, 계좌 잔액 조회, 청구서 납부 등 필수적인 기능을 수행하기 위해 현금자동입출금기에 의존하고 있습니다.
  • 하지만 2023년 6월 현재 국가금융스위치(NFS) 네트워크에 속한 ATM의 수는 26만 6천여 대에 달합니다. NFS는 약 1,200개의 제휴 회원사와 3억 건 이상의 거래를 처리한 인도 최대 규모의 ATM 네트워크입니다.
  • 그럼에도 불구하고 은행들은 새로운 지역으로 ATM 네트워크를 확장하기 위해 ATM 수를 늘리고 있습니다. 또한 디지털화가 증가하고, 엔터프라이즈 모빌리티 솔루션을 채택하는 사람이 많아지고, 직원들에게 적시에 지원을 제공하는 경우가 늘어나면서 고급 셀프 서비스 기술에 대한 필요성이 커지고 있습니다. 비즈니스 운영을 원활하게 하고 전반적인 성과를 높이기 위해 효과적인 서버, 네트워킹 기술 및 스토리지 시스템 구매에 대한 업계의 지출이 증가할 것으로 예상됩니다.

가장 빠르게 성장하는 지역이 될 아시아태평양 지역

  • 대기업과 중소기업이 입지를 확대하고 더 많은 서비스를 제공하기 위해 셀프 서비스 기술 채택이 증가함에 따라 예측 기간 동안 아시아 태평양 지역은 빠른 속도로 발전할 것으로 예상됩니다. 또한 소비자 구매력 증가와 국가 인지도 향상도 인도, 중국, 일본과 같은 시장을 뒷받침하고 있습니다.
  • IATA에 따르면 2023년 4월 RPK의 총 트래픽은 2022년 4월에 비해 45.8% 증가했으며, 아시아 태평양 지역은 170.8%의 가장 높은 점유율을 기록했습니다. 비스타라, 인디고, 에어 인디아 등의 항공사는 늘어나는 자국 승객 수를 충족하기 위해 셀프체크 키오스크를 도입했습니다. 매년 승객 수가 증가함에 따라 이러한 키오스크에 대한 수요도 증가할 것으로 예상됩니다.
  • 또한 인도의 소매업은 지속적으로 성장하고 있으며 최근 긍정적인 판매 추세를 보이고 있습니다. Reliance Retail에 따르면 인도의 소매 시장은 세계에서 가장 빠른 속도로 성장하고 있으며 2032년에는 2조 달러의 가치가 있을 것으로 예상됩니다. 또한 경제 확장, 인구구조 변화, 가처분 소득 증가, 도시화, 소비자 취향과 선호도 변화 등이 연구 대상 시장에 긍정적인 영향을 미치고 있습니다.
  • 또한, COVID-19 팬데믹의 발병은 식품 체인에서 키오스크에 대한 수요가 증가 할 것으로 예상됩니다. 예를 들어, 맥도날드는 인도 서부와 남부에서 레스토랑을 소유하고 운영하는 웨스트라이프 디벨롭먼트는 고객을 위한 셀프 주문 단말기를 설치하여 팬데믹으로 인해 보안 기준이 강화된 상태에서 오픈할 예정입니다.

셀프 서비스 산업 개요

셀프 서비스 시장은 키오스크, 자판기, ATM에서 셀프 서비스에 대한 수요가 증가함에 따라 매우 세분화되어 있습니다. 소비자의 수요가 증가함에 따라 기업들에게 매력적인 시장이 되고 있습니다. 최소한의 비용으로 사람들의 요구를 충족시키기 위한 업체 간의 치열한 경쟁이 시장을 확대하고 있습니다. 이 시장의 주요 기업으로는 KIOSK Information Systems Inc., NCR Corporation, Zebra Technologies, Advanced Kiosks, ProtouchUK 등이 있습니다.

  • 2023년 11월 : MTN 그룹의 자회사인 MTN 베냉은 베냉의 전략적 파트너인 Quality Corporate와 협력하여 4개 지점에 SEDCO의 셀프 서비스 키오스크를 도입하여 고객 경험을 혁신했습니다. 이제 첨단 셀프 서비스 키오스크는 고객에게 24시간 SIM 발급, 현금 입출금 거래, 통신 번들 활성화 등의 서비스를 제공합니다. 고객은 항상 원활한 경험을 보장하기 위해 필수적인 통신 서비스를 편안하게 이용할 수 있습니다.
  • 2023년 8월 : NCR Corporation 고객이 전국의 신뢰할 수 있는 소매점에 쉽게 접근하고 현금을 예치할 수 있도록 자산 66억 달러 규모의 First Bank가 NCR의 올포인트 네트워크에 가입했습니다. 또한 NCR은 First Bank의 고객에게 더 많은 셀프서비스 옵션을 제공하기 위해 NCR 인터랙티브 텔러 머신이 운영하는 약 200대의 인터랙티브 텔러 머신을 추가하여 지점을 업그레이드하고 있습니다.
  • 2023년 6월 : 소매 기술 제공업체인 365 Retail Markets는 셀프 서비스 소비자 경험을 향상시키기 위해 설계된 최신 키오스크인 MM6 for Markets를 출시한다고 발표했습니다. 이 카운터탑 키오스크는 22인치 터치스크린과 다양한 결제 옵션을 갖추고 있어 고객 접촉이 많고 교통량이 많은 소규모 마켓의 고객들에게 적합합니다.

기타 혜택

  • 엑셀 형식 시장 예측(ME) 시트
  • 3개월간의 애널리스트 지원

목차

제1장 서론

  • 조사의 전제와 성과
  • 조사 범위

제2장 조사 방법

제3장 주요 요약

제4장 시장 인사이트

  • 시장 개요
  • 업계의 매력도 - Porter's Five Forces 분석
    • 공급기업의 협상력
    • 소비자의 협상력
    • 신규 진입업체의 위협
    • 대체품의 위협
    • 경쟁 기업간 경쟁 관계의 강도
  • 산업 밸류체인 분석

제5장 시장 역학

  • 시장 성장 촉진요인
    • 소매·식품 섹터 수요를 견인하는 고객 만족도 중시의 고조
    • 인프라 개발 (신규 및 보수) 및 스마트 시티 전략에 대한 높은 투자
    • 장애인 및 신규 사용자 지원을 강화하기 위한 기술 투자
  • 시장 성장 억제요인
    • 비용과 유지보수가 여전히 중요한 고려 사항

제6장 주요 기술 개발

  • 셀프서비스 키오스크의 진화
  • 주요 기술 및 디자인 개발 배리어 프리 키오스크 (유럽 및 미국에서 지원을 제공하는 주요 실무 그룹 및 표준 기관) 및 주요 셀프 서비스 키오스크 제조업체에서 제공하는 주요 기능
  • 셀프서비스 키오스크와 관련된 주요 사례 연구 및 이용 사례(맥도날드, 벤더 등) 및 주요 벤더가 인용한 주요 최종 사용자 조사

제7장 시장 세분화

  • 유형별
    • 키오스크 단말
    • ATM
    • 자동판매기
  • 최종 사용자별
    • BFSI
    • 소매, 패스트 푸드 체인
    • 접객
    • 헬스케어
    • 여행, 운수
    • 기타 최종 사용자
  • 지역별
    • 북미
    • 유럽
    • 아시아태평양
    • 남미
    • 중동 및 아프리카

제8장 경쟁 구도

  • 기업 프로파일
    • NCR Corporation
    • HESS Cash systems GmbH & Co.
    • Crane Co.(USA)
    • Fujitsu Ltd.
    • Advanced Kiosks
    • Zebra Technologies
    • Frank Mayer & Associates, Inc.
    • Advantech Co. Limited
    • Diebold Nixdorf
    • IER Group
    • ProtouchUK
    • SEDCO
    • Azkoyen Group
    • Embross
    • MaasInternationalEuropeB.V

제9장 투자 분석

제10장 시장의 미래

HBR 25.02.17

The Self-Service Market size is estimated at USD 41.20 billion in 2025, and is expected to reach USD 59.95 billion by 2030, at a CAGR of 7.79% during the forecast period (2025-2030).

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Self-service technology has been around for ages with ATMs and pay-at-the-pump gas station terminals. In the present world, self-service is woven into the fabric of consumerism and is becoming an essential part of many verticals' paths to digital transformation. In Japan, where every 23rd person on the street is provided with self service assistance in the form of a convenience store, kiosk or ATM, demand for these services does not seem to be decreasing.

Key Highlights

  • In particular, given hygienic reasons and the speed of delivery, consumers prefer to use self service technology instead of human interaction. The pandemic's changing the face of selfservice in manufacturing, health care and ancillary industries, with a profound impact on consumer and business behavior. Despite the short-term social lockdown impact, the increase in demand for groceries, general merchandise, medical supplies, and home improvement among shoppers forced businesses to adopt self-assisted technologies for promoting social distancing and contact-free and cashless technologies.
  • The increase in automated and self-service devices, wireless connectivity, technological advancements, and remote administration are the key factors impacting the need for self-service technology. Furthermore, One of the reasons for this shift is a persistent labour shortage that affects several sectors, in particular retailers, restaurants and hotels. A number of operators cannot find sufficient staff to cope with the demand because of such a tight labour market. This meant that in order to attract workers, small and medium sized enterprises had to raise wages. This has resulted in an increase of the trend for kiosks.
  • The automatic vending machine system is another significant segment of the market. These are mostly used in retail stores or big-scale enterprises wherein the system is used for dispensing food, beverages, or any other product suitable to the system. Vending machines are expected to witness a more comprehensive implementation, owing to language barriers in countries such as Singapore and Malaysia, with a high tourism rates.
  • The growth of this market is hampered by security concerns and high costs related to the installation and maintenance of designs. The increasing cyber-attacks worldwide and vulnerabilities in the existing network result in user concerns. Given security concerns and the risk of data loss, a large number of users are now doubtful about using these systems.
  • However, the demand for vending machines is likely to fall as several retail chains temporarily closed their stores and a larger customer base moved towards online channels due to the onset of COVID-19 pandemic. For instance, according to company reports, due to the lack of business on the high street caused by the coronavirus epidemic, Arcadia Group, whose brands include Topshop and Dorothy Perkins or Miss Selfridge, could be forced to temporarily shut down some shops.

Self-Service Market Trends

Automated Teller Machine (ATM) to Witness the Growth

  • One of the main drivers for this market's growth is an increasing trend towards ATM adoption in banking sectors and elsewhere. The demand for ATMs is growing rapidly as the population grows and banking services become more widely accepted by citizens. The growth of this market is being supported by significant investments in the sector to provide reliable ATM and kiosk systems.
  • This is due to the increasing trend of automation and technological advancement. Lower operating costs and the need for development in rural areas are expected to support market growth over the coming years.
  • In order to achieve an higher profits margins and provide customers with more convenience in their payment transactions, banks continue to concentrate on lowering operational costs. As a result, they rely on automatic teller machines to perform the essential functions such as fund transfers, account balance enquiries and payment of bills.
  • Moroever, The number of ATMs under the National Financial Switch (NFS) network amounted to over 266 thousand as of June 2023. The NFS is India's largest network of ATMs with nearly 1,200 affiliated members and over 300 million transactions.
  • Moroever, In order to extend their ATM network across new geographical areas, banks are increasing the number of ATMs. In addition, the need for advanced self service technologies is growing as digitisation increases, more people adopt enterprise mobility solutions and workers are increasingly provided with timely support. In order to facilitate business operations and increase overall performance, this is expected to lead to an increase in the industry's spending on purchasing effective servers, networking technologies and storage systems.

Asia-Pacific to be the Fastest Growing Region

  • Due to the increasing adoption of self service technologies by large organisations and SMEs in order to expand their presence and provide more services, During the forecast period, Asia Pacific is projected to develop at a rapid pace. Moreover, increasing consumer purchasing power and better awareness of the country are also supporting the market like India, China or Japan.
  • According to IATA, total traffic in April 2023 in RPKs rose 45.8% compared to April 2022, with Asia-Pacific registering the highest share of 170.8% RPK. Airlines such as Vistara, Indigo and Air India introduced selfcheck kiosks to meet the growing number of passengers from their home countries. Demand for these kiosks is also expected to rise as the number of passengers increases every year.
  • In addition, the retail sector in India continues to grow and is experiencing positive sales trends recently. According to Reliance Retails, India's retailing market is growing at one of the highest rates in the world and will be worth two trillion dollars by 2032. Also, economic expansion, shifting demography, increasing disposable income, urbanization, and evolving consumer tastes and preferences thus are positively impacting the studied market.
  • Further, the onset of the COVID-19 pandemic was the demand for kiosks in food chains is expected to be increased. For instance, Westlife Development, McDonald's owns and operates restaurants in West and South India, which will open with increased security standards due to the pandemic by installing self ordering terminals for its customers.

Self-Service Industry Overview

The self-service market is highly fragmented due to increased demand for self-service in kiosks, vending machines, and ATMs. The rising demand from the consumer is making the market attractive for companies. Stiff competition among the players to cater to the people's needs with minimal cost magnifies the market. Some key players in the market are KIOSK Information Systems Inc., NCR Corporation, Zebra Technologies., Advanced Kiosks., and ProtouchUK, among others.

  • November 2023 - MTN Benin, a subsidiary of the MTN Group, has transformed its customer experience by introducing SEDCO's self-service kiosks across its four branches in collaboration with its strategic partner Quality Corporate in Benin. Advanced self service machines now provide customers with 24 hours SIM dispensing, cash in and out transactions, activation of telecom bundles at all times. In order to ensure a seamless experience at all times, customers will be able to access essential telecommunications services in their comfort.
  • August 2023 - NCR Corporation In order to provide customers with easy access and cash deposits in trusted retail outlets across the country, USD 6.6 billion asset First Bank has joined NCR's Allpoint Network. NCR also enabled First Bank to bring more selfservice options to First Bank's customers, the bank is upgrading its branches by adding almost 200 interactive teller machines operated byNCR Interactive Teller Machines.
  • June 2023 - Retail technology provider 365 Retail Markets announced the launch of MM6 for Markets, its latest kiosk designed to enhance the self-service consumer experience. The countertop kiosk features a 22-inch touchscreen and diverse payment options, making it the right fit for customers in high-touch, high-traffic micro-market locations.

Additional Benefits:

  • The market estimate (ME) sheet in Excel format
  • 3 months of analyst support

TABLE OF CONTENTS

1 INTRODUCTION

  • 1.1 Study Assumptions and Deliverables
  • 1.2 Scope of the Study

2 RESEARCH METHODOLOGY

3 EXECUTIVE SUMMARY

4 MARKET INSIGHTS

  • 4.1 Market Overview
  • 4.2 Industry Attractiveness - Porter's Five Forces Analysis
    • 4.2.1 Bargaining Power of Suppliers
    • 4.2.2 Bargaining Power of Consumers
    • 4.2.3 Threat of New Entrants
    • 4.2.4 Threat of Substitute Products
    • 4.2.5 Intensity of Competitive Rivalry
  • 4.3 Industry Value Chain Analysis

5 Market DYNAMICS

  • 5.1 Market Drivers
    • 5.1.1 Growing emphasis on ensuring customer satisfaction to drive demand in the Retail & Food sector
    • 5.1.2 High investments in the infrastructure developments (new & refurbishments) and smart city initiatives
    • 5.1.3 Technological investments to enable greater support for the differently abled populace & new users
  • 5.2 Market Restraints
    • 5.2.1 Cost and maintenance remains a key consideration

6 MAJOR TECHNOLOGICAL DEVELOPMENTS

  • 6.1 Evolution of Self-Service Kiosks
  • 6.2 Key technological & design developments Barrier-Free Kiosks(Major working groups & standard agencies lending support in Europe & the US) | major features provided by the key self-service kiosk manufacturers
  • 6.3 Major case studies & use-cases related to Self-Service Kiosks(McDonalds, Wendys, etc.) | Key end-user surveys cited by major vendors

7 MARKET SEGMENTATION

  • 7.1 Type
    • 7.1.1 Kiosk
    • 7.1.2 ATM
    • 7.1.3 Vending Machine
  • 7.2 End-user
    • 7.2.1 BFSI
    • 7.2.2 Retail & Fast Food Chain
    • 7.2.3 Hospitality
    • 7.2.4 Healthcare
    • 7.2.5 Travel & Transportation
    • 7.2.6 Other End-users
  • 7.3 Geography
    • 7.3.1 North America
    • 7.3.2 Europe
    • 7.3.3 Asia-Pacific
    • 7.3.4 South America
    • 7.3.5 Middle East and Africa

8 COMPETITIVE LANDSCAPE

  • 8.1 Company Profiles
    • 8.1.1 NCR Corporation
    • 8.1.2 HESS Cash systems GmbH & Co.
    • 8.1.3 Crane Co. (USA)
    • 8.1.4 Fujitsu Ltd.
    • 8.1.5 Advanced Kiosks
    • 8.1.6 Zebra Technologies
    • 8.1.7 Frank Mayer & Associates, Inc.
    • 8.1.8 Advantech Co. Limited
    • 8.1.9 Diebold Nixdorf
    • 8.1.10 IER Group
    • 8.1.11 ProtouchUK
    • 8.1.12 SEDCO
    • 8.1.13 Azkoyen Group
    • 8.1.14 Embross
    • 8.1.15 MaasInternationalEuropeB.V

9 INVESTMENT ANALYSIS

10 FUTURE OF THE MARKET

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