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시장보고서
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세계의 전기버스 및 대중교통 시장 예측(-2032년) : 추진 방식별, 차량 구성별, 충전 유형별, 용도별, 지역별 분석Electric Bus & Public Transit Market Forecasts to 2032 - Global Analysis By Propulsion Type, Vehicle Configuration, Charging Type, Application and By Geography |
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Stratistics MRC에 따르면 세계의 전기버스 및 대중교통 시장은 2025년 238억 달러 규모로 평가되었고 예측 기간 동안 CAGR은 14.0%를 나타낼 것으로 예측되며 2032년까지 595억 5,000만 달러에 달할 전망입니다.
전기버스는 더 깨끗하고 조용한 이동 솔루션을 제공함으로써 대중교통을 재편하고 있습니다. 도시 교통 기관들은 오염 퇴치와 탄소 배출량 감축을 위해 디젤 차량을 배터리 및 수소 연료 전지 전기버스로 교체하고 있습니다. 이러한 버스는 운영 비용이 낮고 기계적 유지보수가 적게 필요하기 때문에 장기적인 차량 계획에 있어 비용 효율적인 선택지로 부상하고 있습니다. 충전소, 급속 충전 시스템, 스마트 그리드 통합 기술의 발전은 안정적인 노선 운행을 유지하는 데 기여합니다. 전 세계 정부는 정책, 보조금, 인프라 투자를 통해 전기버스 도입을 지원하고 있습니다. 에너지 저장 및 차량 기술의 지속적인 개선으로 전기버스는 전 세계 지속 가능한 도시 교통의 핵심 요소로 자리매김할 전망입니다.
인도는 2023년 시점에서 FAME-II 계획하에 7,000대 이상의 전기버스가 인가되었으며, 주요 도시에서는 이미 3,000대 이상이 도입되고 있습니다. 이는 대중교통의 전기화에 대한 강력한 중앙정부의 지원을 반영합니다.
환경규제 강화 및 배출 감축 목표
더 엄격해진 오염 법규와 기후 약속은 대중교통망에서 전기버스로의 전환을 가속화하고 있습니다. 디젤 버스는 도시 대기 오염 물질의 주요 원인이며, 이로 인해 당국은 더 강력한 배출 규제를 도입하고 청정 이동성 체계를 구축하고 있습니다. 전기버스는 배기가스가 전혀 발생하지 않고 도시 소음을 최소화하기 때문에 교통 계획자들은 이를 환경 개선을 위한 필수 도구로 간주합니다. 다수 국가들이 친환경 교통 정책을 시행하고, 저공해 구역을 확대하며, 화석 연료 버스 퇴출 시한을 설정하고 있습니다. 이러한 조치들은 운영사들이 기존 차량을 친환경 모델로 교체하도록 압박하고 있습니다. 많은 도시들이 탄소 배출량 감축을 목표로 삼으면서, 전기버스는 지속 가능한 대중교통 전략의 핵심 요소로 부상하고 있습니다.
높은 초기 투자 및 구매 비용
전기버스 성장의 주요 억제요인은 상당한 초기 재정 부담입니다. 디젤 차량에 비해 전기버스는 고가의 배터리, 전자 제어 장치, 특수 추진 기술을 필요로 하여 구매 가격이 상당히 높아집니다. 차량 운영사는 또한 일상 운영을 지원하기 위해 충전 기지, 급속 충전기, 전기 설비 업그레이드에 자금을 배정해야 합니다. 많은 지역 교통 기관들은 이러한 투자를 할 자본이 부족하여 전환 계획을 지연시키고 있습니다. 전기버스가 시간이 지남에 따라 연료비와 유지보수 비용을 절감하더라도 초기 비용 격차는 여전히 극복하기 어렵습니다. 결과적으로 높은 구매 및 인프라 비용은 대규모 시장 확장을 계속해서 저해하고 있습니다.
배터리 및 충전 시스템의 기술 발전
배터리 기술과 충전 방식의 지속적인 개선은 전기 대중교통의 주요 성장 가능성을 열어주고 있습니다. 고밀도 배터리 솔루션은 주행 거리 연장, 빠른 충전, 내구성 향상을 제공하여 버스가 중단 없이 더 긴 노선을 운행할 수 있게 합니다. 고체 상태 전지, 유도 충전 플랫폼, 고속 DC 충전소 등의 발전은 운영 효율성을 높이고 있습니다. 강화된 냉각 및 에너지 관리 시스템은 가혹한 환경 조건에서도 버스의 신뢰성을 보장합니다. 제조 규모 확대와 단가 하락으로 대중교통 기관의 전기 모빌리티 도입 비용 부담이 줄어들고 있습니다. 이러한 기술 업그레이드는 신뢰성을 높이고 가동 중단 시간을 줄이며, 더 깨끗하고 스마트한 교통 시스템을 지향하는 도시들에서 전기버스 도입을 가속화하고 있습니다.
공급망 불안정성 및 배터리 소재 부족
글로벌 소재 공급망의 불안정은 전기버스 성장에 주요 위협 요소입니다. 특히 배터리가 리튬, 코발트, 니켈, 희토류 광물 등 희소 금속에 의존하기 때문입니다. 제한된 채굴 생산량과 정제 능력은 가격 변동성과 선적 지연을 초래합니다. 지정학적 문제, 수출 제한, 무역 분쟁은 제조업체의 조달을 예측 불가능하게 만듭니다. 전기차 제조사와 전력 저장 기업들의 수요 증가가 소재 가용성에 추가적인 압박을 가하고 있습니다. 부족 사태 발생 시 생산 비용이 증가하고 차량 인도 일정이 지연됩니다. 재활용 시스템이 확대되고 새로운 채굴원이 개발되지 않는 한, 장기적인 원자재 제약은 대중교통망 내 전기버스 도입 속도를 늦추고 경제성을 저하시킬 수 있습니다.
COVID-19의 유행은 생산 활동 중단, 조달 주기 지연, 봉쇄 기간 중 승객 감소 등을 통해 전기버스 및 대중교통 시장에 상당한 영향을 미쳤습니다. 교통 당국의 재정적 압박으로 전기화 프로젝트가 지연되고 투자 역량이 제한되었습니다. 특히 배터리 및 전자 부품의 부품 부족은 제조 일정을 더욱 방해했습니다. 그러나 많은 정부가 녹색 회복 예산과 새로운 무공해 정책을 도입하면서 지속 가능한 교통에 대한 관심도 높아졌습니다. 추가 보조금, 충전 인프라 프로젝트, 환경 이니셔티브는 전기 대중교통에 대한 신뢰 회복에 기여했습니다. 단기적 영향으로 성장이 약화되었지만, 장기적 도입 전략은 탄력성을 유지하며 전 세계적으로 계속 진전되었습니다.
배터리 전기버스(BEB) 부문은 예측 기간 동안 가장 큰 비중을 차지할 것으로 예상
배터리 전기버스(BEB) 부문은 통합이 용이하고 배기가스를 배출하지 않으며 확장 중인 충전 네트워크에 잘 부합하기 때문에 예측 기간 동안 가장 큰 시장 점유율을 차지할 것으로 예상됩니다. 교통 당국은 연료비 절감, 부드러운 승차감, 빈번한 정차가 있는 도시 노선에서의 안정적인 성능을 위해 BEB를 선택합니다. 배터리 기술의 빠른 발전으로 주행 거리 향상, 충전 속도 증가, 차량 군의 신뢰성 강화가 이루어졌습니다. 지원적 규제, 청정 이동성 프로그램, 충전 인프라에 대한 투자 증가는 채택 가속화에 기여합니다. 도시 계획자들이 신뢰할 수 있는 무공해 이동 수단을 모색함에 따라 BEB는 일상 운행에 선호되는 옵션이 되어 대중교통에서 가장 널리 수용되는 부문이 되었습니다.
관절형 버스(12미터 초과, 연결 구조) 부문은 예측 기간 동안 가장 높은 연평균 복합 성장률(CAGR)을 기록할 것으로 예상
관절형 버스(12미터 초과, 연결 구조) 부문은 더 많은 승객을 수송하고 혼잡 노선의 운행 빈도를 높일 수 있는 능력 덕분에 예측 기간 동안 가장 높은 성장률을 보일 것으로 전망됩니다. 이 버스는 지속적인 승객 이동이 필요한 수요가 높은 통로, 지하철 연계 시스템, 공항 교통에 널리 적합합니다. 이들의 설계는 교통 기관이 더 적은 차량으로 피크 시간대 교통량을 처리할 수 있게 하여 도로 혼잡도와 운영 비용을 감소시킵니다. 배터리 기술과 충전 인프라의 발전으로 가동 중단 시간을 최소화하면서 더 긴 서비스 시간을 확보할 수 있습니다. 많은 도시들이 현대적이고 대용량 대중교통망에 투자함에 따라, 굴절형 전기버스는 빠르게 선호도를 얻으며 차량 군의 전기화를 가속화하고 있습니다.
예측 기간 동안 아시아태평양 지역은 급속한 도시 성장, 광범위한 대중교통 시스템, 무공해 교통 수단에 대한 강력한 정책 지원으로 최대 시장 점유율을 유지할 것으로 예상됩니다. 중국과 인도 같은 국가들은 오염을 억제하고 이동성 인프라를 업그레이드하기 위해 디젤 버스에서 전기 차량으로의 전환을 적극적으로 추진하고 있습니다. 주요 버스 제조사, 풍부한 보조금, 선진적인 충전소 구축은 이 지역의 우위를 더욱 공고히 합니다. 수많은 대도시들이 대중교통 운영을 확장하고 현대화함에 따라 아시아태평양 지역은 전기버스 도입의 최전선으로 남아 있으며 글로벌 시장 방향을 주도하는 핵심 역할을 수행하고 있습니다.
예측 기간 동안 유럽 지역은 강력한 환경 정책, 청정 교통 전략, 무공해 차량에 대한 투자 증가로 인해 가장 높은 연평균 성장률(CAGR)을 보일 것으로 예상됩니다. 많은 유럽 국가들이 디젤 버스 퇴출을 위한 확고한 기한을 설정하여 전기 모델에 대한 수요를 급속히 촉진하고 있습니다. 도시들은 저공해 구역을 도입하고, 차고 및 노선 내 충전 시설을 확대하며, 운영자에게 재정적 인센티브를 제공하고 있습니다. 현지 제조업체들은 고밀도 대중교통망에 맞춤화된 배터리 효율 및 고속 충전 솔루션을 발전시키고 있습니다. 대중의 선호도가 무공해 이동 수단으로 전환되고 기후 규제가 더욱 엄격해짐에 따라, 유럽은 전기버스 도입 및 도시 차량군 전환 측면에서 가장 빠르게 성장하는 지역으로 남아 있습니다.
According to Stratistics MRC, the Global Electric Bus & Public Transit Market is accounted for $23.8 billion in 2025 and is expected to reach $59.55 billion by 2032 growing at a CAGR of 14.0% during the forecast period. Electric buses are reshaping public transportation by delivering cleaner and quieter mobility solutions. Urban transit agencies are replacing diesel fleets with battery-powered and hydrogen-fuel electric buses to fight pollution and lower carbon footprints. Since these buses offer reduced operating expenses and require less mechanical upkeep, they are becoming a cost-effective choice for long-term fleet planning. Advancements in charging stations, rapid charging systems, and smart grid integration help maintain consistent route coverage. Global governments are supporting deployment through policies, grants, and infrastructure investments. With ongoing improvements in energy storage and vehicle technology, electric buses are poised to become a core element of sustainable city transportation worldwide.
According to India's Ministry of Heavy Industries, over 7,000 electric buses have been sanctioned under the FAME-II scheme as of 2023, with more than 3,000 already deployed across major cities. This reflects strong central support for electrifying public transport.
Rising environmental regulations and emission reduction targets
Stricter pollution laws and climate commitments are accelerating the shift toward electric buses in public transport networks. Diesel buses contribute heavily to urban air contaminants, causing authorities to adopt tougher emission regulations and clean-mobility frameworks. Since electric buses operate with zero exhaust and minimal urban noise, transit planners view them as an essential tool for environmental improvement. Numerous nations are rolling out green-transport policies, expanding low-pollution zones, and setting deadlines to phase out fossil-fuel buses. These initiatives are pressuring operators to replace older fleets with eco-friendly models. With many cities aiming for reduced carbon footprints, electric buses are becoming a priority component in sustainable public transit strategies.
High initial investment and procurement costs
The primary challenge restricting the growth of electric buses is the substantial upfront financial requirement. Compared to diesel vehicles, electric buses demand costly batteries, electronic control units, and specialized propulsion technology, raising purchase prices considerably. Fleet operators must also allocate funds for charging depots, rapid chargers, and electrical upgrades to support daily operations. Many regional transport agencies lack the capital to make these investments, delaying their transition plans. Even though electric buses reduce fuel and maintenance expenses over time, the initial cost gap remains difficult to overcome. As a result, high purchase and infrastructure expenses continue to slow down large-scale market expansion.
Technological advancements in batteries and charging systems
Continuous improvements in battery technology and charging methods are unlocking major growth prospects for electric public transit. Higher-density battery solutions deliver extended range, quicker charging, and improved durability, allowing buses to run longer routes with fewer interruptions. Advancements such as solid-state cells, inductive charging platforms, and rapid DC charging stations are increasing operational efficiency. Enhanced cooling and energy-management systems make buses reliable even under harsh environmental conditions. As manufacturing scales and unit prices decrease, electric mobility becomes more affordable for transit agencies. These technology upgrades boost reliability, reduce downtime, and encourage faster adoption of electric buses across cities aiming for cleaner and smarter transportation systems.
Supply chain instability and battery material shortages
Instability in global material supply chains is a major threat for electric bus growth, particularly because batteries rely on scarce metals like lithium, cobalt, nickel, and rare earth minerals. Limited mining output and refining capacity create price volatility and shipment delays. Geopolitical issues, export limits, and trade disputes make procurement unpredictable for manufacturers. Rising demand from EV automakers and grid-storage companies puts additional pressure on material availability. When shortages occur, production costs increase and fleet delivery schedules are pushed back. Unless recycling systems expand and new mining sources are developed, long-term material constraints may slow deployment and reduce affordability of electric buses in public transport networks.
The Covid-19 outbreak had a notable influence on the Electric Bus & Public Transit Market, mainly through halted production activities, slowed procurement cycles, and reduced ridership during lockdown phases. Financial pressure on transit authorities caused delays in electrification projects and limited investment capacity. Component shortages, especially for batteries and electronic parts, further obstructed manufacturing schedules. Yet, the crisis also boosted interest in sustainable transportation as many governments introduced green recovery budgets and new zero-emission policies. Additional subsidies, charging infrastructure projects, and environmental initiatives helped revive confidence in electric public transit. Although the short-term impact weakened growth, long-term adoption strategies remained resilient and continued progressing worldwide.
The battery electric bus (BEB) segment is expected to be the largest during the forecast period
The battery electric bus (BEB) segment is expected to account for the largest market share during the forecast period because they are easier to integrate, produce no exhaust emissions, and fit well within growing charging networks. Transport authorities choose BEBs for reduced fuel expenses, smoother rides, and dependable performance on urban routes with frequent halts. Faster progress in battery innovation has led to improved range, quicker charging, and stronger fleet reliability. Supportive regulations, clean mobility programs, and rising investment in charging infrastructure help accelerate adoption. As urban planners look for reliable zero-emission mobility, BEBs have become the preferred option for daily service, making them the most widely accepted segment in public transportation.
The articulated bus (>12 meters, jointed) segment is expected to have the highest CAGR during the forecast period
Over the forecast period, the articulated bus (>12 meters, jointed) segment is predicted to witness the highest growth rate due to their ability to carry larger passenger loads and improve service frequency on busy routes. They are widely suited for high-demand corridors, metro-feeder systems, and airport transportation where continuous passenger movement is required. Their design allows transit agencies to handle peak-hour traffic with fewer vehicles, decreasing road congestion and operating expenses. Advancements in battery technology and charging infrastructure enable longer service hours with minimal downtime. With many cities investing in modern, high-capacity public transport networks, articulated electric buses are gaining rapid preference and accelerating fleet electrification.
During the forecast period, the Asia Pacific region is expected to hold the largest market share due to its rapid urban growth, extensive public transit systems, and robust policy support for emissions-free transportation. Nations like China and India are aggressively transitioning from diesel buses to electric fleets to curb pollution and upgrade mobility infrastructure. Dominant bus manufacturers, generous subsidies, and advanced charging station deployment further reinforce the region's prominence. As numerous large cities expand and modernise their transit operations, the Asia-Pacific region remains the foremost arena for electric bus adoption and plays a key role in driving global market direction.
Over the forecast period, the Europe region is anticipated to exhibit the highest CAGR because of its strong environmental policies, clean transport strategies, and rising investment in zero-emission vehicles. Many European nations have set firm deadlines to retire diesel buses, driving rapid demand for electric models. Cities are introducing low-emission districts, expanding depot and on-route charging, and offering financial incentives for operators. Local manufacturers are advancing battery efficiency and fast-charging solutions tailored for dense transit networks. With public preference shifting toward pollution-free mobility and climate regulations becoming stricter, Europe remains the fastest-growing region for electric bus deployment and urban fleet transformation.
Key players in the market
Some of the key players in Electric Bus & Public Transit Market include Proterra, King Long Bus, Irizar e-mobility, Alexander Dennis, Yutong, DFAC, BYD, Zhong Tong, Foton, ANKAI, Guangtong, Nanjing Gold Dragon, Volvo, New Flyer and Daimler.
In October 2025, BYD and HONOR launch deep collaboration to integrate smartphone connectivity and vehicle intelligence, setting the stage for a new smart-mobility ecosystem. In a move that could reshape connected mobility, smartphone manufacturer HONOR and new-energy vehicle maker BYD have signed a strategic partnership to deliver AI-enabled intelligent vehicle experiences.
In August 2025, Daimler Truck AG, Mitsubishi Fuso Truck and Bus Corporation, Hino Motors Ltd., and Toyota Motor Corporation have signed definitive agreements to integrate Mitsubishi Fuso and Hino. The agreement marks a major step in creating a unified force to accelerate innovation, decarbonisation, and competitiveness in the commercial vehicle sector.
In June 2025, Volvo Cars has signed an agreement with Swedish steelmaker SSAB to begin using recycled, near zero-emission steel in its manufacturing operations from 2025, reinforcing its goal to reach net-zero emissions by 2040 and increase circularity across its supply chain.