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시장보고서
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자동차용 인공지능(AI) : 시장 점유율 분석, 산업 동향, 통계, 성장 예측(2025-2030년)Automotive Artificial Intelligence - Market Share Analysis, Industry Trends & Statistics, Growth Forecasts (2025 - 2030) |
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자동차용 인공지능(AI) 시장은 2025년에 49억 8,000만 달러로 평가되고, 2030년에는 150억 8,000만 달러에 이를 것으로 예상되며, 예측 기간 중(2025-2030년) 24.72%의 연평균 복합 성장률(CAGR)을 나타낼 전망입니다.

Software-Defined 차량의 급속한 보급, EU와 미국에서 레벨 2 ADAS 규제의 의무화, 차량 탑재 등급의 AI 컴퓨팅 비용 저하로 경쟁 우위가 기계 공학에서 알고리즘 성능으로 이동하고 있습니다. 또한 칩렛 기반의 시스템 온칩(SoC)은 높은 TOPS 성능을 미드레인지 모델에서도 손에 넣을 수 있게 되었습니다. 테슬라가 개척하고 중국의 대형 OEM이 모방하고 있는 프리트러닝 프레임워크는 클로즈드 루프 검증에서는 따라잡을 수 없는 페이스로 지각 정밀도를 높이고 있습니다. 이러한 배경에서 자동차 제조업체, Tier 1, 하이퍼스케일러, AI 신흥 기업 간의 전략적 파트너십은 수직 통합을 대신하여 전문가의 차별화를 촉진하는 모듈식 혁신 생태계를 구축하고 있습니다.
2024년 7월에 시행된 EU 일반 안전 규정 II는 유럽에서 판매되는 모든 신차에 자동 긴급 브레이크, 긴급 레인 유지 및 지능형 속도 지원을 설치해야 합니다. 미국과 일본에서도 비슷한 요구사항이 침투하고 있으며, 세계 자동차 제조업체는 한 번 설계하면 어디서나 인증을 촉구하고 있습니다. 따라서 컴플라이언스 요구는 기존에는 프리미엄 부가물이었던 것을 기본 설계 요소로 바꾸어 Tier 1 공급업체의 지각 스택 주문량을 증가시키고 있습니다. 운전 제어 지원 시스템에 관한 유엔 ECE 규칙 171은 AI 기능의 가상 테스트 규칙을 상세하게 설명함으로써 이러한 변화를 강화합니다. 그 결과, 한때는 기계적인 개량에 의해 차별화를 도모하고 있었던 OEM은 현재는 소프트웨어의 성숙도의 타임라인으로 경쟁하게 되어, 명확한 룰북이 단편적인 로컬 요건을 대신해, 신규 참가 기업 시장 진입 장벽은 저하하고 있습니다.
엔비디아의 Thor 프로세서는 2,000 TOPS를 약속하고, 테슬라의 근일 발매 예정인 AI5 칩은 2,500 TOPS를 목표로 하고 있습니다. 비용 디플레이션은 데이터센터 공유 볼륨, 고급 주조 노드 및 레티클 크기의 모노리스를 모듈식 타일로 대체하는 칩렛 파티셔닝에 의해 제공됩니다. Imec의 오토모티브 칩렛 프로그램은 보쉬, BMW 및 기타 선구자를 개발 사이클을 단축하고 차량 라인간에 플랫폼을 재사용할 수 있는 상호 운용 가능한 다이 투 다이 프로토콜로 연결합니다. 실리콘이 희소하지 않게 되면 차별화는 소프트웨어로 이동하고 기존의 반도체 공급업체는 자동차 제조업체의 대규모 배포를 지원하는 툴체인, 미들웨어, 레퍼런스 스택의 통합을 강요합니다.
ISO 26262, ISO/IEC 5469 : 2024 및 곧 발표되는 ISO/TS 5083 : 2025는 각각 자율 스택의 서로 다른 슬라이스에 대한 안전 프로세스를 정의하며, OEM은 중복 및 불일치를 조정해야 합니다. 유럽의 GSR II는 미국 연방 정부의 가이드라인과 중국의 GB/T 표준을 벗어났으며, 세계 플랫폼은 각 지역별로 개별 컴플라이언스 증거를 유지해야 합니다. 소규모 공급업체는 멀티트랙 검증의 오버헤드를 염려하고 있으며, 출시를 지연시키거나 지리적 범위를 좁히는 경우가 많습니다. 업계 컨소시엄은 호모로게이션 당국간에 감사 결과를 이식할 수 있는 '안전 케이스 교환'을 제창하고 있지만, 컨센서스는 아직 얻지 못하고 있습니다. 통일이 실현되기 전까지는 패치워크가 비경상적인 엔지니어링 비용을 끌어올려 자동차용 인공지능(AI) 시장의 성장을 빼앗고 있습니다.
2024년 자동차용 인공지능(AI) 시장 수익의 65.23%는 자동차의 가치 창조가 철과 강철에서 코드 라인으로 전환되었기 때문에 소프트웨어가 창출했습니다. 자동차 제조업체는 현재 구입 후 몇년후에 기능을 추가하는 신경망 업그레이드를 출시하고 있으며 모든 커넥티드 자동차를 살아있는 과금 서비스 노드로 바꾸고 있습니다. 하드웨어 부문은 예측 기간 동안 14.23%의 연평균 복합 성장률(CAGR)로 성장하지만 칩렛 에코시스템이 TOPS를 상품화하면 마진이 줄어듭니다. 따라서 자동차용 인공지능(AI) 시장은 실리콘만을 판매하는 기업보다 코드, 툴체인, 라이프사이클 지원을 번들할 수 있는 기업에 보상할 수 있습니다.
Cerence CaLLM Edge와 같은 에지 상주형 언어 모델은 소프트웨어가 네트워크 요금 없이 지각 인텔리전스를 향상시키고 유럽 및 중국의 프라이버시 가이드라인을 충족하는 방법을 보여줍니다. 브레이크 및 차선 유지의 지속적인 개선을 의무화하는 규정은 소프트웨어 수익을 더욱 고정화합니다. 그 결과 자동차용 인공지능(AI) 시장에서 Tier-1 기업은 DevOps의 인력과 OTA 사이버 보안에 수십억 달러를 투자하고 있으며 소프트웨어가 주요 해자로 확고한 지위를 구축하고 있습니다.
머신러닝은 투명성이 높은 의사 결정 트리가 ISO 26262 감사 요구를 충족시키기 때문에 2024년에는 자동차용 인공지능(AI) 시장 점유율의 41.56%를 차지했습니다. 그럼에도 불구하고, 딥러닝의 CAGR이 16.25%인 것은 기존의 알고리즘으로는 해석할 수 없는 멀티 센서 퓨전으로의 제조업체의 이행을 나타내고 있습니다. 컴퓨터 비전, 자연 언어 처리, 맥락 인식은 조종석의 사용자 경험으로 이어지고 자동차용 인공지능(AI) 시장은 안전성에만 머무르지 않는 확산을 보이고 있습니다.
테슬라가 계획한 AI5 칩은 고속도로 속도로 4D 레이더, LiDAR, HD 카메라의 퓨전을 관리할 수 있는 것은 깊은 컨벌루션 모델뿐임을 보여줍니다. 중국공급업체는 주차 지원 모듈에 변압기 네트워크를 통합했으며, 이전에는 이국적인 AI를 쇼룸에서 차별화 요인으로 삼고 있습니다. 결과적으로 공급망 파트너는 주석이 달린 데이터, 확장 가능한 교육 인프라 및 불투명 한 신경 잠재 공간을 다루는 검증 도구공급 경쟁을 펼칩니다.
북미는 테슬라의 데이터 우위성, 텍사스의 관용 테스트 법령, 엔비디아 실리콘 밸리 본사 주변의 국내 AI 컴퓨트 클러스터에 의해 지원되고 있으며, 2024년 매출에서 자동차용 인공지능(AI) 시장의 36.25%를 차지했습니다. 한편, 제너럴 모터스, 포드, 웨이모는 피닉스에서 오스틴까지 드라이버리스 사업을 확대하고, 수익화를 검증하고, 차량 전체의 원격 지원 규제의 격차를 부각하고 있습니다.
아시아태평양의 CAGR은 23.43%를 기록하며 세계에서 가장 빠릅니다. 중국은 수출 지향 EV의 리더십과 비교적 통일된 규제 샌드박스를 겸비하고 있으며, 기즈는 30차종으로의 AI 전개를, 화웨이는 2025년까지 50만대의 자율주행 대응차를 목표로 내걸고 있습니다. 일본의 도요타, 닛산, 혼다는 국내 AI 부족에 대처하기 위해 반도체 컨소시엄을 결성했습니다. 반면 한국 현대자동차는 공장지대와 항만을 연결하는 자율주행물유회랑에 7조원을 투자하고 있습니다. 현지 배터리 및 라이더 공급업체는 지역 OEM 부품 비용을 줄이고 중간 부문 자동차에서 자동차용 인공지능(AI) 시장 채택을 뒷받침합니다.
유럽은 엄격한 데이터 프라이버시 규칙을 유지하면서도 GSR II 하에서 AI 안전 기능을 의무화하고 있으며 각 양판 플랫폼에 컴플라이언스 주도의 기준선을 구축하고 있습니다. BMW는 2025년 DeepSeek AI를 중국에 통합하여 현지화 전략을 강조합니다. 폭스바겐은 Cerence Chat Pro를 수백만 대의 유럽 자동차에 OTA로 배포합니다. GDPR(EU 개인정보보호규정)의 제약은 가장자리 추론에 대한 수요를 높이고 공급업체는 프라이버시를 보호하는 모델 업데이트 파이프라인 설계에 박차를 가하고 있습니다. 시장의 절대 성장률로는 아시아보다 열등한 것, 드라이버 모니터링 및 사이버 보안 OTA 스택에 주력하는 전문 벤더에게는 차량당 컨텐츠가 높기 때문에 유럽은 수익성이 높은 시장이 되고 있습니다.
The Automotive AI market is valued at USD 4.98 billion in 2025 and is forecast to reach USD 15.08 billion by 2030, advancing at a 24.72% CAGR during the forecast period (2025-2030).

Rapid software-defined vehicle adoption, mandatory Level-2 ADAS regulations in the EU and the United States, and falling costs of automotive-grade AI compute are shifting competitive advantage from mechanical engineering to algorithm performance. Automakers are scaling over-the-air (OTA) update platforms that turn every delivered vehicle into a revenue-generating edge node, while chiplet-based system-on-chips (SoCs) make high TOPS performance affordable for mid-range models. Fleet-learning frameworks pioneered by Tesla and replicated by leading Chinese OEMs raise perception accuracy at a pace no closed-loop validation can match. Against this backdrop, strategic partnerships between carmakers, Tier-1s, hyperscalers, and AI start-ups are replacing vertical integration, creating a modular innovation ecosystem that encourages specialist differentiation.
The EU General Safety Regulation II, which came into force in July 2024, obliges every new car sold in Europe to include automatic emergency braking, emergency lane-keeping, and intelligent speed assistance. Comparable requirements are gaining traction in the United States and Japan, nudging global automakers to design once and certify everywhere. Compliance needs have therefore transformed what used to be premium add-ons into baseline design elements, stimulating larger order volumes for perception stacks from Tier-1 suppliers. The United Nations ECE Regulation 171 on Driver Control Assistance Systems reinforces this shift by detailing virtual-testing rules for AI functions. As a result, OEMs that once differentiated through mechanical refinement now compete on software maturity timelines, and market entry barriers for newcomers fall when a clear rulebook replaces fragmented local requirements.
NVIDIA's Thor processor promises 2,000 TOPS, and Tesla's forthcoming AI5 chip targets 2,500 TOPS-ten times today's in-car performance while cutting cost per TOPS by roughly 40% every year since 2022. Cost deflation comes from shared data-center volumes, advanced foundry nodes, and chiplet partitioning that substitutes reticle-size monoliths with modular tiles. Imec's Automotive Chiplet Programme unites Bosch, BMW, and other pioneers around interoperable die-to-die protocols that compress development cycles and enable platform reuse across vehicle lines. As silicon ceases to be scarce, differentiation migrates to software, forcing traditional semiconductor suppliers to embed toolchains, middleware, and reference stacks that help automakers deploy at scale.
ISO 26262, ISO/IEC 5469:2024, and forthcoming ISO/TS 5083:2025 each define safety processes for different slices of the autonomy stack, leaving OEMs to reconcile overlaps and contradictions. Europe's GSR II departs from emerging US federal guidelines and China's GB/T standards, forcing global platforms to maintain separate compliance evidence for each region. Smaller suppliers struggle with the overhead of multi-track validation, often delaying launches or narrowing geographic scope. Industry consortia advocate a "safety case exchange" where audit artefacts could be ported between homologation authorities, but consensus remains distant. Until unification arrives, the patchwork saps the Automotive AI market growth by raising non-recurring engineering costs.
Other drivers and restraints analyzed in the detailed report include:
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Software generated 65.23% of the automotive artificial intelligence market revenue in 2024 as vehicle value creation migrated from iron and steel to lines of code. Automakers now ship neural-network upgrades that add features years after purchase, turning every connected car into a living, billed service node. Hardware segment grows at a CAGR of 14.23% during the forecast period, yet its margin compresses when chiplet ecosystems commoditise TOPS. The Automotive AI market, therefore, rewards companies able to bundle code, toolchains, and life-cycle support rather than those selling silicon alone.
Edge-resident language models like Cerence CaLLM Edge illustrate how software can boost perceived intelligence without network fees, meeting privacy guidelines in Europe and China. Regulatory mandates that require continuous improvement of braking or lane-keeping further lock in software revenues, because compliance updates must reach every in-use unit, not just fresh builds. As a result, the Automotive AI market sees Tier-1s investing billions in DevOps talent and OTA cybersecurity, cementing software as the primary moat.
Machine learning owns 41.56% of the automotive artificial intelligence market share in 2024 because its transparent decision trees satisfy ISO 26262 audit needs. Still, deep learning's 16.25% CAGR indicates manufacturers' migration toward multi-sensor fusion that classic algorithms cannot parse. Computer vision, natural language processing, and context awareness tie into cockpit user experience, widening the Automotive AI market beyond safety alone.
Tesla's planned AI5 chip demonstrates that only deep convolutional models can manage 4D radar, LiDAR, and HD-camera fusion at freeway speed. Chinese suppliers follow by embedding transformer networks inside parking-assist modules, making once-exotic AI a showroom differentiator. Consequently, supply-chain partners race to supply annotated data, scalable training infrastructure, and verification tools that handle opaque neural latent spaces.
The Automotive Artificial Intelligence Market is Segmented by Offering (Hardware and Software), Technology (Machine Learning, Deep Learning, and More), Process (Data Mining, Image Recognition, and More), Application (Autonomous Driving, and More), Vehicle Type (Passenger Cars, and More), and Geography. The Market Forecasts are Provided in Terms of Value (USD).
North America generated 36.25% of the automotive artificial intelligence market in 2024 revenue, anchored by Tesla's data advantage, Texas's permissive testing statutes, and a domestic AI-compute cluster around NVIDIA's Silicon Valley headquarters. In the meantime, General Motors, Ford, and Waymo are scaling driverless operations from Phoenix to Austin, validating monetisation and spotlighting gaps in fleet-wide remote assistance regulation.
Asia-Pacific records a 23.43% CAGR, the fastest worldwide. China combines export-oriented EV leadership with a comparatively unified regulatory sandbox, letting Chery pledge AI rollout across 30 models and Huawei target 500,000 autonomous-capable vehicles by 2025. Japan's Toyota, Nissan, and Honda have formed a semiconductor consortium to address domestic AI shortages. In contrast, South Korea's Hyundai invests KRW 7 trillion in self-driving logistics corridors linking factory zones with ports. Local battery and lidar suppliers reduce the bill of materials for regional OEMs, boosting the Automotive AI market adoption in mid-segment vehicles.
Europe maintains strict data-privacy rules yet mandates AI safety functions under GSR II, creating a compliance-driven baseline for every volume platform. BMW's 2025 integration of DeepSeek AI in China underscores its localisation strategy, while Volkswagen rolls out Cerence Chat Pro OTA to millions of European vehicles. GDPR constraints amplify demand for edge inference, spurring suppliers to design privacy-preserving model-update pipelines. Although the market trails Asia in absolute growth, high per-vehicle content keeps Europe profitable for specialist vendors focusing on driver-monitoring and cyber-secure OTA stacks.