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시장보고서
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세계의 전기 트럭 시장 예측(-2032년) : 컴포넌트별, 차량 유형별, 추진 방식별, 항속 거리별, 배터리 용량별, 배터리 유형별, 용도별, 지역별 분석Electric Truck Market Forecasts to 2032 - Global Analysis By Component, Vehicle Type, Propulsion Type, Range, Battery Capacity, Battery Type, Application, and By Geography |
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Stratistics MRC의 조사에 따르면 세계의 전기 트럭 시장은 2025년 58억 달러 규모로, 2032년까지 317억 달러에 이를 것으로 예측되고 있습니다.
예측기간 중 CAGR은 27.3%가 될 전망입니다. 전기 트럭 시장은 화물 운송, 배송, 전문 업무를 위해 설계된 경형 및 중대형 배터리식 전기자동차(BEV)를 망라하고 있습니다. 전기 트럭은 지역 배출량의 삭감, 구동계의 간소화에 의한 운용 비용 저감을 실현하고, 배터리 가격의 저하에 수반해 총 소유 비용의 개선이 기대됩니다. OEM 제조업체, 함대 사업자, 충전 네트워크 공급자는 저장소 충전, 차량 텔레매틱스 및 에너지 관리에서 협력을 진행하고 있습니다. 정책 인센티브, 도시 지역의 낮은 배출 구역, 물류 최적화는 디젤 차량에서 전기 플릿으로의 전환을 더욱 가속화하고 있습니다.
국제에너지기구(IEA)의 '세계 EV 전망'에 따르면 2023년 전기 트럭 판매 대수는 약 35% 증가(약 5만 4,000대)하고 중국이 세계 판매의 약 70%를 차지했습니다.
엄격한 정부 규제 및 배출 목표
세계 각국의 정부는 야심찬 배출 목표를 세우고 보조금이나 세액 공제 등 대폭적인 재정적 인센티브를 제공하여 차량의 전동화를 촉진하고 있습니다. 이 규제 압력은 물류 회사와 제조업체가 디젤 차량에서의 전환을 직접적으로 강요합니다. 게다가 주요 도시 지역에 있는 저배출 구역의 설치는 실질적으로 제로 배출 트럭의 사용을 의무화하고 있으며, 제조업체들에게 확실하고 성장할 것으로 예상되는 시장을 창출하고 있습니다.
충전 인프라 부족
전기 트럭의 보급에서 큰 장벽은 정비되지 않은 충전 인프라, 특히 대용량 상용 차량용 인프라 부족입니다. 현재 공공 대형 충전소가 부족하기 때문에 장거리 물류에 운영상의 과제가 발생해, 플릿 운영자 사이에 주행 거리에 대한 불안을 일으키고 있습니다. 게다가, 저장소 충전 설비의 설치에는 고가의 비용과 복잡한 물류 계획이 수반되므로, 중소기업에 있어서는 장벽이 될 수 있습니다. 이 인프라 격차는 차량 가동률과 총 소유 비용에 직접 영향을 미치며 많은 잠재적인 구매자의 전환을 늦추고 있습니다.
물류 및 전자상거래 분야 수요 증가
전자상거래와 물류 부문의 폭발적인 성장은 전기 트럭 도입에 큰 기회를 가져왔습니다. 이러한 산업은 예측 가능하고 반복적인 경로를 운영하는 대규모 중앙 집중식 플릿을 운영하며 전기화에 이상적인 환경입니다. 전기 트럭이 디젤 차량에 비해 주행 거리 당 운영 비용이 낮다는 경제적 이점은 강력한 동기 부여입니다. 게다가 지속가능성 목표 달성을 추구하는 사회적 및 투자자들의 압력에 직면하는 기업들은 공급망의 녹색화를 적극적으로 추진하고 있으며, 전기 트럭은 라스트 마일 배송 및 지역 배송에 있어서 전략적으로 매력적인 해결책이 되고 있습니다.
향상된 디젤 엔진 및 하이브리드 시스템과의 경쟁
제조업체 각사는 초기 비용이 낮게 억제되어 널리 보급되고 있는 급유 인프라를 활용할 수 있는 견고한 하이브리드 시스템에 더해, 보다 효율적이고 깨끗한 디젤 엔진의 개발을 계속적으로 진행하고 있습니다. 비용 의식이 많은 많은 함대 운영자에게 이러한 개선된 전통적인 옵션은 특히 전기 트럭의 총 소유 비용(TCO)이 아직 결정적으로 우세하지 않은 부문에서 설득력 있고 위험이 적은 대안이 되어 완전 전동화로의 전환을 지연시킬 수 있습니다.
팬데믹은 당초 공장 가동 중단과 심각한 공급망 병목 현상으로 전기 트럭 시장을 혼란시켜 차량 생산과 납기를 늦추었습니다. 그러나 이 위기는 동시에 촉매 역할을 했습니다. 락다운 기간 동안 전자상거래 활동의 급증은 효율적인 배송 차량에 대한 수요를 더욱 높였습니다. 게다가 많은 정부의 경제 부흥책에는 환경 대책이 포함되어 있어 새로운 투자와 자극책 자금이 EV 인프라와 제조에 투입됨으로써 초기 혼란 후에는 시장 개척과 장기적인 성장 전망이 가속화되었습니다.
예측 기간 동안 배터리 팩 부문이 최대 시장 규모를 차지할 것으로 예상
예측 기간 동안 배터리 팩 부문이 최대 시장 점유율을 차지할 것으로 예측됩니다. 배터리 셀 및 모듈의 고비용은 이 부문 시장 점유율에 있어 우위를 지원합니다. 배터리 팩은 배터리 전기 트랙에서 확실히 핵심적이고 가장 비싼 부품이며, 항해 거리, 적재량 및 성능을 직접 결정합니다. 업계가 중형 용도를 위한 배터리 전기 플랫폼을 표준화함에 따라 필요한 배터리 팩의 수량은 엄청납니다. 이 단일 컴포넌트에 대한 지출이 시장 가치의 최대 부분을 차지하기 때문에 그 주도적 지위는 확고한 것입니다.
예측 기간 동안 연료전지 전기 트럭(FCET) 부문이 가장 높은 CAGR을 나타낼 것으로 예측
예측 기간 동안 연료전지 전기 트럭(FCET) 부문은 가장 높은 성장률을 나타낼 것으로 예측됩니다. 이는 장거리 운송에서의 항속거리와 연료 보급시간이라는 전기 트럭의 주요 제약을 해결할 가능성을 갖고 있기 때문입니다. 주요 업계 기업은 대형 ? 장거리 수송의 탈탄소화에 수소 기술의 역할을 전망해, 수소 기술에 다액의 투자를 실시했습니다. 수소 생산이 보다 환경 친화적이고 연료 보급 인프라가 확대됨에 따라 FCET의 급속한 보급이 진행되고 이 부문이 가장 높은 CAGR을 달성할 것으로 예측됩니다.
북미의 주도적 입장은 미국의 강력한 규제 지원(연방 정부 구매 장려책과 캘리포니아 주 선진적 클린트랙 규제 등 엄격한 주 수준 규제 포함)에 의해 지원됩니다. 이 지역에는 성숙한 물류 업계가 존재하며 자본력과 전동화에 대한 의욕을 갖춘 주요 플릿 사업자가 다수 존재합니다. 또한 전기 트럭 모델의 투입에 주력하는 주요 OEM 제조업체의 존재가 안정적인 공급을 보장하고 있으며, 북미는 당분간 수익 창출에 있어 주도적인 지역으로 남아 있습니다.
아시아태평양은 주로 중국의 신에너지차 추진을 위한 적극적인 국가정책에 견인되어 가장 빠르게 성장하는 시장이 될 전망입니다. 이 나라의 거대한 제조 규모와 EV를 위한 광범위한 국내 공급망은 신속한 생산과 비용 절감을 가능하게 합니다. 또한, 이 지역의 다른 개발도상 경제국도 도시 오염 대책으로서 EV 정책의 실시를 개시하고 있습니다. 강력한 정부 주도와 확대하는 산업 능력의 조합은 아시아태평양의 현저한 성장률을 지원합니다.
According to Stratistics MRC, the Global Electric Truck Market is accounted for $5.8 billion in 2025 and is expected to reach $31.7 billion by 2032, growing at a CAGR of 27.3% during the forecast period. The electric truck market spans light-, medium-, and heavy-duty battery electric vehicles designed for freight, delivery, and vocational tasks. EV trucks reduce local emissions, lower operating costs through simpler drivetrains, and benefit from total-cost-of-ownership improvements as battery prices fall. OEMs, fleet operators, and charging network providers collaborate on depot charging, vehicle telematics, and energy management. Policy incentives, urban low-emission zones, and logistics optimization further accelerate transition from diesel to electric fleets.
According to the IEA's Global EV Outlook, electric-truck sales rose ~35% in 2023 (≈54,000 units) with China accounting for ~70% of global sales.
Stringent government regulations and emissions targets
Governments worldwide are implementing ambitious emissions targets and offering substantial fiscal incentives, including subsidies and tax credits, to encourage fleet electrification. This regulatory pressure directly compels logistics and manufacturing companies to transition from diesel-powered vehicles. Furthermore, the establishment of low-emission zones in major urban centers effectively mandates the use of zero-emission trucks, creating a guaranteed and growing addressable market for manufacturers.
Insufficient charging infrastructure
A significant barrier to widespread electric truck adoption is the underdeveloped state of charging infrastructure, particularly for high-capacity commercial vehicles. The current scarcity of public heavy-duty charging stations creates operational challenges for long-haul logistics, leading to range anxiety among fleet operators. Additionally, the high cost and logistical complexity of installing depot charging can be prohibitive for small and medium-sized enterprises. This infrastructure gap directly impacts vehicle utilization rates and total cost of ownership, slowing down the transition for many potential buyers.
Growing demand from logistics and e-commerce sectors
The explosive growth of the e-commerce and logistics sectors presents a substantial opportunity for electric truck adoption. These industries operate large, centralized fleets with predictable, repeatable routes, which are ideal for electrification. The economic advantage of lower per-mile operating expenses for electric trucks versus diesel is a powerful motivator. Moreover, corporations under public and investor pressure to meet sustainability goals are actively seeking to green their supply chains, making electric trucks a strategically attractive solution for last-mile and regional distribution.
Competition from improved diesel engines, hybrid systems
Manufacturers are continuously developing more efficient and cleaner diesel engines, as well as robust hybrid systems, which offer a lower upfront cost and leverage familiar, widespread refueling infrastructure. For many cost-conscious fleet operators, these improved conventional options present a compelling and less risky alternative, potentially delaying their commitment to full electrification, especially in segments where the total cost of ownership for electric trucks is not yet decisively superior.
The pandemic initially disrupted the electric truck market through factory shutdowns and severe supply chain bottlenecks, delaying vehicle production and deliveries. However, the crisis also acted as a catalyst. The surge in e-commerce activity during lockdowns intensified the demand for efficient delivery vehicles. Additionally, many government economic recovery packages included green initiatives, channeling fresh investments and stimulus funds into EV infrastructure and manufacturing, which ultimately accelerated market development and long-term growth prospects post the initial disruption.
The battery pack segment is expected to be the largest during the forecast period
The battery pack segment is expected to account for the largest market share during the forecast period. The high cost of battery cells and modules drives this segment's dominance in market share. The battery pack is unequivocally the core and most costly component of a battery-electric truck, directly determining its range, payload, and performance. As the industry standardizes on battery-electric platforms for medium-duty applications, the volume of battery packs required is immense. Spending on this single component accounts for the largest portion of the market's value, thereby solidifying its leading position.
The fuel cell electric truck (FCET) segment is expected to have the highest CAGR during the forecast period
Over the forecast period, the fuel cell electric truck (FCET) segment is predicted to witness the highest growth rate. This is due to its potential to solve the key limitation of battery-electric trucks: range and refueling time for long-haul operations. Major industry players are investing heavily in hydrogen technology, anticipating its role in decarbonizing heavy-duty, long-distance transport. As hydrogen production becomes greener and refueling infrastructure expands, FCETs are expected to see rapid adoption, leading to the segment's highest compound annual growth rate.
North America's leadership is anchored by strong regulatory support in the United States, including federal purchase incentives and stringent state-level regulations like California's Advanced Clean Trucks rule. The region hosts a mature logistics industry with major fleet operators who have the capital and motivation to electrify. Furthermore, the presence of leading OEMs committed to launching electric truck models ensures a steady supply, making North America the dominant revenue-generating region for the foreseeable future.
The Asia Pacific region is set to be the fastest-growing market, driven predominantly by China's aggressive national policies promoting new energy vehicles. The country's massive manufacturing scale and extensive domestic supply chain for EVs allow for rapid production and cost reductions. Additionally, other developing economies in the region are beginning to implement their EV policies to combat urban pollution. This combination of a strong government push and expanding industrial capability positions Asia Pacific for remarkable growth rates.
Key players in the market
Some of the key players in Electric Truck Market include BYD Company Limited, AB Volvo, Daimler Truck AG, PACCAR Inc., Rivian Automotive, Inc., Tesla, Inc., Nikola Corporation, Ford Motor Company, General Motors Company, Traton SE, Hyundai Motor Company, Lion Electric Company, Workhorse Group Inc., Isuzu Motors Limited, Dongfeng Motor Corporation, FAW Group Co., Ltd., Beiqi Foton Motor Co., Ltd., and Hino Motors, Ltd.
In June 2025, DHL, Daimler Truck, and hylane form partnership for fully electric trucks". DHL will obtain 30 eActros 600 trucks via hylane's "Transport as a Service" model, deliverable by end of Q2 2026.
In April 2025, Hyundai Motor Company introduced the new XCIENT Fuel Cell Class-8 heavy-duty truck at the Advanced Clean Transportation (ACT) Expo 2025 in Anaheim, California, showcasing its ongoing commitment to expanding its hydrogen business in North America. During the expo, from April 28 to May 1, the company aims to cement its leadership in the global hydrogen energy transition and bolster its market position in the North American commercial vehicle sector.