![]() |
시장보고서
상품코드
1687167
아프리카의 자동차 시장 : 시장 점유율 분석, 산업 동향 및 통계, 성장 예측(2025-2030년)Africa Automotive - Market Share Analysis, Industry Trends & Statistics, Growth Forecasts (2025 - 2030) |
아프리카의 자동차 시장 규모는 2025년에 215억 5,000만 달러로 추정되고, 예측 기간(2025-2030년) 중 CAGR 5.1%로 성장할 전망이며, 2030년에는 276억 3,000만 달러에 달할 것으로 예측됩니다.
중기적으로는 아프리카의 자동차 시장이 급성장할 것으로 예상됩니다. 이는 이 지역의 주요 국가에서 정부의 장려책과 도시화 진전이 인프라 정비를 뒷받침하고 있으며 시장 전망이 밝기 때문입니다. 남아프리카 공화국, 나이지리아, 케냐 등 몇몇 강대국은 국내 자동차 생산 계획 개발에도 힘을 쏟고 있습니다. 예를 들면
남아프리카의 '저스트 에너지 트랜지션(JET)' 계획에 의한 운송의 전기화 시책에서는 2026년에 최초의 전기자동차(EV)가 생산될 가능성이 높습니다. JET 계획에서는 남아프리카 공화국의 탈탄소화 약속에 공헌하기 위해서는 2023-2027년 교통 분야에 1,281억 ZAR(68억 4,000만 달러)의 투자가 필요할 것으로 추정하고 있습니다.
남아프리카의 전동 모빌리티 시장은 외국 기업과 투자자들에게 사업 진출과 확대의 새로운 기회를 제공합니다.
예를 들어, 2023년 6월 독일 BM은 새로운 탭을 개설하고 2024년부터 남아프리카에서 X3 모델을 제조할 예정이며, 로슬린 공장을 전동화하기 위해 42억 ZAR(2,509만 달러)을 투자합니다.
게 다가 최신 자동차에 필수적인 아프리카 원료는 넷 제로를 달성하기 위한 신기술을 필요로 하고 있습니다. 구리, 코발트, 보크사이트, 리튬 등입니다. 전체적인 경제 및 산업 요인을 고려할 때, 시장은 향후 몇 년 안에 성장할 것으로 예상됩니다.
승용차는 세련된 디자인, 컴팩트한 크기, 경제적 가치 등의 특징으로 최근 몇 년간 운전자들 사이에서 절대적인 인기를 얻고 있습니다. 승용차는 많은 선진국에서 가장 일반적인 운송 수단이 되고 있습니다. 라이프 스타일의 개선, 구매력 평가의 상승, 가처분 소득의 증가, 브랜드 인지도 향상, 경제적 개선이, 전세계적으로 고객의 기호에 변화를 가져와 승용차의 높은 매출로 이어지고 있습니다.
남아프리카의 자동차 공업회에 따르면 Toyota와 Volkswagen과 같은 자동차 대기업은 승용차 판매로 급격한 성장을 이루고 있습니다.
이 지역에 있어서의 국제적인 자동차 제조업체나 브랜드 존재감의 고조 및 소비자의 신차 구입 및 유지 능력 향상은 일상의 니즈나 여행 목적에 맞추어 복수의 승용차를 구입하고 싶다고 하는 소비자의 관심 고조와 함께, 이 지역 전체의 자동차 수요를 향상시킬 가능성이 있습니다.
세계 각지의 주요 OEM 제조업체 몇사가, 이 지역에서 최신의 승용차 모델을 발매해, 판매 강화와 시장 점유율 확대를 도모하고 있습니다. 예를 들면
2023년 6월 신에너지차 생산 세계 프런트 러너인 BYD는 남아프리카의 요하네스버그에서 개최된 브랜드 발표 이벤트로 최신 올전화 모델 'BYD ATTO 3'을 발표했습니다. 이 모델의 가격은 표준 사양이 76만 8,000ZAR로부터, 확대 사양이 83만 5,000ZAR로부터가 되어, 남아프리카의 승용차 시장에 참가하는 최초의 스텝이 되는 것이 발표되었습니다.
연비 향상과 배기 가스 감축에 대한 주목이 높아짐에 따라 전기자동차, 특히 전기자동차 수요와 판매는 예측 기간 동안 급성장할 것으로 예상됩니다.
2023년 11월, 메르세데스-벤츠 남아프리카(MBSA)는 전국에 127개 전기차(EV) 충전소를 설치할 계획을 세웠으며 이 이니셔티브에 4,000만 ZAR을 투자했습니다. MBSA는 레벨 2 인증 기업인 Chargify와 제휴하여 남아프리카 전역의 대도시 지역, 공항, 쇼핑 센터, 식음료 허브, 사립 병원, 전략적 확장 구역, 주거 지역 및 작은 마을을 연결하는 주요 경로에 AC와 급속 충전 DC 스테이션을 배치하는 것을 목표로 하고 있습니다.
승용차 판매의 성장을 고려하면 아프리카의 자동차 부문에 좋은 영향을 미칠 것으로 예상됩니다.
남아프리카의 자동차 산업은 남아프리카 경제에 필수적입니다. 인프라가 정비되어 제조 능력이 개발되고 있는 남아프리카는 보다 효율적으로 대륙 시장에 진입하려고 하는 기업에 이상적인 장소입니다.
2021-2035년 남아프리카 자동차 마스터 플랜(SAAM)은 2035년까지 남아프리카의 세계 자동차 생산량을 매년 1% 증가시키는 것을 목표로 하고 있습니다. 게다가 같은 해까지 현지화율 60%를 달성하는 것을 목표로 하고 있어, 이것에 의해 세계의 자동차 생산 랭킹에 있어서의 남아프리카의 지위는 대폭 향상하게 됩니다.
많은 대기업 주문자 상표부착 생산(OEM)이 남아프리카에 투자하는 이유는 좋은 비즈니스 환경과 시장 점유율 확대 가능성이 있기 때문입니다. 또한 고객 기반을 확대하기 위해 매력적인 모델을 출시하는 OEM도 있습니다. 게다가, 다른 OEM 제조업체 몇몇 회사는 남아프리카 시장에 최신 모델의 수출을 적극적으로 모색하고 있습니다. 예를 들면
2023년 12월, 현대 SA는 2024년에 i20과 Tucson의 개량 모델을 하반기에는 신형 SUV의 산타페를 투입할 것을 약속했습니다.
일부 자동차 부품 공급업체는 남아프리카의 사업장과 다른 국제 이해 관계자 사이에 강력한 비즈니스 링크를 구축하고 있습니다. 이렇게 확립된 비즈니스상의 연결은 기업과 정부 간의 호혜적 무역의 가능성을 높이고 있습니다. 예를 들면
2023년 3월 스텔란티스는 남아프리카에서 제조시설을 개발하기 위해 산업개발공사(IDC)와 무역, 산업 및 경쟁부(DTIC)와 MoU를 체결했습니다.
또 남아프리카에서는 자동차 애프터마켓용 특수 장비품과 액세서리 수요가 급속히 성장하고 있으며, 자동차의 액세서리화 및 성능 향상이 본격적인 치열한 경쟁문화로 변화하고 있습니다.
시장은 예측 기간 동안 큰 기세를 늘릴 것으로 예상됩니다.
아프리카의 자동차 시장은 세계적으로 그리고 지역적으로 확립된 진출기업에 의해 통합되고 주도되고 있습니다. 각 회사는 시장에서의 지위를 유지하기 위해, 신제품의 발매, 제휴, 합병을 채용하고 있습니다. 예를 들면
2023년 4월-아프리카에 본사를 둔 자동차 기술 기업인 Autochek은 AutoTager 지분의 과반수를 취득했다고 발표했습니다. 이 이집트의 자동차 기술 기업은 자동차 매매 프로세스를 간소화하고 있습니다. 이를 통해 오토섹은 북아프리카에서의 존재감을 심화시키고 오토태거의 지속적인 성장을 지원할 수 있습니다.
2024년 1월-범아프리카의 온라인 중고차 플랫폼인 AUTO24.africa는 탄자니아의 주요 디지털 분류 물건인 Kupatana.com을 인수했습니다. 모회사 Euroafrica Digital Ventures로부터의 매수는 AUTO24.africa에 있어서 획기적인 사건으로, 사하라 이남의 아프리카에서 번영하는 중고차 시장의 우위성을 확고히 하는 것입니다.
이 시장의 주요 기업으로는 VolkswagenAG, Toyota Motor Corporation, Groupe Renault(Dacia Sales 포함), Daimler AG, Ford Motor Company, Hyundai Motor Company, Isuzu Motors 등이 있습니다.
The Africa Automotive Market size is estimated at USD 21.55 billion in 2025, and is expected to reach USD 27.63 billion by 2030, at a CAGR of 5.1% during the forecast period (2025-2030).
Over the medium term, the African automotive market is expected to grow rapidly due to supportive government incentives and increasing urbanization in the major countries in the region, which are encouraging infrastructural developments, thus creating a positive outlook for the market. Several larger countries, such as South Africa, Nigeria, and Kenya, also focus on developing domestic automotive production plans. For instance,
South Africa's policy for electrification of transport under South Africa's Just Energy Transition (JET) plan will likely produce its first electric vehicle (EV) in 2026. The JET plan estimates that the transport sector would need an investment of ZAR 128.1 billion (USD 6.84 billion) from 2023 to 2027 to contribute to South Africa's decarbonization commitments.
The South African electric mobility market offers new opportunities for foreign companies and investors to enter and expand operations.
For example, in June 2023, Germany's BM opened a new tab and will build its X3 model in South Africa from 2024, investing ZAR 4.2 billion (USD 25.09 million) to electrify its plant in Rosslyn.
Moreover, Africa's vital raw materials for modern vehicles require new technologies to reach net zero. They include copper, cobalt, bauxite, and lithium. Considering the overall economic and industrial factors, the market is expected to grow in the coming years.
Passenger cars have gained immense popularity among drivers over the past few years due to features such as stylish design, compact size, and economic value. Passenger cars are the most common mode of transportation in numerous advanced countries. The improving lifestyles, increasing power purchase parity, disposable income, raising brand awareness, and improving the economy are leading to changes in customer preference across the globe, resulting in high sales of passenger cars.
According to the National Association of Automobile Manufacturers of South Africa, automotive giants such as Toyota and Volkswagen have experienced exponential growth in the sale of passenger cars.
The growing presence of international automobile manufacturers and brands in the region and the consumer's ability to purchase new cars and maintain those, coupled with the ever-increasing consumer interest in buying more than one passenger car to suit their daily needs and travel purposes, may improve the demand for vehicles across the region.
Several significant OEMs from different parts of the world are launching the latest passenger car models in the region to enhance their sales and gain market share. For instance,
In June 2023, BYD, the global frontrunner in new energy vehicle production, introduced its latest all-electric model, the BYD ATTO 3, during a brand launch event in Johannesburg, South Africa. It unveiled the model's pricing, with the standard range starting at ZAR 768,000 and the extended range at ZAR 835,000, marking its initial step into the South African passenger vehicle market.
With the growing focus on improved fuel economy and reduced exhaust emissions, the demand for and sales of electric vehicles, especially electric cars, is expected to grow rapidly during the forecast period.
In November 2023, Mercedes-Benz South Africa (MBSA) planned to implement 127 electric vehicle (EV) charging stations nationwide, investing ZAR 40 million in this initiative. Teaming up with Chargify, a Level 2 empowered company, MBSA aims to deploy AC and fast-charging DC stations along major routes, interconnecting metropolitan areas, airports, shopping centers, dining hubs, private hospitals, strategic expansion zones, residential estates, and smaller towns across South Africa.
Considering the growing passenger car sales, it will create a positive impact on the African automotive sector.
The South African automotive industry is vital to South Africa's economy. With its advancement in infrastructure and developed manufacturing capacity, South Africa is the ideal location for any company aspiring to reach the continental market more effectively.
The South African Automotive Masterplan (SAAM) for 2021-2035 aims to increase the country's global vehicle production by 1% annually by 2035. In addition, it seeks to achieve a localization rate of 60% by the same year, which will significantly enhance South Africa's position in the global vehicle production ranking.
Many major original equipment manufacturers (OEMs) invest in South Africa due to the positive business environment and potential for growth in the market share. Some OEMs are also launching attractive models to expand their customer base. Additionally, several other OEMs actively seek to export their latest models to the South African market. For instance,
In December 2023, Hyundai SA promised to introduce the updated i20 and Tucson in 2024 and the all-new Santa Fe SUV in the year's second half.
Several automotive component suppliers have built strong business links between their South African operations and other international stakeholders. These established business links enhance the potential for mutually beneficial trade between companies and the government. For example,
In March 2023, Stellantis signed an MoU with the Industrial Development Corporation (IDC) and the Department of Trade, Industry, and Competition (DTIC) to develop a manufacturing facility in South Africa.
Also, there has been a rapid growth in demand for automotive aftermarket specialty equipment and accessories in South Africa, as accessorizing and improving the performance of vehicles has transformed into a fully-fledged culture of fierce competition.
Considering such developments, the market is expected to gain significant momentum during the forecast period.
The African automotive market is consolidated and led by globally and regionally established players. The companies adopt new product launches, collaborations, and mergers to sustain their market positions. For instance
In April 2023, Autochek, the African-based automotive technology company, announced its latest acquisition of a majority stake in AutoTager. This Egyptian automotive technology company simplifies the car buying and selling process. This allows Autochek to deepen its presence in North Africa and support the ongoing growth of AutoTager.
In January 2024, Pan-African online used car platform AUTO24.africa acquired Tanzania's leading digital classifieds property, Kupatana.com. The purchase from parent company Euroafrica Digital Ventures represents a milestone for AUTO24.africa as it solidifies the dominance of Sub-Saharan Africa's thriving pre-owned automotive market.
Some of the major players in the market include Volkswagen AG, Toyota Motor Corporation, Groupe Renault (including Dacia Sales), Daimler AG, Ford Motor Company, Hyundai Motor Company, and Isuzu Motors.