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시장보고서
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세계의 지역 MaaS(Mobility-as-a-Service) 시장 예측(-2032년) : 솔루션별, 서비스별, 추진 유형별, 결제 유형별, 비즈니스 모델별, 지역별 세계 분석Neighborhood Mobility-as-a-Service Market Forecasts to 2032 - Global Analysis By Solution (Journey Planning & Management, Payment, and Booking & Ticketing), Service, Propulsion Type, Payment Type, Business Model and By Geography |
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Stratistics MRC에 따르면 세계의 지역 MaaS(Mobility-as-a-Service) 시장은 2025년에 280억 달러를 차지하며 예측 기간 중 CAGR은 12%로 성장하며, 2032년까지는 618억 달러에 달할 전망입니다.
지역 MaaS(Mobility-as-a-Service)는 지역 밀착형 통합 교통 플랫폼입니다. 라이드풀, 렌터카, 마이크로모빌리티 등 다양한 교통수단을 하나의 편리한 서비스로 묶어 제공합니다. 이 모델은 주택가나 소규모 도시 지역내 이동에 특화되어 있습니다. 이용자는 통합된 디지털 인터페이스를 통해 멀티모달 여행을 계획, 예약, 결제할 수 있습니다. 이 시스템의 주요 기능은 지역 주민의 일상적인 이동 요구에 맞는 종합적이고 독립적인 교통 솔루션 네트워크를 제공하는 것입니다.
Frost & Sullivan의 모빌리티 분석에 따르면 지역 수준의 MaaS 모델은 초소형 차량과 공유 경로를 통합하여 주거 지역, 지역 허브 및 대중 교통 간의 연결을 강화하여 인기를 끌고 있습니다.
전기 근린교통 모델 채택
전기 근거리 교통 모델의 채택은 지속가능성 의무화와 탈탄소 모빌리티로의 전환에 힘입어 지역 MaaS(Mobility-as-a-Service) 시장의 주요 촉진요인으로 작용하고 있습니다. 소형 전기자동차, 전기자전거, 공유형 초소형 자동차는 지역 교통 시스템에 점점 더 많이 통합되고 있습니다. 이러한 모델은 도시 및 반도시 지역의 혼잡, 배기가스, 주차 문제를 완화할 수 있습니다. 정부와 민간 사업자는 저공해 모빌리티 허브에 공동으로 투자하여 보다 광범위한 스마트 시티 개발 목표에 부합하는 연결된 친환경 근거리 교통 생태계를 육성하고 있습니다.
소규모 도시에서는 소비자 인식이 낮습니다.
소규모 도시에서는 소비자의 인식이 낮기 때문에 지역 MaaS(Mobility-as-a-Service) 시장은 여전히 제약을 받고 있습니다. 많은 주민들은 아직 디지털 예약 플랫폼과 공유 모빌리티의 환경적 이점에 익숙하지 않습니다. 또한 교외나 농촌 지역에는 탄탄한 인프라나 앱 기반 연결 환경이 없어 서비스 도입이 제한되어 있습니다. 차량 공유에 대한 행동적 저항은 대도시권 이외의 지역에서의 성장을 더욱 둔화시킵니다. 이를 극복하기 위해서는 타겟팅된 교육 캠페인, 지역과의 연계, 소규모 커뮤니티와 처음 사용하는 사용자들의 참여를 유도하는 가격 책정 모델 등이 필요합니다.
지역 교통기관과의 연계
지역 교통기관과의 연계는 NAS 시장 확대의 큰 기회입니다. 지자체 및 지역 기관과의 제휴를 통해 공유 모빌리티 서비스와 대중교통 네트워크를 원활하게 통합할 수 있습니다. 이러한 협력은 노선 계획을 개선하고, 규정 준수를 보장하며, 서비스를 충분히 제공받지 못하는 사람들의 접근성을 향상시킬 수 있습니다. 이러한 파트너십은 퍼스트 마일과 라스트 마일의 운송 격차를 해소함으로써 MaaS 생태계를 강화할 수 있습니다. 또한 당국과의 데이터 공유 협정은 운영 효율성을 촉진하고, 인근 모빌리티 플랫폼이 도시와 교외의 회랑을 지속적으로 확장할 수 있도록 합니다.
공유차량 구역의 지자체 규제
공유차량 존에 대한 지자체의 규제는 NAS 시장에 큰 위협이 될 수 있습니다. 지방정부는 도시의 혼잡을 관리하기 위해 주차 공간, 과속방지턱, 차량 밀도 운영 제한을 부과하는 경우가 많습니다. 이러한 규제적 제약은 서비스의 유연성을 저해하고, 인구 밀집 지역에서의 매출 창출을 제한합니다. 또한 관할권 간 일관성 없는 정책 프레임워크는 모빌리티 사업자에게 운영상의 불확실성을 야기하고 있습니다. 이러한 문제를 해결하기 위해서는 도시 계획가 및 정책 입안자들과 적극적으로 소통하고, 장기적인 확장성을 보장하는 표준화된 MaaS에 적합한 규제 생태계를 개발해야 합니다.
COVID-19 팬데믹 초기에는 이동 제한과 이용자 감소로 인해 지역 MaaS(Mobility-as-a-Service) 시장을 혼란에 빠뜨렸습니다. 그러나 이후 개인화된 비접촉식, 비접촉식, 지속가능한 이동수단으로의 전환이 가속화되었습니다. 지역 단위의 서비스는 혼잡한 대중교통 시스템을 대체할 수 있는 안전한 대안으로 등장했습니다. 사업자는 위생 프로토콜, 앱 기반 예약, 현금 없는 결제를 채택하여 소비자의 신뢰를 회복했습니다. 팬데믹 이후 도시 라이프스타일이 진화함에 따라 유연하고 단거리 이동성에 대한 수요가 급증하면서 미래 도시 이동성 프레임워크에서 지역 밀착형 MaaS 모델의 중요성이 더욱 부각되고 있습니다.
예측 기간 중 여정 계획 및 관리 분야가 가장 클 것으로 예측됩니다.
통합 모빌리티 플랫폼에 대한 수요가 증가함에 따라 예측 기간 중 여정 계획 및 관리 분야가 가장 큰 시장 점유율을 차지할 것으로 예측됩니다. 이 시스템은 자전거, 전자 스쿠터, 셔틀 등 여러 교통 수단을 통합 앱에 통합하여 원활한 경로 계획을 실현합니다. 소비자는 실시간 내비게이션, 운임의 투명성, 여러 교통수단을 통한 이동 조정의 혜택을 누릴 수 있습니다. 서비스 프로바이더는 AI 기반 분석을 활용하여 경로를 최적화하고 교통 흐름을 개선할 수 있습니다. 그 결과, 여정 관리 플랫폼은 근거리 모빌리티 시스템의 효율성과 접근성을 향상시키는 핵심적인 역할을 하고 있습니다.
예측 기간 중 라이드헤일링 분야는 가장 높은 CAGR을 나타낼 것으로 예측됩니다.
예측 기간 중 라이드헤일링 분야는 도시화의 진전과 온디맨드 방식의 유연한 출퇴근 솔루션에 대한 선호에 힘입어 가장 높은 성장률을 나타낼 것으로 예측됩니다. 단거리 근거리 이동이 자가용 이동을 대체하면서 교통체증과 배기가스 배출이 감소하고 있습니다. 어그리게이터는 마이크로모빌리티 차량을 확장하고, 전기자동차를 통합하고, 구독 기반 가격 모델을 제공합니다. 예약 플랫폼, GPS 추적, 동적 가격 책정 등의 기술 발전이 성장을 더욱 촉진하고 있습니다. 가격의 경제성과 편의성이 향상됨에 따라 라이드헤일링 부문은 MaaS 진화의 다음 단계를 계속 지배할 것입니다.
예측 기간 중 아시아태평양이 가장 큰 시장 점유율을 차지할 것으로 예상되는데, 이는 급속한 도시 개발, 인구 밀집, 정부의 모빌리티 구상 지원 등에 기인합니다. 중국, 일본, 인도 등의 국가들은 퍼스트 마일과 라스트 마일의 연결성을 높이는 스마트 교통망을 우선순위에 두고 있습니다. 민관 파트너십은 공유 모빌리티 생태계에 대한 투자와 전기자동차의 채택을 촉진하고 있습니다. 또한 디지털 확산과 모바일 결제의 통합이 진행되면서 아시아태평양은 인근 MaaS 구축의 주요 지역으로 입지를 강화하고 있습니다.
예측 기간 중 북미는 스마트 어반 모빌리티 솔루션의 견고한 도입과 공유 교통에 대한 소비자의 높은 수용성을 바탕으로 가장 높은 CAGR을 나타낼 것으로 예측됩니다. 미국 도시에서는 지속가능한 도시 계획 구상에 근린 규모의 MaaS 모델을 도입하는 움직임이 가속화되고 있습니다. EV 인프라, 초소형 모빌리티 차량, AI 기반 라우팅 플랫폼에 대한 강력한 투자가 성장을 더욱 촉진하고 있습니다. 또한 지방 정부의 협력과 고급 데이터 분석 능력은 세계 MaaS 환경의 주요 성장 프론티어로서 북미의 역할을 강화하고 있습니다.
According to Stratistics MRC, the Global Neighborhood Mobility-as-a-Service Market is accounted for $28.0 billion in 2025 and is expected to reach $61.8 billion by 2032 growing at a CAGR of 12% during the forecast period. Neighborhood Mobility-as-a-Service is a localized, integrated transportation platform. It bundles various transport options, such as ride-pooling, car rentals, and micro-mobility, into a single, accessible service. This model is specifically designed for travel within a residential community or a small urban district. Users can plan, book, and pay for multi-modal trips through a unified digital interface. The system's primary function is to provide a comprehensive, self-contained network of transit solutions tailored to the daily movement needs of a localized population.
According to Frost & Sullivan's mobility analytics, neighborhood-level MaaS models are gaining traction by integrating micro-vehicles and shared routes, enhancing connectivity between residential areas, local hubs, and public transport.
Adoption of electric neighborhood transport models
Adoption of electric neighborhood transport models serves as a key driver in the Neighborhood Mobility-as-a-Service Market, encouraged by sustainability mandates and the shift toward decarbonized mobility. Compact electric vehicles, e-bikes, and shared microcars are increasingly integrated into community transport systems. These models reduce congestion, emissions, and parking challenges within urban and semi-urban areas. Governments and private operators are jointly investing in low-emission mobility hubs, fostering a connected, eco-friendly neighborhood transport ecosystem that aligns with broader smart city development goals.
Limited consumer awareness in smaller towns
Limited consumer awareness in smaller towns continues to restrain the Neighborhood Mobility-as-a-Service Market. Many residents remain unfamiliar with digital booking platforms and the environmental advantages of shared mobility options. Additionally, the absence of robust infrastructure and app-based connectivity in suburban and rural regions limits service adoption. Behavioral resistance toward vehicle sharing further slows growth outside metropolitan areas. Overcoming this restraint requires targeted educational campaigns, local collaborations, and tailored pricing models to encourage participation among smaller communities and first-time users.
Collaboration with community transit authorities
Collaboration with community transit authorities represents a major opportunity for expansion in the Neighborhood Mobility-as-a-Service Market. Partnering with municipal and regional agencies enables seamless integration between shared mobility services and public transportation networks. Such cooperation improves route planning, ensures regulatory compliance, and enhances accessibility for underserved populations. By connecting first- and last-mile transport gaps, these partnerships strengthen the MaaS ecosystem. Furthermore, data-sharing agreements with authorities foster operational efficiency, allowing neighborhood mobility platforms to scale sustainably across urban and suburban corridors.
Municipal restrictions on shared vehicle zones
Municipal restrictions on shared vehicle zones pose a significant threat to the Neighborhood Mobility-as-a-Service Market. Local governments often impose operational limits on parking spaces, speed zones, and fleet density to manage urban congestion. These regulatory constraints disrupt service flexibility and restrict revenue generation in densely populated areas. Additionally, inconsistent policy frameworks across jurisdictions create operational uncertainty for mobility providers. Addressing these challenges requires proactive engagement with city planners and policymakers to develop standardized, MaaS-friendly regulatory ecosystems that ensure long-term scalability.
The Covid-19 pandemic initially disrupted the Neighborhood Mobility-as-a-Service Market due to movement restrictions and declining ridership. However, it later accelerated the transition toward personalized, contactless, and sustainable mobility options. Neighborhood-scale services emerged as safe alternatives to crowded public transport systems. Operators adopted hygiene protocols, app-based reservations, and cashless payments to rebuild consumer trust. As urban lifestyles evolved post-pandemic, demand for flexible, short-distance mobility surged, solidifying the importance of localized MaaS models in future urban mobility frameworks.
The journey planning & management segment is expected to be the largest during the forecast period
The journey planning & management segment is expected to account for the largest market share during the forecast period, resulting from increasing demand for integrated mobility platforms. These systems consolidate multiple transport options-such as bikes, e-scooters, and shuttles-into unified apps for seamless route planning. Consumers benefit from real-time navigation, fare transparency, and multimodal trip coordination. Service providers leverage AI-driven analytics to optimize routes and improve traffic flow. Consequently, journey management platforms have become central to enhancing the efficiency and accessibility of neighborhood mobility systems.
The ride-hailing segment is expected to have the highest CAGR during the forecast period
Over the forecast period, the ride-hailing segment is predicted to witness the highest growth rate, propelled by rising urbanization and the preference for on-demand, flexible commuting solutions. Short-distance neighborhood rides are increasingly replacing private vehicle trips, reducing congestion and emissions. Aggregators are expanding micro-mobility fleets, integrating electric vehicles, and offering subscription-based pricing models. Technological advancements in booking platforms, GPS tracking, and dynamic pricing further support growth. As affordability and convenience improve, the ride-hailing segment continues to dominate the next phase of MaaS evolution.
During the forecast period, the Asia Pacific region is expected to hold the largest market share, attributed to rapid urban development, dense populations, and supportive government mobility initiatives. Countries such as China, Japan, and India are prioritizing smart transportation networks that enhance first- and last-mile connectivity. Public-private partnerships are driving investment in shared mobility ecosystems and electric vehicle adoption. Additionally, growing digital penetration and mobile payment integration reinforce Asia Pacific's position as a leading region for neighborhood MaaS deployment.
Over the forecast period, the North America region is anticipated to exhibit the highest CAGR associated with robust adoption of smart urban mobility solutions and high consumer acceptance of shared transportation. U.S. cities are increasingly incorporating neighborhood-scale MaaS models into sustainable city planning initiatives. Strong investment in EV infrastructure, micro-mobility fleets, and AI-based routing platforms further fuels growth. Moreover, local government collaborations and advanced data analytics capabilities strengthen North America's role as a major growth frontier in the global MaaS landscape.
Key players in the market
Some of the key players in Neighborhood Mobility-as-a-Service Market include Uber, Lyft, Didi Chuxing, Bolt, Grab, Gojek, Ola, Careem, Gett, Cabify, FlixBus, Moovit, Citymapper, Whim, and MaaS Global.
In August 2025, Whim by MaaS Global launched its "Neighborhood Pass" subscription, a platform designed to bundle unlimited access to local e-scooters, bike-share, and micro-transit options within a defined residential zone for a single monthly fee.
In July 2025, Uber introduced its "Uber Local" integrated hub, a technology system that consolidates its Jump e-bikes, Uber Ride, and Uber Carshare services into a single app interface for streamlined, multi-modal trips within suburban communities.
In June 2025, Lyft announced a "Make in the USA" partnership for its "Lyft City" platform, deploying locally manufactured e-bikes and dedicated software to support city-led neighborhood mobility networks across the country.